Winter discussietopic 2022/2023

Topic gezien door 223205 bezoekers
Gestart door Armand, do 01 dec 2022 - 16:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Zie ik daar een Scandi Hoog? Maar nog ver weg...
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Prachtrun GFS inderdaad, opvallend want eerder kwam het rond die tijd juist meer een enorm groot laag en een stevige westcirculatie. Vooralsnog helaas te ver weg om waarde aan te hechten, zeker als je ziet waar EC & GEM meekomen



Apart weertype hier momenteel, motregen bij -1.7 graden. De grond is echter te warm voor ijzel, enkel op auto's bevriest het en zelfs dat gaat moeizaam. Lokaal echter wel het wegdek wel onder 0 let dus goed op als je de weg op gaat!


grizzrh

Hier is de weg dek temp tussen de -1 en -3 ongeveer. Wordt dus glibberen en glijden als er geen vaste vorm valt
Doenrade, Limburg

flyineddy

Oppassen mensen!
Het is lokaal glad, maar het kan heel plaatselijk zijn.
In Emmen, op de A37 en de A32 zijn al ongelukken gebeurd door gladheid.
Maar de straat bij mij voor het huis (10km Z van Emmen) is niet merkbaar glad.

Ongelukken A37 en A32:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15302138/autos-glibberen-van-a37-en-a32-af-door-spekglad-wegdek

Ongeluk Emmen:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15302153/ijzel-leidt-tot-botsing-in-emmen

EDIT (05:30 uur): Code oranje afgegeven voor Noord-Brabant, Gelderland en Limburg.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

zwoof

Het was weer een koud dagje gisteren. 8)

Op 4 stations na werd er overal een vorstdag genoteerd. Ook werden er weer op uitgebreide schaal hellmannetjes vergaard ...  Deze zijn te bekijken in mijn grafieken op de link onderaan deze post, of (straks) in het daarvoor bestemde topic van dit forum.



 
In Twente , Nieuw Beerta en Deelen kwam het tot een ijsdag. Omdat ijsdagen medebepalend zijn voor het vorstgetal, neemt station Twente in deze de koppositie over ten koste van Hupsel.

Stand vorstgetal per 26-01:

 

Lothiriel

Komende week ziet er wel weer lekker herfstig uit! We maken er maar het beste van.

Ik ga op verlof naar de Ardèche en daar lag de afgelopen tijd heel veel sneeuw. Zal helaas minder zijn denk ik tegen de tijd (3 feb) dat ik er heen ga :(
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

grizzrh

wat een contrast in die nieuwe en oude run op langer termijn



Doenrade, Limburg

Joep

Gfs oper wederom koude uitdraai inderdaad

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. 

Der RoX

Heerlijk weertje bij 5'c. Beter net niet koud genoeg en dit weer dan 10 graden en bakken met regen
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Januari is inmiddels bijna voorbij zonder dat het tot nu toe tot stevig winterweer is gekomen. De koude periode in December was uiteraard leuk en heeft op grote schaal schaatsplezier en Helmannpunten opgeleverd. Echter stelt het op de winter in het geheel helaas nog weinig voor, nog geen enkel station heeft meer dan 40 punten gescoord waarmee dus nog geen enkel station de classificatie "zachte winter" voorbij is. De recente lokale sneeuwval was niet slecht maar helaas verre van landelijk en op het zuidoosten na ook niet echt persistent. Morgen breekt Februari aan wat toch wel de maand moet zijn waarin het gaat gebeuren als het nog wat wil worden met deze winter. De dagen worden langer en de zon word krachtiger, deze tikt binnen een week naar alle waarschijnlijkheid al weer de 1.0 aan. Voor winterweer nog geen probleem maar de vaart moet er nu toch inkomen.



Mogelijk heeft de winter nog wat in petto. De afgelopen week kwam er af en toe een hoopvolle run voorbij, echter vaak zonder enige ondersteuning van ensemble of andere modellen. Vanavond staat er echter wel weer wat hoop in de kaarten. Verschillende modellen laten drukstijging zien ergens boven Scandinavië.



Nog veel variatie en iets wat de modellen pas vrij recent oppikken. Vooralsnog nog geen conclusie uit trekken, er lijkt echter vanaf 6 februari iets te staan gebeuren waar de modellen grote moeite meehebben. De onzekerheid neemt opvallend toe vanaf die datum, zie bijvoorbeeld de windpluim hieronder. Welke kant dat precies uitgaat is nog vrij weinig over te zeggen maar er lijkt wel een verandering aanstaande. Hopelijk eentje die in ons voordeel valt!





EDIT 01:43: Duidelijk cluster koudere leden bij laatste GFS run, oper (nog) niet mee. Het valt in het ensemble niet zo op maar er zitten een aantal zeer koude leden bij



jaap verheij

Mooie ontwikkelingen, hogedruk bastion boven Scandinavie en Rusland. ;)  ;D

Romigo

OPER en control gaan vanochtend weer inderdaad voor een kouder scenario.

Romigo

Dit zijn dan de temperaturen op 1500m... Dit is overigens op basis van de GFS kaarten, weet niet of ECMWF ook gaat volgen?

Romigo

Deze was ik nog vergeten.. 8)

Der RoX

Als de dagen gaan lengen, gaan de nachten strengen...


Dat is ooit het gezegde geweest. Op de een of andere manier zien wij inderdaad vaak op de kaarten dat de maand februari nog wat in petto kan hebben, maar omdat de lente ook om de hoek komt kijken, het zich niet altijd in de cijfers uitdrukt. Daardoor lijkt het ook vaak alsof er niks meer gebeurd in februari.

Uitzonderingen daargelaten. Dit zie je heel goed in deze onderstaande grafiek van wintergek.nl



Alleen in 2010, het veelbesproken 2012, 2018 en 2021 vallen de februari's cijfermatig echt op.

We zien ook dat sinds het rampjaar 2014 de winters "gemiddeld" echt vrijwel afwezig zijn en wat te denken van de winter 2016/17 met die bizar hoge maandtemperaturen van november en december

Afgelopen december is bijna een soort van positive uitbijter van de afgelopen 15 jaar.

En dit is natuurlijk gewoon irritant on te zien...



Benieuwd wat aankomende maand gaat brengen 😅
WiNtEr!!11!1!@

flyineddy

Ach, ik blijf het zeggen, we krijgen dit jaar op mijn verjaardag, 22 februari, een Elfstedentocht.  :P  ;D

Ook de EC pluim lijkt voorzichtig al een beetje de goede kant op te gaan:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Der RoX



Nieuwe kansen, nieuwe prijzen



WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Wat een gfs run! Gewoon volop winter op +150h






Joep

Flinke kouinval GFS?

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Edit zie bericht Thomas 😀

Joep

Citaat van: TMCThomas op wo 25 jan 2023 - 22:14Prachtrun GFS inderdaad, opvallend want eerder kwam het rond die tijd juist meer een enorm groot laag en een stevige westcirculatie. Vooralsnog helaas te ver weg om waarde aan te hechten, zeker als je ziet waar EC & GEM meekomen




Leuk om te zien dat GFS week geleden ook al kwam met winters weer rond begin volgende week  ;D

Powered by EzPortal