Lente discussietopic 2021

Topic gezien door 42549 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 01 mrt 2021 - 16:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

flyineddy

Nu al een tijdje harde regen hier in Hoogeveen.
Ook goed terug te zien aan de temperatuur, die is gezakt tot zo'n 8 graden. Brrr, kom maar op met eindelijk die 20+ers.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Eric


Kent iemand deze weerman? Kai Zorn heet hij en ik vind dattie het goed en erg duidelijk brengt.

TMCThomas

Er is eindelijk weer wat hoop voor de warmteliefhebbers maar voordat het zover is krijgen we eerst nog een aantal koude dagen inclusief morgen een onstuimige dag. met windstoten van lokaal 90 km/u, (volgens arome ook op grote schaal in het binnenland, vooral tijdens de buien), een hoop regen en temperaturen die waarschijnlijk onder de 10 graden blijven is het een echte herfstdag in de lente.



Toch zit er verandering aan te komen, eindelijk gaat de wind meer uit een zuidelijke hoek blazen, en dat gaan we merken in de temperatuur, de temperatuur die we nu als max hebben halen we zondag mogelijk niet meer als minimum. Toch ook nog een hoop onzekerheid, Nederland ligt aardig op de rand van de warmte, het hoeft niet veel te verschuiven of we zitten toch weer in de kou (of juist met 30 graden) De warmte betekent overigens niet gelijk goed weer, de EC run van vandaag is veelal bewolkt  en regen is ook niet uitsloten. De ec run van gisteravond was wat dat betreft een stuk beter. Maargoed het is nog even afwachten.


vlerk

Volgende week weer 'gewoon' wind uit het Noorden? :(

Bubba

Waar is iedereen? :o  Terug in winterslaap ;D Of is het Wintertopic weer geopend 8)

We krijgen één warme dag, daarna gaan we weer terug naar af geloof ik, de 20 graden blijft moeilijk.

Accuweather heeft het geloof ik over nog twee maanden te koud :'(

Ik geloof dat we het mediterrane klimaat wat we zouden krijgen in Nederland nog even in de "ijskast" moeten zetten.

vlerk

Citaat van: Bubba op wo 05 mei 2021 - 13:05Waar is iedereen? :o  Terug in winterslaap ;D Of is het Wintertopic weer geopend 8)

We krijgen één warme dag, daarna gaan we weer terug naar af geloof ik, de 20 graden blijft moeilijk.

Accuweather heeft het geloof ik over nog twee maanden te koud :'(

Ik geloof dat we het mediterrane klimaat wat we zouden krijgen in Nederland nog even in de "ijskast" moeten zetten.

Erg rustig idd!

Het is echt om te huilen deze lente, al zijn we natuurlijk flink verwend laatste jaren.
Even terug met beide voeten op de grond.

Remy

Citaat van: Bubba op wo 05 mei 2021 - 13:05Ik geloof dat we het mediterrane klimaat wat we zouden krijgen in Nederland nog even in de "ijskast" moeten zetten.
Zet die maar bij de AGW, die ijskast doet het prima 🤣
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Armand

Citaat van: Bubba op wo 05 mei 2021 - 13:05Waar is iedereen? :o  Terug in winterslaap ;D Of is het Wintertopic weer geopend 8)

We krijgen één warme dag, daarna gaan we weer terug naar af geloof ik, de 20 graden blijft moeilijk.

Accuweather heeft het geloof ik over nog twee maanden te koud :'(

Ik geloof dat we het mediterrane klimaat wat we zouden krijgen in Nederland nog even in de "ijskast" moeten zetten.

Haha, tja... Het is momenteel nog niet zo interessant op weerkundig vlak. Voorlopig blijft het eigenlijk wel vrij fris met geregeld ook wat neerslag. Alleen zondag krijgen we een kortdurende warmtestoot waarbij het ook ineens 25 graden kan gaan worden als de zon goed meewerkt. In de avond zien we voor het eerst de CAPE waardes ook weer eens wat hoger uitkomen:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Enkele onweersbuien lijken wel mogelijk vanaf zondagmiddag, al blijft het precieze verhaal natuurlijk nog even afwachten ;) Daarna lijkt het wel weer frisser te worden, maar zal de temperatuur ditmaal dichterbij de 20 graden blijven wat toch al weer wat positiever stemt ;D

Remy

Onweer is wel een triggerwoord 👍😎
Maar ik vrees dat we er hier in Groningen weinig van krijgen 😶
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TMCThomas

Niet helemaal terug naar af, we blijven na ons eendagszomer structureel wat hoger in de temperatuur zitten, goed te zien in stijging van de dauwpunt.



Maar nee het is nog niet erg bijzonder.

Bubba

Do i need to say more :-X

CiteerVooruitzichten lange termijn
donderdag 13 mei tot en met donderdag 20 mei
Wisselvallig en maxima enkele graden onder het langjarig gemiddelde.

06/05/2021 05.29 uur LT

TMCThomas


flyineddy

Het wordt wellicht (hoog) tijd om een algemeen onweerskansen topic te openen.
Deze week is er al verspreid door het land een klap onweer geweest, al stelde dat vaak nog niks voor.
Zondag, met een tijdelijke warme opstoot, lijkt er ook een kans in te zitten voor onweersbuien. Hoe dat gaat uitpakken is nu uiteraard nog te ver weg.

Dit zegt de Guidance Meerdaagse erover:
CiteerGuidance meerdaagse
Beoordeling lange termijn door meteoroloog

Geldig van zaterdag 08 mei tot donderdag 20 mei

Synoptische ontwikkeling:
Een lagedrukgebied ten westen van Ierland koerst oostwaarts en blijft enkele dagen boven Ierland liggen. Van bijbehorend frontaal systeem passeert zaterdagmiddag en -avond een warmtefront van zuidwest naar noordoost. Het koufront vertoont golfvorming en aan de oostzijde stroomt warme en vochtige lucht uit over ons land. Thetaw850 loopt hierbij op naar meer dan 15°C. De schering is hoog, maar de CAPE vrij laag. Maandag trekt het noord-zuid georiënteerde koufront oostwaarts over ons land. Na passage passeert in de tweede helft van volgende week een randstoring die aan de zuidflank van het Ierse lagedrukgebied onze kant op komt. Kort daarop volgt een tweede randstoring die via Frankrijk naar Duitsland trekt en daarbij een vore boven ons land werpt.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Belangrijkste gebeurtenis voor de komende periode is het doorkomen van het koufront en de mogelijke convectie op en voor dat koufront. De timing is inmiddels vrij zeker geworden: dinsdag ligt het koufront boven Duitsland. Dit is duidelijk te zien in de EPS-spaghettiplots van fronten. Op zondag zien we met name in het noordoosten nog wat hogere CAPE-waardes (paar honderd J/kg) en slaat de lightning flash density ook uit in de pluim, maar de berekende neerslaghoeveelheden wijzen niet op zwaar onweer. Het is nog even afwachten wat Harmonie t.z.t. met deze situatie gaat doen. Na passage stroomt beduidende koelere lucht binnen, al wordt het niet zo koud als in de afgelopen weken. Ten opzichte van de vorige runs is de koele klasse van 14-16°C groter geworden.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Zaterdag koel en in de middag en avond van het zuiden uit regen. Zondag vooral in het zuiden, oosten en midden zon en zomers warm, elders meer bewolking en af en toe regen. In de avond mogelijk onweer. Maandag weeromslag met regen, mogelijk onweer. Vanaf dinsdag wisselvallig en maxima beneden het langjarig gemiddelde over 1991-2020.

Samenvatting EPS-periode:
Wisselvallig en maxima enkele graden onder het langjarig gemiddelde.

Paraaf meteoroloog: zwagers

Uitgifte: 06/05/2021 05.29 uur LT

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Citaat van: flyineddy op do 06 mei 2021 - 17:29Het wordt wellicht (hoog) tijd om een algemeen onweerskansen topic te openen.

Daar word al aan gewerkt! :)

jasper-k

Een aantal mooie onweersklappen in de Haagse regio zojuist.

flyineddy

Aan het begin van de avond zag ik boven Hoogeveen bij een aankomend buitje een mooie lage wolkenbasis. Deze leek verrassend veel op een wallcloud, al betwijfel ik of het er echt één is:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Er was vandaag volgens mij wel redelijk wat schering, want in het filmpje dat ik heb gemaakt zie je duidelijk wolken in verschillende richtingen gaan. Video is 8x versneld:

Ongeveer een half uur later, nabij Emmen, zag de lijn met buitjes er zo uit, een fraaie Arcus: :)
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas


flyineddy

^ Dat laat wel zien dat het momenteel behoorlijk fris is voor de tijd van het jaar.  :o

Zondag wordt het even warmer. De kans op onweersbuien zondagavond/maandag is ook nog steeds aanwezig:
CiteerGuidance meerdaagse
Beoordeling lange termijn door meteoroloog

Geldig van zondag 09 mei tot vrijdag 21 mei

Synoptische ontwikkeling:
Een lagedrukgebied ten westen van Ierland koerst oostwaarts en blijft vervolgens tot en met donderdag 13 mei rondtollen. Zondag 9 mei bevinden we ons in de warme sector. Het bijbehorende golvende koufront passeert zondag en maandag van zuidwest naar noordoost. Een randstoring trekt op dinsdag en woensdag naar Centraal-Europa. Vrijdag zakt het rondtollende laag wat naar het zuiden af en zien we verschillende randstoringen door onze omgeving passeren. Zowel aan de grond als in de bovenlucht is er veelal een zuid-component in de stroming aanwezig, de aangevoerde lucht blijft echter hoofdzakelijk van maritiem polaire oorsprong.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Belangrijkste gebeurtenis voor de komende periode is het doorkomen van het koufront en de mogelijke convectie op en voor dat koufront. Daar vooruit is de lucht duidelijk te warm voor de tijd van het jaar. Afhankelijk van de timing is er genoeg potentiële energie aanwezig voor enkele (stevige) onweersbuien. Na passage stroomt beduidend koelere lucht binnen, al wordt het niet zo koud als in de afgelopen weken. Gezien het vaak wat onderschatte effect van de dagelijkse gang zullen de temperaturen gemiddeld rond normaal uitkomen. Met de aanwezigheid van randstoringen in onze omgeving in de over het algemeen van oorsprong maritiem polaire lucht, zullen er regelmatig buien ontstaan of storingen passeren.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Zondag vooral in het zuiden, oosten en midden zon en zomers warm, elders meer bewolking en af en toe regen. In de avond mogelijk onweer. Maandag weeromslag met regen, mogelijk met onweer. Vanaf dinsdag wisselvallig en temperaturen rond het langjarig gemiddelde over 1991-2020.

Samenvatting EPS-periode:
Aanhoudend wisselvallig met maxima (net) onder normaal en minima boven normaal. De neerslagkansen nemen wel geleidelijk iets af.

Paraaf meteoroloog: wijs

Uitgifte: 07/05/2021 04.31 uur LT

Onderstaande kaart is van morgen (zaterdag) 12 UTC. Daarop is mooi het warmtefront te zien, nog net ten zuidwesten van ons, met daarachter het koufront van zondag op maandag.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Bron: KNMI

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

X-treme

Zondag ochtend al onweersbuien?

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Overigens is het hier al 2 dagen, best wel goed weer.
Geen sprake van regen of sneeuw.
De foto hier onder is van gister eind middag in de regio alkmaar.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

4seasons

Citaat van: X-treme op vr 07 mei 2021 - 20:46Zondag ochtend al onweersbuien?

Waarschuwing KNMI voor morgen (zondag)
CiteerMorgenavond in het westen kans op onweersbuien met hagel en zware windstoten.

Zondagavond in de westelijke kustprovincies en in het Waddengebied buien, mogelijk met hagel en zware windstoten tot circa 75 km/u. De buien bewegen in de avond langs de westkust noordwaarts.

https://knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen/utrecht

Op de Europese site zie je dat voor het gehele kustgebied vanaf Zeeland tot aan de Waddenzee ( Groningen) een waarschuwing geldt:

CiteerOnweersbuien, lokaal met hagel en zware windstoten tot circa 75 km/u.
Kans op blikseminslag, hagel en windstoten.
Verkeer en buitenactiviteiten kunnen hinder ondervinden.
Mijd open water en open gebied, schuil niet onder bomen.
Volg weerberichten en waarschuwingen.

https://www.meteoalarm.eu/ne_NL/1/0/NL-Nederland.html

Powered by EzPortal