Stormkansen februari 2020

Topic gezien door 23295 bezoekers
Gestart door Armand, wo 05 feb 2020 - 18:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jasneker

Schotse hooglanden kun je niet vergelijken met hier.
Max wind op/bij zee 130 KM/H in het land 100 tot 110 of 115 KM/H, nog stevig, verder inland minder zwaar, maar daar is men geen zware stormen gewend.
Vergeleken met 2 jaar terug is mijn inzicht de storm iets minder zwaar, maar wel langduriger.
De gemeenheid zit in de buienlijn met windstoten, daarna neemt de wind vanavond af.

Joep

Tussen de deze 2 lijnen het gebied met de zwaarste windstoten.

Plaatje via marco verhoefJe hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Extremissimorum

Heel onheilspellende, grijsgeeloranje lucht hier. Nog best rustig, maar over ruim een uurtje zal het hier wel losgaan, denk ik...

pietjelol

Zeer scherpe daling van temperatuur ook na passage van het koufront van 9 naar 4 graden. 

riddler

De lijn nu west van texel, met onweer erop, is dat het grondkoufront ( 2e front ) ?

Armand

Citaat van: riddler op zo 09 feb 2020 - 19:10De lijn nu west van texel, met onweer erop, is dat het grondkoufront ( 2e front ) ?

Dat is inderdaad het grondkoufront. Hier zitten de stevigste windstoten op. In het noordwesten en westen 110 tot plaatselijk 130 km/u. Elders in het land lijken de maximale windstoten uit te komen op ongeveer 100-110 km/u bij passage van het koufront, met name bij de intensievere stukken. Als er een golfje in het koufront komt, dan kunnen de windstoten nog verder oplopen tot 110-130 km/u bij de passage. De grootste kans hierop is in het zuidoosten.

4seasons

Link via Netweather forum.


LIVE

Porthcawl Pier
PC1 Limited Live Stream




riddler

Citaat van: Armand op zo 09 feb 2020 - 19:15Dat is inderdaad het grondkoufront. Hier zitten de stevigste windstoten op. In het noordwesten en westen 110 tot plaatselijk 130 km/u. Elders in het land lijken de maximale windstoten uit te komen op ongeveer 100-110 km/u bij passage van het koufront, met name bij de intensievere stukken. Als er een golfje in het koufront komt, dan kunnen de windstoten nog verder oplopen tot 110-130 km/u bij de passage. De grootste kans hierop is in het zuidoosten.
Dank je wel. Ik heb inmiddels vernomen dat er bij onze achterburen op Texel flinke schade is, ik hoop dat onze caravan nog heel is.

4seasons

Via Netweather forum.

Hier een aantal meldingen van een paar uur geleden (vertaald)

CiteerEr is nog een lijn achter deze in het noorden. Weet niet of dat een nieuwe ruklijn zal vormen of niet


Citeer2e squall net gepasseerd door Consett, Co. Durham. Zeer zware regen en harde wind. Temp daalde van 9.0c naar 5.0c

CiteerNa een korte verlichting van de sterkste windvlagen lijkt de wind weer te versterken! Deze regellijn kan inderdaad zeer interessant zijn ...

https://www.netweather.tv/live-weather/map

TMCThomas

FLinke windstoten op de buienlijn (de 115km/u):


Maxim

Misschien dat het nog veranderd maar hier in noord Belgiƫ is er eigenlijk nog niets speciaal geweest moet ik zeggen

Mrkos

Veel regen in Assen en het heeft tot nu toe nog steeds niet harder gewaaid dan 100 km per uur. Misschien maar beter ook ivm de schade.

TimK21

Het binnenland lijkt toch grotendeels bespaard te worden van echt zwaar weer zo te zien.
Challenge accepted!

Reutel

Dat komt nog.... Heb geduld, het venijn zit hem in de staart en ik denk dat het zuiden de volle laag gaat krijgen de komende uren.

Jasneker

De hardste woei was met het front dat nu ter hoogte van Zwolle ligt, at venijnige rukwinden  en harde wind met een bak regen hier.
Dus voor het grootste deel van het land komt  dat nog, en met de drassige ondergrond kunnen best wat bomen sneuvelen met de wortels in de zompige ondergrond.

Extremissimorum

Hier in Hoorn is het koufront overgetrokken en wordt het langzaam rustiger. Al met al tot nu toe een middelmatige storm. Niet veel bijzonders. Des te beter, denk ik.

zwoof

Mooie lichtshow hier.  Wind valt tot nog toe mee, moest alleen de voetballen van mijn zoon her en der opzoeken.

Jasneker

Geen onweer gezien/gehoord hier, wel static op de amateur zender in ontvangst.
Schutting stuk, een van de antenne's top eraf, andere antenne electronica eruit gewaaid, kan morgen weer heel, en plastic golfplaten van mijn afdak stuk.
Bij de buren ook golfplaten eraf, schuttingen stuk, genoeg schade in de achter tuinen hier, boom bij overburen bijna om, moet nu toch gekapt worden.
Plus minus toch gauw 500 a 600 Euro schade, morgen verzekering maaar bellen, voor het eerst in 30 jaar...

GeneralDuke

Ik zie een kleine breuk in de buienlijn, net ten zuiden van Utrecht. Is dat zo'n plek waar de windstoten extra hard kunnen uitpakken (rear inflow jet?)?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Lothiriel

Hier in Vlaams-Brabant voorlopig niet echt een storm, wel erg winderig vandaag, met een piek tot 100 km/h windstoot rond 17u, maar sinds dan veel kalmer geworden terug. Ben benieuwd of die erge windstoten alsnog gaan komen vannacht.

Wel gelukkig op zich want momenteel is het meer met de bezem erdoor, wat positief is, maar dan zonder schade. Mag zo blijven ook!
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Powered by EzPortal