Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117531 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: gilleeesss op ma 19 nov 2018 - 18:17
Oke het is duidelijk dat we even een (korte?) WC gaan hebben, maar ik heb toch de indruk dat het hogedruk hte eens gaat winnen en het niet een lange-saaie WC zal worden.

Bovendien is het niet eens zeker of we überhaupt wel naar een WC gaan. Tot redelijke termijn blijft het patroon geblokkeerd en redelijk fris. Bovendien is zelfs in deze termijn nog onzekerheid. Kijk bijvoorbeeld naar de 12z run van GFS en UKMO:

GFS:


UKMO:


Beiden modellen laten het patroon geblokkeerd blijven op +144h. Zoals je ziet is zelfs op deze termijn het verschil nog behoorlijk groot, waar UKMO best winters oogt. Pas ergens na +240h begint de WC pas een beetje op gang te komen in GFS. Dat is nog een behoorlijke termijn. Het is een behoorlijke omgooi geweest op LT gezien de kaarten daar veranderd zijn van winter naar WC, maar het is en blijft LT en dus hoeft het nog niets te betekenen. De kans op een WC is wel aanwezig gezien we richting december gaan, maar dat betekent niet dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren. ;)


Joep

Hirlam geeft voor West NL ook kans op wat (natte) sneeuw.

winter67

Spreiding is weer gigantische volgens gfs pluim

GeneralDuke

Citaat van: Arend op ma 19 nov 2018 - 15:12
Een westcirculatie is normaal voor deze tijd en in de winter. Die komt ook niet zomaar uit de lucht vallen, dat heeft te maken met grotere temperatuurtegenstellingen tussen de noordpool en evenaar. Ik moet nog zien dat we met een stevige WC te maken krijgen, terwijl het juist zo broodnodig is. De droogte duurt immers onverminderd voort, maar ik neem aan dat iedereen dat al wist.

Is dat temperatuursverschil niet juist groter in de zomer? ????

Citaat van: JerryL op ma 19 nov 2018 - 14:16
Ergens geloof ik niet dat die WC plotseling weer zou opstarten. Sinds, ik lees februari '18, niets en dan out of the blue komt hij weer. Zou het niet kunnen dat de modellen in hun staart steeds naar het ''normaal'' toewerken en dat het dus gewoon steeds wordt uitgesteld en het gewoon koud blijft?
En wie zegt ons, als die WC er is, dat hij weer heel snel wordt getemperd.

Ik heb inderdaad ook al langer het vermoeden dat modellen op lange termijn (>10 dagen) naar het gemiddelde klimaat convergeren. Uit ervaring zou ik zeggen dat dat inderdaad het geval is en het klinkt ergens ook wel logisch; de hoge uitbijters kun je dan wegstrepen tegen de lage uitbijters.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

TMCThomas


Snowfreak

WC???
Laten we gewoon blij zijn dat we dit (nog) niet meemaken  :P




RicardoDimm

Citaat van: Snowfreak op ma 19 nov 2018 - 21:56
WC???
Laten we gewoon blij zijn dat we dit (nog) niet meemaken  :P

Even onder de leken onder ons (waaronder ik), wat voor gevolgen zou dit hebben?

Geen afbeeldingen meequoten aub.

Bigfoot

Citaat van: RicardoDimm op ma 19 nov 2018 - 22:13
Even onder de leken onder ons (waaronder ik), wat voor gevolgen zou dit hebben?

Regen!

TMCThomas

Citaat van: RicardoDimm op ma 19 nov 2018 - 22:13
Even onder de leken onder ons (waaronder ik), wat voor gevolgen zou dit hebben?
Een stevige West circulatie die talloze lagedrukgebieden over onze omgevingen heen sleept, dus inderdaad een hoop regen en zachte temperaturen, vreselijk voor elke winterliefhebber, zoiets als dit kan namelijk lang stand houden. Misschien dat iemand anders er nog wat dieper op in kan gaan.

WRF blijft me overigens verassen met de sneeuwval van morgen, al denk ik dat dat hij nog wel bij zal draaien.


Harmonie maakt het wel erg treurig:

dennis089

Die control is inmiddels ook al weggevaagd. We kunnen er inmiddels niet meer omheen. Zoveel signalen elke dag opnieuw wijzen op een opstartende westcirculatie (wc). En aangezien deze al vanaf de lente heeft moeten wachten zal die staan te trappelen om een paar maanden aan te houden. Sterkte winterlovers... Het wordt een verschrikkelijke natte, droevige en grijze donkere winter :o : '(

Hector Pascal

Citaat van: dennis089 op di 20 nov 2018 - 10:39
Die control is inmiddels ook al weggevaagd. We kunnen er inmiddels niet meer omheen. Zoveel signalen elke dag opnieuw wijzen op een opstartende westcirculatie (wc). En aangezien deze al vanaf de lente heeft moeten wachten zal die staan te trappelen om een paar maanden aan te houden. Sterkte winterlovers... Het wordt een verschrikkelijke natte, droevige en grijze donkere winter :o : '(

Het mooie van het weer is dat je er niks over kunt zeggen wat het de komende maanden gaat doen. Alles, maar dan ook alles, wat buiten de termijn van tien dagen tevoorschijn komt, kun je zo in de prullenbak gooien. Geen enkele waarde, hooguit een trend. Dus of het een verschrikkelijke, natte, droevige en grijze donkere winter wordt, is gewoon weer afwachten. Ik heb in ieder geval hoop...(op een koude winter).
Nul bestaat niet.

sjaak_trekhaak

Buienradar geeft op de 24h voor Drenthe toch wel wat sneeuw om 18:00 8)

JKleinjan

Volgens mij zijn juist de dubbele cijfers juist weer iets uitgesteld op middellang termijn en blijf het voorlopig fris. Er is zelfs een kleine daling te zien op MT, m.a.w, er is nog niks zeker met betrekking tot die WC.

Remy

In Bourtange valt nu heel lichte sneeuw.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Arend

Citaat van: GeneralDuke op ma 19 nov 2018 - 20:38
Is dat temperatuursverschil niet juist groter in de zomer? ????

Volgens mij weet jij het antwoord daarop zelf heel goed.  ;)  Maar weer eens een mooi filmpje doen waar alles prima in wordt uitgelegd?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

GeneralDuke

Citaat van: Arend op di 20 nov 2018 - 13:22
Volgens mij weet jij het antwoord daarop zelf heel goed.  ;)  Maar weer eens een mooi filmpje doen waar alles prima in wordt uitgelegd?

Hmmm oke, met eenzelfde redenering kwam ik tot de andere conclusie :P Namelijk dat in de zomer de (sub)tropen sterker opwarmen dan de polen, en dat er daardoor juist in de zomer een grotere temperatuursgradiënt is. Wat maakt dat dit verschil belangrijker is in de winter?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Hector Pascal

Citaat van: GeneralDuke op di 20 nov 2018 - 13:44
Hmmm oke, met eenzelfde redenering kwam ik tot de andere conclusie :P Namelijk dat in de zomer de (sub)tropen sterker opwarmen dan de polen, en dat er daardoor juist in de zomer een grotere temperatuursgradiënt is. Wat maakt dat dit verschil belangrijker is in de winter?

Bij de evenaar schijnt de zon vrijwel elke dag zo'n 12 uur, terwijl dit bij ons nogal varieert. In de winter maar 8 uur en in de zomer 18 uur. Dus in de winter koelt het Noordpoolgebied sterk af, terwijl de evenaar nagenoeg gelijk blijft. Het temperatuursverschil is in de winter dan ook veel groter.
Nul bestaat niet.

Jenkie

Een heldere, duidelijke uitleg over de WC en waarom deze uitblijft. Wel in het Duits... https://mobile.twitter.com/daserste/status/1064474886423367682
Vraag me ook af als ik dit zie of we binnenkort een  echte wc gaan krijgen....

TMCThomas

Wat een weer vandaag zeg, net even een stuk tegen de wind in gefietst,kan je zeggen dat dat niet bepaald prettig is. Alhoewel kreeg er wel een aardige winters gevoel bij ;)
Neerslag gebied valt nog wat groter uit dan ik zelf had gedacht, als we harmonie volgen zou het zelfs nog iets verder moet activeren, ben benieuwd.
Webcam van Duitsland op het moment: https://www.wetter.com/hd-live-webcams/deutschland/bielefeld/53284de5749d0/ zoals te zien is blijft het daar ondanks dat bielefeld 100 meter boven nap ligt nog niet liggen. Vraag me dus ook af of dat in Nederland wel zal gebeuren

JKleinjan

Ondertussen is hier (Wierden) de eerste sneeuw aan het vallen. Wat begon met lichte regen is nu (natte)sneeuw geworden.
Lantaarnpaal staren  8)

Powered by EzPortal