Lente discussietopic 2017

Topic gezien door 48228 bezoekers
Gestart door Marsel, zo 19 feb 2017 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis089

het wordt dus even afzien weer voordat het weer beter wordt. dat wordt afwachten hoe lang die WC zich gaat handhaven. Hopelijk is het tegen mei weer lekker warm weer  :D

Marsel

Goed, inmiddels zijn we weer een paar dagen verder en in modellenland wordt het er niet mooier op momenteel. Waar ik hier al bang voor was (kille 2e decade) lijkt nu jammer genoeg bewaarheid te worden. Een nieuwe blokkade zoekt volgende week uiteindelijk positie ten (noord)westen van de UK met regelmatig aanpuntingen richting de pool. Tezamen met lagedruk nabij Scandinavië komt ons weer dan, na een rustige zaterdag en formidabele zondag, vanaf maandag voor langere tijd uit richtingen tussen west en noord. Dat is de kilste hoek die je in deze tijd van het jaar kunt hebben en met maxima die teruggaan naar waarden rond of iets boven de 10C lijken we een lange periode van koel lenteweer voor de boeg te hebben. Het hoog is namelijk stroperig waardoor het patroon over onze omgeving vastroest. Geniet van het weekend (met name zondag is erg mooi), dat is het devies en hopen dat die kou het niet te lang uithoud...maar in onderstaande EC00 pluim lijkt het een blijvertje voorlopig  :(.

Armand

Verschrikkelijk ja, net nu we weer langzaam gewend raken aan de heerlijke warmte. Met de aankomende koude periode wordt niemand er echt vrolijk van... Hopen dat het snel bijdraait ;)

TMCThomas

Offtopic: Klopt het dat HTTPS support nog steeds niet werkt? Ik krijg namelijk nog steeds een error als ik de website probeer te bezoeken via https://

vossejongk

Helaas gaat na zondag de warmte er weer uit idd, terug naar normale temps voor de tijd van het jaar.

Misschien toch maar eens naar zuid frankrijk migreren :P

Marsel

Citaat van: TMCThomas op vr 07 apr 2017 - 18:24
Offtopic: Klopt het dat HTTPS support nog steeds niet werkt? Ik krijg namelijk nog steeds een error als ik de website probeer te bezoeken via https://

Dat klopt inderdaad. Naar wat ik begreep komt het https adres wel weer online over een tijdje.

Arend

Voor iedereen die smacht naar een beetje dynamiek in de atmosfeer: in het paasweekend lijkt mogelijk een einde te komen aan de eindeloze saaiheid van de afgelopen weken. De modellen berekenen in de 12z runs van vanavond erg koude bovenluchten, dus misschien dat we dan eindelijk weer eens van wat mooie buien kunnen genieten. Nu maar hopen dat het er in blijft zitten.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op zo 09 apr 2017 - 22:00
Voor iedereen die smacht naar een beetje dynamiek in de atmosfeer: in het paasweekend lijkt mogelijk een einde te komen aan de eindeloze saaiheid van de afgelopen weken. De modellen berekenen in de 12z runs van vanavond erg koude bovenluchten, dus misschien dat we dan eindelijk weer eens van wat mooie buien kunnen genieten. Nu maar hopen dat het er in blijft zitten.  :)

Ik smacht naar meer van hetzelfde of naar buien in de warme lucht! En dan met name zoals het afgelopen weekend was. Genieten met een grote 'g' hoor! Fantastisch was het. Maar goed, komende één tot twee weken hoeven we daar in ieder geval niet meer op te rekenen. 10-15C, later zelfs iets onder de 10C, dat is het dan wel voor langere tijd. Bizar hoe vastgeroest die W- tot N- component in het stromingspatroon blijft zitten, tot ver achter de +200h  >:(. Ik vind dergelijke periodes in het voorjaar verschrikkelijk, zeker na de afgelopen weken met veelvuldig zon en warmte...dan maar liever saai en aangenaam. ;)

Armand

Citaat van: Marsel op ma 10 apr 2017 - 09:55
Ik smacht naar meer van hetzelfde of naar buien in de warme lucht! En dan met name zoals het afgelopen weekend was. Genieten met een grote 'g' hoor! Fantastisch was het. Maar goed, komende één tot twee weken hoeven we daar in ieder geval niet meer op te rekenen. 10-15C, later zelfs iets onder de 10C, dat is het dan wel voor langere tijd. Bizar hoe vastgeroest die W- tot N- component in het stromingspatroon blijft zitten, tot ver achter de +200h  >:(. Ik vind dergelijke periodes in het voorjaar verschrikkelijk, zeker na de afgelopen weken met veelvuldig zon en warmte...dan maar liever saai en aangenaam. ;)

Inderdaad, verschrikkelijk om te zien in de lente en er lijkt geen einde aan te komen... Wat me ook frusteerd is dat deze periodes in de winter nog niet eens 3 dagen kunnen aanhouden. Nee, in de winter zaten we vaak met hoge druk wat rond deze tijd weer aangenaam weer zou betekenen... Verkeerd om dus ;D

TaL

Deze minima doen je toch eerder aan begin Maart of zo denken, Europa weer vorst, nee dit zijn geen leuke vooruitzichten  :(
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dennis089

gfs komt op 25 april met een winterterugkeer met een noordelijke glijbaan vol ijzige kou  ::) :P
eerst twee weken nat en grijs en dan sneeuw... het zou wat zijn haha

TMCThomas

Citaat van: dennis089 op ma 10 apr 2017 - 19:08
gfs komt op 25 april met een winterterugkeer met een noordelijke glijbaan vol ijzige kou  ::) :P
eerst twee weken nat en grijs en dan sneeuw... het zou wat zijn haha
Hoor ik daar sneeuw? laat maar komen ;D

Arend

Heerlijke neerslagpluim voor Twente, de uitkomst kan uiteindelijk alleen maar tegenvallen natuurlijk. En het regent al zo weinig in dit land!
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vossejongk

Nou een plens water is nu echt niet slecht voor de natuur, t is goed droog buiten ;)

Arend

Citaat van: vossejongk op ma 10 apr 2017 - 22:53
Nou een plens water is nu echt niet slecht voor de natuur, t is goed droog buiten ;)

De droogte zit (gelukkig) nog niet erg diep, maar het wordt nu wel weer eens tijd voor een verfrissend buitje. Gelukkig lijkt het allemaal goed te komen en zijn we even verlost van die @#$% hogedruk. Goed verhaal ook bij weer.nl:

http://www.weer.nl/nieuws/detail/2017-04-11-waarom-zon-grote-weersomslag/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

vossejongk

Het is vandaag anders nog best lekker hoor :D

dennis089

Citaat van: vossejongk op di 11 apr 2017 - 18:39
Het is vandaag anders nog best lekker hoor :D

je merkt idd als de zon eraan te pas komt dat het gelijk opwarmt en je ver in de lente kan wanen. Ik heb ook het gevoel dat er nog altijd hogedruk invloed is omdat het gewoon te mooi weer is op momenten. Misschien kan Marsel daar uitsluitsel over geven. Onze expert kaartlezen  :D ;D

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

dennis089

Jip... Het blijft maar koud zover als de pluimen gaan. April is al afgeschreven.. Af en toe een beetje genieten van de zon de er eens tussendoor komt maar over het algemeen is warmte ver te zoeken :(

Marsel

Citaat van: dennis089 op do 13 apr 2017 - 11:38
Jip... Het blijft maar koud zover als de pluimen gaan. April is al afgeschreven.. Af en toe een beetje genieten van de zon de er eens tussendoor komt maar over het algemeen is warmte ver te zoeken :(

Voorlopig is het inderdaad afzien voor de lenteliefhebber. Hogedruk blijft initieel ten (zuid)westen van ons plakken. Dat betekent de komende dagen, in samenwerking met lagedruk nabij Scandinavië, een stroming uit richtingen tussen W en N. Koel dus.

Wat verder opvalt is de evolutie naar een blokkerend hoog in het zeegebied tussen Noorwegen en IJsland na het weekend. Het zojuist benoemde hoog west van het Europese vasteland krijgt namelijk een nieuwe WA impuls agv het noordwaarts trekken van het ULL nabij de Azoren. Dat zou dan betekenen dat we na het weekend tijdelijk overschakelen op een wat meer NNO'elijke stroming. Zowel EC als GFS laten deze optie in ruime mate toe in hun ensembles.

Dat betekent een hernieuwde koude injectie voor onze omgeving. Verschil met de luchtmassa van nu is dat de lucht dan iets continentaler van aard is. Td's dalen naar waarden rond of enkele graden onder nul en maxima zakken naar rond 10C. Nachtvorst is landinwaarts in die luchtmassa mogelijk...Met de overdag aantrekkende noord tot noordoostelijke wind zal dat dan onprettig aanvoelen. Anderzijds is er wel ruimte voor zonnige momenten tussen de te verwachten velden Cu/Sc door aangezien de lucht vrij droog van karakter is.

De blokkade zakt vervolgens tweede helft van volgende week richting het zuidoosten maar blijft met de kern waarschijnlijk ergens ter hoogte van de UK hangen. Dat betekent dan wederom noordwestelijke stroming en blijvend fris, hoewel met iets hogere T850 temps aan de grond landinwaarts wel wat oplopen. De vraag is even in hoeverre het systeem een ruggetje opwerpt richting de Benelux. Dat zou dan tijdelijk voor een vlakke verzachting kunnen zorgen eind volgende week. Probleem met deze setup is overigens de constant aanwezige relatief lage druk nabij of ten westen van de Azoren. Hierdoor worden constant WA impulsen de oceaan op gestuurd waardoor noordelijke blokkades gemakkelijk kunnen ontstaan.

De vraag is dan ook of het hoog, wanneer het bij de UK aankomt, wedeom de neiging zal hebben om 'opgeblazen' te worden tot een blokkade nabij Groenland/IJsland. EC00 hint daar in de operationele run op en GFS00 in een later stadium ook. Dat zou betekenen dat de kille omstandigheden uit het hoge noorden in meer of mindere mate in potentie tot ver in de laatste decade van april voort kunnen duren. Gelukkig is dat nog ver weg, maar dat dit patroon behoorlijk is vastgeroest is wel duidelijk. We houden het in de gaten....

Powered by EzPortal