Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117599 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

4seasons

Off topic

Is het met de nieuwe layout van dit forum ook niet meer mogelijk zelf een bericht te plaatsen?




Ik wil dit bericht plaatsen, lukt dus niet, zou 1 van de moderators het wel willen plaatsen in de juiste categorie-topic?
Mogelijk ook vertaald?

CiteerVerkort info over het artikel januari 2019


Earth's magnetic field is acting up and geologists don't know why

Erratic motion of north magnetic pole forces experts to update model that aids global navigation


Something strange is going on at the top of the world. Earth's north magnetic pole has been skittering away from Canada and towards Siberia, driven by liquid iron sloshing within the planet's core. The magnetic pole is moving so quickly that it has forced the world's geomagnetism experts into a rare move.

On 15 January, they are set to update the World Magnetic Model, which describes the planet's magnetic field and underlies all modern navigation, from the systems that steer ships at sea to Google Maps on smartphones.

The most recent version of the model came out in 2015 and was supposed to last until 2020 — but the magnetic field is changing so rapidly that researchers have to fix the model now. "The error is increasing all the time," says Arnaud Chulliat, a geomagnetist at the University of Colorado Boulder and the National Oceanic and Atmospheric Administration's (NOAA's) National Centers for Environmental Information.

The problem lies partly with the moving pole and partly with other shifts deep within the planet. Liquid churning in Earth's core generates most of the magnetic field, which varies over time as the deep flows change. In 2016, for instance, part of the magnetic field temporarily accelerated deep under northern South America and the eastern Pacific Ocean. Satellites such as the European Space Agency's Swarm mission tracked the shift.

By early 2018, the World Magnetic Model was in trouble. Researchers from NOAA and the British Geological Survey in Edinburgh had been doing their annual check of how well the model was capturing all the variations in Earth's magnetic field. They realized that it was so inaccurate that it was about to exceed the acceptable limit for navigational errors.


Wandering pole

"That was an interesting situation we found ourselves in," says Chulliat. "What's happening?" The answer is twofold, he reported last month at a meeting of the American Geophysical Union in Washington DC.

First, that 2016 geomagnetic pulse beneath South America came at the worst possible time, just after the 2015 update to the World Magnetic Model. This meant that the magnetic field had lurched just after the latest update, in ways that planners had not anticipated.

Second, the motion of the north magnetic pole made the problem worse. The pole wanders in unpredictable ways that have fascinated explorers and scientists since James Clark Ross first measured it in 1831 in the Canadian Arctic. In the mid-1990s it picked up speed, from around 15 kilometres per year to around 55 kilometres per year. By 2001, it had entered the Arctic Ocean — where, in 2007, a team including Chulliat landed an aeroplane on the sea ice in an attempt to locate the pole.

In 2018, the pole crossed the International Date Line into the Eastern Hemisphere. It is currently making a beeline for Siberia.

The geometry of Earth's magnetic field magnifies the model's errors in places where the field is changing quickly, such as the North Pole. "The fact that the pole is going fast makes this region more prone to large errors," says Chulliat.

To fix the World Magnetic Model, he and his colleagues fed it three years of recent data, which included the 2016 geomagnetic pulse. The new version should remain accurate, he says, until the next regularly scheduled update in 2020.


Core questions

In the meantime, scientists are working to understand why the magnetic field is changing so dramatically. Geomagnetic pulses, like the one that happened in 2016, might be traced back to 'hydromagnetic' waves arising from deep in the core1. And the fast motion of the north magnetic pole could be linked to a high-speed jet of liquid iron beneath Canada2.

The jet seems to be smearing out and weakening the magnetic field beneath Canada, Phil Livermore, a geomagnetist at the University of Leeds, UK, said at the American Geophysical Union meeting. And that means that Canada is essentially losing a magnetic tug-of-war with Siberia.

"The location of the north magnetic pole appears to be governed by two large-scale patches of magnetic field, one beneath Canada and one beneath Siberia," Livermore says. "The Siberian patch is winning the competition."

Which means that the world's geomagnetists will have a lot to keep them busy for the foreseeable future.

Bron: Nature.com


Afbeelding
MAGNETIC MOTION
The north magnetic pole is heading from Canada into Siberia, and recently crossed the International Date
Line. Its rapid motion, plus other shifts in Earth's magnetic field, have forced scientists to revise magnetic
models that guide navigation.


Gehele artikel hier te lezen/downloaden:
https://www.nature.com/magazine-assets/d41586-019-00007-1/d41586-019-00007-1.pdf




gilleeesss

Ik zie ook wel genoeg kaarten met de laagjes die boven NL trekken (dus warmere lucht rondom ons) ipv ze onder de benelux trekken en zo aanvoer van koude lucht binnenbrengen... Dus zie het zo weer helemaal fout lopen

TMCThomas

Citaat van: 4seasons op vr 11 jan 2019 - 17:45
Off topic

Is het met de nieuwe layout van dit forum ook niet meer mogelijk zelf een bericht te plaatsen?

Volgens ThaGhostNL wordt dat nog opgelost.

Nieuwe hoofdrun gfs ook weer goed.



Wel meer sneeuw minder kou in deze run. Maar dat zal nog wel een aantal keer sterk veranderen, trend lijkt er wel in te zitten maar wat er nu precies gaat gebeuren zal nog ff onduidelijk zijn.

Joep

Maandag mogelijk al natte sneeuw noorden van NL volgens gfs

Joep

Kans op sneeuw

Door NIELS KALKMAN

AMSTERDAM - De winter is in volle gang, maar echt koud wil het nog niet worden. Ook de komende weken blijven we kwakkelen. Er is een kans dat het aan het eind van de maand ook overdag gaat vriezen, hoewel: volgend weekend kan het zelfs al gaan sneeuwen.

De kans dat we deze maand nachtvorst gaan zien, moeten strooien en 's ochtends moeten krabben, is zo'n zestig tot zeventig procent, vertelt weerman Jaco van Wezel van Weeronline. ,,Maar de kans dat het winterweer écht doorzet, het ook overdag onder nul blijft en we aan schaatsen kunnen gaan denken, is een stuk kleiner." De weerman schat die in op dertig procent. ,,Maar dat zou dan echt aan het einde van de maand gebeuren. We hebben het dan over de veertiendaagse voorspelling en die is nog zo ver weg en zo onzeker dat er nog van alles kan gebeuren.

Zeker vanwege de oorzaak van de weeromslag die eraan zit te komen: op 10 tien tot vijftien kilometer hoogte is een zogenoemde 'plotselinge stratosferische opwarming' aan de gang. Op deze hoogte waait de wind normaal van west naar oost, maar bij zo'n opwarming verandert de windrichting. In plaats van relatief warme lucht uit het westen komt er dan koudere lucht uit het oosten. Als die luchtstroom tot 'leefniveau' zakt, kan de temperatuur flink dalen. ,,Maar die plotselinge stratosferische opwarming kan net zo goed niet doorzetten, en dan blijven we lucht uit het westen houden, met alle zachtheid en wisselvalligheid van dien."

Koning winter

Voor échte winter zijn we dus afhankelijk van luchtstromen op vijftien kilometer hoogte. Tot nu toe heeft koning winter zijn gezicht nog weinig laten zien, benadrukt de weerman. ,,Het vroor in De Bilt slechts negen keer, waar het normaal al op zeventien dagen had moeten vriezen." Ook is er nog precies nul keer sprake geweest van matige vorst, als het kwik tot meer dan vijf graden onder nul zakt. ,,Slechts één keer deelde de winter een klein prikje uit", aldus Van Wezel. ,,In de nacht van 15 op 16 december viel in het grootste deel van het land een paar centimeter sneeuw."

Weer verandert

Liefhebbers van sneeuw kunnen in de nabije toekomst met wat meer hoop tegemoet zien: Weeronline gaat namelijk uit van 'vuil winterweer' wat duidt op veel neerslag en als de temperatuur dan ook nog eens 'goede' kant op gaat, is er kans op sneeuw. ,,Die sneeuwkansen liggen vanaf volgende week vrijdag op dertig tot veertig procent", voorspelt Van Wezel. Maar hij is ook eerlijk: ,,Het enige dat we echt zeker weten, is dat het weer gaat veranderen de komende tijd. Maar dat kan alle kanten op."

Weeronline/telegraaf


winter67

Ec pluim word als maar kouder daarnaast nemen de kansen op oostenwinden flink toe waardoor echte serieuse kou onze kant op kan komen. Kort samengevat eerst vies winterweer vervolgens een reële kans dat koning winter op de loer ligt

Extremissimorum

Citaat van: winter67 op vr 11 jan 2019 - 21:20
Ec pluim word als maar kouder daarnaast nemen de kansen op oostenwinden flink toe waardoor echte serieuse kou onze kant op kan komen. Kort samengevat eerst vies winterweer vervolgens een reële kans dat koning winter op de loer ligt

Inderdaad. Heb even de ec pluimen van vanochtend en vanavond bij elkaar gezet. Begint er steeds beter uit te zien, maar het duurt nog best lang voordat het mket gebeuren.

Blijft wel iig leuk om te zien dat de pluim meer bereik naar beneden dan naar boven heeft!

TMCThomas

ook leuk:

Nog wel van vanochtend update niet zo snel

Der RoX

Het duurt zeker nog even, al zien we stiekem wat members op KT naar de 0 graden duiken tussen 14 en 17 januari. Een stiekeme sneeuwbui die blijft liggen kan dan ook al wat helpen ;)
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Laatste gfs vind ik maar niks, enorm groot laag zorgt op lange termijn voor relatief warme oceaanlucht. Hopen dat ie morgen weer weg is.




Lijkt me overigens geen realistische scenario, modellen zwaberen een hoop, zal in de volgende run wel weer anders zijn denk ik.

Ao gaat in elk geval de goede kant op, wordt grotendeels sterk negatief.



GeneralDuke

Lol dat is wel echt een monster van een laag. Als dat nou eens over Frankrijk trekt... pak de schuivers maar! Haha :P Zal wel niet he...
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

gilleeesss

Gfs ens 18z Vindk toch minder goed dan de 12z. Ietsie pietsie minder koud (zowel bovenlucht als 2mtemp. Blijft nog altijd redelijk met kansen op winter

Der RoX



EC op KT nog steeds onzeker, vanaf de 20e belachelijke spreiding ????
WiNtEr!!11!1!@

SniperEye

Citaat van: 4seasons op vr 11 jan 2019 - 17:45
Off topic

Is het met de nieuwe layout van dit forum ook niet meer mogelijk zelf een bericht te plaatsen?




Ik wil dit bericht plaatsen, lukt dus niet, zou 1 van de moderators het wel willen plaatsen in de juiste categorie-topic?
Mogelijk ook vertaald?

Ook ff een offtopic start van mijn post: Is het formeel niet gebruikelijk om de inleiding van een artikel te plaatsen met daarbij een link naar de bron voor 'lees verder'? Dit inzake copyright.

Ontopic: Het valt niet te ontkennen dat de kansen voor winters weer zijn toegenomen. Hoewel er nog steeds een spreiding in de pluim zichtbaar is, kiezen steeds meer leden voor kou.

Global warming

Zelfs ik denk dat er vanaf volgende weekend een periode met kouder weer aankomt. Maar zie nog geen "schaatsen uit het vet " weer in de pluimen en op de kaarten.
.....en de kou inval is toch wat fragiel zonder een echte blokkade. Zou zelfs nog op een teleurstelling uit kunnen lopen voor de winterliefhebbers.
Zie ook weinig effecten van de SSW. In ieder geval niet zo indrukwekkend als vorig jaar.

winter67

Citaat van: Global warming op za 12 jan 2019 - 11:06
Zelfs ik denk dat er vanaf volgende weekend een periode met kouder weer aankomt. Maar zie nog geen "schaatsen uit het vet " weer in de pluimen en op de kaarten.
.....en de kou inval is toch wat fragiel zonder een echte blokkade. Zou zelfs nog op een teleurstelling uit kunnen lopen voor de winterliefhebbers.
Zie ook weinig effecten van de SSW. In ieder geval niet zo indrukwekkend als vorig jaar.
Dat vrees ik ook bijv nieuwe gfs laat alles in het begin niet goed vallen waardoor we even een zuidelijke stroming krijgen met temps op 7 graden volgende week zondag, daarna gewoon goed en op ut opbouw scandi

gilleeesss

Ik ben echt benieuwd wat het gaat worden, tot de 17de lijken ze allemaal eens met elkaar, maar vanaf dan kan het alle kanten op ;) geduld hebben tot dinsdag:woensdag zeker? Dan gaan we meer weten ;) in my opinion zijn de kaarten weer stap per stap negatiever aan het worden :) (en ik heb het voor heel de benelux, natuurlijk gaat het oosten wel rapper een winterprik krijgen)

lans

Citaat van: gilleeesss op za 12 jan 2019 - 13:03
Ik ben echt benieuwd wat het gaat worden, tot de 17de lijken ze allemaal eens met elkaar, maar vanaf dan kan het alle kanten op ;) geduld hebben tot dinsdag:woensdag zeker? Dan gaan we meer weten ;) in my opinion zijn de kaarten weer stap per stap negatiever aan het worden :) (en ik heb het voor heel de benelux, natuurlijk gaat het oosten wel rapper een winterprik krijgen)

Bedoel je met negatiever, kouder of slechter(dus warmer)? Ik zie de pluimen juist steeds veder dalen in de tempraturen. Zeker de het gemmidelde.
achterhoek

gilleeesss

Citaat van: lans op za 12 jan 2019 - 13:08
Bedoel je met negatiever, kouder of slechter(dus warmer)? Ik zie de pluimen juist steeds veder dalen in de tempraturen. Zeker de het gemmidelde.

Ik vind de 00z run en 06z toch ietwat verschillen op MT, iets meer negatief, maar zal vast nog veel veranderen ;) dag geleden kwam gemiddelde 850hPA temp niet eens boven de -5°C, nu toch wel pak leden die meer weergeven ;) Misschien zie ik het te negatief, zijn maar kleine verschillen, maar verschillen die veel doen voor de benelux

Edit: misschien is het idd minder opvallend dan ik eerst dacht nu ik de vergelijking nog eens maak, maar zo heb je eens de 0z pluim en 6z pluim naast elkaar he!! :P

Hector Pascal

Bijzonder hoe ECMWF en GFS zo kunnen verschillen op een termijn van 10 dagen.
Nul bestaat niet.

Powered by EzPortal