ChaseVerslag + tornado!! vierlingsbeek en supercell

Topic gezien door 6032 bezoekers
Gestart door NitroGenetics, vr 11 mei 2012 - 22:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NitroGenetics

bij nader inzien is er een kans dat dit zelfs een MULTIFORTEX is geweest je zal talloze funnellouds zien in bijde delen en deel 2 laat meerdere grote funnelclouds tegelijkertijd inclusief tornado!

hoe dan ook dit is ons verhaal.

Gister (woensdag) bedachten we naar het zuiden te gaan vanuit scheerwolde (vlak bij meppel) das dus een afstand van ruim 320km heen en terug dus 640km
hoe dan ook we maakte er geintjes over.

de volgende dag (donderdag) leek er niet veel soeps aan de hand en zekers niet in het noorden maar toen ik de kaarten bekeek besloten we dus naar venlo te gaan met mijn broer

eenmaal aangekomen was het snoeibenauwd en hebben we mooi een biertje op het terras gepakt wachten tot het feest begint. dit was rond 5 uur in de middag.

we gingen ervan uit dat het rond 6 uur los zou barsten maar het bleef uit we keken nogmaals op de kaarten en besloten wat noordelijk te gaan aangezien het zuiden met eeen sisser afliep (zuid limburg tot venlo toe tot zover)

we pakte de trein richting nijmegen en we zagen een prachtige wallcloud dat gigantisch was .

zie video hieronder: vanaf 4:50 wordt het pas echt intresant (deze deel bevat alleen walcloud beelden)


eenmaal aangekomen zagen we het volgende hieronder, kijk ook naar de punten waar je op moet letten onder deze video.
onthou deze tornado bevnd zich het meest in de regen banden helaas maar je kan de beweging van die regen banden goed bekijken en dan zal je zien dat het in een forse sirculatie ziet






omstreeks 20:35 dit is een rainwrapped tornado dat wil zeggen dat hij amper te zienw as wegens de neerslag eromheen, ook puin vloog in de lucht waaronder een tak van ruim 2 meter! dit gebeurt om 3:48 en 3:57 +-us midden van het scherm op 4:10 zie je nog meer puin rondvliegen, de wind vanuit de camera view gaat van links naar rechts en even later als je goed kijkt van rechts naar links zie de bomen. ook dit is een duidelijke sein van een windhoos ofwel tornado! even later is er ook schade opgenomen zie andere video's (waarschijnlijk moet ik die nog uploaden. op het moment van gebeuren was ike cht sprakenloos dus let maar neit opw at voor een onzin ik af en toe vertel maar het tornado gebeuren is wel degelijk een feit en vergat autozoom uit te pleuren xD

punten waar je op moet letten in deze video:
1 op 0:12 zie je rechts onder een rij bomen onthou die bomen voor de volgende video.
2 op 0:16 net boven die bomen in de wolken de tornado zich bevind het is vrijwel niet zichtbaar maar door de motsie van de regen banden erom heen is er een duidelijk sein van zware rotatie.
3 op 2:01 besefte ik dat ik een zwaar probleem zat en recht in he tpad van een tornado zou belanden.
4 op 3:03 zie he op de bodem midden een grijze donkere vlek/massa dit duid op een stofzuiger effect kortom de windhoos raakt de grond en pikt aarde op ofwel stof.
5 op 3:08 zie je een duidelijke tornado en mogenlijk zelfs 2 tornados waarvan er 1 mis net niet de grond raakte.
6 op 3:30 zie je een duidelijke rotatie in de regen banden een duidelijk signaal dus om weg te wezen.

en hier dan mijn broers opname met zijn telefoon ik moet zeggen dat de qualitijd best bagger is maar geeft je wel wat meervoud van het gebeuren :)


hier dan nog een video vanuit vierlngsbeek gefilmt door een ander persoon. let goed op de bomen in het midden vande video en ik bedoel dan met name de windrichtingen:)

rond 1:15 draait de wind plots




al met al is dit een chase dat ver boven mijn verwachting was, en het was gewoon overweldigend om dit mee te kunnen maken nu al in de vroege mei.

nieuwsbronnen over deze windhoos:

http://www.omroepbrabant.nl/?news/174171722/Nertsen+dood+in+Bakel+door+windhoos.aspx
bovenstaande link gaat om dezelfde storm die avond.
http://www.112landvancuijk.nl/boxmeer/overloon/1418-windhoos-veroorzaakt-veel-schade-overloon--vierlingsbeek.html?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
http://drimble.nl/regio/noord-brabant/noordoost-brabant/9264818/windhoos-veroorzaakt-veel-schade-overloon-vierlingsbeek.html



Dutchstormchaser

Mooi verslag en best heftig nog geluk gehad in die glazen hokje was erg dicht bij. mooie beeld matriaal recpect ;)
Twitter Dutchstormchase
Website [url=http://dutchst

NitroGenetics

joah idd het was behoorlijk heftig en uiteraart erg veel geluk gehad we hadden net zo goed in de tornado kunnen belanden want 100 meter is niets!

dondertje127

Zo dus, dat scheelde maar 40 kilometer van hier (hemelsbreed dan). Ik hoop zoiets ook een keer te kunnen filmen, maar dan wel in open veld natuurlijk, want schade en mensenlevens moeten gespaard blijven.
Daarmee bedoel ik dat het met de jaren steeds dichterbij huis komt. Heb al wel een downburst meegemaakt hier op 22 juni 2008, de dag met die grote hagelkanonnen in Arnhem-Noord. Daardoor weet ik de datum weer. (Ik vergeet vaak de datums ::))

Hopelijk is verder iedereen er goed vanaf gekomen. Sneu voor de dieren die omkwamen.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dutchstormchaser

Ik zag het scheelde echt niet veel gelukkig dat het allemaal goed is gegaan ;) met veel mooie beeld matriaal ;)
Twitter Dutchstormchase
Website [url=http://dutchst

Dervin

ik heb genoten van jullie film,echt heel netjes een trein chase met dit resultaat,Gefeliciteerd !

Hamradio Station **PD9DX**

mherp

fraai materiaal, en mooie uitwerking. Inderdaad gelukkig enkel materiƫle schade, al is dat al ergerlijk genoeg!

zorba

Heerlijke filmpjes! Mooie ervaring om mee te maken!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Walter


hj32

ja dit is een mooi volledig plaatje
WoW!!

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Fren

The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

NitroGenetics

bedankt :) allemaal, hopenlijk krijgen we vaker temaken met zulk dynamische weer het zou geweldig zijn eens een tornado mee te maken zonder die stomme regengordijnen hoe dan ook toche en overweldigend evaring :)

basjuhterror

was een toppie chase mooie beelden ps ik was erbij hehe
beste chase tot nu toe 10 05 2012 windhoos annex tornado vierlingsbeek nb

Leon Eikenaar

Mooi verslag!  8)
Het ging daar heftig aan toe.

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Graphicnizor


sandra-zwolle

Mooi verslag! jammer van de schade! maar gelukkig geen ernstige ongelukken.     ;)

SniperEye


Powered by EzPortal