Lente discussietopic 2022

Topic gezien door 39710 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 01 mrt 2022 - 16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Zowel EC als GFS oper laten de dip niet lang duren. Vanaf halverwege volgende week zetten de opers weer in op hogedruk, met tegen het einde van de week ook weer hogere temperaturen.





Nog lang geen garanties, maar het idee is er in elk geval.

TMCThomas

Wederom flinke temperatuurverschillen, deze keer van west naar oost.



EDIT: De eerste tropische dag is een feit op station Arcen, met 30,2 graden.

TMCThomas

Zowel EC, gfs en icon laten alle 3 richting de 240 de warmte weer terug keren, tot die tijd in elk geval merkbaar koeler.



Nog verder ook de lange termijn komt GFS met zeer warme temperaturen, maar goed zeer onzeker natuurlijk maar de trend wijst wel die kant op.



Zou een zeer warm begin van juni betekenen, van mij mag het  ;)


TMCThomas

In het zuidoosten is de 30 gehaald, goede voeding voor onweersbuien.

Ploeps

@TMCThomas Van die warmte op lange termijn is weinig overgebleven... Komende zondag zelfs mogelijk niet warmer dan 12 graden  ???  Dat was de afgelopen tijd de nachttemperatuur... Maar die hitte waarop werd gezinspeeld mag wat mij betreft nog even wegblijven totdat het hoogzomer is  ;) Die gematigde temperaturen passen beter bij deze tijd van het jaar.
Liefhebber van weer-uitersten.

TMCThomas

Helaas wel inderdaad, sterker nog Nederland lijkt in de huidige runs eerder het (koude) afvoerputje van Europa. met 850hpa temperaturen onder de 0 is het ver onder normaal. Toch is er wel de hoop dat we binnenkort weer terug gaan naar normaal zoals EC laat zien.


Der RoX

Het waait behoorlijk op het moment, was dit voorzien?
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Citaat van: Der RoX op do 26 mei 2022 - 23:32Het waait behoorlijk op het moment, was dit voorzien?

Viel mij ook op inderdaad, maar als ik de wat eerdere runs bekijk is het momenteel niet meer als verwacht.

4seasons

Kijk. Dit is nu leuk  :)

Live meevaren op een schip terwijl je thuis op de bank zit. ;D

Je kan gelijk het weerbeeld onderweg volgen. ;)



Hieronder 1 van de schepen

U kijkt naar de live webcam aan boord van vrachtschip ms Sakura.
Grind en zand van Fort Louis naar Bech-kleinmacher (lux)

https://webcam-binnenvaart.nl/pages/cam-sakura.php

Positie:
https://webcam-binnenvaart.nl/pages/extras/ais-sakura.php



Overige schepen incl. containerschepen etc.
https://webcam-binnenvaart.nl/



Zeilklippers:
https://www.heelhollandzeilt.nl/



X-treme

De temperatuur lijkt eindelijk weer de goede kant op te gaan  8)

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

X-treme

Nieuwe pluim ziet er nog steeds prima uit.
Een gemiddelde van 20 graden vanaf vrijdag, vind ik prima  8)

Laat de echte warmte nog maar even wachten tot de zomer.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Geen uitschieters inderdaad, temperaturen liggen rond het gemiddelde (20) voor begin juni. Hogedruk blijft in de buurt maar is niet erg sterk, toch zorgt het voor een prima weertype die zeker in het zuiden al weer zomers aan kan gaan voelen met daar temperaturen richting de 25.




TMCThomas

Door de lokale buien zal het niet overal zo aanvoelen maar vandaag is de meteorologische zomer van start gegaan! EC komt vandaag met een pluim die daar prima bij past, met op lange termijn nog wat warmere ambities.





EDIT: spelfout*

TMCThomas

Niet heel bijzonder, ook niet slecht. beetje hetzelfde verhaal als eerder.


jaap verheij


Mdelaat97

Komende zondag hebben wij een braderie in ons Dorp. Het schijnt nogal slecht weer te gaan worden. Kan iemand hier meer over vertellen? Zijn het buien of is het een regenzone? En is er ook nog kans dat het meevalt

Ik woon in Brabant zuid tegen de Belgische grens

flyineddy

Citaat van: Mdelaat97 op do 02 jun 2022 - 14:55Komende zondag hebben wij een braderie in ons Dorp. Het schijnt nogal slecht weer te gaan worden. Kan iemand hier meer over vertellen? Zijn het buien of is het een regenzone? En is er ook nog kans dat het meevalt

Ik woon in Brabant zuid tegen de Belgische grens

Het is nog een beetje te vroeg om er echt wat concreets over te zeggen, maar zeker in het zuiden van het land lijkt het te gaan om onweersbuien.

Dit is wat de KNMI Guidance Meerdaagse erover zegt (vetgedrukt):
CiteerGuidance meerdaagse
Beoordeling lange termijn door meteoroloog

Geldig van zaterdag 04 juni tot donderdag 16 juni
Synoptische ontwikkeling:
Een hogedrukgebied boven het noorden van de Britse Eilanden heeft een rug richting het noorden van het land. Dit hoog trekt zondag naar de Noorse Zee en Scandinaviƫ waardoor een lagedrukgebied afkomstig uit Frankrijk op zondag in de buurt van ons land komt te liggen. Maandag trekt dit laag de Noordzee op, alwaar het dinsdag 7 juni oplost. Vanaf woensdag 8 juni ligt een omvangrijk laag ten zuidwesten van IJsland en ligt het hoog nog boven de Noorse Zee met een rug over Scandinaviƫ. Tevens bouwt van Zuidwest-Europa richting Midden-Europa een rug op. De stroming wordt hierdoor ook de periode daarna overwegend zuidwestelijk.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Het weersverloop wordt vanaf zondag onzeker. Dit heeft te maken met de koers van het laag en daarbij samenhangend de grens tussen warmere en koelere lucht. Het zuiden van ons land komt zondag waarschijnlijk in de warme lucht te liggen en daar is de kans op enkele regen- of onweersbuien het grootste. Lokaal kan veel neerslag vallen. In het zuidoosten is er 60% kans op 10-30 mm regen op zondag. Maandag zijn de neerslagkans ook nog hoog, maar de hoeveelheden minder groot. Vanaf woensdag 8 juni ligt de neerslagkans gemiddeld rond 30 tot 40%. De positie van de rug richting Midden-Europa en de ligging van het Atlantisch laag bepalen of de stroming zuidwestelijk of (noord)oostelijk wordt. De meeste leden lijken de voorkeur te hebben voor een zuidwestelijke stroming en hierdoor ligt de temperatuur over het algemeen iets boven het gemiddelde.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Zaterdag nog overwegend droog, zondag en maandag enkele regen- of onweersbuien. Daarna neemt de neerslagkans af. Maximumtemperaturen liggen rond of iets boven normaal.

De kans op uitgifte van waarschuwingen is klein.

Samenvatting EPS-periode:
Geregeld zon, maar ook dagelijks 30-40% kans op een enkele bui. De maximumtemperatuur ligt waarschijnlijk iets boven het gemiddelde.

Paraaf meteoroloog: lucassen

Uitgifte: 02/06/2022 03.03 uur LT

Ik heb ook nog even de neerslagkaart van ECMWF bekeken en zoals het nu lijkt gaat het om een cluster (onweers-)buien die in de eerste helft van de middag over de NL/BE grens trekken. MAAR, dit soort situaties is altijd heel gevoelig voor veranderingen in timing en positie, dus ik verwacht dat het de komende dagen zal blijven veranderen. Houd vooral zaterdagavond de weersverwachting voor zondag in de gaten, of vraag het hier nog een keer. Dan zal het beeld duidelijker moeten zijn.  ;)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Het lijkt niet al te best weer te worden voor zo'n braderie nee. Geclusterde buien zorgen voor een groot neerslaggebied met lokaal veel regen en in het zuiden mogelijk wat onweer. Enige voordeel dat ik momenteel zie is dat er relatief weinig wind op zit, maar het is zeker geen fijn weer.



Pluim heeft helaas de warme aspiraties weer losgelaten, het lijkt erop dat we vooralsnog onder de invloed van de oceaan blijven.




TMCThomas

Kunt momenteel op de windkaart heel mooi zien waar het laag ligt.


TMCThomas

De nieuwste GFS run ziet er weer wat zomerser uit op die niet al te lange termijn. Staat hier overigens nog wel alleen in (vergeleken met de andere modellen). Hopelijk is gfs trendsetter.





Het zomer discussietopic komt er overigens ook aan, die staat nog in de stijgers!  ;)

Powered by EzPortal