Lente discussietopic 2022

Topic gezien door 39704 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 01 mrt 2022 - 16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

X-treme

Is dat toevallig ook gelijk het Sahara zand?
Mijn auto ziet er niet uit, maar ik ga hem niet wassen als het zand nog niet uit de lucht is  ;)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Het zand trekt nu samen met de band bewolking weg, als de zon schijnt zit je in de schone lucht  :)

X-treme

Ok.
Ik wacht sowieso nog wel even.
Het lijkt wel of het wassen gratis is, zo druk  :P
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TMCThomas

Waar EC op +192h langzaamaan een einde breit aan het mooie weer zet dit bij GFS gewoon door.




TMCThomas

Ec heeft zich weer hersteld, een hogedrukgebied tot aan het einde van de run! lijkt op een voortzetting van het huidige weerbeeld. Al zijn de modellen het nog niet zo met elkaar eens als eerder.



EDIT:


X-treme

Laat die hogedrukgebieden maar blijven tot eind eind oktober ;D

Dat hebben we wel verdient na 6 maanden herfst  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Maxim

Doe mij maar een geweldig onweerseizoen... ook al zo lang geleden.

TMCThomas

Tijd om bruin te worden  ;) , vanaf dit weekend gaat de zonkracht nog even een stuk omhoog.




TMCThomas

Het lijkt er steeds meer op dat het lente achtige weer na deze week toch weer even voorbij is. In hoeverre hogedruk daadwerkelijk zijn grip over onze regio verliest is nog wat onduidelijk , bij EC blijft er in onze regio bijv. toch een zwak hoog achter. Wat wel wat duidelijker is is dat we in een koudere stroming belanden. op 850hpa kan de temperatuur weer terugvallen naar -8, koud genoeg voor sneeuwbuien wat we bij gfs ook zien gebeuren.



Wellicht hebben we er niet zo lang last van, bij gfs slaat het al weer vrij snel om in een diep zuidelijke stroming met de eerste zomerse dagen tot gevolg, maargoed dan hebben we het alweer over begin april.


TMCThomas

:o





In januari had ik dit geweldig gevonden maar nu zit ik hier persoonlijk niet meer op te wachten. met dit soort kaarten is de lente weer ver weg.

EDIT:


Extremissimorum

Citeer:o

In januari had ik dit geweldig gevonden maar nu zit ik hier persoonlijk niet meer op te wachten. met dit soort kaarten is de lente weer ver weg.


'k zei 't al toch.  8)

https://www.meteo-service.nl/index.php?topic=7654859.msg1258831#msg1258831

Der RoX

Iets met staart en maart
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas


TMCThomas

Wederom een prachtige lentedag.


TMCThomas

Poeh er zitten een aantal zeer koude runs tussen zeg, GEM bijvoorbeeld met richting de strenge vorst. Dat moet je nu echt niet meer willen, zeker niet met alle natuur die uit loopt.



GFS en EC zijn wat dat betreft wat gematigder, maar ook die komen met wat koude nachten.


TMCThomas

Zou wat zijn als de meeste sneeuw van dit jaar in april valt.









Volgens GFS zijn enkele centimeters accumulatie mogelijk in het binnenland. EC doet ongeveer hetzelfde en komt ook met een sneeuwdek voor het oosten van het land.





schat de kans momenteel nog klein, maar het is zeker mogelijk met de koude bovenluchten waar we mee te maken krijgen.

EC pluim is weer iets gematigder wat betreft temperaturen.


Der RoX

Zou mij niks verbazen  ;D
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

De nieuwste gfs run stelt weer een beetje gerust. Invloedt van de oceaan is groter en de kou bereikt ons niet. Het wordt in dat geval wel nog steeds wisselvalliger en kouder maar vorst is grotendeels verdwenen.



Benieuwd wat de volgende gfs en ec runs gaan doen.

EDIT: Ook de 12z run houdt de (echte) kou op afstand.



TMCThomas

De recente runs kiezen toch aardig unaniem voor de (tijdelijke) koude optie, jammer dat het niet een paar weken eerder kon. Ondanks dat het op hoogte flink koud wordt (zeker voor de tijd van het jaar) heb je daar aan de grond nu niet zo veel meer aan, de zon is te krachtig.



Max temperaturen gaan ondanks de kou op hoogte naar een graad of 8/9. Een setting zoals deze in januari had voor aardige vrieskou gezorgd. Het meest winterse wat je er nu uit kan krijgen is nachtvorst (indien helder) en natte sneeuw. Overigens ook niet onmogelijk dat die natte sneeuw blijft liggen, dat zagen we vorig jaar ook en kwam de afgelopen dagen al een aantal keer voorbij in de modellen. Er kwamen zelfs wat "sneeuwbommen" voorbij met grote hoeveelheden voor het zuiden van Belgiƫ en Engeland, echter veranderd dat in dit jaar getijden al snel in natte drab.

Vooralsnog lijkt de kou het niet zo heel lang uit te houden, na een weekje zet een meer westelijke stroming in, ook niet bepaald warm maar dan zijn we in elk geval weer van de nachtvorst af.





Vandaag overigens ook weer een heerlijke lente dag, met de flink heldere lucht kon de zonkracht ook flink oplopen tot een toch al weer aardige 3.2 Als je een lichte huid hebt kun je daar toch al weer van verbanden als je er een tijd inzit.


TMCThomas

Grote verschillen in de temperatuur vandaag, zoals je dat wel vaker ziet in de lente. Hier in het binnenland wederom een prachtige lentedag, daar zullen ze op de wadden echter anders over denken.


Powered by EzPortal