Winterdiscussietopic 2021

Topic gezien door 151425 bezoekers
Gestart door TMCThomas, wo 01 dec 2021 - 00:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Hopen dat het even hard genoeg gaat sneeuwen om toch even wit te kleuren, goed begin van December , daarna nog genoeg kansen inderdaad.


Ruud

Citeer

Eerst een terrasje pakken de 16e 😏

Zou weer een warmterecord zijn. Tot nu toe is de hoogst gemeten temperatuur in De Bilt 13,9°C op deze dag (1989, bron: wiki)

TMCThomas

Flink koud in Scandinavië!



Live hier:




Ook de korte termijn modellen komen met sneeuw voor maandagnacht, sommige ook met accumulatie zoals harmonie. Vooral het oosten en de Veluwe lijken kans te hebben


TMCThomas

Toch een paar cm voor een aardig deel van het land, harmonie overschat het waarschijnlijk maar toch. Lokaal op de veluwe zelfs 4-5cm


Kermisspin

Zo hee.....mooie sneeuw kansen  8) . Ik moet nog maar zien hoe de eventuele verzachting uit pakt.
Volvo for life!

Govert

Voor de liefhebber:

De fysica van de sneeuwvlok. Hoe komen ze aan die mooie vormen?

https://www.youtube.com/watch?v=ao2Jfm35XeE&ab_channel=Veritasium

Lothiriel

Lijkt erop dat we alle sneeuw gaan mislopen in Vlaanderen, niet zelden het geval in zulke situaties helaas!

Heb donderdag wel paar mooie kiekjes kunnen maken in Bastenaken, zal ze straks even posten :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep

Pluim met sneeuwkansen


TMCThomas

Nieuwste harmonie verhoogd de sneeuwhoeveelheden nog is. Groot deel van Gelderland kan volgens deze run op 3-4CM rekenen, lokaal zelfs meer dan 5cm.



waarschijnlijk te veel, harmonie laat namelijk de meeste sneeuw liggen van alle modellen. De rest komt voornamelijk met natte sneeuw met vooral in het oosten van het land en de Veluwe kans op een centimeter. Maar ik laat me graag verassen.

Bagtjuh

Hoop dat deze er nu wel in blijft.

Eindelijk weer eens een koude (witte?) kerst?



TMCThomas

Helaas in de 06 run weer weg, maar wie weet een voorteken ;)

Harmonie blijft weer met leuke sneeuwhoeveelheden komen voor vanavond, maar zoals het KNMI ook al meldt houdt het te weinig rekening met smelt. Vele andere modellen laten een stuk minder accumulatie zien zoals bijvoorbeeld arome. De verschillende ideeën van modellen vind je hieronder.












GFS laat vrijwel geen sneeuw meer zien

Vooralsnog lijkt de strook vanaf Friesland tot aan het zuiden van gelderland de grootste kans te hebben op een sneeuwdekje, met de neerslagafkoeling die temperaturen tot tegen de 0 graden brengt denk ik dat dat daar best moet gaan lukken, harmonie zit hoogstwaarschijnlijk te hoog met de hoeveelheden, maar ik laat me graag verassen. Zou in elk geval al leuk zijn om de kerstboom te versieren met wat sneeuw op de achtergrond!

TMCThomas

Code geel vanwege sneeuwval voor een groot gedeelte van het land, enkel de 3 westelijke provincies en de wadden vallen er buiten.



"Vanavond in het midden en oosten (natte) sneeuw
Vanaf de tweede helft van de avond kan het in het midden en oosten tijdelijk glad worden door (natte) sneeuw. Het kan lokaal even wit worden waarbij vooral op hogere delen zoals de Veluwe enkele cm's sneeuw kan vallen. In de loop van de nacht smelt de gevallen sneeuw weer weg."

Der RoX

Tuurlijk vallen wij in het Wilde Westen er weer buiten 😏
WiNtEr!!11!1!@

Joep

Kaartje weerplaza, daaronder

Harmonie en gfs kaartjes met mogelijk'(natte) sneeuwdekje'










Joep



Hieronder de Harmonie en gfs kaartjes










TMCThomas

Temperaturen liggen vooralsnog wat te hoog, deze zouden in het zuidwesten nu in het zuidwesten richting de 2 graden moeten gaan maar ligt veelal nog tussen de 3 en 4 graden. Neerslagafkoeling moet nu toch echt wel zij intrede gaan doen of het word problematisch.

Edwin

Ik werk in Beekbergen op de Veluwe, dus ben benieuwd of er morgenochtend nog wat ligt. Al zijn dit wel van die neerslag gebieden waar je eigenlijk vrij weinig aan hebt. Sneeuw verdwijnt zo weer. het beste is daarna gewoon kou met een laag sneeuw die het nog kouder gaat maken. Gelukkig in en na het weekend weer warmer 8-10 graden. Hopelijk weer eens met zon erbij. Triest gesteld de laatste tijd.
Never Stop Exploring

Maxim

Brecht, noord België is de regen net overgegaan in sneeuw!

Hector Pascal

In plaats van dat het kouder wordt, is het sinds het einde van de middag alleen maar warmer geworden.
Nul bestaat niet.

TMCThomas

Hier inmiddels duidelijk neerslagafkoeling, kwart voor 8 gaaf mijn weerstation nog 3.5 aan inmiddels 2.7

Powered by EzPortal