Chaseverslag 12-06-2012 Oeding>Bochelt>Rees>Rheinbrucke

Topic gezien door 2724 bezoekers
Gestart door hj32, di 19 jun 2012 - 14:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Stormchaseverslag dinsdag 12 juni 2012-06-19

Het was 9:00 toen ik opstond en m'n pc aanzette.
Ik checkte de Estofex kaart en zag dat er een level 1 was voorspeld voor Oost-Nederland en zo Duitsland in.


Ik wist dat ik niet blind op Estofex kon afgaan, dus checkte ik ook andere kaarten.
Het zag er goed uit in het oosten, dus de chase was een feit.
Rond 12:30 vertrok ik uit Groningen.
Het was een pittig stuk rijden naar Winterswijk en dus ging ik maar via Duitsland.
Het is een lang stuk, maar ja, je moet er als chaser wat voor over hebben.
Ik had dit keer hulp van Mike Graphicnizor en dat dat een hele goeie zou zijn, daar zou ik gauw achter komen.
De rit voorliep spoedig en ik was mooi op tijd, dus reed ik richting de Mac in Winterswijk, het Wifi-punt zeg maar...
Onderweg zag ik wel mooie wolkenstructuren, maar van onweer was geen sprake.
Ik wist toen nog niet dat er wat aan het ontstaan was achter mij.
Achter mij was namelijk de lucht toen ik afsloeg naar Winterswijk wel donkerder geworden.
Rond 15:30 reed ik Winterswijk binnen en even later was ik dan bij...He? Waar is de Mac?
Wat...verbouwing? Neee! Ik kon het niet geloven.
Sommige mensen zijn echt met pech geboren volgens mij.
Ik probeerde het te relativeren en zette mijn zinnen op zsm internet op groot scherm.
Toen kwam ik erachter dat hogere machten wel degelijk bestaan, want juist op het moment dat ik bij een stroomvoorzieningspost stond, kwam er een medewerker aan met een busje.
Even een praatje en 5 minuten later zat ik op internet.
Ik belde gelijk Mike en overlegde waar ik heen moest gaan.
Ik had zoiezo Duitsland in gedachten, omdat ik zag dat er een bui bij de Ems was ontstaan die langzaam riching Z-W trok, langs de grens met Nederland.


Mike gaf eerst aan Groenlo, maar 5 minuten later werd het Oeding, net over de grens.
Ik wist dat ik, eenmaal in Duitsland weer blind zou zijn, maar vertrouwde hem.
In Oeding stopte ik bij een plek, waarvan ik dacht:"Goed uitzicht"
Even later belde Mike. Ik dacht:"Huh, toch bereik?"
Het bleek achteraf geluk, want s'avonds rond 22:00 zouden we elkaar pas weer spreken.
Ik zag aan de lucht dat ik goed zat, maar wist niet zeker of het DE plek zou zijn.
Ik vertrouwde op m'n gevoel en ging wolken kijken en vastleggen.
En ja hoor, daar veranderde de lucht. Ik zag fractus, wat iets begon te draaien.




Ik zag ook steeds hogere wolken.


Toen ik in de verte de lucht lekker donker en dreigend zag worden wist ik het zeker:"Dit wordt onweer!"
En toen was het vooral wachten en ondertussen plaatjes schieten en filmen.
Er was meer dan genoeg te zien...




Toen het onweer dichterbij kwam zag ik ineens weer wolken zakken en begon er fractus wederom lichtjes te roteren...




En 10 minuten later...
Wacht es even, draait daar nou wat rond? Nee, dat kan toch niet. En ooh, wat trekt de wind ineens aan...




Ik ben er nog steeds niet uit wat er op deze 2 foto's staat, maar vet om erbij te staan was het wel!
Rond 17:00 was het tijd voor onweer, hagel en alle andere bekende verschijnselen. Dat heb ik op video.
Na een tijdje onweer filmen reed ik in de richting van Bochelt, omdat ik wist dat dat zuidelijker lag.
De bui bleef lang hangen en omdat ie met een snelheid van 15 km/u trok wist ik dat ik hem makkelijk voor kon blijven.
Onderweg reed ik langzaam, zodat ik elke keer foto's kon nemen en kon genieten van donders achter me. Heerlijk.
Op een landweg zag ik ineens dit...


En even verderop dit...




Bij Bochelt ging het mis, door de chaos daar en de vele kleine straatjes, raakte ik het overzicht kwijt.
Het lukte me niet de juiste wegen te vinden, al wist ik dat ik richting Zuid moest, maar zonder internet is dat geen doen.
Ik had zuidelijker moeten gaan, maar ging meer naar het westen, in de richting van Rees
Ik neem dan ook vanaf nu weer een ouderwetse wegenkaart mee, just in case...
Bij een landweggetje in de buurt van Rees stopte ik om te eten en wat foto's te maken.
Doordat de lucht ineens heel donker werd dacht ik dat het onweer wel over zou komen.


Maar het bleek toch langs te trekken...
Na een uur net niet genieten zag ik dit...


Ik kreeg weer hoop en reed door naar Rees. Daar werd ik door een Duitser gewezen op de Rheinbrucke.
Het was toen ongeveer 19:30.
Ik reed er meteen heen en daar genoot ik weliswaar niet van onweer, maar wel van een prachtige zonsondergang.


Rond 21:30 vond ik het welletjes en reed ik rustig naar huis.
Het was een mooie chasedag en Mike bedankt.  :)



Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Leon Eikenaar

Geweldig verslag/foto's :) 8)


Tip!
Misschien is het handig om een internet sticky te kopen ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

hj32

Citaat van: AOT op di 19 jun 2012 - 15:01
Tip!
Misschien is het handig om een internet sticky te kopen ;)

Die heb ik van vodafone, maar bereik in de grensgebieden is slecht...

severepassatchaser

Heel mooi verslag,

Ik heb een tablet met vodafone internet erop, en dat werkt perfect in DLD, alleen extra kosten natuurlijk.
Maar dat kun je aanvragen voor paar euro extra als je duitsland in gaat.


Dervin

Hamradio Station **PD9DX**

Graphicnizor

Top om te zien dat door mijn plaatssing je vette fotos hebt kunnen schieten! word ik blij van!! top ga zo door Hj!!

Fren

prachtig!!   leuk om te lezen!  je leest het enthousiasme en de 'drive'!
nice job!
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

hj32

En hier is dan ook de video van de pittige hagelbui in Oeding 12-06-2012  :)


Powered by EzPortal