Onweerskansen Woensdag 22 juni t/m Vrijdag 24 juni 2016

Topic gezien door 48378 bezoekers
Gestart door Marsel, ma 20 jun 2016 - 09:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: Martijn1978 op wo 22 jun 2016 - 19:03
Staat boven het plaatje  ;)
Morgenmiddag 15:00 als het kaartje UTC tijd heeft, anders is het 13:00 uur.

Inderdaad 13 UTC, dus 15u in Nederland ;)

Later in de nacht naar vrijdag opnieuw een complex boven Nederland volgens Harmonie. Evenals morgenochtend.

Dus samengevat komen er volgens Harmonie maarliefst 4 momenten waarop stevig onweer mogelijk is:
- vannacht
- morgenochtend
- morgenmiddag
- morgenavond/nacht naar vrijdag

Edwin

plaatste het te snel :P had ik moeten zien. Hoop stiekem wel dat het morgenochtend rond 7:15/7:30 droog is om te fietsen naar m'n werk.
Never Stop Exploring

lander22

daar zijn de eerste felle buien in NW Frankrijk!!

GeneralDuke

Citaat van: Martijn1978 op wo 22 jun 2016 - 19:03
Staat boven het plaatje  ;)
Morgenmiddag 15:00 als het kaartje UTC tijd heeft, anders is het 13:00 uur.

Het kaartje heeft UTC-tijd, te herkennen aan de Z (Zulu). Dus inderdaad morgenmiddag 15:00 (in de winter uiteraard maar 1u erbij tellen ipv 2).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

jornonweer

Danger is real, fear is a choice.

joboy52


Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

martijn


GeneralDuke

Citaat van: Arend op wo 22 jun 2016 - 20:13
WRF ziet er ook behoorlijk heftig uit.

Is WRF trouwens hydrostatisch of niet?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Arend

Citaat van: GeneralDuke op wo 22 jun 2016 - 20:18
Is WRF trouwens hydrostatisch of niet?

Nee, ziet er nu trouwens heel anders uit dan de run van vanmorgen.  ???
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Heerlijke sensatie als je nu naar buiten loopt. Het vocht, de drukkende warmte en de toch voelbare 'energie' die deze luchtmassa bezit maken het op dit moment een bijzondere beleving buiten. Dát is nu die kenmerkende onweersachtige sfeer die mij als klein jochie al wist te boeien. Elke keer als dat sfeertje terugkeert komt er weer een stukje jeugdsentiment naar boven. Cb's boven ZW-BE van hieruit op afstand mooi te zien overigens.

Zijn trouwens serieuze jongens daar in NW-FR/SW-BE. Begin is er in ieder geval, zelfs iets te vroeg kijkend naar de verwachtingen. Overigens hebben deze cellen nog deels hun voeding in de grenslaag met dus vrij gemakkelijk supercellulaire eigenschappen (foto's spreken boekdelen). Dat moet er vanavond boven NL rap af gaan om eerder elevated en geclusterd te worden. Krijg het vermoeden, als we een kleine stukje upstream kijken, dat het nog wel eens onrustig nachtje kan gaan worden voor de westelijke helft van de Benelux :). Lekker nowcasten in ieder geval!

martijn


Marsel

Citaat van: martijn op wo 22 jun 2016 - 20:43
laten we hopen dat het midden ook nog wat meekrijgt ::)

Westelijke helft is ruim interpretabel he ;). Kan zomaar wat oostelijker als die regeneratie bij een multicell/MCS lekker op gang komt. Maar dat heb ik al genoemd, nu weer lekker F5'en en in ieder geval virtueel genieten ;).

winter67

Ik zie al voor me dat hier net langs gaat, overigens die bui in België lijkt van kracht te verminderen

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op wo 22 jun 2016 - 20:39
Zijn trouwens serieuze jongens daar in NW-FR/SW-BE. Begin is er in ieder geval, zelfs iets te vroeg kijkend naar de verwachtingen. Overigens hebben deze cellen nog deels hun voeding in de grenslaag met dus vrij gemakkelijk supercellulaire eigenschappen (foto's spreken boekdelen). Dat moet er vanavond boven NL rap af gaan om eerder elevated en geclusterd te worden. Krijg het vermoeden, als we een kleine stukje upstream kijken, dat het nog wel eens onrustig nachtje kan gaan worden voor de westelijke helft van de Benelux :). Lekker nowcasten in ieder geval!

De foto's noemen is ze showen he :) Heb je een linkje oid?

Verder, moet het SB-karakter er echt af om Nederland te overleven? Is de grenslaag zo stabiel op het moment dan?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

daan197611

Citaat van: winter67 op wo 22 jun 2016 - 20:50
Ik zie al voor me dat hier net langs gaat, overigens die bui in België lijkt van kracht te verminderen

Meerendeels gaat zee al op.  Maar er zit nog genoeg onder en eromheen zijn ook al ontladingen naar het oosten toe.  Wie komen echt wel aan de beurt in het Rijnmond gebied vanavond en vanacht.

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op wo 22 jun 2016 - 20:51
De foto's noemen is ze showen he :) Heb je een linkje oid?

Verder, moet het SB-karakter er echt af om Nederland te overleven? Is de grenslaag zo stabiel op het moment dan?

Ik zag toevallig eea aan foto's op weerwoord voorbij komen.

Tegen de tijd dat het spul hier is zijn we al eind van de avond aangekomen en zijn deze buien al ver uit hun initiatiegebied weggetrokken. Grenslaag is dan (nog) stabiel(er) dan op dit moment het geval is aangezien de WA lekker doorgaat de komende 12h. Dat deze buien later vanavond de overstap naar elevated maken lijkt me niet meer dan logisch in deze. Mocht er eentje het wel voor elkaar krijgen om boven ons land in de grenslaag geworteld te blijven/te worden is het natuurlijk evident dat de supercelmodus voorkeur heeft. Maar daar heb ik voor ons land gewoon nog steeds grote twijfels bij (al bestaat er altijd een kans(je) natuurlijk)

boxer

25 26 mei 2009 gingen ze ook het kanaal op ri Engeland. Iedereen dacht dat het hier met een sisser zou aflopen.
We weten hoe dat eindigde :D

Joep


daan197611

Citaat van: boxer op wo 22 jun 2016 - 20:59
25 26 mei 2009 gingen ze ook het kanaal op ri Engeland. Iedereen dacht dat het hier met een sisser zou aflopen.
We weten hoe dat eindigde :D

Dat klopt idd.  Ineens draaide alles het land op.  Zit daar ook een beetje op te wachten  hahahaha

Powered by EzPortal