Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 118292 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Armand

Modellen kunnen inderdaad ietwat moeite hebben met het doorberekenen van de SSW op langere termijn, maar je ziet wel langzaam wat veranderingen doorkomen. Zo bouwt er zich geregeld kortdurend een sterk Groenlandhoog op en duiken lagedrukgebieden vanuit het noorden Europa in. Zeker het laatstgenoemde brengt veel kou en sneeuw met zich mee, maar voorlopig lijken deze 'duikelingen' van lagedrukgebieden vooral ten oosten van ons plaats te vinden. Wij blijven nog teveel onder invloed van standvastige hogedrukgebied ten westen van ons land. Zodra dit hogedrukgebied iets meer westwaarts beweegt en bijvoorbeeld een blokkade vormt met het Groenlandhoog dan kunnen lagedrukgebieden met kou en sneeuw ook ons land bereiken.

4seasons

Citaat van: Armand op za 05 jan 2019 - 12:17
Zeker het laatstgenoemde brengt veel kou en sneeuw met zich mee, maar voorlopig lijken deze 'duikelingen' van lagedrukgebieden vooral ten oosten van ons plaats te vinden.

Sneeuw ligt er zeker ten (zuid)-oosten van Nederland.
Zoals hier (live-beelden) in Radstadt Oostenrijk, enorm veel sneeuw;
https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/austria/salzburg/radstadt/radstadt.html


https://www.skylinewebcams.com/en/webcam/austria/salzburg/altenmarkt-im-pongau/altenmarkt-im-pongau.html


.
Ook duidelijk via deze interactieve weerkaart te zien waar op dit moment de sneeuw valt en hoogte:
https://www.ventusky.com/?p=46.6;17.4;4&l=snow


.

Lucas

Citaat van: Armand op za 05 jan 2019 - 12:17
Modellen kunnen inderdaad ietwat moeite hebben met het doorberekenen van de SSW op langere termijn, maar je ziet wel langzaam wat veranderingen doorkomen. Zo bouwt er zich geregeld kortdurend een sterk Groenlandhoog op en duiken lagedrukgebieden vanuit het noorden Europa in. Zeker het laatstgenoemde brengt veel kou en sneeuw met zich mee, maar voorlopig lijken deze 'duikelingen' van lagedrukgebieden vooral ten oosten van ons plaats te vinden. Wij blijven nog teveel onder invloed van standvastige hogedrukgebied ten westen van ons land. Zodra dit hogedrukgebied iets meer westwaarts beweegt en bijvoorbeeld een blokkade vormt met het Groenlandhoog dan kunnen lagedrukgebieden met kou en sneeuw ook ons land bereiken.

Wanneer je GFS para bekijkt op Meteociel dan zie je dat vanaf 18-20 januari het hele stromingspatroon kantelt en draait van W-NW naar N en NO. lagedruk uit NW Rusland strekt zich oostwaarts uit. Zo zien we het niet vaak. Veel te onzekere termijn nog maar het kan een begin zijn.
Aanhoudende sneeuwval

TMCThomas

Wordt toch wel een beetje jaloers op onze oosterburen als ik deze kaartjes zie:


Ik denk dat het overigens al was opgevallen @ThaGhostNL maar het HTTPS certificaat is verlopen waardoor toegang tot de website lastig is. Normaal zet ik dat in het "meld problemen topic" maar die is voor mij gesloten, kan niet reageren.

Neochamp

Citaat van: TMCThomas op za 05 jan 2019 - 18:14
Ik denk dat het overigens al was opgevallen @ThaGhostNL maar het HTTPS certificaat is verlopen waardoor toegang tot de website lastig is. Normaal zet ik dat in het "meld problemen topic" maar die is voor mij gesloten, kan niet reageren.

Ik heb er ook last van. Moet moeilijk doen om op de pagina te komen. En om te kunnen reageren.

winter67

Ec pluim word toch ietsjes mooier helaas allemaal zeer ver weg. Een oostelijke stroming zit er helaas nog niet in, maar als er winter komt moeten we een vieze periode verwachten met mogelijk elke dag neerslag in de vorm van sneeuw vanwege lagedrukgebieden. Hopelijk valt het eens goed maar te ver om conclusies te trekken

Johannes96

Er moet echt wat gebeuren aan deze site, als ik wil zou ik deze site nu zo kunnen kapen en voor me zelf houden. Hij staat momenteel wagenwijd open voor de cybercriminelen!

( ik doe het natuurlijk niet ) maar er moet snel wat gebeuren wil meteo-service behouden blijven!

Snowflake

Johannes96, beetje grootspraak? Alleen het ssl certificaat werk niet, verder draait de meestbrecente versie van smf. Dus ik zou niet weten hoe.

Der RoX

Op dit moment staat in de modellen de winter weer 'on hold' met rap oplopende temps na een winterspeldeprik op de 10e

????
WiNtEr!!11!1!@

ThaGhostNL

Citaat van: Johannes96 op za 05 jan 2019 - 23:35
Er moet echt wat gebeuren aan deze site, als ik wil zou ik deze site nu zo kunnen kapen en voor me zelf houden. Hij staat momenteel wagenwijd open voor de cybercriminelen!

( ik doe het natuurlijk niet ) maar er moet snel wat gebeuren wil meteo-service behouden blijven!

Waren wat kleine probleempjes met het update script. Vanmorgen zijn al de certificaten bijgewerkt. Dat alles hierdoor wagenwijd open zou staan en je de site zo zou kunnen kapen is natuurlijk een broodje aap verhaal. Voor de geïnteresseerden onder ons is er een nieuwe website in de maak en die wil ik zsm online zetten. Feedback is welkom. https://test.meteo-service.nl/index.php

Feedback topic is ook weer open.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Jasneker

Tot en met de 19e zie ik geen winter, voordeel, lagere gasrekening ;)

RicardoDimm

Citaat van: ThaGhostNL op zo 06 jan 2019 - 11:16
Waren wat kleine probleempjes met het update script. Vanmorgen zijn al de certificaten bijgewerkt. Dat alles hierdoor wagenwijd open zou staan en je de site zo zou kunnen kapen is natuurlijk een broodje aap verhaal. Voor de geïnteresseerden onder ons is er een nieuwe website in de maak en die wil ik zsm online zetten. Feedback is welkom. https://test.meteo-service.nl/index.php

Feedback topic is ook weer open.

Nieuwe layout is veel beter, moderner en een stuk overzichtelijker. Hoop dat het snel online staat :D

Arend

We lijken binnenkort (eventjes?) verlost te zijn van (die vervloekte) aanhoudende hogedruk. Als dit inderdaad het geval is dan wordt het weerbeeld in ieder geval een stuk boeiender dan de afgelopen tijd. Laat het maar even flink doorwaaien en regenen. Vooral dat laatste kunnen we hier nog heel goed gebruiken. Hoewel december bovengemiddeld nat is verlopen, is er hier nog steeds niet genoeg neerslag gevallen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Der RoX

Hogedruk is niet erg, alleen deze hardnekkige kwal ligt west van ons en dat is niet gezellig
WiNtEr!!11!1!@

gilleeesss

Alweer valse hoop gekregen, die ssw lijkt echt z'n werk niet te doen (of het wordt zwaar overschat wat de invloed kan zijn van een ssw) ... Nog 2 maand kans op winterprikjes... Ik zie totaal geen patroon in de kaarten, zelf dat ene laagje die dinsdag overtrekt is al een heel pak meer naar het NO' opgeschoven. :)

Maxim

Het is niet omdat er een ssw is, dat het hier zeker koud zal worden. Daarnaast moet je ook geduld hebben.

Armand

Precies, een SSW geeft geen garantie voor winterweer. Het verzwakt de poolwervel, waardoor hogedrukgebieden en lagedrukgebieden van hun oorspronkelijke plek kunnen afwijken en er zo blokkades en koude-invallen kunnen ontstaan. Zo'n blokkade en koude-inval dient dan net juist op z'n plek te vallen om in Nederland winterweer te gaan veroorzaken.

Het patroon is momenteel al veranderd. Normaal dringen depressies klassiek op vanuit de Atlantische Oceaan. langs de kust van GB en botsten vervolgens op Scandinavië. Hogedrukgebieden domineren normaal boven de Azoren en Europa. Momenteel ligt er al een behoorlijke tijd een hogedrukgebied ten westen van ons land, waardoor de lagedrukgebieden in een grote boog via het Noordpoolgebied en Scandinavië verder Europa induiken. Hierbij brengen ze sneeuw en kou met zich mee, wat we nu zien gebeuren in Scandinavië, Oost-Europa en de Alpen. Ook komende periode zal het duiken van nieuwe lagedrukgebieden op deze plekken nog meer kou en sneeuw meebrengen.

Voor ons blijft het wachten wat het standvastige hoog gaat doen. Momenteel ziet het er nog niet naar uit dat de situatie erg positief gaat veranderen voor winterweer helaas.

Maxim

Heb het zelf mogen mee maken. Gisteren thuis gekomen van Letland en Estland. Heerlijke sneeuwdagen gehad daar! 2 januari zelfs een sneeuwstorm gehad. Heerlijk ????

Lucas

De SSW in pas een paar dagen oud. Vergeet niet dat de gevolgen er van kunnen optreden van 0 tot 4/6 weken na verplaatsen van de poolwervel. Het kan inderdaad ook dat alles verkeerd valt en dat we helemaal buiten de boot vallen; wekenlang grijs en veelal droog weer met elke dag en nacht 8 graden. We kunnen ook van 21 januari tot 8 februari omkomen in de sneeuwbuien, met in het hele land 20-25 cm sneeuw en snachts bij opklaringen -15 -20. Zeg het maar, niemand weet het.

Het Europese weermodel wil van niks weten. GFS blijft op de  hele lange termijn (18-20 januari) met lichtpuntjes komen.
Aanhoudende sneeuwval

gilleeesss

GFS 12z prikpunt Brussel...... geen woorden voor nodig, hopelijk verandert hij even snel terug zoals de pluim van koud naar dit veranderde ;)

Powered by EzPortal