Onweerskansen seizoen 2016 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 75818 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, ma 04 jan 2016 - 19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

flyineddy

Bliksems wat een gedonder.

ron12

Komt wel gemakkelijk tot onweer deze periode, hopen dat het door zet naar de zomer toe. Ook in Frankrijk bijna dagelijks onweer de laatste tijd  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bianca01

Ene kant van Hoorn klein beetje regen gehad, wel flinke onweer....terwijl de andere kant van Hoorn hagel, regen en natte sneeuw kreeg.

ron12

Bui bij Barneveld trekt richting Apeldoorn en Arnhem
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Gerard1995

Citaat van: ron12 op wo 13 apr 2016 - 17:24
Bui bij Barneveld trekt richting Apeldoorn en Arnhem

Zo ziet die wolkbreuk eruit die recht op me afkomt  :o
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Eertje68

Flinke klappen nu in Barneveld. ;)
Beste bui.
Hagel viel mee.

dondertje127

Ook hier keek ik even op de radar, waar ik eigenlijk niks meer verwachtte, maar ineens zag ik die a tiviteit in het midden van het land. In NW richting hier ook een donkere lucht, maar nog niets aan onweer of bliksem waarnemingen. Nóg niet in ieder geval. En dan ou het zomaar een weerlichtdag inleveren worden voor een eerste onweersdag hier.

Ik hoop het ik hoop het, want de avond nadert en het trekt heel erg langzaam.

Stephanie

Flinke hoosbui met hagel hier.
(nog) geen onweer :(

dondertje127

En ja hoor, en de boel sterft nu voor m'n neus uit. Niks waargenomen. Het begint langzaam een beetje op een "net niet" jaar uit te lopen. Eerder was het ook al in de buurt, zo ook gisteren bijvoorbeeld. En het wil nu (nog) steeds maar niet.

jornonweer

Morgen en vrijdag weer kans op onweer.                               Wind:

Weinig wind, morgen tijdens buien enkele windstoten mogelijk, vooral landinwaarts waar, mede door dagelijkse gang, de sterkste convectie kan ontwikkelen. Harmonie geeft indicatief gusts tot ca. 35 kn, ook de parallelle runs.

Bewolking:

Boven het uiterste noorden van het aandachtsgebied St bij het laagje. Cb's en Cu boven land vanavond snel oplossend. Vannacht brede opklaringen. Morgen overdag ontwikkeling van cumuliforme bewolking met bij buien Cb's toppen tot ca. FL300.

Neerslag:

Vanavond oplossende buien. Morgenmiddag is er iets meer effectieve windschering dan vandaag (rond 15 kn, in de loop van de middag tegen de 20 kn). Vooral landinwaarts, mede door dagelijkse gang, MUCAPE op veel plaatsen 700-1000 J/Kg. Voor vandaag werd 400-700 J/kg berekend. Organisatiegraad kan gaan tot multicell met de zwaarste exemplaren in de oostelijke helft vanwege de hogere CAPE. Vandaag al veel hagel gezien, morgen vergelijkbare FZL's en een hogere CAPE dus opnieuw een grote kans op lokale hagel. Morgen is er wel wat meer stroming op 700 hPa: vandaag was dat ca. 5 kn, morgen 15-20 kn, waardoor de kans op grote neerslaghoeveelheden een stuk kleiner is dan vandaag. Bij de occlusie van vrijdagochtend buiige regen en zuid van de occlusie weer onweersbuien van het type multicells (MUCAPE 400-700 hPa en 0-6 km shear orde 20-25 kn). Bron: knmi
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Dat was even goed knallen vanmiddag! ;D
Ergens rond een uur of drie de eerste rommels van een ontwikkelende bui op korte afstand. Weinig stroming zorgde er voor dat het tot rond 4 uur heeft gerommeld, soms onafgebroken en met mooie updrafts en verijsde kappen. Magnifiek om die doffe roffels te horen terwijl het zonnetje nog gewoon schijnt!

Duidelijk zichtbaar was hoe cellen werden getriggerd op de rand van de coldpool. Elke keer wanneer een nieuwe updraft zichtbaar werd nam het aantal ontlading hoorbaar en soms zichtbaar toe. De coldpool kon zich uiteindelijk rond half 5 zodanig manifesteren dat tegen de stroming in de bui uiteindelijk tot boven mijn locatie uitbreidde. Leverde in ontwikkelingsfase meteen een paar kneiters van CG's en daverende donders op. Verder mooie whalesmouth, hagel tot 1,5cm en pittige neerslag.

Lekker middagje dus! Rond kwart over 5 was de angel er wel uit en verplaatste het zwaartepunt zich zuidoostwaarts....was ouderwets genieten en deed zomers aan!  :)

Energizer85



Zeker weten zeg! Ik kwam vanmiddag rond 16.00 uit Amsterdam, en de imposante wolkenluchten, met onvervalste pittige onweersbuien waren geweldig! Zelfs in de zomer zou dit geweldig zijn! En dat voor een 13 april! Ik heb er in iedergeval echt van genoten, ondanks ik niet in de echte bui terecht ben gekomen!

Leon Eikenaar

Morgen opnieuw kans op onweer. Grootste kans in het binnenland.

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Jan van Ooijen

Vanuit de Guidance:


Op de Noordzee actueel wat neerslag uit middelbare bewolking of uit Cb's die op een middelbaar niveau zijn ontstaan. Verder vanmiddag enkele regen en onweersbuien. MUCAPE op veel plaatsen 400-700 J/Kg en de schering bedraagt 15-20 kn, convectiemodus is veelal singlecell, lokaal multicell. Gisteren al veel hagel gezien, vandaag vergelijkbare FZL's en een hogere CAPE dus opnieuw een grote kans op lokale hagel. Bij de occlusie komende nacht en morgenochtend buiige regen en in de middag zuid van de occlusie weer onweersbuien van het type multicells (MUCAPE 200-400 hPa en 0-6 km shear orde 20-25 kn).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Extremissimorum

Citaat van: Leon Eikenaar op wo 13 apr 2016 - 21:47
Morgen opnieuw kans op onweer. Grootste kans in het binnenland.

Ben benieuwd naar het kaartje van gisteren voor NW-Nederland.  :P

Citaat van: Marsel op wo 13 apr 2016 - 20:39
Dat was even goed knallen vanmiddag! ;D
Ergens rond een uur of drie de eerste rommels van een ontwikkelende bui op korte afstand. Weinig stroming zorgde er voor dat het tot rond 4 uur heeft gerommeld, soms onafgebroken en met mooie updrafts en verijsde kappen. Magnifiek om die doffe roffels te horen terwijl het zonnetje nog gewoon schijnt!

Duidelijk zichtbaar was hoe cellen werden getriggerd op de rand van de coldpool. Elke keer wanneer een nieuwe updraft zichtbaar werd nam het aantal ontlading hoorbaar en soms zichtbaar toe. De coldpool kon zich uiteindelijk rond half 5 zodanig manifesteren dat tegen de stroming in de bui uiteindelijk tot boven mijn locatie uitbreidde. Leverde in ontwikkelingsfase meteen een paar kneiters van CG's en daverende donders op. Verder mooie whalesmouth, hagel tot 1,5cm en pittige neerslag.

Lekker middagje dus! Rond kwart over 5 was de angel er wel uit en verplaatste het zwaartepunt zich zuidoostwaarts....was ouderwets genieten en deed zomers aan!  :)

Ja, hetzelfde hier! Surrealistisch om zo'n grote, zeer donkere wolk te zien opdoemen, te horen opdoemen, terwijl de zon nog gewoon schijnt. En vrij onverwacht! Ik had het iig niet verwacht. En die hagel!  :o Toch al gauw 1,5 cm. Had ik nog nooit meegemaakt hier in het westen 's lands.

flyineddy

Eerste onweersbuitje boven het IJsselmeer.
Het lijkt weer te gaan beginnen. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Leon Eikenaar

Citaat van: Extremissimorum op do 14 apr 2016 - 11:43
Ben benieuwd naar het kaartje van gisteren voor NW-Nederland.  :P

Kaartje voor noordwest heb ik niet :P Alleen west, zuid, oost, midden en noord ;)

Morgen opnieuw kansjes achter het occlusiefront.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

dondertje127

Gedonder te horen op afstand. En het komt mijn kant op. Eindelijk de eerste onweersdag van 2016 :)
Er zat ook hagel bij. Het was een korte maar erg krachtige bui.


ron12

Citaat van: dondertje127 op vr 15 apr 2016 - 16:53
Gedonder te horen op afstand. En het komt mijn kant op. Eindelijk de eerste onweersdag van 2016 :)
Er zat ook hagel bij. Het was een korte maar erg krachtige bui.


Nieuwe onweersbui onderweg naar Arnhem, Zit nu in de buurt van Den Bosch. Vanmiddag niets gehoord in Nijmegen >:(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Ik zag het, maar dat onweer is er al uit :)

Ik zag wel dat er in Zaltrommeldebommel (bij Jan) ook onweer is/was.

Terwijl ik dit typ zie ik op lightningmaps nieuwe ontladingen.

Powered by EzPortal