Herfst discussietopic 2020

Topic gezien door 36291 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, di 01 sep 2020 - 12:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Akito

Zo, laag drukgebiedje komt langzaamaan deze kant op. Dit is van 13:30u:

Ruud

Orkaan Epsilon lijkt vanaf het weekend in vlot tempo richting het oosten te verplaatsen. Levert dat voor onze regio een periode van rustig weer op of kunnen wij ook rekenen op een bak water?


X-treme

De wind neemt nu snel toe vanuit het zuidwesten.
En de temperatuur loopt tegelijkertijd ook rap op.

Als het nog even goed opklaard, word dat record in de Bilt wel verbroken.

Edit: het oude record is verbroken.
De Max temp is 20,3 tot nu toe.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

blabla

Gisteren is een windstoot van 149 kmpu geregistreerd in Lauwersoog. Foutje, of heeft het daar een flink stuk harder gewaaid even?

Akito

Volgens KNMI zouden wij hier op een gegeven moment rond de 90-100Km/h aan wind hebben gezeten. Boven mijn dak ben ik echter niet hoger uit gekomen dan een 2x een windstoot van 35Km/h. Tsja.... daarentegen heb ik rond 21u wel even lekker buiten gestaan in de tuin. Even genieten van die relatief warme stevige wind.

En dan nu nog een plaatje uit mijn hoge goed getoverd. Helaas drukte ik per ongeluk op een knop waardoor ik de opname afbrak. Anders had ik zuid Europa er ook wel op gehad. Stom stom... maar ach...


TMCThomas

Citaat van: Ruud op wo 21 okt 2020 - 15:10Orkaan Epsilon lijkt vanaf het weekend in vlot tempo richting het oosten te verplaatsen. Levert dat voor onze regio een periode van rustig weer op of kunnen wij ook rekenen op een bak water?


Rustig weer lijkt er helaas niet in in te zitten, orkaan Epsilon zal ons niet direct gaan beinvloeden maar er ontstaat uit de orkaan (onder groenland) wel een flink lagedrukgebied die een aantal banden met regen met zich meebrengt, die lijken vooralsnog ook Nederland te bereiken echter zitten wij een beetje aan de rand dus helemaal zeker is het nog niet.



Verder een zeer opvallende berekening van EC Control, waarschijnlijk meteofictie maar toch wel apart om te zien 20+ in november. Zou dit uitkomen dan heb je ook gewoon echt lekker weer met volop zon en zeer weinig wind, niet zoals eerder deze week. Maargoed zoals ik al zei, hoogstwaarschijnlijk meteofictie ;)


Eric

Onweer in Maastricht.

flyineddy

@Akito
Weer een mooie foto, met Nederland zo in het zonnetje! :)

Citaat van: Eric op do 22 okt 2020 - 16:44Onweer in Maastricht.

Toen ik vanavond tussen 19:00 en 20:00 vanaf Hoogeveen naar huis reed over de A37 was het prachtig helder en kon ik af en toe weerlicht zien van de onweersbuien boven Duitsland. Best mooi en ook wel onverwacht. ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Interessant einde EC, Mocht dit uitkomen dan gaat zoals control al eerder liet zien november warm en zonnig van start, en vanuit dit scenario zou je best wel eens een snelle overgang naar koud weer kunnen krijgen indien zich een scandi hoog vormt. Maargoed dat is slechts speculatie. Ben in elk geval blij dat we hogedruk en daarmee dus blokkades terug zien komen op de lange termijn


Armand

Citaat van: TMCThomas op vr 23 okt 2020 - 17:53Interessant einde EC, Mocht dit uitkomen dan gaat zoals control al eerder liet zien november warm en zonnig van start, en vanuit dit scenario zou je best wel eens een snelle overgang naar koud weer kunnen krijgen indien zich een scandi hoog vormt. Maargoed dat is slechts speculatie. Ben in elk geval blij dat we hogedruk en daarmee dus blokkades terug zien komen op de lange termijn


Dat mag van mij wel gebeuren ;) Ik ben wel toe aan wat droger en rustiger herfstweer. Het leek begin van de week nog aangenaam weer te worden dit weekend, helaas is dat ook weer wat omgeslagen. Oktober verliep tot dusver ook vrij nat. Wel zie je de klassieke verdeling tussen west en oost Nederland bij de neerslagsom deze maand:



Ook komende dagen zien we nog wat neerslag erbij komen. Richting november lijkt het dus wel wat droger en rustiger te worden, met een nog onzeker temperatuurverloop zoals Thomas ook al heeft aangegeven.

Akito

Ik gooi er nog even een paar plaatjes in van bijna heel Europa vanochtend.
Oost Europa - Centraal Europa rond 8:30:


Centraal Europa - West Europa rond 9:30:



West Europa - IJsland rond 11:10 (weinig signaal ivm afstand, dat is te zien):

AFTH14

Altijd mooi! Tis wel erg vroeg donker zo en dan ook nog regen, kom maar op met die vorst!

TMCThomas

Tja nog weinig interessants, de pluim laat zien dat we na een periode van wat te warme temperaturen, nu weer naar temperaturen gaan die zo ongeveer wel kloppen voor de tijd van het jaar


Akito

Weer een mooi overzicht van Europa vanochtend. We zitten precies tussen 2 systemen met regen in


Energizer85

Citaat van: Akito op di 27 okt 2020 - 09:26Weer een mooi overzicht van Europa vanochtend. We zitten precies tussen 2 systemen met regen in



GEEN AFBEELDINGEN MEE QUOTEN A.U.B.

Mooi!! En flinke buien aan de kust,
Afgelopen nacht tot vanmorgen hier zware buien. Flinke hagel, stortregens en veel onweer waargenomen tussen 00.00-07

TMCThomas



Dat is een begin

EDIT: Meteo fictie van GFS control, maar dit zijn wel scenario's die je kunt krijgen als nao/ao flink de min ingaan.






blabla

Estofex heeft voor morgen een level 1 afgegeven voor Zuidoost Nederland vanwege het risico op supercells.

Citeer... BENELUX and Germany ...

A low-end threat of severe wind gusts and tornadoes will develop over the area in the overnight hours in conjunction with the approach of fast-moving short-wave. Forecast soundings reveal marginal latent instability with rather warm EL (=10 till -20 deg C). Isolated to scattered low-topped storms are forecast to develop and will likely attain nature of fast-moving line segments or supercells given 0-3 km bulk shear over 15 m/s. 850 hPa flow in between of 20 and 25 m/s suggests potential for isolated severe wind gusts in stronger downdrafts. Supercells will also bear a risk of tornadoes with low LCLs and 0-1 km bulk shear between 10 - 15 m/s.

flyineddy

Citaat van: blabla op di 27 okt 2020 - 21:14Estofex heeft voor morgen een level 1 afgegeven voor Zuidoost Nederland vanwege het risico op supercells.


Interessant. Iets om vandaag in de gaten te houden.
In de omgeving van Breda is al wat onweer te zien op Blitzortung.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Het zegt nog niet heel veel, maar gfs komt nu al een aantal runs met een vortex die er niet erg "gezond" uit ziet.



Opvallend trouwens is momenteel de hoeveelheid sneeuw op het noordelijk halfrond, en helemaal die van noord amerika.





Waardes zitten buiten de normale afwijking en wat betreft Amerika zelf ver erbuiten. Die hebben nu al zo veel sneeuw liggen als dat je in een gemiddelde december kan verwachten. Er zijn theorieën dat veel sneeuwval vroeg in het seizoen, later voor een strengere winter zal zorgen. Dan zouden we nu een goede start hebben, echter zou ik er niet te veel waarde aan hechten. De link is zover ik weet nog niet bewezen en hangt van een hoop andere factoren af, plus een gedeelte staat weer op het punt te smelten.

Echter hoeft dat niet voor lang te zijn, GFS laat later op de run al weer flinke kou zien. En wat is dat toch geweldig. op 192 uur zie je nog 24 graden staan en een paar dagen later hebben ze al weer ijsdagen en -16 's nachts op dezelfde locatie. Zoiets is in Nederland ondenkbaar.


hesselsjoerd

Krijg toch het gevoel dat er wat staat te broeien op de LT. Ec en vooral gfs gaan naar wat meer geblokkeerde settings. In de windpluim van ec is ook te zien dat veel leden op de LT voor een oostenwind gaan.Ben benieuwd.


https://www.buienradar.nl/nederland/verwachtingen/de-pluim

Gr Hessel

Powered by EzPortal