Sterrenstelsels botsen

Topic gezien door 3607 bezoekers
Gestart door zorba, ma 21 mei 2012 - 12:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

Sterrenstelsels botsen

Twee sterrenstelsels die lijken op onze Melkweg zijn bezig met een dodelijk gevecht over wie wie mag opvreten. Zo'n 90 miljoen lichtjaar van hier is een dodelijke strijd gaande. In de ene hoek sterrenstelsel NGC 5426, in de andere NGC 5427. Wat hun gevecht zo spannend maakt is dat ze beide ongeveer even groot zijn. De spiraalvormige sterrenstelsels – ze lijken op onze Melkweg – zijn tegen elkaar aan gebotst en beginnen langzaam in elkaar op te lossen.


Een botsing van epische proporties is aanstaande. Foto: Mount Lemmon SkyCenter/University of Arizona.

Het komt in het heelal vaker voor dat twee sterrenstelsels tegen elkaar aan komen. Maar meestal is er een groot verschil in omvang tussen de twee spiralen, waardoor de kleinere verzameling sterren en planeten wordt 'opgegeten' door de grotere en alles na verloop van tijd weer rustig is.

Omdat deze stelsels even groot zijn, is het echter spannend wat er gaat gebeuren. Vormt zich één enorme sterrenhoop? Krijgen we een gigantische explosie als grote hoeveelheden materie tegen elkaar botsen? Sinds de stelsels worden waargenomen heeft zich al een soort 'brug' gevormd tussen de twee. Sterrenkundigen houden vooral die regio goed in de gaten om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Daarbij is deze foto genomen.

Bron: Faqt
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Graphicnizor

Ik zou dit wel eens gefilmt willen zien... wat er gebeurd ed

NitroGenetics

denk dat je weinig tezien krijgt als het gefilmt wordt er gaan tientallen jaren voorbij voordat je daadwerkelijk beweging inziet denk ik

Erwin Kats

Zal niet spannend zijn.
Zijn enorm veel stelsels waar dit gebeurd namelijk, zoals M51 is 1 van de bekendste.

Messier 51, whirlpool galaxy is alleen in een wat verder stadium.
Canon eos:         Canon EF:
1DmkIIN              17-40 f4 L 1DmkIII               24-105 f4 L IS   

dondertje127

Ik vraag mij af: Wat zou er gebeuren als ons melkwegstelsel dat zou overkomen, en wat wij daar dan van merken? Zouden we ineens planeten en andere hemellichamen door ons zicht zien vliegen? En als laatste, zouden sterrenbeelden (denk aan grote beer bijvoorbeeld) andere vormen gaan aannemen of sterren van andere sterrenstelsel te zien krijgen die zich in ons melkwegstelsel hebben gevoegd?

Powered by EzPortal