Onweerskansen Woensdag 22 juni t/m Vrijdag 24 juni 2016

Topic gezien door 48379 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 20 jun 2016 - 09:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op wo 22 jun 2016 - 20:58
Ik zag toevallig eea aan foto's op weerwoord voorbij komen.

Tegen de tijd dat het spul hier is zijn we al eind van de avond aangekomen en zijn deze buien al ver uit hun initiatiegebied weggetrokken. Grenslaag is dan (nog) stabiel(er) dan op dit moment het geval is aangezien de WA lekker doorgaat de komende 12h. Dat deze buien later vanavond de overstap naar elevated maken lijkt me niet meer dan logisch in deze. Mocht er eentje het wel voor elkaar krijgen om boven ons land in de grenslaag geworteld te blijven/te worden is het natuurlijk evident dat de supercelmodus voorkeur heeft. Maar daar heb ik voor ons land gewoon nog steeds grote twijfels bij (al bestaat er altijd een kans(je) natuurlijk)

Hmmja je krijgt natuurlijk wel die afkoeling nu natuurlijk.
Maar is een multicel (of als-ie SB is zelfs supercel) niet heftig genoeg om ook een stabiele grenslaag aan te kunnen? Ik bedoel, het enige 'probleem' is dat het enige forcering onderdrukt, maar als het complex zoveel intrinsieke forcering meeneemt, dan kan-ie toch wel de warmte die zich in de BL bevindt gebruiken en opeten? Of werkt dat niet zo...

Mocht het wel lukken door een in-de-grenslaag-gewortelde bui, kan dat gevolgen hebben voor de voorraad CAPE van morgen? Of wordt die morgen weer onafhankelijk opgebouwd?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

Zo zien de buien er op dit moment uit boven NW Frankrijk.

Foto via weerplaza

Hans

Citaat van: daan197611 op wo 22 jun 2016 - 20:53
Meerendeels gaat zee al op.  Maar er zit nog genoeg onder en eromheen zijn ook al ontladingen naar het oosten toe.  Wie komen echt wel aan de beurt in het Rijnmond gebied vanavond en vanacht.
ik denk dat je meer geluk heb buiten het Rijnmond gebied,  lijkt meer oostelijk te blijven ( dort,  gorkum )

Joep

Meerdere buien ontwikkelen zich boven Frankrijk

Radar Weerplaza


Marsel

Citaat van: daan197611 op wo 22 jun 2016 - 21:04
Dat klopt idd.  Ineens draaide alles het land op.  Zit daar ook een beetje op te wachten  hahahaha

Propagatie was toen overheersend tov advectie. Zeker het eerste MCS over W-BE had tijdens de avond een enorme oostwaartse propagatie terwijl het complex zelf noordwaarts opstoomde. Dat zie ik nu nog niet gebeuren. Wil dat echt lekker op gang komen moet clustering optreden of de geïsoleerde cellen van nu moeten gaan 'rightmoven' (gebeurt nog niet).

Citaat van: GeneralDuke op wo 22 jun 2016 - 21:05
Hmmja je krijgt natuurlijk wel die afkoeling nu natuurlijk.
Maar is een multicel (of als-ie SB is zelfs supercel) niet heftig genoeg om ook een stabiele grenslaag aan te kunnen? Ik bedoel, het enige 'probleem' is dat het enige forcering onderdrukt, maar als het complex zoveel intrinsieke forcering meeneemt, dan kan-ie toch wel de warmte die zich in de BL bevindt gebruiken en opeten? Of werkt dat niet zo...

Mocht het wel lukken door een in-de-grenslaag-gewortelde bui, kan dat gevolgen hebben voor de voorraad CAPE van morgen? Of wordt die morgen weer onafhankelijk opgebouwd?

In principe is het nu zo dat een sb bui z'n inflow layer waarschijnlijk ergens in de onderste km oid heeft liggen. Elevated complexen zijn systemen met hogere basis (vandaar 'elevated') en hebben hun inflow layer vaak op grotere hoogte boven de inversie liggen, laten we nu zeggen tussen 1 en 2 km (basis vanaf 5000ft oid). Uiteraard is een MCS in staat om de stabiele grenslaag dmv outflow door te mengen maar daarmee creëert het systeem juist een afgevlakt profiel waarbij de warme neus is verdwenen en daarmee ook de onstabiliteit deels 'opgegeten'. Het systeem voedt zich dus juist met onstabiele lucht die voor het complex uit aanwezig is. En juist daar is die inversie nog aanwezig.

Het afvlakken en doormengen van de luchtmassa door een of meerder clusters kan enorme gevolgen hebben voor het verdere verloop aangezien we dan moeten wachten op de zogenaamde 'airmass recovery' waarbij overdag door instraling de warmte weer onderin wordt 'teruggeplaatst' en zo de onstabiliteit wordt opgebouwd. Doorgaande/hernieuwde WA kan overigens op hoogte de warme neus ook weer terug brengen. Maar dit heeft uiteraard allemaal tijd nodig. Ik heb ooit een pre-MCS en post-MCS sounding gezien. Van de EML was werkelijk eventjes niets meer over.

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

boxer

Is het wishfull thinking of groeit er een monster tussen noord Spanje en FR?

GeneralDuke

Citaat van: boxer op wo 22 jun 2016 - 21:36
Is het wishfull thinking of groeit er een monster tussen noord Spanje en FR?

Hmm ja ziet er idd behoorlijk groot uit op de radar. Maar er zit minder onweer in dan de bui bij België, dus ik denk dat de frontale bewolking daar boven de Oceaan een vertekend beeld geeft.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Joep

Supercel in NW Frankrijk

Foto's via Reinier vd Berg en Wouter van Bernebeek


Oxize

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

GeneralDuke

Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Martijn1978


Joep


daan197611

Citaat van: Joep op wo 22 jun 2016 - 22:49
Het trekt voorlopig allemaal de Noordzee op

Zo te zien niet hoor.  Die bui bij Brugge koerst langs de kustlijn als ik het zo allemaal op Lightningmaps ziet.  Die erachter zit lijkt ook steeds meer oosterlijk te gaan.  Denk wel dat we hier een keer goed zitten in het westen.

Joep

Citaat van: daan197611 op wo 22 jun 2016 - 22:54
Zo te zien niet hoor.  Die bui bij Brugge koerst langs de kustlijn als ik het zo allemaal op Lightningmaps ziet.  Die erachter zit lijkt ook steeds meer oosterlijk te gaan.  Denk wel dat we hier een keer goed zitten in het westen.
Ik zeg ook voorlopig :) we gaan het beleven.

Nelis

Een paar druppels hier in Haarlem ineens....

Giso84

Lekker warm buiten zittend in de tuin hoor ik hele diepe dreunen vanaf zee komen.
Kan dit het onweer zijn wat ik hoor, aangezien de ontladingen een dikke 80+ kilometer van mij vandaan zijn?

Zoja, bizar fijn geluid, nu aanvullend met wat licht gespetter
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

dondertje127

Nu live bijna onafgebroken bliksem aan de kust in Duibergen, de Vlaamsche kust in goede kwaliteit
Het is de eerste van de drie cams om op te klikken:

(je kan hem fullscreen zetten)
Live cam Duinbergen

willempie


Summer

Citaat van: dondertje127 op do 23 jun 2016 - 00:05
Nu live bijna onafgebroken bliksem aan de kust in Duibergen, de Vlaamsche kust in goede kwaliteit
Het is de eerste van de drie cams om op te klikken:

:o amai wat een geflits daar in Duinbergen! Aan één stuk door!
Hier in het zuiden klam, warm en relatief helder...dus ik geniet nog even van de live-cam in Duinbergen  :P

Powered by EzPortal