Het grote vuurwerk topic 2021-2022

Topic gezien door 2234 bezoekers
Gestart door TMCThomas, di 23 nov 2021 - 14:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Het grote vuurwerk topic 2021-2022



Het f2 vuurwerk mag dan wel (vooralsnog) verboden zijn, oud en nieuw komt er toch echt aan. Voor vele zal dit dan ook ondanks het verbod een belangrijke dag blijven, wellicht om toch wat Categorie 1 vuurwerk af te steken, gezellig rond de vuur ton, of wellicht toch naar een plaatselijke vuurwerkshow. Naarmate we dichter bij oud en nieuw komen kun je hier dan ook weer de laatste update vinden over het weer. Hier kan uiteraard ook al het op dat moment legale vuurwerk worden besproken!

Vooralsnog staan de lange termijn modellen open voor alle ideeën, EC laat vrijwel geen afwijkingen zien in de luchtdrukverdeling.



Dan nog even dit
HVLV (Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond) is van plan een rechtszaak te starten tegen de staat om het vuurwerkverbod als nog van tafel te krijgen. Zij zijn hiervoor een crowdfunding gestart, wil je hier aan bijdragen dan vind je de link hier :https://hvlv.nl/rechtszaak/. De kans is klein maar het is uiteraard beter dan niks doen!



Voor dit topic geldt uiteraard de volgende disclaimer: "geen illegale praktijken, -handel of filmpjes van zelfbouw in dit topic. Deze zullen onherroepelijk verwijderd worden."

flyineddy

Bedankt voor het topic, Thomas.
Erg jammer dat ze dit jaar wederom corona misbruiken om vuurwerk te verbieden.
Ik heb dus ook de actie van Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond gesteund. :)
Ik verwacht niet dat het de zaak gaat veranderen, al hoop ik natuurlijk wel. We hebben immers gezien hoe hardnekkig de overheid kan zijn zelfs wanneer ze de zaken niet goed voor elkaar hebben. Maar wie niet waagt, wie niet wint.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

boxer

Het F1 vuurwerk is net zo gevaarlijk als al het andere. Get is maar hoe je ermee omgaat. Ik hoop dat de Duitsers niet dezelfde beslissing nemen als vorig jaar. Dan ga ik mooi de grens over, afsteken doe ik dan wel op eigen terrein.

zwoof

CiteerHet F1 vuurwerk is net zo gevaarlijk als al het andere. Het is maar hoe je ermee omgaat. Ik hoop dat de Duitsers niet dezelfde beslissing nemen als vorig jaar. Dan ga ik mooi de grens over, afsteken doe ik dan wel op eigen terrein.
Het lijkt me echt niet dat je dat zo kan stellen. Op onderstaande link kan je het rapport over type-vuurwerk-en-letsel 2020 -2021 van het kenniscentrum voor letselpreventie  downloaden :

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2021/05/14/rapport-type-vuurwerk-en-letsel-2020-2021/rapport-type-vuurwerk-en-letsel-2020-2021.pdf

TMCThomas

Door de focus kerst heeft dit geen aandacht gekregen, het lijkt vooralsnog een warme oud en nieuw te worden, of het ook een droge wordt is nog lastig te zeggen, vooralsnog komen EC & GFS hier wel mee, hogedruk ligt dichtbij maar de botsing van warme en koude lucht zou alsnog voor neerslag kunnen gaan zorgen als het wat anders valt. Vooralsnog is de verwachting 8-10 graden, droog met een windkracht 4 volgens EC, GFS lijkt hierop maar komt met bijna windstille scenario's door dat kern van het hoog zeer dicht bij ligt, op deze termijn is het gemiddelde belangrijker en die ligt dichtbij EC. Opzich helemaal niet slecht voor de vuurwerkliefhebber. De komende dagen zullen meer details bekend gaan worden.


TMCThomas

Oudjaarsavond gaat erg warm maar wel droog verlopen, dat is de huidige consensus binnen de modellen. Daarbij is een groot aandachtpunt de wind. De avond begint met een graad of 13 een daalt ietsje naar 11 graden rond middernacht. Overdag kan het in het noorden nog wat regenen maar 's avonds lijkt het op een zeer lokaal buitje toch wel droog te blijven.

Aan het begin van de avond staat er een windkracht van zo'n 4 beaufort in het binnenland, aan de kust en het noorden van het land zien we eerder een vrij krachtige lokaal krachtige wind staan (5-6bft) De zwaarste windstoten zijn 's middags al geweest, toch kunnen er nog windstoten van 50km/u voorkomen.





Om middernacht zien we de wind een stapje terug doen, boven een groot deel van het land zien de wind naar zo'n 3 bft gaan. Bij die windsnelheden verwaait het vuurwerk maar weinig. Tegelijkertijd hoeven we dankzij het windje geen (vuurwerk)smog te verwachten. Windstoten zijn teruggezakt naar zo'n 30km/u, aan de kust uiteraard wat hoger.





Al met al een prima avond voor geplande buitenactiviteit, wat dat ook mag zijn.

Aern

Ik kan niet zeggen welke buitenactiviteit ik precies ga uitoefenen vanavond, maar de wind mag nog wel een beetje minder. Verder is het perfect.

Powered by EzPortal