Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 2

Topic gezien door 132618 bezoekers
Gestart door Armand, di 15 jan 2019 - 15:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Citaat van: Jasneker op di 26 feb 2019 - 10:48
Niet overdrijven...
Als ik vroeger vanuit Amsterdam naar Sneek reed ( 1970 etc) dan zat mijn auto vol met muggelijken, en was mijn waterreservoir leeg...
Tegenwoordig moet je goed kijken voor je een muggelijk vind met dezelfde rit, kortom de muggen populatie is erg afgenomen.
Insecten zijn belangrijk voor de natuur, al vinden we ze soms hinderlijk.
Zag gister het eerste citroen vlindertje voorbij komen, in mijn 66 jaar de eerste keer op die datum dat ik een zag...zelfs met de afgenomen vlinder populatie zegt dat toch wel wat.

De mug kunnen we toch wel missen? Vast genoeg andere insecten die deze plek in kan nemen. Net als bij wespen.

jelliiee

Citaat van: JerryL op di 26 feb 2019 - 12:38
De mug kunnen we toch wel missen? Vast genoeg andere insecten die deze plek in kan nemen. Net als bij wespen.

Elk organisme is nuttig op deze aardbol, zo ook de mug. :)

Arend

Na al dat muggenziften nog even over de records van gisteren.  :)

Alle stations haalden een dagrecord. En op maar liefst 26 stations werd de hoogste temperatuur ooit in februari gemeten. De verwachting is dat de gisteren behaalde records vandaag alweer worden scherp gesteld. Het kan altijd gekker.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Prachtig weer de afgelopen dagen! In de middag was het heerlijk vertoeven buiten en in de zon voelde het zelfs al zomers warm aan. Zodra de zon onderging, koelde het direct ook merkbaar af en was een dikke jas opeens geen overbodige luxe meer. Morgen de laatste lenteachtige dag van deze serie. Opnieuw een stralend zonnige dag en temperaturen die op veel plekken tussen de 17 en 20 graden. Heel misschien halen we ergens wel de 20 graden grens.

Dit zou natuurlijk een prachtige voorbode kunnen zijn van een aangenaam en warm voorjaar, maar niets is minder waar. Kijken we naar de weerkaarten en pluimen van zowel GFS als EC, dan zien we een overheersende west-zuidwestelijke stroming ontstaan waarbij de wisselvalligheid en windkracht toeneemt. De temperaturen zakken flink vergeleken met afgelopen dagen (een graad of 8-10!!), maar liggen desondanks op normale waardes voor de tijd van het jaar wat alweer aangeeft hoe bijzonder deze periode is die we nu meemaken. We krijgen dus vanaf het Carnavalsweekend een beduidend wisselvalliger weertype met soms ook aardig wat wind. Hoe ernstig het allemaal gaat worden blijft natuurlijk afwachten.

Wel lijkt het vrij zeker dat we de komende twee weken niet nog eens getrakteerd worden op temperaturen die stijgen richting de 20 graden. Daarom zou ik zeggen geniet zeker nog even van het warmere weer morgen, daarna gaan we echt weer even uit een ander (maar wel redelijk normaal) vaatje tappen.

JerryL

Duimen dat we voor de rest geen kopie van vorig jaar krijgen. Begrijpelijk dat er mensen zijn die juist hopen van wel, maar funest voor de natuur.

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Jasneker

Volgens het KNMI lange termijn:
woensdag 06 maart tot en met woensdag 13 maart
Grote kans (80%) op een wisselvallig weertype met maximumtemperaturen rond normaal en minimumtemperaturen boven normaal.

27/02/2019 03.09 uur LT
7 a 8 graden overdag, 1 a 2 graden boven nul 's nachts is normaal voor deze tijd van het jaar.
Een nachtvorstje is ook in het programma voor normale temperaturen, dus Maart roert niet echt zijn begin.
We zijn de laatste dagen wat verwend met wel erg mooi zacht weer, nu komen we in de normale temperaturen voor deze tijd, tijd voor de warme jas.  :D

flyineddy

En we zijn de 20 graden gepasseerd!
20,1 in Arcen om 15:20 volgens het KNMI kaartje.

Toch onvoorstelbaar op 27 februari?
Al zal je mij niet horen klagen. Als het dan toch geen winter wordt of ander interessant weer wat bij dit jaargetijde hoort, dan maar dit heerlijke weer. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

Yep wou het net plaatsen maar zat in het verkeerde topic  ;D


flyineddy

Citaat van: TMCThomas op wo 27 feb 2019 - 15:40
Yep wou het net plaatsen maar zat in het verkeerde topic  ;D


Haha, ja ik zag het. :D
1 troost, ik klikte ook eerst het verkeerde topic aan, maar ik zag gelukkig snel genoeg dat ik in het verkeerde topic zat.  :-X

Het is nu overigens 20,4 in Arcen.
Dat is tot dusver het enige station in de 20, hoewel ik 2 naburige stations wel al op 19,8 het gezien.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Armand

Inmiddels ook 20.5 graden gemeten in Arcen en dat betekent dat het all-time record van 20.4 graden in Oost-Maarland voor februari verbroken is!

Bizar hoge temperaturen dus, waarbij het vrijdag op veel plekken dan weer (ruim) beneden de 10 graden zou kunnen blijven. Een beetje Amerikaanse taferelen.. :)

Der RoX

WiNtEr!!11!1!@

Armand

Zo onwerkelijk dat het komende dagen weer een flink stuk kouder gaat worden. In de loop van maart zou de stroming wel weer eens wat meer noordwestelijk kunnen worden, waarbij er polaire lucht kan uitzakken. Heel misschien wat winters getinte neerslag mogelijk zo af en toe. In de Ardennen en Duitse Middelgebergtes bijvoorbeeld ligt deze kans al wat hoger. Hier de pluim voor een prikpunt in de Ardennen:



Daar dus duidelijk verhoogde sneeuwkansen in de loop van maart en er lijkt zich daar een (licht) winters weertype te gaan vormen. Voor hier in Nederland dus meer een 'normaal' weertype, maar de kans op een winterse bui is ook niet geheel uit te sluiten.

vossejongk

Hou eens op met die griezelpluimen nu, ik wil warmte! :P

TMCThomas

Inderdaad haha, ik had net de knop omgezet naar warm lenteweer, krijg je dit soort pluimen  ;D

zwoof

We nemen voorlopig afscheid van het saaie lentespook.  Zoals Armand al zei is er komende periode kans op een noordwest stroming met polaire luchtaanvoer. Weer-technisch natuurlijk een stuk spannender dan wat we de afgelopen weken hebben gezien.  Zowel GFS als EC ondersteunt deze optie . In de 12Z runs dienen zich rond 7 maart dan ook  (natte)sneeuwkansen aan, waardoor het dan wellicht toch soms weer een beetje winters kan aandoen. Afwachten maar weer of het uitkomt.  ;)








TMCThomas

Wat een enorme spreiding volgende week donderdag zeg, van 20 graden tot 5 graden en wat sneeuw. Het kan allemaal volgens de pluim.


pluim is wel van zuidoost*

Adrie

Lekker toch,valt er tenminste weer wat te beleven ;D

Arend

Citaat van: Adrie op do 28 feb 2019 - 01:44
Lekker toch,valt er tenminste weer wat te beleven ;D

Inderdaad zeg. Het zou toch wat zijn: van kurkdroog naar kletsnat. Kans dat dit werkelijkheid wordt zal wel weer uiterst klein zijn.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Der RoX

Citaat van: TMCThomas op wo 27 feb 2019 - 22:22
Wat een enorme spreiding volgende week donderdag zeg, van 20 graden tot 5 graden en wat sneeuw. Het kan allemaal volgens de pluim.


pluim is wel van zuidoost*




Die 20 graden is iig bij deze run weg. Gaat er stiekem nog wat kouds aankomen in de nachten?  ::)
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal