Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117442 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

De omslag bij EC zit nog steeds ergens op volgend weekend, al dan niet zaterdag of zondag. Inderdaad iets verplaats vergeleken met afgelopen runs. Vanaf woensdag wordt het dan beduidend kouder, met misschien ook de eerste Hellmannpunten! ;)

Toch denk ik dat het uitstellen van de omslag naar een zachter weertype geen doorlopende trend gaat worden. De kansen op een hervatting van een vrij wisselvallig weertype vanaf volgend weekend zijn erg groot. Zo af en toe zie ik een kleine kans op een snelle terugval naar een koud weertype, maar deze kans is te klein om hier uitvoerig op in te gaan.

Dan de stratosfeer. Inderdaad een behoorlijke opwarming van GFS:


We zien hier de temperaturen op grote hoogte in de stratosfeer bij het niveau van 10hPa. De kern van koude temperaturen beneden de -80 is de Polar Vortex. Deze is vrij sterk (hoe kouder hoe sterker) en stimuleert de straalstroom en daarmee de depressieactiviteit op lagere hoogtes. Verder zien we een behoorlijke opwarming van de stratosfeer boven een deel van Rusland, tot zelfs boven het vriespunt.

Normaal zien we in de winter een forse versterking van de Vortex die zich meestal rond de Noordpool bevindt. De temperatuur zakt in de kern diep onder de -70/-80. Door dit behoorlijke temperatuurverschil ontstaat er een west-oost georiënteerde stroming in de winter op het Noordelijk Halfrond, die als een meest ronde vorm rondom de Vortex stroomt. Daarom diepen depressies forser uit en worden luchtdrukverschillen in de winter vaak veel groter dan in de zomer. In de winter zitten we dan ook vaak onder invloed van deze west-oost-georiënteerde stroming. 

De sterkte van de Vortex bereikt meestal zijn hoogtepunt zo eind december / eerste helft van januari. Laatste jaren raakte de Vortex vaak beschadigd in februari, wat leidde tot laat winters weer in maart.

Door deze forse opwarming (SSW) kan de Vortex flink ontregeld worden. Als de Vortex ontregeld wordt, dan heeft dit invloed op de straalstroom. Komende periode zien we een verplaatsing van de Vortex. De Vortex wordt door subtiele opwarmingen in de stratosfeer steeds wat van positie veranderd en ligt niet stabiel boven de Noordpool. Dit heeft tot gevolg dat de straalstroom wel aanwezig is, maar niet persé sterk in west-oost richting rondom de Vortex raast, soms kan deze wat meanderen. De Vortex blijft voorlopig wel nog aanwezig, de kern van lage temperaturen verdwijnt immers niet maar verplaatst zich alleen.

Nu staat er in de periode rond kerst deze SSW op het programma. Natuurlijk nog enige onzekerheid, maar mogelijk kan deze opwarming de Vortex in tweeën splitsen en daarmee sterk verzwakken. Dan neemt de kans op blokkades sterk toe, wat in het juiste geval kan leiden tot winterweer in onze omgeving. Er zit wel 'vertraging' op de gebeurtenissen in de stratosfeer en de uiteindelijke veranderingen hier op lagere hoogtes. Dat kan makkelijk enkele weken duren, dan zitten we al ver in januari. Bovendien betekent een split van de Vortex NIET automatisch winterweer in onze omgeving!

Kort samengevat: De Vortex is komende periode niet stabiel en verplaatst zich steeds wat. Dit biedt wat kansen op winterse situaties, maar veel uitspraak kunnen we daar niet over doen. Rond de kerst staat er mogelijk een SSW op het programma. Mocht dit doorgaan, dan kan de Vortex splitsen en daarmee de nemen de kansen op winterse situatie wel aanzienlijk toe later in januari.

Allemaal LT dus, er valt met weinig zekerheid over te vertellen, maar het blijft wel zeer interessant om te volgen en kan grote invloed hebben op het verdere verloop van de (tweede?) winterhelft ;)


GeneralDuke

Citaat van: Johannes96 op ma 10 dec 2018 - 14:13
Let's pray for the SSW!

Helaas rijmt dat niet zo mooi in het Engels :P
Verder ben ik ook nooit zo'n fan van die correlaties tussen een SSW en koude winters. Er zijn ook veel voorbeelden waarbij een SSW niet gevolgd werd door een kouder winter, of dat het juist in Amerika of Siberië ijskoud werd.

Ik vermoed dat de komende dagen wel wat Hellmannpunten verzameld gaan worden. Houd de temperatuurskaarten in de gaten en vooral ook het Hellmanntopic!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas

Weet iemand waar ik deze GFS parallel kan bestellen?  ;)



Modellen hebben het er overigens nog flink moeilijk mee, zie hier bijvoorbeeld voorbeeldje van ECMWF.

Aankomende Zondag volgens de run van gister:



Aankomende zondag volgens de run van vandaag:



Sneeuwval is ook weer terug in de kaarten nu voor zondag, maar dat zal nog wel een aantal keer veranderen.




Joep


winter67

Toch lijkt het dat de kou nog langer blijft op zondag ook koude leden bijgekomen

Extremissimorum

Die vrijdag/zaterdag/zondag begint steeds interessanter te worden, ook als je kijkt naar de dagen daarna.

Vrijdag een best grote kans op de eerste ijsdag van het seizoen (en de eerste hellmannen!), zaterdagavond extreem grote onzekerheid en sneeuwkansjes, en daarna nog altijd (kleine) kansen op voortzettng van winters speldenprikje. Komende dagen maar eens zien of de pluim wat duidelijkere signalen gaat afgeven, of dat het echt weer snowcasten wordt.

Global warming

Citaat van: Extremissimorum op ma 10 dec 2018 - 22:06
Die vrijdag/zaterdag/zondag begint steeds interessanter te worden, ook als je kijkt naar de dagen daarna.

Vrijdag een best grote kans op de eerste ijsdag van het seizoen (en de eerste hellmannen!), zaterdagavond extreem grote onzekerheid en sneeuwkansjes, en daarna nog altijd (kleine) kansen op voortzettng van winters speldenprikje. Komende dagen maar eens zien of de pluim wat duidelijkere signalen gaat afgeven, of dat het echt weer snowcasten wordt.

Zolang Zwoof niet actief is is de winter ver weg (gelukkig)

GeneralDuke

Hoe staat het met de sneeuwkansen voor vrijdag? Ik had daarover wat kaartjes zien langskomen, zijn daar nog ontwikkelingen in?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

flyineddy

Citaat van: GeneralDuke op di 11 dec 2018 - 00:31
Hoe staat het met de sneeuwkansen voor vrijdag? Ik had daarover wat kaartjes zien langskomen, zijn daar nog ontwikkelingen in?

Die zijn samen met de verlenging van de kou verplaatst naar zaterdag/zondag.

Toch wel best interessante ontwikkelingen in de laatste runs. Van een hele korte periode iets frisser weer met een abrupte overgang naar zachter weer, naar een paar dagen best koud/winters met een meer geleidelijke overgang naar zachter weer. Hopelijk draaien de kaarten niet terug. Ik ben benieuwd wat het gaat worden. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

zwoof

Citaat van: Global warming op ma 10 dec 2018 - 23:40
Zolang Zwoof niet actief is is de winter ver weg (gelukkig)

Nou, laten we zeggen dat een klein wintertje zeer nabij is. Dat wil zeggen; vorst / sneeuw en wellicht een ijsdag.  Aannemelijk is dat we de eerste hellmannetjes van dit jaar binnenkort bij gaan schrijven.   Met nog enkele van dit soort koude 'kwakkels' zijn we het  stadium 'buitengewoon zacht ' op de hellmannladder in elk geval alweer snel voorbij.  Het wachten is natuurlijk op een echte (wat langere) vorstperiode.  (liefst met sneeuw vooraf uiteraard)    8)




dennis089

Ik vind de winter vooralsnog ook weer een beetje jammer om het maar uit te drukken in woorden.

Met uitzondering van enkele prikkels zoals de zeer korte koude periode die zich momenteel aandoet is het helaas niks anders dan we gewend zijn.

En we kunnen langzaam al gaan stellen dat met de vooruitzichten de eerste wintermaand alweer voorbij is. M.a.w. december gaat niks meer brengen en daarna volgt nog januari. En vanaf februari wordt het alweer langzaamaan lente, lichter en warmer. Nog even doorbikkelen in deze donkere periode...

X-treme

Citaat van: dennis089 op di 11 dec 2018 - 18:42
Ik vind de winter vooralsnog ook weer een beetje jammer om het maar uit te drukken in woorden.

Met uitzondering van enkele prikkels zoals de zeer korte koude periode die zich momenteel aandoet is het helaas niks anders dan we gewend zijn.

En we kunnen langzaam al gaan stellen dat met de vooruitzichten de eerste wintermaand alweer voorbij is. M.a.w. december gaat niks meer brengen en daarna volgt nog januari. En vanaf februari wordt het alweer langzaamaan lente, lichter en warmer. Nog even doorbikkelen in deze donkere periode...

Het is 11 december!
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Der RoX

Ik kan me nog een week in maart herinneren dat het even niet langzaam aan lente werd...
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Citaat van: dennis089 op di 11 dec 2018 - 18:42
Ik vind de winter vooralsnog ook weer een beetje jammer om het maar uit te drukken in woorden.

Met uitzondering van enkele prikkels zoals de zeer korte koude periode die zich momenteel aandoet is het helaas niks anders dan we gewend zijn.

En we kunnen langzaam al gaan stellen dat met de vooruitzichten de eerste wintermaand alweer voorbij is. M.a.w. december gaat niks meer brengen en daarna volgt nog januari. En vanaf februari wordt het alweer langzaamaan lente, lichter en warmer. Nog even doorbikkelen in deze donkere periode...

Ja, voor je het weet, is het alweer december, nietwaar? Ik zou maar niet te ver kijken. Eerst aankomend weekend, nog zo veel onzekerheid. En daarna? Als die SSW uitkomt, kan er nog van alles gebeuren eind januari. En daarvoor ook nog, maar daar kunnen we nu nog niets over zeggen.

En wat verwacht je nou eigenlijk? Dat het gelijk hosannah is in december? We zijn verwend in 2010, maar voor winters in december kun je beter in regionen zijn die van nature al kouder zijn. Het kan wel Nederland, maar ik zou niet een winter nu al negatief beoordelen. Je zegt het zelf al: "(...) helaas niks anders dan we gewend zijn."

Armand

De kaarten zien er op termijn nu eenmaal niet naar uit dat er een behoorlijke winterse setting opkomst is. Deze behoorlijke winterse settingen (zoals dec 2010 of feb 2012) zie je vaak wel al enige tijd in de kaarten verschijnen. Dit soort situaties hoeven we waarschijnlijk niet meer te verwachten zoals Dennis ook al aangaf, maar de kans hierop is natuurlijk bij ons klimaat behoorlijk klein.

De normale, Nederlandse winter moet het vaak hebben van enkele korte, winterse perioden die bij elkaar opgeteld toch op een redelijk normaal aantal vorst- ijs- en sneeuwdagen uitkomen. Ook op korte termijn krijgen we nu een korte, maar toch even iets winterse periode. Wie weet krijgen we daar later in december nog meer van, maar echt een behoorlijke winterse setting zou zich nu rond deze tijd in de kaarten en pluimen kenbaar moeten maken, wil deze richting kerst gaan plaatsvinden.

Wat januari, februari en maart gaan brengen valt natuurlijk nog niet te zeggen. Er zijn allerlei theorieën over SSW, etc, maar een redelijke betrouwbare voorspelling kan hierop niet gemaakt worden. We zullen gewoon moeten afwachten en moeten genieten van de (korte) periodes van winterweer die wel voorkomen ;)

Adrie

Citaat van: dennis089 op di 11 dec 2018 - 18:42
Ik vind de winter vooralsnog ook weer een beetje jammer om het maar uit te drukken in woorden.

Met uitzondering van enkele prikkels zoals de zeer korte koude periode die zich momenteel aandoet is het helaas niks anders dan we gewend zijn.

En we kunnen langzaam al gaan stellen dat met de vooruitzichten de eerste wintermaand alweer voorbij is. M.a.w. december gaat niks meer brengen en daarna volgt nog januari. En vanaf februari wordt het alweer langzaamaan lente, lichter en warmer. Nog even doorbikkelen in deze donkere periode...
nog 3maanden doorslapen,dan gaan we kijken wat jouw voorjaar brengt,

Adrie

Citaat van: Global warming op ma 10 dec 2018 - 23:40
Zolang Zwoof niet actief is is de winter ver weg (gelukkig)
welterusten  tot de lente

Reutel

Nou als je de laatste runs een beetje volgt dan zie dat we waarschijnlijk van zaterdag op zondag kunnen gaan lantaarnpaalstaren

TMCThomas

Ik wou net zeggen! Zo slecht is het nou allemaal ook weer niet.
We beginnen nu net aan een koudere periode, hier vriest het al.
Ja die wordt hoogstwaarschijnlijk weer afgeblazen na zondag maar de modellen komen hier en daar nog best met leuke (ZEER) lange termijn kaartjes, zie hier bijvoorbeeld GFS parallel voor net na kerst.



Ook wordt er gewerkt aan een lekkere opwarming die het weer bij ons wellicht ook positief kan opschudden.



En we kunnen mogelijk we zondag weer even kort genieten van een witte wereld, al zijn de modellen gezien de termijn het nog lang niet met elkaar eens maar zie hier bijvoorbeeld.
Arpege: (gaat nog niet verder maar ziet er al goed uit)



GEM:



Powered by EzPortal