Onweerskansen seizoen 2016 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 75818 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, ma 04 jan 2016 - 19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Martijn1978

Ik hoor onweer in Ede, maar dat zit bij Amersfoort/Nijkerk. Dat is toch hemelsbreed best een paar Km.
Gaat dan best hard daar.

joboy52

Citaat van: Martijn1978 op zo 04 sep 2016 - 08:48
Ik hoor onweer in Ede, maar dat zit bij Amersfoort/Nijkerk. Dat is toch hemelsbreed best een paar Km.
Gaat dan best hard daar.

Dat klopt, diepe dreunen, ook al twee goeie krakers gehoord  :D

Peter

Citaat van: joboy52 op zo 04 sep 2016 - 08:53
Dat klopt, diepe dreunen, ook al twee goeie krakers gehoord  :D
Ging inderdaad even goed los ja. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Marsel

Vanmorgen ook gewekt door een onweersbui die net ten noorden langs trok. Het was al een behoorlijk korte nacht geweest dus echt heel blij was ik er niet mee  ;D. Ben blijven liggen maar aangezien ik het gedreun door mijn oordoppen heen hoorde moet het toch een vrij intens geheel geweest zijn. Blijkt uiteindelijk over Zoetermeer getrokken te zijn. In ieder geval weer een onweersdag erbij en een slokje water voor tuin want die blijft de rest van de komende week gewoon droog :).

Peter

onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Armand

Gaat even aardig tekeer hier! Ontstaat vlak voor mijn neus een stevige onweersbui. Tientallen ontladingen nu al en inderdaad van die harde dreunen!

ron12

Citaat van: Peter op zo 04 sep 2016 - 11:09
In Nijkerk mis het even goed los gegaan. :-X
https://twitter.com/LukeBNV?lang=nl
Geen windhoos maar een val wind
  Bron verschillende media
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marco uit Hangar 5

Hoe serieus moet ik Buienradar nemen mbt de 7 daagse onweerskansen?.. vanaf dinsdag deze week vrijwel elke dag grote kans op onweer volgens dit bewegende kaartje... Alleen strookt dit niet met de hittegolf verwachting.

http://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/7daagse/onweer
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Arend

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 11 sep 2016 - 23:22
Hoe serieus moet ik Buienradar nemen mbt de 7 daagse onweerskansen?.. vanaf dinsdag deze week vrijwel elke dag grote kans op onweer volgens dit bewegende kaartje... Alleen strookt dit niet met de hittegolf verwachting.

http://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/7daagse/onweer

Dat lijken mij CAPE kaartjes. Bewijst maar weer eens dat CAPE niet alles zegt over daadwerkelijke kans op onweer.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Huh? Heb ik dat zo erg misgelopen?  ???
Was dat zeker op die dag dat ik aan het filmen was?

Giso84

Jammerlijk dat Cape (morgen) niet garant staat voor onweer, we zouden de regels van de natuur even moeten aanpassen  :D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Marco uit Hangar 5

Citaat van: Arend op zo 11 sep 2016 - 23:29
Dat lijken mij CAPE kaartjes. Bewijst maar weer eens dat CAPE niet alles zegt over daadwerkelijke kans op onweer.

Ok, thanks, ik dacht al zoiets..
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Ries

Weer van 18u journaal begon al met onweerkansen vrijdagavond en zaterdag...in de pluim zie ik het enkel nog voor zaterdag maar met die temp daling vrijdag...we wachten af

Arend

Citaat van: Giso84 op ma 12 sep 2016 - 13:48
Jammerlijk dat Cape (morgen) niet garant staat voor onweer, we zouden de regels van de natuur even moeten aanpassen  :D

De kans dat het morgen tot een bui(tje) komt is niet nul. De KNMI guidance van vanmiddag besteedt er nogal uitgebreid aandacht aan, maar de kansen lijken allemaal minimaal.

Neerslag:

Morgen is de ontwikkeling van een enkele regen- of onweersbui in de loop van de middag niet helemaal uitgesloten, progtemps zijn onstabiel vanaf de grond. Daarentegen is de lucht in de grenslaag erg droog. Boven land gaat de SBCAPE richting 2000-3000 J/kg, SBCIN komt uit op 0 à -20 J/kg. Kijkend naar de progtemps zien we dat de mengverhouding in het algemeen afnemen met de hoogte en dat de menglaag (vanwege de tijd van het jaar) vrij ondiep is. Hierdoor zijn SBCAPE en SBCIN niet bepaald representatief voor de menglaag. Verticale windschering is gering, orde 10 kn. Eventuele bui zal dus een single cel of pulse storm zijn, die waarschijnlijk niet lang blijft bestaan. Op hoogte zien we morgen later op de dag ook een toenemende anticyclonaliteit, wat de kans op een bui eveneens klein maakt. Opvallend is dat INDECS met ca. 60% een hoge kans op onweer geeft, ook de voorwaardelijke kansen op meer dan 50 ontl. in 5 minuten in SGG is met ca. 40% nog significant te noemen. Harmonie daarentegen geeft helemaal geen signaal voor onweer.

Uitgifte: 12/09/2016 17.00 uur LT.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Giso84

Bedankt Arend, had die nog niet gelezen !
Morgen naar het strand dus laat de neerslag maar weg, deze mag in de avond wél komen.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

djayfri

Wrf 4km geeft ook al wat neerslag aan. Hopelijk krijgen we nog een flink pak slaag deze week.

Marsel

Citaat van: djayfri op wo 14 sep 2016 - 09:19
Wrf 4km geeft ook al wat neerslag aan. Hopelijk krijgen we nog een flink pak slaag deze week.

Er is donderdagavond in een smalle prefrontale zone, zoals eerder aangehaald, inderdaad wel het eea mogelijk. Eigenlijk een samenspel van de toenemende forcering op hoogte agv het naderende ULL en de nabijheid van het KF. De prefrontale vore zal zeer waarschijnlijk niet genoeg forcering leveren waardoor de meeste buien op hoogte zuid van de kenmerkende windsprong langs/net voor het KF uit zullen ontstaan.

Progtemps tonen overigens weinig significante dingen. Enkele honderden tot een kleine duizend joules aan CAPE beschikbaar vanaf de midlevels (vanaf FL060-080) en een windprofiel wat zou kunnen zorgen voor een elevated rommelig georganiseerd multicellulair onweer. Uiteraard niet schokkend gezien de mindere onstabiliteit en windschering maar alle modellen komen met enige onweersactiviteit verspreid over het land in die smalle prefrontale zone. De eventuele buien kunnnen overigens wel vrij ver doorgroeien met toppen gemakkelijk 10-11km. Locatieduiding is lastig op dit moment en zal op later moment in dit topic volgen.

lander22

hirlam komt voor de belgische kust en zeeland met 70-100 mm tussen nu en morgen nacht!!!

modellen laten ook wel goed de neerslag zien voor vanavond! 

dondertje127

Hoop nog op een laatste zomer onweer. Maar zo te zien is de kans klein.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal