Zomer discussietopic 2020

Topic gezien door 49069 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, ma 01 jun 2020 - 12:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasneker

Zo is het maar net, bovendien kan de natuur wel een "break" gebruiken met de tekorten aan regen de laatste jaren.
Meer een normale Nederlandse zomer, wat mooie warme en zonnige dagen dan weer wat buien en wat koeler.
Bevalt me prima, ik hoef geen maanden van 30 graden +...
Kan de natuur wat bijkomen, boeren blij, goed voor het groei seizoen, gen tekorten aan hooi en kuil.

zo waarderen we de mooie dagen ook wat meer, gewoon lekker kunnen slapen in een koele slaapkamer ook.

Citaat van: Energizer85 op ma 13 jul 2020 - 22:49Prima dag vandaag. Vrijdag en het weekend gaat ook prima zomerweer worden. "Wc zomer" vind ik meevallen. Ja we zijn redelijk verwend de afgelopen tijd&jaren....

Armand

Citaat van: Jasneker op di 14 jul 2020 - 09:16Zo is het maar net, bovendien kan de natuur wel een "break" gebruiken met de tekorten aan regen de laatste jaren.
Meer een normale Nederlandse zomer, wat mooie warme en zonnige dagen dan weer wat buien en wat koeler.
Bevalt me prima, ik hoef geen maanden van 30 graden +...
Kan de natuur wat bijkomen, boeren blij, goed voor het groei seizoen, gen tekorten aan hooi en kuil.

zo waarderen we de mooie dagen ook wat meer, gewoon lekker kunnen slapen in een koele slaapkamer ook.


Ben ik het helemaal mee eens! We zijn gewoon ook uitermate verwend geworden afgelopen twee zomers, dat moet je zeker niet als de standaard Nederlandse zomer gaan zien. Wel wordt er verwacht dat dit soort zomers meer gaan voorkomen, maar dat geeft nog geen garantie. Dit jaar is het bijvoorbeeld een stuk gematigder. En eigenlijk is het nog niet eens zo'n heel onaardig weer. Zwoele zomeravonden en stranddagen hebben we nog niet veel gehad, maar er zaten tot dusver genoeg aangename dagen tussen met temperaturen van 20-25 graden. Voor de meeste mensen zijn dit gangbare temperaturen. Tevens hebben we gelukkig weinig verregende dagen gehad. Komend weekend lijkt het tijdelijk weer even wat warmer en zonniger te worden ;)

TMCThomas

Op het moment trekt de bewolking vanuit het westen langzaam weg. Aan de kust inmiddels al volop zon, zoals hier op de livestream van Scheveningen al te zien is. We zitten alweer in een wat warmere luchtsoort en dat is ook al te merken.


Morgen krijgen we eindelijk weer een prima zomerdag met lokaal zelfs 27 graden, echter kunnen er zeker in het binnenland wel veel stapelwolken te ontstaan. De voorspelling voor volgende week is weinig veranderd, echt een beetje Hollands zomerweer. Temperatuur tussen de 20-25 graden, en vooral op maandag, dinsdag en woensdag veel zon afgewisseld met wat stapelwolken.





De liefhebbers van tropische weer worden helaas teleurgesteld, zelfs op de langere termijn lijkt er geen stabiel tropische weer (zoals in 2018) in de kaarten te staan.


Huidige weerkaarten


De hogedruk en daarbij warmte/droogte van 2018

Maargoed op lange termijn kan alles nog veranderen natuurlijk, we gaan het zien. Eerst maar is genieten van morgen!

Armand

Inderdaad volkomen normaal Nederlands zomerweer, typisch volgens het boekje ;). Gemiddeld zo'n 20-25 graden overdag, licht wisselvallig. Soms zitten er dan even wat zomerse/tropische dagen tussen of juist een kille regendag, maar over het algemeen zijn beide uitersten slechts kort aanwezig. Je merkt wel dat de meeste mensen denken dat het nu een relatief koude zomer betreft, dat gevoel heb ik zelf ook wel. Dat komt zoals eerder aangehaald vooral door de verwennerij afgelopen zomers wat betreft warmte ;)

Dit weekend zitten we dan met zo'n korte periode van zomers weer. Het wordt lekker (aangenaam) warm met gemiddeld een graad of 25, in het zuidoosten nog wat warmer. Daarbij blijft het droog met veel zon, maar af en toe ook even wat meer stapelwolken. Geniet ervan!

dennis089

genieten doen we er zeker van. en ik bedoel het ook helemaal niet negatief met WC zomer. Meer een constatering en uitspraak op gevoel. En dit lijkt ook waarheid te worden nu heel juli eigenlijk gematigd weer heeft laten zien en ook de rest van deze 2de decade van juli zo zal blijven. de WC is zeer sterk op het moment : >

zwoof

Citaat van: Armand op za 18 jul 2020 - 11:45Inderdaad volkomen normaal Nederlands zomerweer, typisch volgens het boekje ;). Gemiddeld zo'n 20-25 graden overdag, licht wisselvallig. Soms zitten er dan even wat zomerse/tropische dagen tussen of juist een kille regendag, maar over het algemeen zijn beide uitersten slechts kort aanwezig. Je merkt wel dat de meeste mensen denken dat het nu een relatief koude zomer betreft, dat gevoel heb ik zelf ook wel. Dat komt zoals eerder aangehaald vooral door de verwennerij afgelopen zomers wat betreft warmte ;)

Dit weekend zitten we dan met zo'n korte periode van zomers weer. Het wordt lekker (aangenaam) warm met gemiddeld een graad of 25, in het zuidoosten nog wat warmer. Daarbij blijft het droog met veel zon, maar af en toe ook even wat meer stapelwolken. Geniet ervan!


Toch verloopt juli tot nu toe wel aan de koude kant. Het lopende maandgemiddelde is ruim 1 graad te koud. Gezien de 'koele' pluimverwachting, zou juli 2020 wel eens de eerste maand van het jaar kunnen worden die als 'kouder dan normaal' in de boeken zal verdwijnen.

TMCThomas

Citaat van: zwoof op zo 19 jul 2020 - 16:48Toch verloopt juli tot nu toe wel aan de koude kant. Het lopende maandgemiddelde is ruim 1 graad te koud. Gezien de 'koele' pluimverwachting, zou juli 2020 wel eens de eerste maand van het jaar kunnen worden die als 'kouder dan normaal' in de boeken zal verdwijnen.

Hoop dat we zo'n trend in de winter door kunnen zetten ;)

zwoof

Citaat van: TMCThomas op zo 19 jul 2020 - 17:54Hoop dat we zo'n trend in de winter door kunnen zetten ;)

Ja man wat hoop ik dat met je mee, we zijn de laatste jaren niet erg verwend wat dat betreft. Wie weet verlopen komende winter maanden wel weer kouder.  Slechter dan dit jaar kan bijna niet zou je zeggen, maar dat zeiden we dat jaar er voor ook al.  Maar goed, hoop houden maar.  :)


dennis089

inmiddels weer 5 dagen verder.. en wat blijkt.. ook de eerste week van augustus staat in het teken van de zeer sterke WC stroming.. het zou me niks verbazen als deze ook niet meer verbroken wordt xD Dit is in ieder geval wel vrij uitzonderlijk als je het mij vraagt.. hoe sterk die nu is.

Koen-IJM

Ik denk persoonlijk dat dit patroon pas begin september doorbroken wordt. Uiteraard is dat dan "net te laat". Toch is deze zomer zo onaardig nog niet. De zon schijnt best vaak en de natuur kan mooi herstellen van de gortdroge zomers van 2018 & 2019.

Vergeet overigens niet dat 2020 tot nu toe tot de 5% droogste jaren behoort.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

vlerk

Yes, september zal weer heet worden, net als de jaren voor afgelopen 2 jaar.

Ik vind overigens de zomer tot nu toe heerlijk, zeker hier in oost-brabant dagelijks tussen de 20-25 graden met lekker wat zon. Prima zo!

Armand

Citaat van: dennis089 op do 23 jul 2020 - 11:04inmiddels weer 5 dagen verder.. en wat blijkt.. ook de eerste week van augustus staat in het teken van de zeer sterke WC stroming.. het zou me niks verbazen als deze ook niet meer verbroken wordt xD Dit is in ieder geval wel vrij uitzonderlijk als je het mij vraagt.. hoe sterk die nu is.

Dat valt toch wel allemaal reuze mee toch? Zeker hier in het zuidoosten. De afgelopen 5 dagen hier juist aangenaam zomerweer gehad. Afgelopen weekend zomers warm en maandag tot en met vandaag een aangename temperatuur met veel zon zelfs. Vandaag opnieuw zomerse temperaturen in het zuiden en zuidoosten. Zoals Koen-IJM hierboven al mooi laat zien is er netto gezien in juni en juli meer verdamping geweest dan gevallen neerslag, het neerslagtekort is vergeleken met 1 juni namelijk lichtjes opgelopen. Dat zou je met een 'uitzonderlijke sterke WC' echt niet zien. ;) Dan hadden we er wel anders voorgestaan, er zijn een heleboel zomers in het verleden die een stuk natter en windiger verliepen met zelfs zomerstormen. Pas in dat geval zou ik gaan denken aan een sterke WC ;)

Het klopt echter wel dat de zomer natter en koeler verloopt dan we de afgelopen jaren gewend zijn, maar dat is alleen maar een positief punt voor de natuur. En ook al verloopt de zomer voor het gevoel nat en fris, toch zitten we voorlopig nog bij de droogste 5% jaren... :o Voor het overgrote deel van het land zullen deze temperaturen ook een stuk aangenamer zijn dan constant zomerse of tropische waarden.

Als je het mij vraagt zijn afgelopen dagen ideaal. Veel zon, aangename temperaturen waarbij je zowel in de zon kunt vertoeven, maar ook erop uit zonder dat het ondragelijk warm wordt. En de koelere nachten niet te vergeten ;D Komend weekend kunnen we weer wat regen verwachten. Van het KNMI wordt je in elk geval niet veel wijzer. Ik citeer letterlijk de tekst bij vooruitzichten vanaf vrijdag 24 juni:

''Wisselvallig met geregeld zon, maar soms ook regen of enkele buien.'' ;D :P

Armand

Eigenlijk ook best een prima pluim vanmorgen van EC, met name voor het binnenland dan:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Het gemiddelde voor de komende twee weken ligt voor regio zuidoost nabij de 25 graden overdag. Soms even wat koeler, en met name in het eerste weekend van augustus tijdelijk (flink) warmer. Dan zou er namelijk heel kort een Spaanse pluim setting kunnen optreden, waardoor tropische luchtmassa's naar Frankrijk worden gevoerd met daar mogelijk zeer hete temperaturen van 35 tot plaatselijk 40 graden. Een minderheid laat een deel van deze tropische luchtmassa ook richting Nederland stromen, zoals hier in de pluim zichtbaar is. Met name het zuidoosten maakt hier de grootste kans op.

Voor regio midden Nederland is de pluim een fractie koeler:

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Hier blijven de temperaturen meest beneden de 25 graden, maar waarschijnlijk wel boven de 20 graden. Ook hier is de tijdelijke opleving zichtbaar in het eerste weekend van augustus, echter minder uitgesproken dan in het zuidoosten van het land. De neerslagkansen blijven gemiddeld gezien aan de lagere kant. Vandaag enkele buien verspreid over het land, morgen in de loop van de dag een frontensysteem met vooral in de avond en nacht enkele (onweers)buien en zondag trekt het systeem alweer richting Duitsland in de loop van de ochtend/middag. Volgende week kan er vervolgens nog een bui vallen, maar de droge momenten gaan dan weer overheersen.

Al met al dus gematigd 'Nederlands' zomerweer met meestal temperaturen van 20-25 graden en kans op een tijdelijke opleving van de temperatuur. Het zuidoosten zit net iets warmer met daar toch wel een meer zomers weertype ;)

Jasneker

Prima zomerweer.
Niet te heet ( gaan we ook weer zeuren) wat water uit de hemel, 9 goed voor de boeren en natuur) en gister lekker buiten gezeten in de zon.

Voor zover ik zie een normale Nederlandse zomer, we leven in een gematigd klimaat, de laatste jaren met het veel te warme tropisch weer waren uitzonderingen.
Prima zo, scheelt stroom voor airco's en je kunt wat doen in de tuin zonder dat je de tent uitzweet.

Mrkos

Helemaal mee eens. Veel liever dit dan die dikke 30ers of zelfs 40ers. Met dit weer kun je tenminste nog wat doen en zit je niet de halve dag te zweten. Hopelijk wordt dit de trend voor de komende jaren.

TMCThomas

De warmte die we al eerder in de pluim zagen zit er nog steeds in, ben er nog steeds een beetje voorzichtig mee gezien het de afgelopen tijd vaker toch verkeert ging uiteindelijk. Maar het lijkt nu toch steeds zekerder te worden dat we vrijdag/zaterdag richting tropische temperaturen gaan.



De warmte hebben we te danken aan een vrij tijdelijke rug van hogedruk, deze stuwt vanaf spanje aardig hete lucht onze kant op, goed te zien aan de 850hpa (1500 meter) temperaturen van 17/18 graden.





30+ graden behoort in het zuiden dan zeker tot de mogelijkheden.

Temperaturen vrijdag EC:



Temperaturen Zaterdag EC:



Maar er zit zeker nog wel wat onzekerheid in, er zijn genoeg leden die nog onder de 25 zitten. Dat het onzeker is zie je ook aan de spreiding in temperatuur van noord naar zuid hierboven, we zitten redelijk op de rand waarbij een klein verschil in de situatie bij ons koeler (maar mogelijk ook warmer) weer brengt. Goed om in de gaten te houden dus.

X-treme

Vandaag kan het in het zuidoosten 30 graden worden.
Waar komt dat ineens vandaan? :o
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

vlerk

Citaat van: X-treme op ma 27 jul 2020 - 08:44Vandaag kan het in het zuidoosten 30 graden worden.
Waar komt dat ineens vandaan? :o

Ik had die plensregen deze ochtend ook niet verwacht :)

Armand

Citaat van: X-treme op ma 27 jul 2020 - 08:44Vandaag kan het in het zuidoosten 30 graden worden.
Waar komt dat ineens vandaan? :o

Een lagedrukgebied boven Groot Brittanniƫ gaat hiervoor zorgen. Tropische luchtmassa's stromen in de loop van de dag vanuit Frankrijk richting Belgiƫ en zuidelijk Nederland. Deze verplaatsing vindt overdag plaats, waardoor het nu overal nog beneden de 20 graden is, maar tegen de avond zomers warm in het zuidoosten. Inderdaad wel een opmerkelijke gebeurtenis, die overig ook maar zeer tijdelijk van aard is.

Momenteel trekt het warmtefront zeer langzaam richting het noorden. Het front is actiever dan de meeste modellen doen vermoeden, plaatselijk kan het toch even goed doorplenzen. Het geheel ligt nu boven Zeeland, Noord-Brabant en Limburg en gaat dus uiteindelijk richting het noorden trekken, waarbij de activiteit naar verwachting wel wat minder gaat worden. Zuid-Limburg zit al in de warme sector achter het front, hier begint de bewolking langzaam te breken. In de loop van de middag zal ook elders de bewolking meer gaan breken, vanuit het zuiden uit. Als de zon goed tevoorschijn komt, kan het direct stevig gaan opwarmen met zomerse temperaturen in delen van Zeeland, Noord-Brabant en Limburg, waar de zon het meest zal schijnen. 30 graden wordt het denk ik niet, daarvoor is er te weinig tijd om op te warmen. Afhankelijk van de hoeveelheid bewolking kan het ook in het midden en oosten van het land nog zomers warm worden, waarschijnlijk pas tegen of in de avond. In het noorden en westen blijft er wat meer bewolking over en kunnen er nog een aantal buien vallen. Deze gebieden blijven meer in de koelere sector zitten met daar 'slechts' een 20-22 graden. Grote verschillen dus in de loop van de middag/avond!

In de loop van de middag loopt vanuit het westen alweer een vore en koufront in, waardoor met name in Zeeland de zomerse temperaturen slechts kort aanwezig zullen zijn. In de avond trekt dit systeem verder over het land en wordt overal de warmere lucht weer snel verdreven. Alleen in Limburg kan het rond middernacht nog een graad of 20 blijven waarschijnlijk. Deze vore en koufront zijn waarschijnlijk niet heel actief. Enkele buien zijn wel mogelijk, maar een klassieke afkoeling gepaard met (zware) onweersbuien hoeven we niet te verwachten.


TMCThomas

kunt goed zien dat het warmtefront inmiddels limburg heeft gerepasseerd. Daar zijn de temperaturen al stijgende





Powered by EzPortal