Onweerskansen seizoen 2016 - Algemene vooruitzichten

Topic gezien door 75824 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, ma 04 jan 2016 - 19:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Tam

ik meen me te herinneren dat we toch een aantal jaar achter elkaar behoorlijk onweer op koninginnedag hadden in de '00-'05 range.

Marsel

Citaat van: Tam op za 09 apr 2016 - 17:04
ik meen me te herinneren dat we toch een aantal jaar achter elkaar behoorlijk onweer op koninginnedag hadden in de '00-'05 range.

Ik kan me koninginnedag 2004 nog als de dag van gisteren herinneren. Wat als een heerlijk zomerse feestdag begon eindigde met zware onweersbuien voor met name het zuiden en middel van het land. Die bewuste avond had ik binnen 15 minuten ruim 20mm in de regenmeter zitten(!). Dat icm windstoten en hoge bliksemfrequentie maakte het geheel tot een onweer van de angst inboezemende catagorie. Spectaculair was ook de duur: het heeft tot begin van de nacht nog uren achtereen gekraakt, gerommeld en geflitst nadat de belangrijkste cluster gepasseerd was. Verder was de komst van het onweer ook zeer imposant met langdurig gedreun op afstand terwijl de enorme ijskap zich boven mijn locatie uitspreide....Onvergetelijke dag wat dat betreft.

Jan van Ooijen

Vanavond boven het zuid(west)en MUCAPE rond 200 J/kg, in de nacht naar dinsdag orde 200-400 J/kg boven het uiterste zuidwesten, bij een 0-6 km windschering van orde 20 kn. In de loop van de avond en nacht wordt de convectie echter niet meer vanaf de grond gevoed, zodat je effectief nog minder windschering hebt. Progtemps Vlissingen van Harmonie + parallelle runs laten vanavond ook nauwelijks 1-6 km windschering zien, vaak minder dan 10 kn. Waarschijnlijke convectieve modus dus single cell. Wel duidelijk een (zwak) onweerssignaal in Harmonie + parallelle runs. Hagel van betekenis lijkt erg onwaarschijnlijk met deze CAPE-waarden en convectieve modus. FZL orde FL065 bij de buien. Schering en CAPE zijn hoger bij de buien van dinsdagavond, convectieve modus dan multicel. Toch ziet de verticale opbouw er niet overal steeds even overtuigend uit. Zwaarste buien lijken Duitsland in te gaan trekken.

Vanuit de guidance
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zorba

Citaat van: Marsel op zo 10 apr 2016 - 02:57
Ik kan me koninginnedag 2004 nog als de dag van gisteren herinneren. Wat als een heerlijk zomerse feestdag begon eindigde met zware onweersbuien voor met name het zuiden en middel van het land. Die bewuste avond had ik binnen 15 minuten ruim 20mm in de regenmeter zitten(!). Dat icm windstoten en hoge bliksemfrequentie maakte het geheel tot een onweer van de angst inboezemende catagorie. Spectaculair was ook de duur: het heeft tot begin van de nacht nog uren achtereen gekraakt, gerommeld en geflitst nadat de belangrijkste cluster gepasseerd was. Verder was de komst van het onweer ook zeer imposant met langdurig gedreun op afstand terwijl de enorme ijskap zich boven mijn locatie uitspreide....Onvergetelijke dag wat dat betreft.

Bedankt dat je dat nog een keer oprakelt... :P

Nu maak je de SDS symptomen bij menigeen nog groter :D :D
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

dondertje127

Dat kan ik me ook nog herinneren. Was alleen het jaartal kwijt. Dus dat was 2004? Dank je voor de info, kunnen we eindelijk eens terugkijken als er filmpjes van zijn gemaakt.
Bij ons was het al donker en het kwam vlak voordat het vuurwerk in Arnhem werd afgestoken. We stonden toen bij de Rijnkade, maar ik was eerst de John Frostbrug op gefietst (daar waren ook veel mensen) om daar eerst het onweer te nekijken.

Ik weet nog dat in de richting Oosterbeek een heftige inslag was eenmaal beneden tussen de mensenmassa, en dat dreunde behoorlijk. Maar we zagen dat het net de andere kant op trok. Het vuurwerk werd slechts uitgesteld naar een wat later tijdstip vanwege het afwachten waar het onweer naartoe zou trekken, maar kon uiteindelijk doorgaan.

ron12

Hallo wakker worden, gaat lekker http://meteociel.fr/obs/foudre/anim2h.gif hopen dat het doorzet. En de eerste ploffers  in west Europa van dit jaar zijn een feit http://www.meteociel.fr/observations-meteo/satellite.php  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Beeld van 18.00 uur. Wat gaat dat complex doen tussen Vlaanderen en Normandië?

Ik was ook al aan het opletten de hele dag.

Edit: Overigens ziet het er hier ook aan de Zuidkant er steeds onweerachtiger uit. Een melkwitte bovenlucht, en daaronder aan de Westkant steeds donker wordend grijs.


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Caveman

Hier al een klein uurtje aan het rommelen met af en toe een flits

boxer


zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

matroesjka-world

Komt recht op ons af. Van slapen komt voorlopig niks  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Mrkos


dondertje127

Onweer bleek heel in de buurt maar niks van gemerkt (rondom Wageningen verspreid wat. Misschien had het deel te maken dat ik mijn koptelefoon op had en ik niks meer verwachtte.

Toch keek ik net naar buiten en zag ik eindelijk de eerste lichtflitsen van ver weg aan d ehemel boven de wolken. Ik heb dus tóch nog, en tevens de allereerste weerlichtdag van het jaar, eindelijk hier. Van onweer zelf is voorlopig nog steeds geen sprake, maar ik heb wel iets van het onweer (bliksem oplichten aan de hemel) kunnen waarnemen. Als ik het over een paar minuten weer zie na 00.00 uur, zijn het ineens zomaar 2 weerlichtdagen, vanuit het niets in mijn oogpunt.

Toch nog blij :D

Edit: Jaa ook het begin van de nieuwe dag weerlicht te zien. Ineens 2 dagen. Eindelijk is er iets te zien pffff dat mag tijd worden. Moest er wel m'n uiterste best voor doen met alle lichten uit en m'n bril af en het raam open, en de straatlantaarn afdekken met je arm, maar dan zie je ook wat :)
Je moet er als ware liefhebber toch iets voor over hebben elk jaar weer. Zo doe ik dat eigenlijk elk jaar. Alles wat je kan meepikken is meegenomen en toch weer iets waard.


flyineddy

Pff, beste bui hier tussen 23:00 en 0:00

Ik had niet verwacht dat ik hier vanavond onweer zou krijgen, op misschien een enkele verdwaalde ontlading na.
Rond 23:00 uur hoorde ik een donder en besloot even op blitzortung te kijken. Blijkt er een beste onweersbui aan te komen.
Snel met de telefoon (waarvan de accu bijna leeg was  :'( ) naar het dakraam gegaan om nog wat proberen vast te leggen met de iLightningcam app.
Bij het dakraam aangekomen blijkt er ook nog een shelfcloud aanwezig te zijn, welke bij bliksem zichtbaar is.  ;D
Helaas had ik niet helemaal de goede instellingen, waardoor het geen hele mooie plaatjes zijn geworden.
Maar deze 2 wil ik jullie niet onthouden:





Jammergenoeg hield even later mijn accu er helemaal mee op, waardoor ik tijdens de bui (die behoorlijk hevig was) helaas niet heb kunnen filmen.

Bij deze is voor mij het onweersseizoen officieel begonnen.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Ries

Hier ging t ook flink tekeer begin van de nacht. Vrijwel enkel cg's met keiharde donders, gaaf! Ik kan me niet zo'n vroeg zwaar onweer herinneren en hier in het Noorden is zulks onweer het hele seizoen iets zeldzaams waar we enkel op kunnen hopen. Dus vanuit bed echt even van genoten!

Ries

Afgelopen nacht liet voor Groningen weer een trend zien die ik al jaren zie: het leukste onweer voor ons komt compleet onaaangekondigd. Is hier een onweerskansen topic en staan er waarschuwingen uit, dan blijft het feest gier vrijwel altijd uit. Dus ik maak me niet meer lekker met valse  hype vooruitzichten en laat me verrassen.

Armand

Citaat van: Ries op wo 13 apr 2016 - 08:33
Afgelopen nacht liet voor Groningen weer een trend zien die ik al jaren zie: het leukste onweer voor ons komt compleet onaaangekondigd. Is hier een onweerskansen topic en staan er waarschuwingen uit, dan blijft het feest gier vrijwel altijd uit. Dus ik maak me niet meer lekker met valse  hype vooruitzichten en laat me verrassen.

Onverwachts is altijd het leukste ;). Hier gisteren geen onweer gehad, alles stierf weer net voor de grens uit om vervolgens in Noord-Nederland weer te activeren. Zien we wel vaker gebeuren ;). Heb wel een flinke plens regen gehad.

Mike25

Bij Apeldoorn ook niks gehad gisteren maar was toch weer beetje eerste avond waarvan je dacht, het zou zomaar kunnen  ;D dan begint het allemaal weer te kriebelen dat het seizoen begint 8)

Armand

In Frankrijk gaat het opnieuw weer ploffen nu. Hier de hele dag bewolkt dankzij de regen boven België

Powered by EzPortal