Onweerskansen seizoen 2016 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 75812 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, ma 04 jan 2016 - 19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: TaL op ma 22 aug 2016 - 13:01
GFS komt ook steeds run na run terug met veel onstabiliteit en een aflandige wind waardoor het kwik mooi overal weer 30+ bereikt na een koelere vrijdag (westen). Ik denk persoonlijk dat het weekend wel eens iets leuks kan gaan brengen.

Heb ik blijvend mijn twijfels bij. Progtemps tonen een zeer droge en hete luchtmassa in de warme tong. Verder weinig significante triggers. Dan kun je wel een CAPE van 2000+ hebben maar zonder vocht en lift levert dat niet veel op. Zal nog wel wat springen, maar we hoeven mijn inziens niet te verwachten dat de komende hitte met een grootschalig onweer de deur wordt gewezen. Maar goed, ik laat me graag verrassen door de komende dagen ;).

ThaGhostNL

Citaat van: Marsel op ma 22 aug 2016 - 18:57
Heb ik blijvend mijn twijfels bij. Progtemps tonen een zeer droge en het luchtmassa in de warme tong. Verder weinig significant triggers. Dan kun je wel een CAPE van 2000+ hebben maar zonder vocht en lift levert dat niet veel op. Zal nog wel wat springen, maar we hoeven mijn inziens niet te verwachten dat de komende hitte met een grootschalig onweer de deur wordt gewezen. Maar goed, ik laat me graag verrassen door de komende dagen ;).

Ik sluit mij daar volledig bij aan.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Armand

Valt me al een aantal dagen op dat er steeds een (flinke) tropische storm op de weerkaarten verschijnt. Best grappig om te zien waarheen dat systeem trekt. GFS laat hem zelfs richting de Benelux stromen, wel flink verzwakt natuurlijk.

ThaGhostNL

Citaat van: Armand op ma 22 aug 2016 - 22:16
Valt me al een aantal dagen op dat er steeds een (flinke) tropische storm op de weerkaarten verschijnt. Best grappig om te zien waarheen dat systeem trekt. GFS laat hem zelfs richting de Benelux stromen, wel flink verzwakt natuurlijk.

Dat was mij ook al opgevallen, erg leuk om in de gaten te houden. In de laatste kaart is een 2e zichtbaar.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Jan van Ooijen

De overgang naar koeler weer lijkt zonder al te veel problemen te gaan verlopen. De CAPE-waardes liggen voor doorkomst van het front vrij hoog, maar de neerslagkansen zijn tegelijkertijd klein (er is een eveneens hoge CIN). Vanwege de negatieve bias van ECMWF in omstandigheden met instraling, is het niet ondenkbaar dat er vanaf woensdag in het zuidoosten 5 dagen op rij volgen met maxima boven 30 graden. Bovendien zien we in het EPS hoge kansen op minima boven 18 graden op vrijdag, zaterdag en zondag. Volgens KNMI
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Armand

Citaat van: ThaGhostNL op di 23 aug 2016 - 11:55
Dat was mij ook al opgevallen, erg leuk om in de gaten te houden. In de laatste kaart is een 2e zichtbaar.

Ziet er toch best heftig uit op de Oceaan, je zult er maar met je bootje langs moeten varen... ;D

Denk dat dit systeem uiteindelijk wel richting NW Europa trekt en een beetje herfstachtig weer gaat brengen in enkele landen (mogelijk dan ook Benelux). Slecht één lid van EC laat het stormen:

GeneralDuke

Citaat van: Armand op wo 24 aug 2016 - 12:46
Ziet er toch best heftig uit op de Oceaan, je zult er maar met je bootje langs moeten varen... ;D

Denk dat dit systeem uiteindelijk wel richting NW Europa trekt en een beetje herfstachtig weer gaat brengen in enkele landen (mogelijk dan ook Benelux). Slecht één lid van EC laat het stormen:

Is dat gemiddelde wind of windstoten?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TaL

Hmmm zaterdag lijkt langzaam bij te draaien. Optimaal is het zeker (nog) niet maar het verbeterd wel langzaam run per run. Mss toch nog een verrassing?
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Armand

Citaat van: GeneralDuke op wo 24 aug 2016 - 13:20
Is dat gemiddelde wind of windstoten?

Windstoten, de horizontale, zwarte stippellijn is de 75 km/u en de rode, horizontale stippellijn is de 100 km/u

Skroei

Pluim voor za ( zoals in 1 van de berichten hierboven ook al aangegeven ) geeft oper neerslagkans en als je bv de pluim v Leeuwarden er bij pakt, gaat de temp. niet hoger dan 20 º C ...  wordt het toch nog spannend??

edit-  guidance KNMI  citaat :

Neerslag:

Nabij het golvende front een toenemende kans op buiige regen, mogelijk ook onweer. Heel veel MUCAPE is er niet (enkele honderden J/kg), maar onweer is toch mogelijk, vooral ook met de windschering van 30-35 kn tussen 1 en 6 km (progtemps EHDV). Wel een erg droge laag rond FL050 onder de bewolking.

*EHDV is een zweefvliegveld  De Voorst, in Gelderland....

Of ik heb t verkeerd begrepen en geldt die kans alleen in t noordwesten van de FIR, dan zit je dus ver op zee en daar hebben we weinig aan. Marsel ?

knip- edit-   Zie het nu, ook harmonie ( buienradar +24u ) laat een  actief gebiedje door t noordwesten vd FIR trekken .

Buitendat zegt KNMI ook dit : "Verder bij het golvende koufront in het noordwesten van de FIR een toenemende kans op Ac en (ingebedde) Cb's met een basis rond FL100 en toppen mogelijk FL350."


AFTH14



Er wordt wat verwacht, of zal het op zee blijven vandaag?

Skroei

Stukje uit de guidance vh KNMI ;

In het front op de Noordzee af en toe lichte regen, maar actueel zien we daarnaast ook enkele pittige onweersbuien in het noordwesten van onze FIR, iets feller zelfs dan de modellen doen vermoeden. Morgen overdag ligt dezelfde zone over het westen en noordwesten van het land, ook dan dus kans op een enkele bui met mogelijk onweer.

TaL

Ik begin langzaam toch anders te denken tegenover zaterdag als in het begin, de runs zien er wat positiever uit.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Energizer85

De temperaturen zijn ook niet meer je van het toch? Erg jammer... Is t eindelijk bijna weekend met de afgelopen dagen op en top zomer, hoop ik niet dat de bbq zaterdag in t water valt...

Marsel

Ik zal vannacht (ivm nachtdienst) als ik de tijd kan vinden proberen om de situatie wat meer duiding te geven aangezien er nogal wat haken en ogen aan de zaterdag zitten. Of dat nu in een apart topic gaat gebeuren is nog even de vraag maar dat deze situatie geen gebruikelijke is is wel duidelijk.  Wordt vervolgd.

lander22


Arend

Citaat van: lander22 op do 25 aug 2016 - 21:05
/* ecmwf kaartjes */

Het vervolg ziet er ook niet slecht uit. GFS lijkt ook mee te doen. Nu maar hopen dat het nog eens echt een keer flink gaat knallen, het wordt onderhand wel weer eens tijd.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Giso84

Zondag lekker vrij dus ik hoop op "groots" nachtelijk onweer, voor iedereen  ;)

Ben benieuwd naar de situatie schets van Marsel, hopelijk een positief uiteraard
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Jan van Ooijen

Guidance:

In de frontale zone boven de Noordzee af en toe lichte regen, maar actueel zien we daarnaast ook enkele pittige onweersbuien in het noordwesten van onze FIR. Overdag ligt dezelfde zone over het westen en noordwesten van het land, ook dan dus kans op een enkele bui met mogelijk onweer, maar er lijkt dan iets minder forcering te zijn door de bovenlucht. Hirlam berekent vanavond op het front een significant neerslag signaal, maar is hiermee het enige model. Zaterdag in de warme sector gezien de op bouw kans op zware buien: in de thermische vore worden nu enkel door parallel run Harmonie38 zware buien (MCS) berekend (CAPE> 3500 J/kg en shear = 35 m/s)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Giso84 op do 25 aug 2016 - 22:19
Zondag lekker vrij dus ik hoop op "groots" nachtelijk onweer, voor iedereen  ;)

Ben benieuwd naar de situatie schets van Marsel, hopelijk een positief uiteraard

Im sorry, helaas geen tijd voor gehad vannacht. Stiekem behoorlijk druk geweest met de standaard en niet standaard werkzaamheden.
Misschien is er later vandaag tijd om eea op een rijtje te zetten.

Powered by EzPortal