Winter Discussietopic 2020/2021

Topic gezien door 144198 bezoekers
Gestart door Armand, do 03 dec 2020 - 11:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joep

Ja mooi om te zien dat GFS hier weer mee terug komt :)

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

TMCThomas

Ec iets beter dan eerst, maar laat nog niks bijzonders zien.



GFS ensembles weer verbeterd met nu 25% kans op sneeuw voor de tweede kerstdag, neem het natuurlijk met een vrachtwagen zout  ;)


flyineddy

Citaat van: TMCThomas op zo 13 dec 2020 - 20:08neem het natuurlijk met een vrachtwagen zout 
Nou, liever niet, dan blijft er niks van de sneeuw over.  :-X

Hopelijk laten de komende runs geleidelijk een verbetering zien richting winterweer. Daar heb je meer aan dan dat het van  het ene uiterste naar het andere spring run na run.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Flinke aanval op de vortex maar nog geen split.



GFS/GEM laten nog steeds een meer winters weertype zien richting kerst, EC nog niet maar gaat meer in die richting.

Joep

GFS 12 met koude N/Nw luchtaanvoer richting kerst

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Joep

Blijft spannend rond de kerst

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Joep

Nieuwe 30 daagse van EC geeft een indicatie dat het na kerst de kansen op kouder weer toenemen.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Kaartjes via meteonederland

Armand

Citaat van: Joep op di 15 dec 2020 - 07:29Nieuwe 30 daagse van EC geeft een indicatie dat het na kerst de kansen op kouder weer toenemen.


Dat zijn mooie kaartjes zeg! Helaas staat het seizoensmodel CFS lijnrecht tegenover EC met juist een (flinke) afwijking naar boven wat de temperatuur betreft voor januari:



Nog veel onzekerheid dus, echter zijn er weldegelijk wat kansen op toch een koudere periode. We gaan het zien. Heel belangrijk is wat er rond Kerst gaat gebeuren. Dan komt er een zwak momentje in de toch sterk aanwezige straalstroom. Deze gaat meer meanderen, hopelijk genoeg voor het aanzetten tot een blokkade en het uitzakken van polaire lucht

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Akito

Bij deze een overzicht van heel Europa van deze ochtend. Helaas kan ik de stukje niet aanelkaar plakken vanwege een curve die in de originele foto's zit en daarom net niet helemaal recht tegenelkaar aan valt te zetten. Echter, je krijgt toch een mooi overzicht zo. Ik zet hier alleen de IR fotos omdat de linker helft op dit moment continue 'weg valt' in het donker. Mocht er animo zijn voor de kleurenplaatjes dan zal ik ze alsnog plaatsen.
Sint-Petersburg tot Tripoli:


Noordelijke kust van Noorwegen t/m Lisbon:


Middle of nowhere over IJsland met een stukje Groenland er gratis bij  :P :

Zynex

Citaat van: Armand op di 15 dec 2020 - 11:03


Deze zie ik ieder jaar terugkomen. December zou dit jaar ook kouder verlopen dan normaal. Ze zitten er echt altijd kansloos naast.

TMCThomas

Zeer lange termijn, maar met het huidige scenario dat al een aantal runs word geschetst door GFS kun je dit soort kaarten zeker verwachten.


Armand

Citaat van: Zynex op di 15 dec 2020 - 12:45Deze zie ik ieder jaar terugkomen. December zou dit jaar ook kouder verlopen dan normaal. Ze zitten er echt altijd kansloos naast.

Ik hoop van harte dat je gelijk hebt...  ;D

CFS zit vaak aan de warme kant, maar daardoor hebben ze wel vaak gelijk gehad afgelopen jaren. Dat kan puur toeval zijn, of er zit misschien toch een juiste berekening achter, wie zal het zeggen.
Inderdaad kwam CFS eerst met een normale tot iets koelere december, maar daar kwam EC ook mee. Dus dat zou ook een argument zijn om vraagtekens te zetten bij de seizoensverwachtingen van EC.
Seizoensmodellen moet men sowieso met een korreltje zout nemen. Het kan je een beeld geven van de situatie, maar je moet je er niet blind op staren.


Remy

Er ligt al bovengemiddeld veel sneeuw op het noordelijk halfrond, daar zal het niet aan liggen 👍Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

TMCThomas

Grappig GFS laat vanavond voor het eerst weer een vrij slechte run zien, EC doet precies het omgekeerde en laat eigenlijk voor het eerst een mooie run zien.





Jammer dat EC nog niet wat verder loopt, ziet er uit het als een erg mooie setup, benieuwd naar de pluim!


Joep

Hoopvolle pluim

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.


flyineddy

Citaat van: Joep op di 15 dec 2020 - 21:45Hoopvolle pluim

De controle heeft er in ieder geval zin in aan het einde van de pluim.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas



Bijzondere GFS run, hoog links van Engeland en wij vol in de koude lucht, op de 25e een laag met natte sneeuw (maar wit zou het zeker kunnen worden in dit scenario). Een paar dagen later heeft zich een flink scandi-hoog gevormd en krijgen we droge sneeuw. Ik vind dat gfs bijzondere sprongen maakt om er te komen, natuurlijk is het sws lange termijn maar ik schat de kans laag dat we zo iets gaan zien. Laat wel weer zien dat de modellen iets op het oog hebben richting kerst.


Sneeuw op eerste kerstdag


1500m die ruim koud genoeg zijn voor sneeuw


Europa in de sneeuw richting het einde van de run


Bijzondere evolutie wel

MauritsKuil

Elk jaar op iets verheugen wat er (waarschijnlijk) niet komt is zoiets als FC Groningen landskampioen worden.
Maar toch blijf je hopen op een mooie winterse periode.

TMCThomas

Weer op ultra lange termijn maar dit zou toch is een mooi begin zijn van 2020. Dat laag ligt klaar om een flinke bak sneeuw naar nederland te brengen



vanavond weer eens kijken naar de wat meer realistische termijn.

EDIT: De vortex is wel heel lang gestrekt in deze laatste run, die is niet ver weg van een split lijkt mij in dit geval. Hij ziet er in elk geval niet "gezond" uit, ook de temperatuur is relatief hoog.


Armand

Citaat van: TMCThomas op wo 16 dec 2020 - 12:50EDIT: De vortex is wel heel lang gestrekt in deze laatste run, die is niet ver weg van een split lijkt mij in dit geval. Hij ziet er in elk geval niet "gezond" uit, ook de temperatuur is relatief hoog.


Interessante ontwikkeling ja. Op de kortere termijn zien we de polar vortex nog relatief sterk aanwezig. Dat herken je aan een flinke koudeput boven de Noordpool in de stratosfeer. Dit heeft tot gevolg dat er op dat niveau (de stratosfeer) een sterke straalstroom ontstaat van west naar oost, die ongeveer als een cirkel rondom de Noordpool ligt:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Dit heeft weer tot gevolg dat de koude lucht boven de Noordpool daar makkelijker 'gevangen' blijft, en de straalstroom op lagere hoogte sterk aanwezig is. Nu zien we bij het plaatje van Thomas dat de vortex flink uitgerekt wordt en ook meerdere malen aangevallen met warmere lucht. Dit maakt het geheel zwakker, waardoor ook die straalstroom flink in de war geraakt:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Je ziet dat ook de cirkelvormige straalstroom uitgerekt wordt en zwakke plekken krijgt. Dat maakt het mogelijk dat koelere lucht naar het zuiden kan stromen en maakt het makkelijker om de polar vortex te breken, waardoor er in theorie nog meer kou naar het zuiden kan stromen. Zoals in de openingspost al vermeld: mocht dit gebeuren, dan betekent dat niet direct dat die koudere lucht bij onze omgeving naar het zuiden zakt. Dat kan net zo goed in Amerika of Aziƫ gebeuren. Het zijn in elk geval wel weer spannende ontwikkelingen! ;)

Powered by EzPortal