Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117441 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Der RoX

Laatste EC is de control wat milder, alleen zijn er een aantal members die een flinke duik maken op LT ...
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

Leuke run GFS weer, kou en sneeuw begint op de 20e en uiteindelijk komt er dit uit:


winter67

Gfs komt met een laagje op de wat kortere termijn in de gaten houden mocht de timing goed zijn etc kan het sneeuw opleveren

Der RoX



Toch wat onzekerheid komende dagen in deze pluim. halverwege volgende week zou het dan moeten gaan gebeuren ????

Dit is overigens West. Oost en Zuid Oost zijn nog kouder ????
WiNtEr!!11!1!@

xzaz

Ik zie uitstel. En van uitstel komt...
De winter is nog niet eens begonnen!

Armand

Even een korte update over de actuele situatie, uitgaande van EC00z en GFS06z van vandaag.

Een westelijke circulatie met de straalstroom pal over onze omgeving gaat ons komend weekend zacht en wisselvallig weer brengen. Alleen komende maandag verschijnen er enkele kansen op wat winterse buitjes als de stroming even tijdelijk wat noordelijker wordt:



Een opvallende wijziging, gezien hier de runs ervoor nog geen sprake van was. Heel veel zal het allemaal niet gaan voorstellen, maar een enkel winters buitje op de maandag zou mogelijk kunnen zijn. Daarna keert het zachtere weer even terug onder invloed van een uitloper van het hoog wat een westelijke wind met zich meebrengt.

Vanaf de periode rond 17-20 januari zien we de lagedrukgebieden iets zuidelijker koersen en de luchtdruk in het Noordpoolgebied zien we wat toenemen. Dat geeft kansen voor een noordelijke stroming, maar de situatie is nog vrij fragiel. Volgens de ENS van EC en GFS gaan de meeste leden voor een stroming uit de west-noord hoek, waarbij er zeker winterse buien mogelijk zijn, maar dan blijft het de vraag of het koud genoeg wordt voor een droog sneeuwdek. Details zullen gaan uitwijzen of we meer winterse buien gaan krijgen (kwakkelweer) of toch een meer winters scenario met een sneeuwdek. GFS ENS laat de situatie ook mooi zien:


We zien hier de gemiddelde luchtdruk berekent door alle leden van GFS. Niet echt een geblokkeerd patroon, maar wel signalen die duiden op een kans voor een winters weertype. Boven de Noordzee is de luchtdruk verlaagd en boven het Noordpoolgebied en Scandinaviƫ is de luchtdruk iets verhoogd.

De pluim van GFS06z voor Midden NL laat bovenstaand verhaal duidelijk terugkomen:


Allereerst de kans op winterse buien op maandag die terug te zien is in de sneeuwkansen. Later op termijn zien we opnieuw de sneeuwkansen toenemen als het gemiddelde verder daalt. In eerste instantie lijken de meeste leden voor een meer kwakkelweertype te gaan met temperaturen meest rond de 0 en 5 graden. Later op termijn zijn er meer leden die de kou toch wat later doorzetten, waardoor het gemiddelde gestaagd verder daalt.

Kort samengevat moeten we nog een dikke week wachten op eventuele veranderingen. Maandag misschien wat winterse buitjes, maar pas in de periode rond 20 januari nemen de kansen op winterweer wat meer toe. Dat lijkt vooralsnog een beetje kwakkelend te gaan beginnen, maar nogmaals, gezien de termijn zullen de details dit uiteindelijk pas gaan beslissen.


Het lijkt mij persoonlijk best aannemelijk dat we nog even een winterse periode gaan krijgen, maar ik vermoed eerder in de laatste week van januari/begin februari.

AFTH14


JerryL

Citaat van: xzaz op do 10 jan 2019 - 13:01
Ik zie uitstel. En van uitstel komt...

Ha! niet zo negatief. Ik ben weer even komen buurten nu ik zie dat we weer wat winterseprikjes krijgen.

Zal mij benieuwen. Historisch gezien is de kans nu groter op wintersweer. De meeste elf-stedentochten zijn toch in februari gereden? Het kan dus nog steeds!

Der RoX

Alles kan, als de drukgebieden goed komen te liggen. Dat pest hoog wat steeds boven UK hing, verknalde een hoop haha
WiNtEr!!11!1!@

Global warming

Citaat van: JerryL op do 10 jan 2019 - 16:09
Ha! niet zo negatief. Ik ben weer even komen buurten nu ik zie dat we weer wat winterseprikjes krijgen.

Zal mij benieuwen. Historisch gezien is de kans nu groter op wintersweer. De meeste elf-stedentochten zijn toch in februari gereden? Het kan dus nog steeds!

Ik ben ook zeker niet negatief maar of de winterliefhebber daar nu blij van wordt..... 8)

henkensjoeke

bijna zelfde weerkaarten als 1956 winter stelde niks voor, zo nu en dan een nachtvorstje
en wat natte flatsen 29 a30 jan was het goed raak koudste febr ooitkijk maar op gfs historie

Der RoX

Ik schrijf de laatste jaren februari en zelfs begin maart niet meer af ????????????
WiNtEr!!11!1!@

GeneralDuke

Citaat van: JerryL op do 10 jan 2019 - 16:09
De meeste elf-stedentochten zijn toch in februari gereden? Het kan dus nog steeds!

???????? You jinxed it!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

winter67

Pluim van Maastricht gaat de gem naar 0

Joep

Gfs pluim, geen overtuigend winterweer maar gekwakkel

winter67

Citaat van: Joep op do 10 jan 2019 - 19:35
Gfs pluim, geen overtuigend winterweer maar gekwakkel
Tsja dat valt nog niet te zeggen. Pluim veranderd nog zovaak kan ook opeens zomaar echt winter worden mochten laagjes goed vallen iedergeval het begin is er, de nieuwe run van ec ziet er ook mooi uit

Joep

Citaat van: winter67 op do 10 jan 2019 - 19:53
Tsja dat valt nog niet te zeggen. Pluim veranderd nog zovaak kan ook opeens zomaar echt winter worden mochten laagjes goed vallen iedergeval het begin is er, de nieuwe run van ec ziet er ook mooi uit
Dat is inderdaad zo, we kijken ook zo enorm ver weg. Hopelijk gaat het allemaal goed vallen uiteindelijk.

Der RoX



Uiteraard LT, maar dat gemiddelde is zeker de goede kant op aan het duiken
WiNtEr!!11!1!@

TMCThomas

En niet alleen GFS zie hier ECMWF, heerlijk koud!  :)

is wel zuidoost*
Nu ook midden:



Oper en control goed koud, gemiddelde is weer gedaald.

winter67

Citaat van: TMCThomas op do 10 jan 2019 - 21:14
En niet alleen GFS zie hier ECMWF, heerlijk koud!  :)
is wel zuidoost*
Nu ook midden:


Oper en control goed koud, gemiddelde is weer gedaald.
Vraag me wel af waar komt de kou vandaan? Bij de windpluim zie ik westenwinden, de kans op oostenwinden zijn super klein vooralsnog

Powered by EzPortal