Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117514 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Armand! Leuk al die sneeuwkaartjes, als het zo blijft zoals nu verwacht dan vrees ik dat het een nachtje doorhalen word haha  ;D
Arpege ook weer mooi


flyineddy

Citaat van: Joep op do 13 dec 2018 - 20:33
Sneeuwkaartjes EC

Als ik deze kaartjes zie krijg ik al medelijden met Armand en de andere zuid-Limburgers.  :'(
Hier in het "hoge noorden" van Drenthe ziet het er beter uit. :)

Armand, bedankt voor de uitgebreide informatieve post!
Nu wist ik zelf het meeste al, maar het is mooi dat je alles hebt samengevoegd in 1 duidelijke post EN met betrekking tot de huidige situatie!  ;D
Ik zeg, geef die man een pak sneeuw!  8)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Joep


gilleeesss

Citaat van: Joep op do 13 dec 2018 - 22:03
Pluim

De weermodellen weten het dus niet na zondag, wat een warboel

Extremissimorum

Dank voor de uitgebreide en heldere bespreking Armand!

Genoeg beweging in de atmosfeer, en ook genoeg onzekerheid. Zaterdag lijkt de eerste ijsdag te worden, maar of dat zo is, hangt af van nota bene die mogelijke sneeuw/dooi.

Ik lees ook berichten dat de SSW die in de steigers staat waarschijnlijk de stempel 'major' zal krijgen. Geen garanties, maar dit zijn wat mij betrwft voortekenen voor een allesbehalve saaie winterperiode. Dat zie toch ook wel in de pluim, december is nog niet afgeschreven.

Global warming

Voorlopig is het in bijna heel Nederland boven 0....... tegen de pluim in.....het kan vriezen of dooien. De verwachting voor een groot deel van december is dooien.

lans

Citaat van: Global warming op vr 14 dec 2018 - 00:27
Voorlopig is het in bijna heel Nederland boven 0....... tegen de pluim in.....het kan vriezen of dooien. De verwachting voor een groot deel van december is dooien.

Hoezo tegen de pluim in? Volgens de pluim zou het -2 worden en dat gaat zeker gebeuren als straks de bewolking wegtrekt. Ik zou ook nog eens de betekenis van dooien opzoeken als ik jou was.
achterhoek

zwoof

GFS komt in de 00Z run  met sneeuw aanzetten op de kerstdagen. Wie weet komt het wel uit en hebben we een (deels) witte kerst sinds jaren.  Ik zou ook niet meer weten hoe lang dat is geleden.   ;)











Tyshane

Mooie setting Swoof, als dat toch eens zou uitkomen. Is weer een tijdje geleden ja, ik heb er wel zin in, kom maar op! :P

Brisk

Citaat van: zwoof op vr 14 dec 2018 - 08:00
GFS komt in de 00Z run  met sneeuw aanzetten op de kerstdagen. Wie weet komt het wel uit en hebben we een (deels) witte kerst sinds jaren.  Ik zou ook niet meer weten hoe lang dat is geleden.   ;)


Laatste witte kerst. 2010?
Let is snow, let it snow, let it snow!

Der RoX

Volgens mij was dat 2010 inderdaad. Toen viel er de week voor kerst best een pak sneeuw
WiNtEr!!11!1!@

Armand

De pluimen van GFS en EC zijn nu weer wat warmer geworden gemiddeld. En zo schommelt de onzekerheid weer verder. Om maar even een voorbeeld te geven; GFS (en GEM) gaan vlak voor kerst voor een blokkade op de Oceaan met een Groenlandhoog:


Mooie situatie, maar EC wil hier bijvoorbeeld helemaal niets van weten en ook de ENS van GFS ziet er heel verschillend uit. De warmere opties blijven in de meerderheid, maar ik durf geen uitspraken te doen over de periode rond en na kerst. Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden, waarbij de (indrukwekkende) koudere opties helaas nog in de minderheid zijn.

Een oorzaak is misschien het behoorlijke gevecht in de stratosfeer. Daar vormt zich een (major?) SSW, maar de Polar Vortex biedt flink wat weerstand en diept zelfs nog wat verder uit:


Enorme temperatuursverschillen op dit niveau en ik kan me daarbij voorstellen dat er het e.e.a. flink gehusseld wordt, wat dan mogelijk ook weer invloed kan uitoefenen aan de druksystemen aan de grond. Zeker als we iets verder kijken; dan ontstaat er mogelijk een nieuwe SSW, waarbij de Vortex richting Amerika verplaatst:


Het geeft mooi aan dat er flink wat veranderingen plaatsvinden in de stratosfeer. Het is in elk geval geen 'standaard' winter met een sterke Vortex boven de Noordpool die daar blijft liggen.

BD6

Kleine vlokjes in Midden Limburg. Daken worden langzaam wit...

GeneralDuke

Citaat van: BD6 op vr 14 dec 2018 - 14:46
Kleine vlokjes in Midden Limburg. Daken worden langzaam wit...

:o :o Mooi!

Bedankt voor de update weer Armand. Wat zorgt er eigenlijk voor dat op zo'n grote hoogte opeens een temperatuursverschil van 80 graden ontstaat?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Mooie sneeuwrun Harmonie, hele land sneeuw, regen nergens te bekennen!





Hirlam ongeveer hetzelfde!

Joep

Dit is de sneeuwprognose volgens gfs. Het model berekent voor bijna heel Europa sneeuw, tot en met het eind #december. Opmerkelijk is de sneeuwval aan het einde van de run, waar het Amerikaanse model tevens een flinke bel met #kou berekent van Scandinaviƫ naar centraal Europa
https://t.co/lHQmyPOCIe

https://twitter.com/weerenradar/status/1073611148585512960?s=09

Weer en radar

Armand

Citaat van: GeneralDuke op vr 14 dec 2018 - 15:31
:o :o Mooi!

Bedankt voor de update weer Armand. Wat zorgt er eigenlijk voor dat op zo'n grote hoogte opeens een temperatuursverschil van 80 graden ontstaat?

Dat heeft vaak te maken met een verzwakking van Poolwervel, een aanwezige westelijke stroming. Hierdoor kan er hogedrukopbouw ontstaan in verschillende luchtlagen waardoor er een behoorlijke stuwing van warme lucht kan plaatsvinden. Het een versterkt het ander vaak ook weer (meer een positieve feedbackloop). Het is een vrij complex gebeuren, waarvan met name de gevolgen nog redelijk onbekend zijn. Hoe een SSW precies ontstaat kan ik helaas niet uitleggen, daar heb ik de kennis niet voor  ::) Je kunt op het internet wel voldoende artikelen en website vinden die het uitleggen, mijn ervaring leert dat je dat waarschijnlijk wel wat tijd en moeite gaat kosten ;D

Harmonie komt inderdaad met veel sneeuw. Volgens de Guidance van het KNMI berekent dit model de temperatuur wat te koud, maar je weet natuurlijk maar nooit of dat daadwerkelijk ook een 'fout' is ;) De sneeuwkansen zijn nog vrij complex, maar ik vermoed dat met name het midden, oosten en noorden wat sneeuw kunnen verwachten met mogelijk ook enige accumulatie. Voor het westen en zuiden is de situatie wat moeilijker. Hier ligt waarschijnlijk net het punt waarbij de bovenlucht weer terug afkoelt, waardoor het hier een net-wel-net-niet situatie lijkt te worden.

gilleeesss

Citaat van: TMCThomas op vr 14 dec 2018 - 17:27
Mooie sneeuwrun Harmonie, hele land sneeuw, regen nergens te bekennen!


Hirlam ongeveer hetzelfde!

Klopt die 2de kaart wel? Volgens mij ging de eerste neerslag als regen vallen in west belgie.. Pas overgaand eens het de zuidwesten van nederland bereikte, dus west-vlaanderen enkel regen zag ik toch al dagen.

TMCThomas

Citaat van: gilleeesss op vr 14 dec 2018 - 18:45
Klopt die 2de kaart wel? Volgens mij ging de eerste neerslag als regen vallen in west belgie.. Pas overgaand eens het de zuidwesten van nederland bereikte, dus west-vlaanderen enkel regen zag ik toch al dagen.

Lijkt wel te kloppen, harmonie berekent als een van de weinige (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Hirlam) ook sneeuw voor heel belgie, word bij dit kaartje echter geen rekening gehouden met sneeuw die weer wegsmelt.


gilleeesss

Misschien toch wel wat vlokken die naar beneden dwarrelen voor even hier dan, maar vooral NO nederland kans om een sneeuwdek te zien ;) De kaarten na dit weekend zijn ook nog altijd een warboel, benieuwd wat het allemaal wordt

Powered by EzPortal