Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 130452 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Eric

Citaat van: Global warming op wo 16 jan 2019 - 00:37
Wat staat er in de verwachtingen? Gewoon een decade met lichte soms matige nachtvorst en misschien een ijsdag. Niet heel raar voor eind januari.
De ophef hierover heeft alles te maken met mijn nickname. In (te) zachte winters is elke kou blijkbaar genoeg om erg blij te worden.

Voor de goede orde dit is realisme geen pessimisme .  Alle liefhebbers van die veschrikkelijke kou...gefeliciteerd met deze pluimen.......of ze uitkomen weten wij in februari.


Weet je...... Er zijn écht mensen die enorm veel moeite doen om hier een leuke en interressante site van te maken met leuke kaarten en zeer gewaardeerde posts......
En weet je...... Er zijn écht mensen die enorm veel moeite doen om dit allemaal helemaal naar de klote te laten gaan......

Weet je..... reageer gewoon niet.....

Ik kan mij zo goed voorstellen dat..... ach, laat ook maar......

Extremissimorum

Citaat van: Global warming op wo 16 jan 2019 - 00:37
Wat staat er in de verwachtingen? Gewoon een decade met lichte soms matige nachtvorst en misschien een ijsdag. Niet heel raar voor eind januari.
De ophef hierover heeft alles te maken met mijn nickname. In (te) zachte winters is elke kou blijkbaar genoeg om erg blij te worden.

Voor de goede orde dit is realisme geen pessimisme .  Alle liefhebbers van die veschrikkelijke kou...gefeliciteerd met deze pluimen.......of ze uitkomen weten wij in februari.

Deze keer ben ik het zomaar met je eens.

Vooralsnog geen 'schaatsen-uit-het-vet'-winterweer. Kan nog wel gebeuren, maar dat staat nog niet in de pluim. Het neigt op sommige kanalen (niet hier) al een beetje naar een hype. En dan kan het zomaar tegenvallen.

Maar we gaan het zien. Alles is meegenomen en de winter duurt nog even.

Maxim

En waarom zijn we blij?
- er staat een lichte winterse periode in de kaarten
- er kan eens wat sneeuw vallen
- de kou kan dieper Europa in trekken
- mochten de kaarten goed vallen, dan kan het hier ook nog kouder worden
- kortom een leuke periode voor ons de winter liefhebbers

Misschien niets speciaal voor jullie die niet van de winter houden maar voor ons een lichtpuntje. Daar hebbe we geen commentaar op nodig lijkt me, danku.

gilleeesss

De nieuwe 00z gfs pluim lijkt wel een deling tussen warmere en koudere optiez nu vanaf de 22ste.. ikziehetweermislopen...

Kan ff geen pic posten..

GeneralDuke

Citaat van: gilleeesss op wo 16 jan 2019 - 07:06
De nieuwe 00z gfs pluim lijkt wel een deling tussen warmere en koudere optiez nu vanaf de 22ste.. ikziehetweermislopen...

Kan ff geen pic posten..

Nou, ik denk dat we deze pluim niet te serieus moeten nemen... ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

zwoof

Oper EC laat nu ook matige tot strenge vorst aan de oostgrens zien.




Der RoX



En dan ineens weer zo'n omslag, gemiddelde ook veel minder weer ????, kijken wat die andere pluim zo brengt ...

WiNtEr!!11!1!@

winter67

Ec pluim oogt ietsjes warmer maar niet veel warmer op lt onzekerheid dat lijkt me opzich wel vrij logisch

GeneralDuke

Hier is-ie dan. Zeg het maar... Bovenste is de oude, onderste is de nieuwste.
Oper lekker koud, gezien de hoge dagelijkse gang vermoed ik vrij zonnig weer (?). Op KT/MT iets warmer denk ik, op LT iets kouder. Ben er nog niet helemaal gerust op, gezien dat cluster warmere opties sinds de 25e.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

zwoof

Citaat van: winter67 op wo 16 jan 2019 - 09:13
Ec pluim oogt ietsjes warmer maar niet veel warmer op lt onzekerheid dat lijkt me opzich wel vrij logisch

warmer op de midden LT (kwakkelen)  Kouder op LT


Der RoX





Oper en Control zijn het goed eens met elkaar ????
WiNtEr!!11!1!@

Marcellang

Citaat van: der rox op wo 16 jan 2019 - 08:52
En dan ineens weer zo'n omslag, gemiddelde ook veel minder weer ????, kijken wat die andere pluim zo brengt ...
Dat zal nog wel een paar keer gebeuren zolang er onzekerheid is wat het Lagedruk gebied zal gaan doen ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Armand

EC schets een redelijk droge en zonnige periode. Door de opklaringen in 's nachts matige vorst mogelijk en overdag komt de temperatuur door dagelijkse gang juist wat hoger uit, iets boven het vriespunt. Een fris en zonnig winterweertype is het dan het gevolg. Gezien de droge lucht, blijft het dauwpunt onder 0 en dat is dan weer gunstig voor de vorming van ijs.


JerryL

Ah deel 2 is er. Hopelijk volgt er nu een periode van serieus winterweer zodat we de zooi hier lekker volschrijven.

xzaz

Citaat van: zwoof op wo 16 jan 2019 - 08:52
Oper EC laat nu ook matige tot strenge vorst aan de oostgrens zien.
Dat is één van de laagste runs.
De winter is nog niet eens begonnen!

SniperEye

Droog zonnig winterweer is niet erg. Zolang er maar niet teveel wind bij komt kijken. Kan me vorig jaar nog herinneren, een gure oost/ noordooster wind.

Global warming

GFS is al weer een paar runs het padje kwijt. Amper nachtvorst. Veschil met EC best groot.

Arend

Het verwachtingskaartje van het KNMI voor morgen ziet er niet eens zo gek uit. Beetje (natte) sneeuw, hagel en mogelijk een klap onweer. Het lijkt er op dat liefhebbers van dynamisch weer het hier voorlopig mee moeten doen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

zwoof

Citaat van: xzaz op wo 16 jan 2019 - 10:33
Dat is één van de laagste runs.

Dat mag zijn, maar het is wel de operationele (HD) run.  Die 'we' dus 2 x per dag live volgen en mogen zien als trendsetter.  Daarna is het pluimpje kijken om te zien wat de rest van de leden ervan hebben gebakken.   ;)

Armand

GFS06 Oper laat het (dooi)front nu boven ons land stagneren en langzaam afbreken. Dinsdag overdag trekt het volgens GFS binnen:


En 24 uur later ligt het nog steeds boven ons land en gaat de activiteit eruit als de druk van het hogedrukgebied ten oosten te groot gaat worden en het lagedrukgebied naar de Middellandse Zee zakt:


Nu gaat het hier slechts om lichte (natte) sneeuwval, dus een behoorlijk sneeuwdek hoeven we niet te verwachten. GFS brengt wel de onzekerheid wat betreft sneeuwval weer wat terug, aangezien EC en de pluim van EC er nog steeds niets van willen weten.

Powered by EzPortal