Chaseverslag 10-05-2012 (met tornado)

Topic gezien door 5113 bezoekers
Gestart door Jeroen, vr 11 mei 2012 - 11:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeroen

Mijn eerste 'echte' chase

Ik ken mezelf met dit soort dingen vaak als een late beslisser, wel gaan of niet gaan. Wordt het wat of wordt het helemaal niks? De opschaling van waarschuwingsniveau van level 1 naar level 2 deed me uiteindelijk beslissen om toch maar te gaan. Immers, zo'n opschaling zou waarschijnlijk niet voor niets zijn geweest. Even snel de guidance van het KNMI en het stukje van Estofex doorgenomen om te kijken waar de meeste kansen lagen. We hadden er voor gekozen om niet verder te rijden dan in ieder geval Venlo, om daar nog te gaan beslissen naar welke uithoeken we zouden gaan. We gingen op pad. Onderweg kwamen we al onstabiele luchten tegen en de lichte regen die eerder over het land heen ging.



Aangezien we wat vroeg waren en mijn grootste hobby vliegtuig spotten is, besloten we om even langs Airport Weeze te gaan, niet wetende dat we drie uur later weer over dezelfde wegen daar naar toe zouden rijden, maar dan om een andere reden. Het activeren duurde lang, ik werd een beetje pessimistisch en dacht dat het allemaal wel weer mee zou vallen en dat we niet veel zouden zien. Integendeel. Naarmate de dag vorderde werden de luchten donkerder en hielden we de radar in de gaten om zo onze plaats te gaan bepalen, even in Horst weer aardgas bijtanken. De luchten werden steeds donkerder.



Het was voor mij een beetje twijfelachtig toen ik de radar in de gaten hield. In BelgiĆ« hadden ze ondertussen al een supercell gezien, dezelfde die recht op ons af kwam, waarbij ook een hook en tornado was ontstaan. Hoe zou de bui trekken? Ik gokte eerst te zuidelijk. We besloten weer noordelijk te gaan en meer naar Wannsum toe te gaan. De weg richting Wannsum gaat langs allemaal bebossing, waardoor je zicht op de bui iets verminderde. De luchten werden nog donkerder. Een nadeel van de bui was dat ik er eerst helemaal geen structuur zag van een supercell, bijna niks was vanuit onze positie te herkennen aan deze  supercell. Maar opeens, tussen de bomen door, zag ik wat ik meen te herkennen: uit het niets was er aan de horizon een heuze wall cloud zichtbaar.
De wall cloud was erg bezig om een funnel te produceren, dat was duidelijk te zien.







We gingen ons verplaatsen om de wall cloud nog beter te kunnen bekijken. We kwamen aan op bij een open veld, waar ik voornamelijk keek naar wat er links bij de wall cloud gebeurde en eigenlijk het spectaculaire bijna over het hoofd had gezien. Uit het niets zag ik ineens een funnel, wat later daadwerkelijk een tornado bleek te zijn volgens andere chasers (zie midden van de foto).





Die wilden we natuurlijk van dichterbij zien, we verplaatsen ons en zagen hem nog een keer aan onze linkerhand. We hadden precies op zijn pad ingesteld, althans dat dachten we. Want onderweg naar onze nieuwe positie bleek dat hij er al langs was geweest. Op de weg lagen allemaal takken. Helaas, trok de bui zo snel dat we deze in Duitsland niet meer bij konden houden.





Einde chase.

Al met al voor een eerste chase absoluut niks te klagen. Helaas heb ik jullie niet kunnen verblijden met de live stream, want bij hoge snelheden (bij 80 km/h) en vlak langs de grens valt het internet gewoon te vaak uit ;)

Groeten,
Jeroen
"What goes up, can fly"

Leon Eikenaar

Mooi verslag heb je gemaakt!!  :D
Geweldige foto's!! Heb ervan genoten  8) 8)

Lijkt net dat foto 3 uit Amerika komt :) (mijn mening)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

SniperEye

Zeker fantastisch verslag! Zeker een top chase geweest. Helaas waren wij ongeduldig waardoor we dit gemist hebben. Wij hebben ons ook opgehouden in het gebied net ten noorden van Venlo.

Sietse

Chasen is niet makkelijk, vooral route bepalen is lastig. Als je dan tijdens je eerste echte chase met dit resultaat komt, geweldig! Ik ben het met Team SSC eens, foto 3 lijkt net uit Amerika met die geel/oranje lucht op de achtergrond. Prachtig.

hj32

voor een 1e chase???
als je dit op een 1e chase al te zien krijgt mag je op z'n minst zeggen dat je echt een geluksvogel bent   :)
menigeen moeten het met veel minder doen  ;)

Deaddust

Ziet er zeker leuk uit en voor een eerste chase denk ik dat je meteen wat leuks en moois hebt gezien.

Jammer dat hij zo hard ging anders kon je hem meerdere malen onderscheppen

mherp

Mooi verslag, een mooie vangst! Op naar de volgende :-)!

ThaGhostNL

Erg leuk verslag, mooie platen en een geweldige vangst :)
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Fren

Prachtig verslag en mooie foto's!  Super!
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Jelte

Vet cool! Ik heb je af en toe gevolgd op de livestream. Leuk!
Het zou nog mooier zijn wanneer we je konden volgen op een kaart. Maar dat komt vanzelf wel. We wachten in NL nog even op de komst van 4G dan zullen vast meer mensen dit gaan doen. Maar je bent zeker een trendsetter!

Nog wel even een vraagje... waar is die tornado nou precies geweest? Ik volg altijd de buien op de radar en leg graag de resultaten naast de beelden zodat ik er weer van kan leren.

Jeroen

Thanks iedereen ;) Volgende keer hoop ik de thuisblijvers ook mee te laten genieten via een cam.

Citaat van: Jelte op vr 11 mei 2012 - 14:26
Vet cool! Ik heb je af en toe gevolgd op de livestream. Leuk!
Het zou nog mooier zijn wanneer we je konden volgen op een kaart. Maar dat komt vanzelf wel. We wachten in NL nog even op de komst van 4G dan zullen vast meer mensen dit gaan doen. Maar je bent zeker een trendsetter!

Nog wel even een vraagje... waar is die tornado nou precies geweest? Ik volg altijd de buien op de radar en leg graag de resultaten naast de beelden zodat ik er weer van kan leren.

Daar is trouwens al een mooie app voor, heb hem alleen nog niet getest. Wie weet de volgende keer ;) Ik heb hem trouwens even ingetekend op de kaart ;) http://weermelding.nl/overzicht
De tornado trok oostnoordoost over noordkant Vierlingsbeek (althans, dat werd mij duidelijk uit een filmpje op Youtube, weet het niet zeker).
"What goes up, can fly"

Tyshane

Mooi verslag en prachtige foto's! Zeer geslaagd allemaal!

Walter


GekkeLeo


Diem


NitroGenetics

het blijkt dat wij dezelfde storm aan het chasen waren zie mijn chase verslag :D
ik was in vierlingsbeek ten westen van het dorp

buiten dat een geweldige verslag ;)

Jeroen

Thanks iedereen! ;D

Citaat van: NitroGenetics op vr 11 mei 2012 - 22:44
het blijkt dat wij dezelfde storm aan het chasen waren zie mijn chase verslag :D
ik was in vierlingsbeek ten westen van het dorp

buiten dat een geweldige verslag ;)

Klopt. Ik zat wat zuidoost van Vierlingsbeek. Ik heb je verhaal op het ander niet nader te noemen forum ook al even ondersteund. Blijkt gelukkig maar weer dat de echte kenners en enthousiasten zich hierheen verplaatst hebben :)
"What goes up, can fly"

Fanatic

nice verslag! vooral voor een eerste chase! zoveel geluk heb je niet altijd! haha
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Jeroen

Het was inderdaad echt geluk. Ik verbaas me alleen nog wel over dat een groot deel van de chasers direct het goede gebied te pakken had, al voordat de bui eigenlijk op gang was gekomen.

Oh ja, ik stond ook nog met Wilfred in contact, om te kijken waar jullie uithingen en wat jullie zagen. Achteraf bleek dat ik twee keer op die dag over de brug bij Wanssum ben gereden. Iemand een witte Panda gezien? Heb zelfs op een weg naast die brug gestaan.
"What goes up, can fly"

Powered by EzPortal