Zomer discussietopic 2020

Topic gezien door 48927 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 01 jun 2020 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

blabla

Citaat van: vlerk op do 13 aug 2020 - 11:45Je onderschat de kracht van de zon, aan die 30 zitten we zo. ;)

Noord-Brabant haalt de 30 wel denk ik. Inmiddels al 28.9 graden in Volkel, en 29.8 net over de provinciegrens in Ell.

Het meest 'spannend' wordt het denk ik voor Terschelling (27.2 nu) en Lauwersoog (26.1 nu). Als daar de 30 graden gehaald wordt, mogen ook zij van een hittegolf spreken. Alleen Vlieland heeft dan 'pech' (net hoe je het bekijkt :P), die hebben tot nog toe maar 1x de 30 graden gehaald.

RealDeal

Citaat van: vlerk op do 13 aug 2020 - 11:45Je onderschat de kracht van de zon, aan die 30 zitten we zo. ;)
Ja dat blijkt wel, is al bijna weer 33 graden  :o , dat had ik na de trage start en de regenbui van vanmorgen echt niet meer verwacht.

Maar goed ben stiekem wel blij dat de warmte in mijn vakantie viel, volgende week veel betere temperaturen om te werken  8)

Armand

Inmiddels heeft ook De Bilt alweer de 30 graden gepasseerd. Dat brengt ons op de achtste tropische dag op rij! Dat was ook het maximale haalbare. Morgen gaat het niet meer lukken om landelijk de tropische grens te passeren.

TMCThomas

De hittegolf daarentegen lijkt vooral in het zuiden nog wel een tijdje door te zetten, met later mogelijk zelfs weer een piek naar 30+ als het aan oper ligt




Akito

Even wat leven in dit draadje gooien met een foto van vanavond. Eens een keertje opname van wat verder in het oosten :)

flyineddy

Citaat van: Akito op vr 14 aug 2020 - 19:47Even wat leven in dit draadje gooien met een foto van vanavond. Eens een keertje opname van wat verder in het oosten :)
De Noordzee en noordelijke Atlantische Oceaan lijken bijna net een sneeuwlandschap met die strakke wolkenlaag er overheen. ;D
Mooie plaat weer!

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

X-treme

Het is lang geleden, maar het is een beetje fris buiten hier  ;D
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Jasneker

Wat je maar fris noemt, 25 C hier buiten maaar erg klam en vochtig, kwwam net een onweersbuitje voorbij, geen regen hier maar wel gedonder ;)

X-treme

Nu idd weer warm.
Maar vanmorgen vroeg in de mist in een korte broek was dat wel even anders.
Ik huis was het 26 graden, dan is het buiten wel even anders :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Citaat van: X-treme op za 15 aug 2020 - 14:59Nu idd weer warm.
Maar vanmorgen vroeg in de mist in een korte broek was dat wel even anders.
Ik huis was het 26 graden, dan is het buiten wel even anders :)

Vannacht inderdaad vrij dikke mist in de Zaanstreek. Na een avondje coronaproof borrelen rond 02.45 op de fiets naar huis. Thuis vochtige benen van de mist.

zwoof

Gisteren werd in de Bilt voor de zevende dag op rij de hoogste minimumtemperatuur voor die dag sinds 1901 gemeten.
Daarmee heeft 2020 nu 26 warmte records in de uitgebreide reeks, net zoveel als in 2019. Tegenover 2 koude records (vorig jaar 1)




Bron: datagraver.com

SjustInKees

Als je ff snel kijkt, lijkt het alsof het aantal warme dagen niet echt toeneemt, maar het aantal koude dagen achterblijft. Klopt dat, of kijk ik verkeerd? Uiteraard stijgt het gemiddelde hierdoor wel.

zwoof

Citaat van: SjustInKees op zo 16 aug 2020 - 12:14Als je ff snel kijkt, lijkt het alsof het aantal warme dagen niet echt toeneemt, maar het aantal koude dagen achterblijft. Klopt dat, of kijk ik verkeerd? Uiteraard stijgt het gemiddelde hierdoor wel.
De grafiek gaat alleen over koude en warmte records, niet over aantallen warme dagen op zich.

De grafiek laat zien dat het aantal koude records t.o. warmte records sterk is afgenomen. 
Tegelijkertijd zien we ook dat het aantal warmterecords gemiddeld per jaar is toegenomen.

blabla

Citaat van: SjustInKees op zo 16 aug 2020 - 12:14Als je ff snel kijkt, lijkt het alsof het aantal warme dagen niet echt toeneemt, maar het aantal koude dagen achterblijft. Klopt dat, of kijk ik verkeerd? Uiteraard stijgt het gemiddelde hierdoor wel.

Inderdaad. Als de temperatuur ongeveer gelijk zou blijven zouden beide records moeten afnemen (elk jaar is er immers sprake van een groter aantal jaren waar het record over gaat, in het jaar 1900 was elke dag nog een warmte- en kouderecord). Zou interessant zijn om te zien wat er gebeurt als je elk jaar alleen maar terugkijkt over de laatste 50 jaar.

SjustInKees

Ah, en de bron stond er nog wel bij: datagraver.com Daar staan inderdaad veel duidelijke en duidende grafiekjes over de lange en middellange termijn.

vlerk

Wat denken jullie? Eindigt vandaag de officiƫle hittegolf?

Koen-IJM

Citaat van: vlerk op ma 17 aug 2020 - 14:08Wat denken jullie? Eindigt vandaag de officiƫle hittegolf?

Nee. Morgen wss wel. Verwacht dat de hittegolf lokaal nog wel doorgaat tot en met het weekeinde.

X-treme

De 25 graden is overschreden in de Bilt.
De hittefolf duurt dus nog een dagje langer.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Extremissimorum

Vandaag net aan de 25 aangetikt. Morgen wordt het naar verwachting wat koelerz dus waarschijnlijk blijven we steken oo 13 dagen. Komt daarmee wel in de top 5 langste waargenomen hittegolven in De Bilt.

En wie weet? Morgen lijkt het wat droger te worden, misschien ook zonnigdler, en dan kan het in het meest gunstige scenario toch net nog 25 graden worden. Maar ik vrees voor een 24-er.

vlerk

Citaat van: Extremissimorum op ma 17 aug 2020 - 17:24Vandaag net aan de 25 aangetikt. Morgen wordt het naar verwachting wat koelerz dus waarschijnlijk blijven we steken oo 13 dagen. Komt daarmee wel in de top 5 langste waargenomen hittegolven in De Bilt.

En wie weet? Morgen lijkt het wat droger te worden, misschien ook zonnigdler, en dan kan het in het meest gunstige scenario toch net nog 25 graden worden. Maar ik vrees voor een 24-er.

In Eindhoven gaat de hittegolf nog even door, de 25 graden is zojuist al bereikt.

Powered by EzPortal