Onweerskansen seizoen 2016 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 75824 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, ma 04 jan 2016 - 19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Armand

Hmm, toch een stevige lijn in het noorden zo te zien. KNMI zit weer eens te slapen....

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

Wat een beroerd jaar is dit toch , zeker voor het westen (van België). Nog maar 1 noemenswaardige situatie gehad rond 22 juni, maar voor de rest niets.

Als er niet rap nog een mooie zomerse situatie komt met onweer dan ben ik mentaal niet klaar voor de winter, al vrees ik dat zelfs met een zomerse onweerssituatie ik niet meer mentaal klaar geraak :p

Gelukkig heb ik een paar mooie chases gedaan :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Martijn1978


4seasons

Webcam bij Bredevoort.


Daar lijkt het - op dit moment - echt een onweerslucht:
http://www.meteo-bredevoort.nl/webcam.html



zorba

Heerlijke onweersbui vanmorgen rond de klok van 4. Continue gedonder en gekraak, heerlijke bui om mee wakker te worden!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Energizer85

Ik heb zomaar t idee dat het aankomende nacht weer flink kan gaan spoken aan de kust (afgelopen nacht was het hier behoorlijk raak) de bovenluchten zijn erg koud en de zee is flink warm. Is er een "kenner" die er iets zinnigs over kan zeggen? Afgelopen nacht heb ik namelijk mijn dochter al van zolder gehaald ????????????

Armand

Citaat van: Energizer85 op di 09 aug 2016 - 21:40
Ik heb zomaar t idee dat het aankomende nacht weer flink kan gaan spoken aan de kust (afgelopen nacht was het hier behoorlijk raak) de bovenluchten zijn erg koud en de zee is flink warm. Is er een "kenner" die er iets zinnigs over kan zeggen? Afgelopen nacht heb ik namelijk mijn dochter al van zolder gehaald ????????????

Zou best kunnen inderdaad. Je ziet ook op de temperatuur kaart dat het aan zee (door het water) warmer is dan boven land. Het verschil tussen bovenlucht en grond kan dan groot genoeg zijn voor ontladingen, wat trouwens actueel al gebeurd.

Marsel

Goed, ook dit topic even een kick geven aangezien we dit weekend voor de verandering weer eens onweerskansen in het verschiet hebben. Morgen overdag nog niet zozeer, hoewel een enkele onweersbui met name landinwaarts richting het zuiden en oosten niet helemaal uit te sluiten is tijdens de middag en vroege avond. De onstabiliteit (enkele honderden joules) reikt immers nog niet zo diep (grofweg rond FL200), tevens is de grenslaag, alsmede de mid- en upperlevels, stiekem nog behoorlijk droog hetgeen uiteraard niet meteen bevorderlijk is voor wat uitgebreidere activiteit.

Eea wordt met name in de nacht naar zondag wat interessanter als een hoogtetrog nadert, de T500 omlaag duikt naar -20C én er zich een klassieke setup voor kustconvergentie voordoet. Modellen komen dan ook niet verwonderlijk op de proppen met een convergentiezone met nachtelijke (onweers)buien direct op de westkust. Van oorprong bestaat deze actieve zone uit restanten van een ingedraaide occlusie. Met het zeewater op een graad of 19, afgekoelde bovenluchten, een naderende hoogtetrog en forcering nabij de convergentiezone weet zich gemakkelijk een ruime 500 joule aan CAPE op te bouwen. Onstabiliteit is ook dieper tov zaterdag overdag: soms toppen tot rond FL300 (10km) hetgeen ruim voldoende is voor enkele electrisch actieve cellen. Bovendien zouden een paar spouts goed mogelijk moeten zijn. Organisatie zal neerkomen op typische luchtsoort convectie, onregelmatig opgelijnd/geclusterd langs de kustlijn.

Zoals klassiek zullen de meeste buien zich vastklampen aan die convergentiezone en dat betekent dus dat er in het WNW tijdens de nanacht en vroege ochtend lokaal wel even een goeie bak water naar beneden kan komen, dit zal dan vooral voor de Noord-Hollandse kust een aandachtspunt zijn. In de loop van zondag trekt dat 'kustfront' dan landinwaarts met ook daar enkele (onweers)buien, met zwaartepunt nabij de windsprong. Toch zal  boven land de angel er wel langzaam uit gaan aangezien de convergerende werking minder uitgepsroken zal zijn. Tijdens de middag wordt het vervolgens in het westen weer rap droog op nadering van een rug.

Flashing diamond

Wrf4km komt met felle kustconvergentie vanacht. Met de trog>> koude bovenluchten -20-21 t.o.v warme zeewater.  Vaak wel een zekerheidje voor mooie bliksemplaten!!. In de loop van de morgen/middag trekt de trog verder binnenland in.Kan helaas geen kaarten toevoegen.


Danny

Citaat van: Flashing diamond op za 20 aug 2016 - 09:49
Wrf4km komt met felle kustconvergentie vanacht. Met de trog>> koude bovenluchten -20-21 t.o.v warme zeewater.  Vaak wel een zekerheidje voor mooie bliksemplaten!!. In de loop van de morgen/middag trekt de trog verder binnenland in.Kan helaas geen kaarten toevoegen.

Dit is de verwachting van het (ik dacht) Harmonie model (24 uur vooruit van Buienradar). Ook daarop forse kustconvergentie te zien met pittige buien waarbij de kans op onweer zeker ook aanwezig is.

Danny

Citaat van: Flashing diamond op za 20 aug 2016 - 09:49
Wrf4km komt met felle kustconvergentie vanacht. Met de trog>> koude bovenluchten -20-21 t.o.v warme zeewater.  Vaak wel een zekerheidje voor mooie bliksemplaten!!. In de loop van de morgen/middag trekt de trog verder binnenland in.Kan helaas geen kaarten toevoegen.

Ook het KNMI heeft de buien aan de kust vannacht in de verwachting zitten:

Bewolking:

Kustconvergentie in combinatie met het relatief warme zeewater levert in de nacht naar zondag en zondagochtend een clustering van Cb's op in de kustprovincies.

Neerslag:

Vanochtend van het zuidwesten uit al enkele lichte buitjes. Vanmiddag vooral bij de trog enkele buien, CAPE-waarden 200-400 J/kg en schering 20-30 kn, dus convectiemodus singlecell/multicell, op de trog mogelijk geclusterd. Kans op onweer is vooralsnog gering. In de nacht naar zondag neemt de CAPE boven de Noordzee toe naar 400-700 J/kg, zondag overdag boven land lokaal boven 700 J/kg. Kans op onweer is in de nacht naar zondag in de kustprovincies duidelijk groter door de koudere bovenluchten en de hogere Cb-toppen, Harmonie geeft hier een duidelijk signaal voor. Ook zondag overdag zien we boven land een onweerskans

Marsel

Een enorme bak water in korte tijd zojuist hier  :o. Was even aardedonker. Zwaarste neerslag was kortdurend maar het ging even goed tekeer. Onweer niet waargenomen maar wel zeer lage bases, erg turbulent.

EDIT: ze zullen daar bij Biddinghuizen ook niet echt staan te trappelen.....lekkere bak water voor de deur, pfoe.

lander22

laatste run van ecmwf laat tussen vrijdagnacht en zaterdagnacht veel buien zien! met op zaterdag ook redelijke ml cape voor BE en best goede shearwaarden :) onweersbuien??

ThaGhostNL

Inmiddels heeft het hier ook flink geregend en is er 27.4 mm gevallen, met een regen intensiteit van 70.9 mm per uur. Das best fors.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Marsel

Het spul was hier nog best actief eind van de ochtend/begin van de middag. Tweetal onweersbuien voorbij zien en horen komen, afstand op z'n kortst 1km. Zat een zeer felle CG bij met dito donder. Kunnen we toch weer meenemen :).

Citaat van: lander22 op zo 21 aug 2016 - 12:36
laatste run van ecmwf laat tussen vrijdagnacht en zaterdagnacht veel buien zien! met op zaterdag ook redelijke ml cape voor BE en best goede shearwaarden :) onweersbuien??
Oper van EC00 staat hier vrijwel alleen in. De luchtmassa is dermate droog en heet dat eigenlijk niets lijkt te wijzen op een serieus en grootschalig onweer zoals in de operationele uitvoer. Daarbij komt ook nog dat de inlopende hoogtetrog van de oper (een van de belangrijkste drijfveren van dit virtuele onweer) in die configuratie alleen in een kleine groep andere members te vinden is. Bovendien zie ik het ook niet sterk bij GFS en UKMO terug. Maar goed we gaan het gewoon weer volgen :).

Ries

Gisteravond onweersbui in de buurt van Grunn! Nou ja; 5 ontladingen ofzo, maar t was tenminste iets want ik zie de komende hitte nog niet met onweer verdreven worden....en dan staat de teller van "goeie onweersbui" (=meer dan 5 losse ontladingen zoals gister) voor deze zomer hier op 1...

lander22

Citaat van: Marsel op zo 21 aug 2016 - 18:21
Het spul was hier nog best actief eind van de ochtend/begin van de middag. Tweetal onweersbuien voorbij zien en horen komen, afstand op z'n kortst 1km. Zat een zeer felle CG bij met dito donder. Kunnen we toch weer meenemen :).
Oper van EC00 staat hier vrijwel alleen in. De luchtmassa is dermate droog en heet dat eigenlijk niets lijkt te wijzen op een serieus en grootschalig onweer zoals in de operationele uitvoer. Daarbij komt ook nog dat de inlopende hoogtetrog van de oper (een van de belangrijkste drijfveren van dit virtuele onweer) in die configuratie alleen in een kleine groep andere members te vinden is. Bovendien zie ik het ook niet sterk bij GFS en UKMO terug. Maar goed we gaan het gewoon weer volgen :).

ik zag het ook net, hmmm toch wel jammer als er niets zou gebeuren na zo'n periode!?

Jan van Ooijen

EC geeft voor aanstaande zaterdag toch een aardig beeld weer, hopen dat het zo blijft



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 22 aug 2016 - 08:56
EC geeft voor aanstaande zaterdag toch een aardig beeld weer, hopen dat het zo blijft



GFS komt ook steeds run na run terug met veel onstabiliteit en een aflandige wind waardoor het kwik mooi overal weer 30+ bereikt na een koelere vrijdag (westen). Ik denk persoonlijk dat het weekend wel eens iets leuks kan gaan brengen.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal