Noodweer en mogelijke tornado teisterde Amstetten (Oostenrijk)

Topic gezien door 8052 bezoekers
Gestart door Aniet van Voorst, za 09 jun 2012 - 11:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aniet van Voorst

Noodweer en mogelijke tornado teisterde Amstetten

Een zwaar complex met onweer heeft gisteren voor veel schade gezorgd in Nieder, regio Amstetten. Omstreeks 18 uur vrijdagavond moesten 304 brandweermannen uitrukken. In Amstetten vielen hagelstenen zo groot als pingpongballen naar beneden, maar in Wieselburg vielen hagelstenen naar beneden zo groot als eieren.. Op de autosnelweg (A1) tussen Amstetten Oost en West bracht neerslag het verkeer tot stilstand.


Foto ORF

In een uur tijd moest de brandweer zelfs 150 uitrukken, de alarmeringen kwamen iedere minuut binnen. De storm blies bomen om die op straat, huizen en leidingen vielen. 180 kelders moesten leeggepomt worden. Grote schade was er in de stad Wieselburg, maar liefst 45 huizen zijn door de hagel beschadigd.  Het onweer trok richting St. Pölten waar er een dak in brand vloog als gevolg door blikseminslag. Ook in Krems werd er een brand gemeld van een dak dat in brand was gevlogen, evenals in Waldviertel. Hier was het onweer zeer heftig met veel ontladingen, volgens een woordvoerder. De schade door het noodweer is enorm, er zijn zeker 640 meldingen binnen gekomen. Volgens onbevestigde bronnen is Amstetten ook getroffen door een tornado. Helaas daar nog geen beeldmateriaal van.

©Meteo-service
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Aniet van Voorst

twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Niet alleen in Oostenrijk. Ook het Zwitserse Alpenvoorland en -laaglang had te maken met lokaal noodweer. Hier en daar viel 60 tot 80mm neerslag in korte tijd (meer dan de helft dan wat normaal in de maand juni valt). Daarnaast veel meldingen van overstromingen, hagel en storm(schade).












Aniet van Voorst

Mooie foto's! Ook al van die grote hagelstenen.

Hier nog even een kaartje van de ontladingen;

Bron; wetterpool.de

twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Kialna

Ik hoop dat die persoon met z'n alfa romeo snel z'n auto is uitgestapt....
Stiekem een Ninja.

André

Ik als chauffeur heb 15 jaar altijd naar Oostenrijk gereden en ik weet dat als er daar een onweer losbarst je moet op je goede zijn en als het mogelijk is zorgen dat je op een veilige plaats staat .
Demeulemeester André

Stephanie

Brrr, ik heb daar familie in de buurt wonen.
Wel indrukwekkende foto's!

Aniet van Voorst

Ik ben altijd op vakantie geweest in Oostenrijk en daar kan het idd flink spoken in de bergen. Op het ene moment loop je een berg af en op het andere moment is de berg niet meer zichtbaar doordat er een onweersbui in het dal hangt. En geloof me, zo'n bui blijft vrij lang hangen dan.
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Sven

Regio Amstetten



© Denisa Selimovic



© Anna-Maria Klingenböck
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Aniet van Voorst

@ Sven; in jouw eerste foto zie ik wel iets van een beginnende wallcloud hoor... Nou ja, raar dat er een funnel bevestigd is en dat er geen materiaal van is.. Kan iemand misschien radarbeelden vinden van gisteren?
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Sven

Citaat van: Aniet van Voorst op za 09 jun 2012 - 12:31
@ Sven; in jouw eerste foto zie ik wel iets van een beginnende wallcloud hoor... Nou ja, raar dat er een funnel bevestigd is en dat er geen materiaal van is.. Kan iemand misschien radarbeelden vinden van gisteren?

Op het moment niet, wellicht volgt er nog een chase verslag van één van deze twee personen. Zodra ik iets zie post ik het direct hier ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Aniet van Voorst

twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

André

Citaat van: Aniet van Voorst op za 09 jun 2012 - 12:12
Ik ben altijd op vakantie geweest in Oostenrijk en daar kan het idd flink spoken in de bergen. Op het ene moment loop je een berg af en op het andere moment is de berg niet meer zichtbaar doordat er een onweersbui in het dal hangt. En geloof me, zo'n bui blijft vrij lang hangen dan.
Ge weethet en dan nog geluk hebben dat het geen sneeuw is .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Hierbij de foto's van de supercel Wieselburg, foto's afkomstig van Skywarn.at







Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Aniet van Voorst

twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Aniet van Voorst

twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Aniet van Voorst

Wat gaaaaf! Maar goed dus dat ik het heb uitgepluisd en dat ik het topic ben begonnen. Thnx, voor het delen
twitter: @anitavanvoorst
First supercell 17-07-2004, tornado 12-07-2010

Kialna

Stiekem een Ninja.

Powered by EzPortal