Zomer discussietopic 2020

Topic gezien door 47661 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 01 jun 2020 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Citaat van: X-treme op ma 22 jun 2020 - 10:49Tot en met vrijdag zijn GFS en EC het wel redelijk eens, wat betreft de temperatuur.
Maar zaterdag komen de verschillen.

Waar het gemiddelde van EC nog steeds tegen de 30 graden aan zit, komt GFS al een aantal dagen niet veel hoger dan 25 graden.
Ik ben toch wel benieuwd hoe het gaat verlopen de komende dagen.

Ook op de zondag is nog veel spreiding te zien.

Vaak valt de temperatuur tegen door restanten van buien vanuit Frankrijk.
Of dat nu ook het geval zal zijn, word afwachten en is soms pas zeker op de dag zelf.
Of krijgen we zelf een knallende finale?


Nou dan vloek ik maar eens in deze zomer-kerk; wat ben ik blij dat het zaterdag allemaal weer wat normaliseert. Nu maar hopen dat de afsluiter vrijdagnacht/zaterdag komt met een flinke dosis onweer.

JerryL

Het KNMI heeft dergelijke overzichten van ontladingen. Is er ergens ook een archief met de kracht van deze ontladingen? Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Akito

Citaat van: 4seasons op wo 24 jun 2020 - 14:20Akito;

Tot hoever kan jij opnames maken?
Alleen in Europa en gedeeltelijk Atlantisch Oceaan bijvoorbeeld?

Ik plaats straks een item bij:
Weerfoto's en filmpjes > Overige weerfilmpjes

Misschien kan jij daar ook nog een eigen opname plaatsen, indien mogelijk.

Sorry voor mijn late reactie :)
Dat is heel moeilijk te zeggen. Hangt mede van het weer af; onder sommige omstandigheden komen signalen beter of slechter door.
Er zijn ook 2 satellieten (1 Amerikaanse en 1 Russische) die op dezelfde frequentie zitten. Die storen elkaar soms nog wel eens.

Maar... onder ideale omstandigheden pak hem beet tussen de denkbeeldige lijnen van: Marokko tm Egypte, tot een deel van Spitsbergen en tot de westkust van het zuidelijke pintje van Groenland. Op zich best een groot gebied.

Mocht ik mijn antenne nu op het platteland zetten, dan kan ik wellicht nog meer ontvangen omdat daar minder storing in de lucht zit van alle apparatuur die bij mensen thuis staat :)

Akito

Kwalitatief niet het beste plaatje, maar kijk eens naar die fansastische weerspiegeling van het zonlicht in zee!


Even dat stukje uitvergroot:

Akito

En dan nog even de oplopende temperatuur van vandaag.

Vanochtend rond 8u:


En vanochtend rond 11:30:


Zou leuk zijn als ik vanmiddag nog een plaatje kan 'schieten' om  13u en 15u wanneer er weer een satelliet over komt. Maar ik vrees dat die van 15u net iets buiten mijn bereik gaat liggen.

En nu we toch bezig zijn... zeewater doet lekker mee!
Eerste een opname van 5 dagen geleden (20-06 rond 13u):


En deze van vandaag, zonet opgenomen:


Mocht je willen inzoomen, moet je even de url van de afbeelding kopieren en in een nieuw venster openen!

Armand

Hele mooie plaatjes weer Akito! Leuk om die opwarming te zien en ook de opwarming van het zeewater. Overigens merk op dat het in delen van Scandinavië al dagenlang zeer warm is. Je ziet het mooi op de temperaturenkaart van Akito, het is daar ongeveer even warm als bij ons. Uitzonderlijk warme temperaturen daar dus, wat de afgelopen jaren eigenlijk juist geen uitzondering is geweest in Scandinavië. De zomers lijken daar ook veel extremer te worden. Nog even en wordt onze nieuwe zonbestemming voor de zomervakantie :) Het zeewater is die regio tevens aardig opgewarmd. Er komt overigens ook daar verkoeling aan na het weekend.

TMCThomas

Temperaturen zijn al flink opgelopen, en dat is ook op de stranden te zien! Ondanks dat het een doordeweekse dag is het aardig druk!




EDIT: nog wat sfeerbeelden'


vlerk

Hoi!

Iemand een idee waarom de temperatuur in het normaal warmste hoekje van NL (Zuid-Limburg) al dagen (op Arcen na) achterloopt op de rest van NL? Het scheelt niet veel maar het scheelt wel een titel als 'hittegolf'. ;-)

Akito

Citaat van: vlerk op vr 26 jun 2020 - 10:59Hoi!

Iemand een idee waarom de temperatuur in het normaal warmste hoekje van NL (Zuid-Limburg) al dagen (op Arcen na) achterloopt op de rest van NL? Het scheelt niet veel maar het scheelt wel een titel als 'hittegolf'. ;-)

Ik denk dat ze de vrachtwagen vergeten zijn te parkeren :D

Akito

Zo, lijkt erop dat we nu bij de warmste regio van Europa horen.
Warmte uit Frankrijk is minder dan gisteren rond deze tijd, maar daar hangt dan ook bewolking met neerslag en onweer.



Hier het neerslagkaartje. De heftigheid van de buien gaat van groen > geel > rood > zwart > wit.
Frankrijk heeft dus een paar flinke buien hangen tegen België aan.



Akito

Mooi om te zien hoe de warmte langzaam verdreven wordt door al dat moois wat in de lucht hangt in het zuiden.
Deze opnames zijn van 18u:
Thermisch:


Neerslag... de neerslagzone met onweer is flink geintensiveerd vergeleken met de foto's die ik vanochtend postte:


Overzichtje van Lightningmaps.org:

flyineddy

Mooi hoe duidelijk je de ijskappen van de onweersbuien kunt zien op die eerste foto. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Momenteel niet veel om naar uit te kijken voor de zomerliefhebbers, best een saaie pluim zo rond de 20 graden.



op lange termijn wel meer onzekerheid, maar eigenlijk blijven we een tijdje in niemandlands zitten tussen hogedruk en lagedruk in, met af en toe wat regen en kleine fluctuaties in temperatuur rondt de 20 graden. Niet veel bijzonders dus.

GeneralDuke

Ik vind dit eerlijk gezegd wel even lekker. Niet zo warm, af en toe wat neerslag, in de zon is het heerlijk.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

X-treme

Citaat van: GeneralDuke op ma 29 jun 2020 - 11:13Ik vind dit eerlijk gezegd wel even lekker. Niet zo warm, af en toe wat neerslag, in de zon is het heerlijk.

Daar ben ik het mee eens.
Al mag de wind wel een stuk minder.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

flyineddy

Citaat van: X-treme op ma 29 jun 2020 - 12:38Daar ben ik het mee eens.
Al mag de wind wel een stuk minder.


Inderdaad. Net even naar buiten geweest voor mijn gebruikelijke middagpauze-wandeling. Ik heb expres een route gekozen die wat meer tussen de gebouwen blijft en dus in de luwte, anders waaien je de sokken bijna uit.  :-X  :P

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

De wind is inderdaad ook hier in het zuiden al enkele dagen best een spelbreker. Het maakt het voor het gevoel toch een stuk frisser. Uit de wind, in de zon is het gewoon zomers warm. Komende periode komt hier eigenlijk ook weinig verandering in. Voorlopig blijven we op de scheidingslijn tussen hogedrukgebieden en lagedrukgebieden, met dus geregeld veel wind en ook weer wat buien op dinsdag en woensdag. Op langere termijn neemt de spreiding wel weer flink toe, maar een licht wisselvallig gematigd weertype blijft wel erg waarschijnlijk. Weer eens ouderwets Nederlands zomerweer, dat was de afgelopen jaren wel anders rond deze periode... ;)

TMCThomas

Mogelijk volgende week toch even een warm opstootje. Ondanks dat oper er vrij alleen in stond geeft ie ook deze run toch weer warmte voor volgende week donderdag en vrijdag. Wat natuurlijk erg fijn zo zijn voor de vakantievierders in eigen land, wat er dit jaar waarschijnlijk meer zijn als normaal. Donderdag en vrijdag komen we tijdelijk even in deze warmere lucht terecht met op vrijdag 27-29 graden alsdus oper. Donderdag wat gematigder maar met 24 graden zeker niet slecht. Is nog even afwachten maar wie weet.





EDIT:

Pluim begint iets meer mee te werken, control plakt er zelfs nog een dag aan vast.


Armand

De eerste (meteorologische) zomermaand hebben we nu achter de rug, even kijken naar de statistieken van het KNMI:

Met een etmaalgemiddelde temperatuur van 17,5°C tegen 15,6°C normaal in De Bilt was juni zeer warm. Vorig jaar was het de warmste juni sinds 1901 met 18,1°C. Met gemiddeld over het land 232 uren zon tegen 201 normaal was juni zeer zonnig. Qua temperatuur en zon hadden we dus niets te klagen. Wel was de maand juni op sommige plaatsen zeer nat met bijvoorbeeld (zoals eerder vermeld) 100mm regen binnen 24 uur in Vlissingen. Op meerdere plekken kwam het tot forse neerslagsommen. Met gemiddeld over het land 84 mm neerslag tegen normaal 68 mm was juni duidelijk natter dan normaal. In het noordwesten was het grootschalig gezien het droogst, maar ook in het oosten waren er een aantal droge plaatsen met slechts 30-40 mm neerslag. Het zuiden en westen was het natst op een aantal KNMI-neerslagstations meer dan 150 mm, plaatselijk bijna 200 mm.

Voor mijn gevoel verliep deze maand niet eens zo heel zomers. Dat komt waarschijnlijk wegens de zeer warme en droge (uitzonderlijke) zomers van 2018 en 2019 in het geheugen. Dat gebruik je (onbewust) toch wel als vergelijkingsmateriaal. Puur kijkend naar de statistieken blijkt dat gevoel dus deels terecht en deels onterecht. Het was wel zeker warmer dan normaal met ook meer zon, maar de vele neerslag op de meeste plekken maakte het wel minder zomers. Al met al dus weinig te klagen gehad ;)

Het KNMI schrijft er ook al over, ondanks de vele regen is het neerslagtekort wel nog fors aanwezig. Dat komt simpelweg door de grootte ervan wat opgebouwd is in het voorjaar, dat krijg je niet even weggewerkt. De vele regen heeft de natuur wel geholpen, toch iets positiefs. Je ziet nu wel duidelijke verschillen in het neerslagtekort, wat te maken heeft met de gevallen buien afgelopen maand:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

In delen van het zuiden en zuidwesten (delen van Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg), maar ook delen van Drenthe en de Achterhoek hebben de buien goed huisgehouden. Op sommige plekken geraakt het tekort al onder de 100mm. Vooral het noordwesten van het land en een deel van Zeeland komen er een stuk droger vanaf met een ruime 200mm aan tekort.

dennis089

Die EC pluim is wel een echte horrorpluim des doods he.. ik kan me niet herinneren dat ik ooit zo'n koude wisselvallige pluim heb gezien in juli Oo
En komende week heb ik een weekje vrij xD

Powered by EzPortal