Eerste chase 10-5-2012

Topic gezien door 1937 bezoekers
Gestart door Joey_Dutch, za 12 mei 2012 - 19:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joey_Dutch

Eindelijk stond dan het eerste echte ''(nood)weer'' op de kaarten.
Dagen van te voren al dagelijks checken en kijken, maar dingen verschoven nog al, en veel bleef onzeker.
Gelukkig was ik die dag vrij, wat niet vaak voorkomt met potentieel noodweer, dus ik had zoiets van 'hoe dan ook, ik ga er op uit'

De dag begon erg rustig, en toch wel een beetje gespannen...Lange tijd gewacht op de Estofex update, en erg blij toen deze kort na het uitbrengen werd opgeschaald naar een Level2

Verder de hele dag afgewacht, als ik iets weet uit eigen ervaring, is dat ik nooit zeg 'de dag is voorbij'
Al had ik wel zoiets toen de buien er tegen de avond, dat ze er moesten zijn nog niet waren, ik al wel een beetje begon te twijfelen.

Maar goed, ik had deze woorden nog niet uitgesproken of de eerste onweerscel ontstond bui onze zuiderburen in Belgie. Ook toen nog steeds gewacht in afwachting wat die cel ging doen, en welke kant hij op ging(ik woon zelf in NO Brabant)
Nou lag deze cel dus op ramkoers met NO Brabant, en zodra het erop leek, en er ook over gesproken werd dat het misschien wel een supercel was, ben ik met al mijn equipment in de auto gesprongen, en weggereden.


De bedoeling was om voor de (super)cel te komen en deze dan als het ware te onderscheppen
Ik besloot om richting Oss/Lith te rijden, na de radarbeelden bekeken te hebben zag ik dat de supercel hier recht overheen zou komen, en dit dus een uitgelezen kans was. Eenmaal in Oss aangekomen, de auto langs een tuincentrum en open velden geparkeerd en daar opnieuw de radar bekeken. Bleek dat ik de supercel mooi voor was, en nog even moest wachten
Hieronder volgen wat foto's met uitleg

Dit was het eerste aanzicht wat ik zag, maar het begon al gauw op te bouwen, erg indrukwekkend om te zien



Even later was uit dezelfde (super)cel een (kleine) funnel zichtbaar!
Helaas een erg onduidelijke foto(sorry:$) Hij zit in het midden


De supercel ging vrij snel over, en bouwde ook erg snel op(in intensiteit)
Even later een klein stuk door/mee gereden, waardoor ik in een totaal open landschap terecht kwam en perfect zicht had, in de gehele omgeving(:



Kleine ''Inflow tail''..(?)


De supercel die uiteindelijk richting Duitsland trok bouwde al steeds wat meer op in intensiteit
En als kers op de taart heb ik omstreeks 8 uur, deze foto gemaakt
Een hoos/funnel!!
De foto is een beetje onduidelijk:$ Maar toen ik hem op dat moment zag, ging er ''wat adrenaline'' door mn lijf, haha


Al met al dus een zeer geslaagde chase, zo vroeg in het jaar(:

Joey Koele



Sietse

Prachtig verslag, gefeliciteerd met de tornado! Machtig mooi.

zorba

Heb je toch mooi een tornado op de plaat! Super!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Leon Eikenaar

Leuk verslag :)
En vooral mooie foto's!!  8)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal