Onweerskansen Woensdag 22 juni t/m Vrijdag 24 juni 2016

Topic gezien door 48379 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 20 jun 2016 - 09:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jornonweer

Wow! Die bui nabij rijsel is ook zeer krachtig. 150 bliksems per minuut gemiddeld. op het moment al zo een krachtige onweersbuien.. wat gaat dat straks zijn als de hoeveelheid energie verdubbelt voor delen van be en nl.. ik verwacht nog veeeel schade.
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Zo mensen, dat was me een onrustig nachtje zeg.
Twee maal een opgelijnd systeem over me heen gehad met veel water, vooral héél veel hemelwater. Verder een hoop bliksem en bij het eerste complex ook even behoorlijke windstoten bij aanvang. Tussen beiden in nog een losse cel die nog een paar leuke Cg's opleverde. Al met al maar weinig slaap gehad. Heerlijk overigens om die oostwaartse propagatie waar we het gisteren over hadden ook daadwerkelijk terug te zien. Zo komt het westen wel vaker aan mooie onweersnachtjes :).

Verder zal het voor westen vandaag wel verkeken zijn heb ik zo het vermoeden. Restanten van clusters/MCS's blijven daar aangevoerd worden en zullen de temperatuur drukken, dus van luchtmassa herstel is geen sprake. Bovendien schuift het hele patroon, en de bulk met enorme CAPE langzaam oostwaarts.

Het zal moeten gebeuren in de gebieden richting het oosten waar vannacht niet zoveel is gebeurd en waar de zon nog de ruimte krijgt. Triggers zullen convergentiezones en outflow boundaries zijn. Lokaal vanmiddag dan ook serieus zwaar onweer  mogelijk landinwaarts. Die mogelijkheden zijn al besproken. Aangezien modellen het nu al deels missen, geen één heeft de situatie van nu, moeten we deze dag maar even de vinger aan de pols houden. Nowcasten werkt nu het beste aangezien de vraag is in hoeverre we de modellen nog kunnen vertrouwen. Denk dat Estofex met z'n level 2 heel aardig ligt imo. Ben benieuwd want de cocktail van vanmiddag is met name landinwaarts echt explosief te noemen....

boxer

Citaat van: Marsel op do 23 jun 2016 - 09:23
verhaaltje

Ik had me nog wel verheugd op ronde 2 en 3 ;)
Maar die ene bui/windhoos/downburst van vanmogen 6 uur was de moeite waard :D

jornonweer

Dus ineens toch goede kaarten voor het oosten, zuidoosten? Aangenaam verrast :) ziet er inderdaad zeer gevaarlijk uit.
Danger is real, fear is a choice.

LeMisérable



KNMI Code oranje voor zware regenval tussen 9:00 en 15:00.
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Marsel

Citaat van: jornonweer op do 23 jun 2016 - 09:29
Dus ineens toch goede kaarten voor het oosten, zuidoosten? Aangenaam verrast :) ziet er inderdaad zeer gevaarlijk uit.

Ja het hele spul ligt wat oostelijker inmiddels. Als dat lompe MCS over het westen er nu niet was geweest was het een ander verhaal geworden. Dan had misschien het hele land nogmaals mee kunnen doen. Maar goed, een onweer in het westen is niet uit te sluiten zolang het KF nog niet gepasseerd is. Maar dat is dan louter elevated spul en aanmerkelijk minder zwaar dan vannacht het geval was en hetgeen er waarschijnlijk vanmiddag wat verder landinwaarts kan gebeuren. We'll see.

GeneralDuke

Citaat van: LeMisérable op do 23 jun 2016 - 09:32
KNMI Code oranje voor zware regenval tussen 9:00 en 15:00.

Lijkt mij een beetje laat voor oranje... Ik bedoel, was het vannacht niet heftiger dan wat er nu nog komt?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Cdtj3

Hier kwam anderhalf uur geleden een mooie rolwolk uit de bui boven Noord-Holland geblazen, heerlijk turbulent en machtig mooi om te zien!

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Extremissimorum

Citaat van: LeMisérable op do 23 jun 2016 - 09:32

KNMI Code oranje voor zware regenval tussen 9:00 en 15:00.

"De komende uren trekken er onweersbuien met veel regen over het westen en midden van het land. De afgelopen nacht is hier al veel regen gevallen, waardoor er kans op wateroverlast is.

Ook elders is er vandaag sprake van stevige onweersbuien, vooral later op de dag in het oosten en zuidoosten. Lokaal zijn hierbij wateroverlast, hagel en windstoten mogelijk."

Is dat niet een beetje overdreven, dat code oranje? Zoveel regen lijkt er nou ook weer niet te vallen. >75 mm in 24 uur? Lijkt me sterk.

Edit: Gelieve geen plaatjes mee te quoten, dank!

Edit Extr.: Sorry Oxize, had dat even niet in de gaten. Let er altijd op.

Oxize

Citaat van: Marsel op do 23 jun 2016 - 09:34
Ja het hele spul ligt wat oostelijker inmiddels. Als dat lompe MCS over het westen er nu niet was geweest was het een ander verhaal geworden. Dan had misschien het hele land nogmaals mee kunnen doen. Maar goed, een onweer in het westen is niet uit te sluiten zolang het KF nog niet gepasseerd is. Maar dat is dan louter elevated spul en aanmerkelijk minder zwaar dan vannacht het geval was en hetgeen er waarschijnlijk vanmiddag wat verder landinwaarts kan gebeuren. We'll see.
Trekken die buien in het westen nu niet teveel onstabiliteit hier in het Oosten weg? Hier in oosten nog redelijk wat bewolking.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

SniperEye

De codering van het KNMI is onbetrouwbaar. Ik kijk liever naar noodweercentrale.nl.

Hier in Limburg (Roermond waar ik nu ben) volop zon en wat hoge (sluier)bewolking. Temperatuur ligt nu al op 25+.
Vanmiddag ga ik chasen en zal mij denk ik zoveel mogelijk in eigen regio ophouden en vanuit daar nowcasten.

Joep

Citaat van: LeMisérable op do 23 jun 2016 - 09:32


Code oranje: In het westen en midden wateroverlast door onweersbuien, ook elders stevige onweersbuien
De komende uren trekken er onweersbuien met veel regen over het westen en midden van het land. De afgelopen nacht is hier al veel regen gevallen, waardoor er kans op wateroverlast is.

Ook elders is er vandaag sprake van stevige onweersbuien, vooral later op de dag in het oosten en zuidoosten. Lokaal zijn hierbij wateroverlast, hagel en windstoten mogelijk.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op do 23 jun 2016 - 10:03
Code oranje: In het westen en midden wateroverlast door onweersbuien, ook elders stevige onweersbuien
De komende uren trekken er onweersbuien met veel regen over het westen en midden van het land. De afgelopen nacht is hier al veel regen gevallen, waardoor er kans op wateroverlast is.

Ook elders is er vandaag sprake van stevige onweersbuien, vooral later op de dag in het oosten en zuidoosten. Lokaal zijn hierbij wateroverlast, hagel en windstoten mogelijk.

Je loopt een beetje achter, Joep.

Hier nu wat spetters, niet meer dan dat. Zelfs geen gerommel.

Het meeste (lees: alles) lijkt langs Hoorn te gaan. Scheelt maar een kilometer of 10/20. Maar wie weet wat er nog komt...

Citaat van: Oxize op do 23 jun 2016 - 09:43
Trekken die buien in het westen nu niet teveel onstabiliteit hier in het Oosten weg? Hier in oosten nog redelijk wat bewolking.

Nee, ik denk het niet. Het wordt nu al snel warm daar. Limburg al 26 graden.

TaL

Citaat van: Marsel op do 23 jun 2016 - 09:34
Ja het hele spul ligt wat oostelijker inmiddels. Als dat lompe MCS over het westen er nu niet was geweest was het een ander verhaal geworden. Dan had misschien het hele land nogmaals mee kunnen doen. Maar goed, een onweer in het westen is niet uit te sluiten zolang het KF nog niet gepasseerd is. Maar dat is dan louter elevated spul en aanmerkelijk minder zwaar dan vannacht het geval was en hetgeen er waarschijnlijk vanmiddag wat verder landinwaarts kan gebeuren. We'll see.

Mss komen we wel nog voor een verassing te staan want boven N-Frankrijk komt een groot gebied me opklaringen razendsnel onze kant op :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Joep

Citaat van: Extremissimorum op do 23 jun 2016 - 10:08
Je loopt een beetje achter, Joep.



Ik loop niet achter het was een aanvulling op het kaartje van het plaatje van het plaatje met code oranje  :)
Maar goed vanacht een neerslagrecord in rotterdam, met de 48mm van vandaag nu natste junimaand sinds start metingen.

plaatje weerplaza

TomvanHal

In brabant niets :( .. maar buienradar loop zegt om 1400 wel en om 0100 vannacht... well see.

ThaGhostNL

Heerlijke activatie van de bui die zojuist de Belgische grens is overgetrokken. Geeft veel onweer en vooral heel veel regen op de eilanden.
Meest actieve deel verwacht ik over een klein uurtje in de driehoek Rotterdam-Dodrecht-Gouda i
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Jenkie

Best apart om al die berichten over noodweer te lezen terwijl hier al de hele ochtend het zonnetje schijnt. Wel wat sluierbewolking en schapenwolkjes  :) En drukkend warm. Ik ben benieuwd wat we hier nog krijgen want eigenlijk pissen we hier ook al de hele maand net naast het potje.

jeffrey83

In Middelburg komt op dit moment de zon er door!  valt nog wel wat regen tegelijkertijd maar de temperatuur stijgt even :)


Powered by EzPortal