Onweerskansen seizoen 2016 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 75811 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, ma 04 jan 2016 - 19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marlieke

Citaat van: Oxize op di 12 jul 2016 - 16:23
Heb me cam net aangezet. Rollen hier nu dikke wolken binnen. Denk dat het bij Rijssen net schampt.

Edit: En zoals altijd, dooft het weer uit. Zo mogen hier wel glaskassen bouwen, hier dooft het toch altijd uit  :o Zul je zien dat het straks achter Hof van Twente weer activeerd.


Klopt. In Rijssen slechts 1 donderklap gehoord van die bui. Wel veel regen opnieuw. Maarre... volgens mij zag/hoorde ik vorig jaar die enkele onweersbui in onze buurt elke keer boven jouw woonplaats tekeer gaan... Dus die kassen kunnen ze beter bij jullie ook niet bouwen...  ;)
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Oxize

Dat was meer aan de kant van Markelo en Holten. Niet in Goor.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Jan van Ooijen

Warmte-opleving gaat meestal afgestraft worden met onweer, zoals ook komende woensdag. Even blijven volgen. Marsel zal wel in zijn nopjes zijn :P



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dennis089


Armand

Ziet er toch weer netjes uit qua CAPE en LI. Als er iets ontstaat kan het waarschijnlijk weer flink te keer gaan...

dondertje127

Wordt leuk voor de sjouwers woensdag. Die dag komen bij aankoop voor m'n eigen stekje onder andere de wasmachine en de koelkast brengen en installeren :)

Sja, mooi vak als sjouwer.

ron12

Citaat van: dondertje127 op za 16 jul 2016 - 21:46
Wordt leuk voor de sjouwers woensdag. Die dag komen bij aankoop voor m'n eigen stekje onder andere de wasmachine en de koelkast brengen en installeren :)

Sja, mooi vak als sjouwer.
Inderdaad
8) ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op za 16 jul 2016 - 10:10
Warmte-opleving gaat meestal afgestraft worden met onweer, zoals ook komende woensdag. Even blijven volgen. Marsel zal wel in zijn nopjes zijn :P

Vwb warmte zeker. Ma t/m Wo even (hoog)zomer in Nederland, daar moeten we dan maar even van genieten.

Die onweerskans op woensdag ziet er daarentegen wat minder rooskleurig uit. Klassieke Spaanse pluim setup met enorme bak onstabiliteit (overduidelijke EML), neutraal bovenluchtpatroon en prefrontale convergentiezone. Echter, in tegenstelling tot de vorige zwaar weer episode een (veel) grotere CAP. Progtemps geven aan dat de warme zuil bovendien erg droog is en dat we waarschijnlijk, ondanks de wederom hoge Td's (18-20C), hele hoge maxima moeten halen om eea vanaf de grond aan te kunnen boren (35C oid). Ik heb dan ook een beetje mijn twijfels over de kans van slagen en vermoed een relatief 'stille' overgang naar de koele lucht. Focus zal vwb triggering moeten liggen op de windshift. Maar goed, het duurt nog vrij lang dus laten we nog even wachten met details.

Jan van Ooijen

SB CAPE van het Europees weermodel en het Amerikaans weermodel





Meerdaagse:

Tot en met donderdag zijn de meesten ECEPS-leden het met elkaar eens en vinden we weinig spreiding in de diverse EPS-pluimen. De overgang naar het minder stabiel weertype gaat volgens de helft van de members zonder slag of stoot en de andere helft laat een mogelijkheid tot maximaal 500 mm regen zien (typfoutje??). De invloed van het hoogtelaag aan het eind van de week zien we in alle EPS-leden, maar de exacte positie van het laag is bepalend voor de neerslagkansen die van dag tot dag kunnen veranderen.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ploeps

Tussen Rijssen en Ommen schijnt het nu volgens http://www.lightningmaps.org aardig te onweren...
Liefhebber van weer-uitersten.

Armand

Citaat van: Ploeps op do 21 jul 2016 - 15:16
Tussen Rijssen en Ommen schijnt het nu volgens http://www.lightningmaps.org aardig te onweren...

Inderdaad, ook in Duitsland ziet het er best heftig uit. De buien lijken zich ook niet snel te verplaatsen.

ron12

Citaat van: Armand op do 21 jul 2016 - 15:23
Inderdaad, ook in Duitsland ziet het er best heftig uit. De buien lijken zich ook niet snel te verplaatsen.
Zit ook rotatie in die bui daarhttp://kachelmannwetter.com/de/stormtracking/neuwied/radar.html ga naar 15.20 uur
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Armand


Jenkie

Ik plaats net dit bericht in een ander topic maar zie dat jullie de bui ook al hadden opgemerkt  :)

In de buurt is een flinke bui aan het ontwikkelen. Inmiddels is het hier ook bewolkt en het rommelt aan een stuk door in de verte. Ik ben benieuwd hoe groot de bui nog gaat worden en of we hier dus iets meepakken.

Ploeps

Citaat van: Jenkie op do 21 jul 2016 - 15:57
Ik plaats net dit bericht in een ander topic maar zie dat jullie de bui ook al hadden opgemerkt  :)

In de buurt is een flinke bui aan het ontwikkelen. Inmiddels is het hier ook bewolkt en het rommelt aan een stuk door in de verte. Ik ben benieuwd hoe groot de bui nog gaat worden en of we hier dus iets meepakken.

Volgens www.Lightningmaps.org blijft het onweer in de buurt van Rijssen al meer dan een half uur daar hangen. Maar voor hetzelfde geld komt er in één keer wel gang in, maar in welke richting lijkt mij niet te voorspellen.
Liefhebber van weer-uitersten.

Jenkie

Toch wel heel gaaf dat lightningmaps. Ik dacht te horen dat het onweer intenser wordt en prompt zie je vlak boven Denekamp een stipje verschijnen.....

ron12

Citaat van: Ploeps op do 21 jul 2016 - 16:06
Volgens www.Lightningmaps.org blijft het onweer in de buurt van Rijssen al meer dan een half uur daar hangen. Maar voor hetzelfde geld komt er in één keer wel gang in, maar in welke richting lijkt mij niet te voorspellen.
ja wel hoor ,kun je hier volgen http://kachelmannwetter.com/de/stormtracking/overijssel/radar.htmlklik op de cirkels
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Armand

Hier is het toch beduidend rustig in de atmosfeer, maar in grote delen van Europa toch enkele onweersbuien nu. Ook de afgelopen 2 dagen toch het een en ander van onweersbuien in Europa. Hier de archiefkaart van de afgelopen 2 dagen:


Helaas mochten we hier niet meegenieten...

jornonweer

Citaat van: Armand op di 26 jul 2016 - 15:51
Hier is het toch beduidend rustig in de atmosfeer, maar in grote delen van Europa toch enkele onweersbuien nu. Ook de afgelopen 2 dagen toch het een en ander van onweersbuien in Europa. Hier de archiefkaart van de afgelopen 2 dagen:

Helaas mochten we hier niet meegenieten...

helaas blijft het rustig de komende 2-3 weken..

Edit: A.u.b. geen plaatjes mee quoten, dank!
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal