Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117436 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

AFTH14

Citaat van: JKleinjan op di 20 nov 2018 - 18:35
Ondertussen is hier (Wierden) de eerste sneeuw aan het vallen. Wat begon met lichte regen is nu (natte)sneeuw geworden.
Lantaarnpaal staren  8)
Foto`s!  ::)

gilleeesss

GFS 12z Brussel:

Met andere woorden; ze weten het niet meer. Zoiezo even door een zure appel bijten deze week? Daarna weten ze het allemaal niet meer. In mijn ogen wordt het zoiezo geen lange saaie WC ;) Das al positief imo

winter67

Pff al die onzin over een wc hier is allemaal op ultra termijn de afgelopen runs word mt per run kouder meestal geeft de pluim op ultra termijn temps die oplopen naar het gemiddelde laat me verassen geloof totaal iet op een wc

gilleeesss

Citaat van: winter67 op di 20 nov 2018 - 18:49
Pff al die onzin over een wc hier is allemaal op ultra termijn de afgelopen runs word mt per run kouder meestal geeft de pluim op ultra termijn temps die oplopen naar het gemiddelde laat me verassen geloof totaal iet op een wc

Kvind de 12z weer iets slechter dan de 6z (pluim dan, kaarten heb ik niet echt vergeleken) Weet alleen dat de 12z echt geen patroon in zit van luchtverdeling:o

winter67

Citaat van: gilleeesss op di 20 nov 2018 - 18:53
Kvind de 12z weer iets slechter dan de 6z (pluim dan, kaarten heb ik niet echt vergeleken) Weet alleen dat de 12z echt geen patroon in zit van luchtverdeling:o
Bedoelde ook ec erbij kijk maar eens naar pluim volgende week nieuwe kou uitbraak gem zit bij 1.8 controle warme uitbijter en daarnaast zat koude leden bijgekomen op lt

Arend

Citaat van: winter67 op di 20 nov 2018 - 21:31

Bedoelde ook ec erbij kijk maar eens naar pluim volgende week nieuwe kou uitbraak gem zit bij 1.8 controle warme uitbijter en daarnaast zat koude leden bijgekomen op lt

Control een warme uitbijter? Dit is gewoon een prullenbakrun met wat de control laat zien. Erg veel onzekerheid nog in deze pluim al lijkt er wel een cluster voor koudere opties te gaan.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

EC is inderdaad helemaal niet slecht, oper is gewoon goed koud te noemen!
EDIT: oeps te laat met de pluim.

GeneralDuke

Inderdaad weer een kouder cluster, we gaan het gewoon opnieuw proberen ;D
Dit schrijft de meerdaagse guidance erover:

Modelbeoordeling en onzekerheden
De EC-clusterscenario's laten aanvankelijk alleen geblokkeerde oplossingen zien, maar op de langere termijn laat een toenemend aantal leden zien dat de blokkade afgebroken wordt. Uit verificatie blijkt dat de overgang naar een niet-geblokkeerd stromingspatroon over het algemeen minder scoort. Een bifurcatie is zichtbaar na het komende weekeinde, zowel in temperatuur, dauwpunt als windrichting. Ten opzichte van de vorige runs zijn er meer koude leden bijgekomen, maar het aantal zachte leden op de lange termijn is niet wezenlijk afgenomen.

Uitgifte: 21/11/2018 04.00 uur LT
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dennis089

Ik kan jullie vertellen wat er gebeurd.
Ik heb net een blik geworpen op de ec en gfs pluim.
Het staat vast. De WC staat te trappelen om op te starten.
En het ironische, vanaf 29 november slaat ie definitief aan. 29 november gaan we de herfst in, 2 dagen voor de aanvang van de wintermaanden.

Sterkte...ik ga in winterslaap ????

Armand

Citaat van: dennis089 op wo 21 nov 2018 - 10:43
Ik kan jullie vertellen wat er gebeurd.
Ik heb net een blik geworpen op de ec en gfs pluim.
Het staat vast. De WC staat te trappelen om op te starten.
En het ironische, vanaf 29 november slaat ie definitief aan. 29 november gaan we de herfst in, 2 dagen voor de aanvang van de wintermaanden.

Sterkte...ik ga in winterslaap ????

Nou, ook al zijn de warmere opties nog wat in meerderheid, er staat nog niets vast. Begin volgende week lijkt het even wat frisser te worden, waarbij de kans op nachtvorst vrij reëel blijkt. Daarna een forse tweedeling:


Een toch wel behoorlijke spreiding in de pluim, waaruit we alleen kunnen concluderen dat de verwachting tamelijk onzeker is voor na 29 november.

Arend

Citaat van: Armand op wo 21 nov 2018 - 11:14
Nou, ook al zijn de warmere opties nog wat in meerderheid, er staat nog niets vast. Begin volgende week lijkt het even wat frisser te worden, waarbij de kans op nachtvorst vrij reëel blijkt. Daarna een forse tweedeling:
Een toch wel behoorlijke spreiding in de pluim, waaruit we alleen kunnen concluderen dat de verwachting tamelijk onzeker is voor na 29 november.

En zo is het! De stelligheid waarmee sommigen of een winters scenario of een WC uit de pluim halen slaat helemaal nergens op. Onzekerheid troef.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Citaat van: dennis089 op wo 21 nov 2018 - 10:43
Ik kan jullie vertellen wat er gebeurd.
Ik heb net een blik geworpen op de ec en gfs pluim.
Het staat vast. De WC staat te trappelen om op te starten.
En het ironische, vanaf 29 november slaat ie definitief aan. 29 november gaan we de herfst in, 2 dagen voor de aanvang van de wintermaanden.

Sterkte...ik ga in winterslaap ????

Wauw, kun je ons leren hoe je dat zo zeker weet te concluderen uit de modellen? Dat wil ik ook kunnen ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jelle

Citaat van: dennis089 op wo 21 nov 2018 - 10:43
Ik kan jullie vertellen wat er gebeurd.
Ik heb net een blik geworpen op de ec en gfs pluim.
Het staat vast. De WC staat te trappelen om op te starten.
En het ironische, vanaf 29 november slaat ie definitief aan. 29 november gaan we de herfst in, 2 dagen voor de aanvang van de wintermaanden.

Sterkte...ik ga in winterslaap ????

Overigens vind ik het sinds ik terug ben uit Sevilla (31 oktober), op nog een dag aangename zomerwarmte met 19 graden, en misschien nog 2x een dag met 15 graden, overduidelijk herfst buiten. Alsof we pas herfst krijgen vanaf dan. Ik vind deze vrij donkere (al is de zon ons vaak nog redelijk goed gezind) dagen, alles behalve zomerachtig. Daarbij komt de thermometer hier al een poosje niet meer boven de 10 graden, maar wel geregeld onder het vriespunt. Gisteren zeiknat van de natte sneeuw met een muts en handschoenen. Noem het herfst, noem het winter, maar zoals jij het zomer noemt, zou ik dat niet willen doen  :o

Armand

Gisteravond leken de koude opties wat meer te worden, nu zijn de warmere opties weer duidelijk in de meerderheid. Het blijft op en neer schommelen, waarbij als we eerlijk zijn, de warmere opties steeds wel in de meerderheid blijven.

Echter tot en met woensdag 28 november, precies 1 week lang, lijkt het vrijwel zeker behoorlijk fris te blijven met op meerdere dagen wat nachtvorst en ook overdag (ver) beneden de 10 graden. Net zoals afgelopen dagen dus toch aardig fris. Daarna neemt de onzekerheid toe. Gezien de termijn van 1 week ga ik daar nog steeds geen uitspraken over doen, we zullen het wel zien. Wel is het feit zo dat met name de Opers afgelopen runs toch met een WC aankomen.

TMCThomas

Je merkt wel dat modellen er flink moeite mee hebben de laatste tijd. ze veranderen nu per run best sterk. Zeker de control zwabert bij het ECMWF tussen de uiterste heen en weer.

winter67

De mensen met een wc gaan toch gelijk krijgen vrees ik..

GeneralDuke

We moeten niet vergeten dat we nu bijna 2 graden onder gemiddeld zitten (normaal voor 21 nov. is 5,3, het was 3,4). Al met al zou je dit dus gewoon een winterprikje kunnen noemen, maar een die eigenlijk nog te vroeg komt waardoor de klimatologie nog te hoog ligt.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

flyineddy

Nu lees ik hier continu berichten over een opstartende WC (toegegeven, ik heb daar zelf ook aan bijgedragen), maar volgens mij gaat dat nog niet zomaar gebeuren.
Ja, het lijkt erop dat volgende week een stuk zachter wordt met meer storingsinvloeden, maar van een echte WC is volgens mij geen sprake.
De KNMI Guidance Meerdaagse geeft dit ook aan:

CiteerGuidance meerdaagse
Beoordeling lange termijn door meteoroloog


Geldig van zaterdag 24 november tot donderdag 06 december

Synoptische ontwikkeling:
Een omvangrijk hogedrukgebied strekt zich uit van IJsland naar Scandinavië en Oost-Europa. Lagedrukgebieden bevinden zich boven de Golf van Biskaje en Frankrijk. Het Franse laag trekt opvullend noordwaarts. Als gevolg hiervan wordt de invloed van lage druk op ons weerbeeld groter, terwijl de hoge druk zich nog wel handhaaft tussen IJsland en Noorwegen en zondag al weer ons weerbeeld bepaalt. Dit hoog trekt vervolgens oostwaarts, waardoor storingen boven de oceaan dichterbij kunnen komen. In de tweede helft van volgende week weet de eerste ons land te passeren, waarna december begint met een trekrug.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
De EC-clusterscenario's laten aanvankelijk alleen geblokkeerde oplossingen zien, maar op de langere termijn laat een toenemend aantal leden zien dat de blokkade afgebroken wordt. Uit verificatie blijkt dat de overgang naar een niet-geblokkeerd stromingspatroon over het algemeen minder scoort. En dat blijkt deze run ook uit het feit dat geblokkeerde oplossingen erin blijven zitten, al zijn het niet alleen koude oplossingen (afhankelijk van de positie van het hoog). Een bifurcatie blijft volgende week zichtbaar, maar het aantal warme leden krijgt op de lange termijn wel de overhand.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Bewolkt en met name zaterdag regen. Na het weekend meer zon en kleine neerslagkansen (20-30%). De temperaturen liggen ruim onder normaal.

Samenvatting EPS-periode:
Licht wisselvallig en aanvankelijk temperaturen ruim onder normaal. Vanaf begin december neemt de kans op temperaturen boven normaal toe naar 40-50%.

Paraaf meteoroloog: zwagers

Uitgifte: 22/11/2018 03.07 uur LT

Maar, zoals altijd, er kan nog van alles veranderen.
We zullen dus moeten zien wat er daadwerkelijk gaat gebeuren in de runs van de komende paar dagen.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

winter67

Vooruitzichten lange termijn
donderdag 29 november tot en met donderdag 06 december
Licht wisselvallig en aanvankelijk temperaturen ruim onder normaal. Vanaf begin december neemt de kans op temperaturen boven normaal toe naar 40-50%.

Valt toch allemaal nog mee onzekerheid is er nog steeds

Jenkie

Daarom ben ik ook erg benieuwd naar de kaarten. Hogere temperaturen wil natuurlijk niet meteen zeggen een wc...

Powered by EzPortal