Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117491 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Ik vind de pluim van gfs anders nog helemaal niet slecht hoor. Ja control zit op lange termijn hoog maar de rest nog steeds aardig koud.

Wel pluim oost, midden is verkeerd*

GeneralDuke

De scherpe randjes zijn er wel een beetje van af, maar zolang het 's nachts blijft vriezen en overdag lekker fris met zon is, ben ik medio november zeer tevreden. Zoals gezegd, het is belangrijker dat die westcirculatie van de kaarten blijft. Dat geeft het continent de kans om even goed af te koelen - ik neem aan dat er nog voldoende warmte zit in de bodem - zodat het later in het seizoen lekker kan winteren.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Lothiriel

Altijd speciaal wel hoe goed die modellen zijn bij het creëren van een verwachting in de zomer die ook grotendeels of zelfs volledig uitkomt en dat het in de winter in 90 procent van de gevallen (helaas) bij meteofictie blijft  :) Het is ook nog wat vroeg voor winter natuurlijk, maar dat zeggen we elk jaar... en dan is het ineens maart en is de kans op winterweer verkeken, haha.

Ik hoop nog steeds op een sneeuwrijke december. Dan mag wat mij betreft de winter stoppen in januari. IJs en schaatsen zegt me niet zoveel al zou ik de liefhebbers wel nog een elfstedentocht gunnen.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

gilleeesss

Het mag dan allemaal slechter worden, kijk eens wat een mooi scandi-hoog we hebben ;) (Beetje positivisme inblazen hier)

TMCThomas

En kijk eens wat leuke sneeuwkaartjes!
ICON lokaal 1-2cm



GFS: lokaal 4-5cm



WRF: lokaal 5-6CM



EDIT: En hopen dat GFS parellel een keer gelijk heeft ;)


gilleeesss

Vandaag is precies toch niet de leukste dag om de kaarten te volgen, hopelijk morgen beter :) Ook de sneeuw zie ik niets van in huis komen buiten de hoger gelegen gebieden, maargoed we zijn pas mid nov

winter67

Citaat van: gilleeesss op za 17 nov 2018 - 18:29
Vandaag is precies toch niet de leukste dag om de kaarten te volgen, hopelijk morgen beter :) Ook de sneeuw zie ik niets van in huis komen buiten de hoger gelegen gebieden, maargoed we zijn pas mid nov
Nou de kaarten in het begin van de dag waren drama maar gfs vind ik toch aan het bijdraaien de kou blijft iets langer volgens de pluim

gilleeesss

Citaat van: winter67 op za 17 nov 2018 - 18:52
Nou de kaarten in het begin van de dag waren drama maar gfs vind ik toch aan het bijdraaien de kou blijft iets langer volgens de pluim

Naja, Brussel heeft een gemiddelde van 6 graden in de pluim van gfs, is toch graadje of 2-3 omhoog op redelijk korte termijn. Het blijft wel spannend natuurlijk,

SniperEye

Als de wens de vader van de gedachte is dan zal dit een moeizaam topic zijn voor degene die hier last van hebben betreffende de winterverwachtingen.

Enfin, ik volgde e.e.a. al via Twitter en merkte al op dat velen nog voorzichtig waren met het trekken van conclusies. SSW's worden al snel verbonden aan koning winter, echter is dit slechts een ingrediënt, doch ook een hoofdbestandsdeel voor koning winter.

De scherpe kantjes zijn er nu even van af. De meteorologische winter is nog niet eens begonnen, dus helemaal vreemd is dat ook niet. Ik wacht eerlijk gezegd meer op neerslag om het neerslagtekort van dit jaar enigszins te compenseren.

GeneralDuke

Citaat van: TMCThomas op za 17 nov 2018 - 18:09
EDIT: En hopen dat GFS parellel een keer gelijk heeft ;)

Haha ja die mag er zeker wezen!
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dennis089

De kou is helemaal verdwenen in zowel gfs als ec. Ik was even vergeten hoe dat ieder jaar ging in de winter. En ook dit jaar is de eerste uitstel en afstel weer een feit ????????

Global warming

Citaat van: dennis089 op za 17 nov 2018 - 23:23
De kou is helemaal verdwenen in zowel gfs als ec. Ik was even vergeten hoe dat ieder jaar ging in de winter. En ook dit jaar is de eerste uitstel en afstel weer een feit ????????

Het wordt echt wel wat kouder de komende decade. Misschien iets nuchterder naar de LT verwachtingen kijken kan een hoop teleurstelling voorkomen.
Oosten wind wil niet altijd zeggen dat zeer koude lucht op transport gaat.......en december wordt record warm....of niet  ;)

Joep

Zowel EC als GFS komen met sneeuwopties in de loop van dinsdag avond op nadering van een hoogtelaag/trogstoring

Wintersportweerman

Adrie

Citaat van: dennis089 op za 17 nov 2018 - 23:23
De kou is helemaal verdwenen in zowel gfs als ec. Ik was even vergeten hoe dat ieder jaar ging in de winter. En ook dit jaar is de eerste uitstel en afstel weer een feit ????????
Ik dacht dat jij in je winterslaap zat als zomerliefhebber 8) 8)

GeneralDuke

Zulke sneeuwkaartjes op deze termijn, dat stemt hoopvol! :) Kan niet wachten
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Jelle

Citaat van: GeneralDuke op zo 18 nov 2018 - 10:30
Zulke sneeuwkaartjes op deze termijn, dat stemt hoopvol! :) Kan niet wachten

Niet teveel op verheugen hoor. De termijn gaat nu wel, maar de hoeveelheden zijn gering. Dat kan nog weleens lastig worden ;)

dennis089

Citaat van: Adrie op zo 18 nov 2018 - 01:52
Ik dacht dat jij in je winterslaap zat als zomerliefhebber 8) 8)
idd.. wordt weer tijd.  8)

TMCThomas

Ondanks dat ik steeds meer begin te vrezen dat ook de aankomende sneeuw niet veel voor zal stellen hebben een aantal modellen nog wel wat in de kaarten staan.

WRF: lokaal (vooral noord nederland) 2 cm mogelijk



GFS: lokaal (ook vooral noord nederland) 2-3 cm mogelijk



ICON: lokaal 3-4 cm mogelijk



ECMWF en Arpege hebben geen of nauwelijks sneeuw in de kaarten voor de nacht van dinsdag op woensdag.

Lothiriel

Gewoon 8 graden woensdag en donderdag en zelfs 10 op vrijdag. Wat een winterinval  :P



Ach als het relatief droog blijft ben ik al blij. De afgelopen tijd was veel te druilerig naar mijn gevoel, m'n halve tuin werd herschapen in een modderbad (niet dat ie zo groot is maar toch).
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

De modellen lijken momenteel inderdaad voor het noorden te gaan wat betreft sneeuwkansen dinsdag/woensdag. Enige onzekerheid lijkt er nog steeds wel in te zitten, maar de trend is momenteel dat het neerslaggebied voornamelijk over het oosten en noorden van Nederland lijkt te trekken met een niet al te hoge intensiteit.

Powered by EzPortal