Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117496 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Tam op ma 03 dec 2018 - 22:44
Ach het KNMI kan er ook wat van met het aanpassen van oude data. Homogeniseren noemen ze dat.

Over dat homogeniseren kun je inderdaad een hele discussie voeren. De gevolgen van het 'manipuleren' van bepaalde meetreeksen levert dan soms ook vreemde resultaten op. Ik zou hier een voorbeeld van kunnen geven, maar dat lijkt me meer iets voor een ander topic. Dat homogeniseren heeft het KNMI tot nu toe toegepast op de meetreeksen van vijf stations: De Bilt, Den Helder (De Kooy), Maastricht (Beek), Vlissingen (Souburg) en Eelde (Groningen). Zoals je kunt zien maakt ook station Eelde dus deel uit van de gehomogeniseerde stations, het station waarvan het oude dagrecord nu bij bepaalde media dreigt te verdwijnen. Bij het homogeniseren van de gecombineerde meetreeks van Groningen en Eelde is alleen het deel voor 1951 aangepast, het record van 2 december 1953 heeft dus geen correctie ondervonden. Naast dat het feitelijk onjuist is om een oud record te vervangen door een evenaring, is het ten tweede jammer dat deze oude records daarmee uit beeld verdwijnen en daarmee ten derde op de langere termijn een verkeerd beeld geven van de weerhistorie. Uiteindelijk zullen deze oude (maximum) records toch wel allemaal stuk voor stuk het loodje gaan leggen als we de huidige klimaatscenario's mogen geloven, tot die tijd moeten we ze koesteren. ;)

Overigens zijn er gisteren (3 december) ook weer een behoorlijk aantal dagrecords bijgekomen, 19 stuks in totaal. En ook nu gaat het weer fout, weerstatistieken.nl bestempelt de evenaring van 13,3 graden uit 1954 op station De Bilt als nieuw dagrecord. Ook voor dit oude record geldt dat het homogeniseren geen invloed heeft gehad. Ik vraag me af of de site weerstatistieken.nl nog wel wordt onderhouden, want het relatief nieuwe station Voorschoten ontbreekt in de lijst met stations terwijl het al sinds juli 2014 operationeel is.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tam

Citaat van: Arend op di 04 dec 2018 - 12:00
Over dat homogeniseren kun je inderdaad een hele discussie voeren. De gevolgen van het 'manipuleren' van bepaalde meetreeksen levert dan soms ook vreemde resultaten op. Ik zou hier een voorbeeld van kunnen geven, maar dat lijkt me meer iets voor een ander topic. Dat homogeniseren heeft het KNMI tot nu toe toegepast op de meetreeksen van vijf stations: De Bilt, Den Helder (De Kooy), Maastricht (Beek), Vlissingen (Souburg) en Eelde (Groningen). Zoals je kunt zien maakt ook station Eelde dus deel uit van de gehomogeniseerde stations, het station waarvan het oude dagrecord nu bij bepaalde media dreigt te verdwijnen. Bij het homogeniseren van de gecombineerde meetreeks van Groningen en Eelde is alleen het deel voor 1951 aangepast, het record van 2 december 1953 heeft dus geen correctie ondervonden. Naast dat het feitelijk onjuist is om een oud record te vervangen door een evenaring, is het ten tweede jammer dat deze oude records daarmee uit beeld verdwijnen en daarmee ten derde op de langere termijn een verkeerd beeld geven van de weerhistorie. Uiteindelijk zullen deze oude (maximum) records toch wel allemaal stuk voor stuk het loodje gaan leggen als we de huidige klimaatscenario's mogen geloven, tot die tijd moeten we ze koesteren. ;)

Overigens zijn er gisteren (3 december) ook weer een behoorlijk aantal dagrecords bijgekomen, 19 stuks in totaal. En ook nu gaat het weer fout, weerstatistieken.nl bestempelt de evenaring van 13,3 graden uit 1954 op station De Bilt als nieuw dagrecord. Ook voor dit oude record geldt dat het homogeniseren geen invloed heeft gehad. Ik vraag me af of de site weerstatistieken.nl nog wel wordt onderhouden, want het relatief nieuwe station Voorschoten ontbreekt in de lijst met stations terwijl het al sinds juli 2014 operationeel is.

Ik heb me verder niet verdiept in het homogeniseren van dagrecords maar meer in het algemeen (in de meteorologische statistieken).

Dit artikel geeft een enigszins duidelijke uitleg:

https://nl.sott.net/article/4839-Het-mysterie-van-de-verdwenen-hittegolven

Als er 16 van de 23 hittegolven verdwijnen geeft mij dit aan de beschikbare informatie met een korreltje zout te nemen. Of de oude data klopt niet en de aanpassingen (homogenisatie) is een uitvloeisel daarvan en kan dus ook nooit precies zijn, of de oude data klopt wel en de aanpassingen dus niet. Al met al, de statistieken die beschikbaar zijn kan ik niet als harde waarheid aannemen.

Arend

Citaat van: Tam op di 04 dec 2018 - 12:29
Ik heb me verder niet verdiept in het homogeniseren van dagrecords maar meer in het algemeen (in de meteorologische statistieken).

Dit artikel geeft een enigszins duidelijke uitleg:

https://nl.sott.net/article/4839-Het-mysterie-van-de-verdwenen-hittegolven

Als er 16 van de 23 hittegolven verdwijnen geeft mij dit aan de beschikbare informatie met een korreltje zout te nemen. Of de oude data klopt niet en de aanpassingen (homogenisatie) is een uitvloeisel daarvan en kan dus ook nooit precies zijn, of de oude data klopt wel en de aanpassingen dus niet. Al met al, de statistieken die beschikbaar zijn kan ik niet als harde waarheid aannemen.

De oude data is nog steeds te raadplegen, je kunt dus kiezen.  ;) Maar of je nu kijkt naar de homogene of inhomogene data de trend is duidelijk. In geen van de data zal je hittegolven terugvinden die 2018 overtreffen.

https://www.meteo-service.nl/index.php/topic,7654545.msg1247489.html#msg1247489
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Zynex


Armand

Nog steeds veel onzekerheid over aanstaande koelere periode. De pluim laat veel spreiding toe en er zijn allerlei oplossingen. Wel moet ik erbij vermelden dat de 'echte' winterse oplossingen in de minderheid zijn. Ik keek overigens net nog even naar de runs van klimaatmodel CFS. Eerst kwam dit model enkele weken terug nog met redelijk normale temperaturen voor komende winter, nu zie ik afwijkingen t.o.v. normaal tussen de +2 en de +5 graden als gemiddelde van verschillende runs :o Vrij zelden voorspelt een run een negatieve afwijking momenteel.

CFS is zeker niet heilig, maar het geeft wel aan dat dit seizoensmodel toch wel omgeslagen is naar de warme kant moment. Je ziet het liever niet, maar over de betrouwbaarheid valt nog veel te twijfelen natuurlijk. We zullen ons maar gaan focussen op een wat betrouwbaardere termijn ;)

Joep

Ec12 met hoge druk boven Scandinavie en kouder volgende week. Hopen dat hij lang blijft liggen daar...

TMCThomas

Inderdaad prachtige kaarten ECMWF, ook op grote hoogte heerlijk koud.



Benieuwd naar de pluim zomenteen, heb al gehoord dat ie aardig goed zou zijn.

Arend

Citaat van: TMCThomas op di 04 dec 2018 - 20:58
Inderdaad prachtige kaarten ECMWF, ook op grote hoogte heerlijk koud.

Op geringe hoogte is het hier nu al koud.  :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tam

Citaat van: Arend op di 04 dec 2018 - 13:07
De oude data is nog steeds te raadplegen, je kunt dus kiezen.  ;) Maar of je nu kijkt naar de homogene of inhomogene data de trend is duidelijk. In geen van de data zal je hittegolven terugvinden die 2018 overtreffen.

https://www.meteo-service.nl/index.php/topic,7654545.msg1247489.html#msg1247489

Ik weet dat de data beschikbaar is. Eenvoudig te vinden voor de geïnteresseerden. Waar ik meer op doel is dat het roeptoeteren in de media voor de meute gebaseerd wordt op de laatst beschikbare data en dat het homogeniseren hiermee een draai geeft aan wat er onder het publiek leeft.

Dat 2018 een bijzonder jaar was qua hitte en droogte staat vast. (Totdat het misschien aangepast wordt in 2075 en het dan allemaal wel blijkt mee te vallen)

Hector Pascal

Mijn verwachting is dat het tijdelijk kouder wordt met temperaturen net boven het vriespunt en daarna weer verzachting....
Nul bestaat niet.

Arend

Citaat van: Tam op di 04 dec 2018 - 22:29
Ik weet dat de data beschikbaar is. Eenvoudig te vinden voor de geïnteresseerden. Waar ik meer op doel is dat het roeptoeteren in de media voor de meute gebaseerd wordt op de laatst beschikbare data en dat het homogeniseren hiermee een draai geeft aan wat er onder het publiek leeft.

Dat 2018 een bijzonder jaar was qua hitte en droogte staat vast. (Totdat het misschien aangepast wordt in 2075 en het dan allemaal wel blijkt mee te vallen)

Je wordt op je wenken bedient, het KNMI noemt het nu toeval (de langdurige blokkade van afgelopen jaar). Hele verhaal hier:

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/waar-was-de-westenwind

Niks aan de hand, toch?  ::)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

EC 12 oper Scandihoog vanaf midden volgende week, kouder en sneeuwkansen eind volgende week.

Joep


Habbo

Voor vrijdag indd wat kansen. Hopelijk verdwijnen ze niet weer.

TMCThomas

Nou, dat valt tegen, het lijkt helaas weer niet echt te lukken.
De uitloper van hogedruk blijkt toch niet zo mooi uit de verf te komen als eerder gedacht, het scandihoog komt er (waarschijnlijk) nog wel maar is hierdoor een stuk zwakker dan eerder berekend. Hij kan dan ook niet op tegen de depressie's op de oceaan die helaas toch wat krachtiger uitpakken en wordt vrij snel weer weg geduwd. Zonder echt kou op gang te krijgen naar Nederland, dat is in elk geval de trend op het moment.
Zie hier bijvoorbeeld GFS:



Deze poging tot een blokkade lijkt dus te gaan falen. Hopen dat er snel een nieuwe poging komt.

Oh er borrelt trouwens wel iets hoog in de stratosfeer, mogelijke ssw?


EDIT: verkeerde afbeelding aangepast.

Zynex

Ach al 5 jaar lang pakt alles verkeerd uit? Het is niet anders. Met een zeeklimaat kan je gewoon geen echte winter verwachten.

Arend

Morgen (en overmorgen) dan eindelijk weer eens neerslag van betekenis voor het grootste deel van het land? Het peil van de Rijn lijkt weer te gaan stijgen, maar er moet in grote delen van dit land nog ontzettend veel neerslag vallen om het tekort weg te werken, en vervolgens een buffer op te bouwen voor volgend jaar.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

 
De nieuwste run ecmwf 12Z +192h laat een spannende en interessante situatie zien.Een diepe depressie met mogelijk sneeuw trekt over Nederland richting onze oosterburen. Mocht het lagedrukgebied een zuidelijke koers volgen dan blíjven we in de koude lucht zitten.
Nog ver weg maar wel interessant om in de gaten te houden.

weerstation ermelo

Joep

Hier de mogelijke sneeuwval over een week. Is ver weg maar zeker interessant om te volgen

winter67

Citaat van: Joep op do 06 dec 2018 - 21:05
Hier de mogelijke sneeuwval over een week. Is ver weg maar zeker interessant om te volgen
Alles zal afhangen van dat laagje als het onder ons doorgaat zou de koudere periode langer duren als ie boven ons gaat dan komt een zachtere weertype met temps van normaal

Powered by EzPortal