Winterdiscussie topic 2018/2019 Deel 1

Topic gezien door 117586 bezoekers
Gestart door Armand, ma 12 nov 2018 - 17:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Armand

Dit is overigens de boosdoener en die zit toch vrij stevig in de modellen momenteel:



Dat lagedrukgebied op de Oceaan breekt uiteindelijk de blokkade en maakt de op LT de weg vrij voor nieuwe lagedrukgebieden. Dat is vrij gevaarlijk, want voor je het weet zit je in de WC...
Zo snel kan het gaan; van ijskoude winterkaarten tot een opstartende WC binnen enkele dagen. Dat geeft wel duidelijk aan hoe springerig LT kan zijn.

gilleeesss

De neerslag is er bijna helemaal uit voor dinsdag/woensdag voor Belgie, Nederland lijkt wel nog een kansje te hebben op witte vlokken? Wel jammer dat de kaarten zo zijn gekeerd, maargoed. Het is nog maar eind november, en er zitten nog kansen in op verbetering :P

Lothiriel

Zou wel typerend zijn als de WC weer begint nu de winter eraan komt na een half jaar in geen velden of wegen te bespeuren te zijn :(

Hopen dat dat ASAP uit de kaarten verdwijnt...
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

flyineddy

Citaat van: Lothiriel op zo 18 nov 2018 - 20:14
Zou wel typerend zijn als de WC weer begint nu de winter eraan komt na een half jaar in geen velden of wegen te bespeuren te zijn :(

Hopen dat dat ASAP uit de kaarten verdwijnt...

Inderdaad, hier ben ik ook een beetje bang voor. We zitten al vanaf eind februari telkens met vergelijkbare hoge druk situaties, met vrijwel geen kans voor een westelijke stroming. Dat is gewoon al bijna 9 hele maanden. Het zal een keer voorbij moeten zijn, maar ik had veel liever dat het halverwege augustus zou gebeuren. Dan hadden we misschien nog wat leuke onweerssituaties gehad. Maar als het nu eindelijk zou omslaan kan het maar zo zijn dat we de komende 4 maanden met een westcirculatie zitten met weinig kans op winterweer. Dat zou, voor de winterliefhebbers, best wel zuur zijn.

Laten we het afwachten, maar ik hoop dat het beeld van de afgelopen maanden zich nog een tijdje weet te handhaven, of anders plaatsmaakt voor een situatie waarbij het weer ook goed winters wordt.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

TMCThomas

ai, Harmonie verwacht niet veel sneeuw voor Nederland dinsdagavond. alleen het uiterste noorden lijkt kans te hebben op een paar vlokjes. GFS doet ongeveer hetzeflde.


Aan de andere kant heb je ook nog ICON die het het wel al vanaf het midden van het land laat beginnen, ook in zijn nieuwste run.



Toch vrees ik in dit geval dat Harmonie er beter op zit.

GeneralDuke

De befaamde WC, daar is-ie weer hoor ????????????
Toch interessant hoe de weerkaarten vaak uiteindelijk weer naar zo'n oplossing convergeren, terwijl die blokkade toch ook best lang erin zat. Ach eens zal het goed vallen, nog voldoende wintermaanden voor de boeg :)
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Extremissimorum

Citaat van: GeneralDuke op ma 19 nov 2018 - 06:29
De befaamde WC, daar is-ie weer hoor ????????????
Toch interessant hoe de weerkaarten vaak uiteindelijk weer naar zo'n oplossing convergeren, terwijl die blokkade toch ook best lang erin zat. Ach eens zal het goed vallen, nog voldoende wintermaanden voor de boeg :)

Lees: 'nog alle wintermaanden voor de boeg!'

GeneralDuke

Citaat van: Extremissimorum op ma 19 nov 2018 - 08:31
Lees: 'nog alle wintermaanden voor de boeg!'

True, bedankt voor de correctie  ;D
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

JerryL

West circulatie.... hahahaha de hele zomer was hij foetsie..... en dan nu komen..... nee vast een hoax.

We krijgen gewoon een Witte Kerst en Elfstedentocht in jan/feb 2019.

Koen-IJM

Niet erg veel winter meer over... Toch bijzonder hoe de kaarten/pluimen binnen 48 uur compleet omslaan. Ruim een week waren alle weermodellen het erover eens: de winter zou z'n intrede doen. Er was een stevig oostelijk compenent aanwezig en bovendien waren de runs erg consistent. Jammer genoeg lijkt het beetje winter na de komende dagen alweer gevlogen te zijn. Laten we hopen op een ommezwaai en dat de WC zijn intrede nog een paar maanden uitsteld.

dennis089

Ik bekeek net eerst de pluimen van gfs en ec en zag al direct tekenen voor een opstartende WC. En dan lees ik hier dat ik niet de enige was. Opvallend veel leden die voor een west windrichting gaan, meer neerslag signalen en gematigde temperaturen. Geloof me die WC gaat er niet meer uit, hoe erg ik dat ook voor jullie allemaal en ook mezelf vind. Regenachtig en bewolkt wordt het eind november en december.

Lothiriel

Ons klimaat heeft echt een hekel winterliefhebbers  :'( Zelfs geen vlokje sneeuw is ons gegund...

En we weten allemaal hoe moeilijk zo'n WC te stoppen is (lees: quasi nooit). Gelukkig ga ik skiën in februari dus hopelijk wel veel sneeuw en vrieskou in de Alpen! :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

JerryL

Ergens geloof ik niet dat die WC plotseling weer zou opstarten. Sinds, ik lees februari '18, niets en dan out of the blue komt hij weer. Zou het niet kunnen dat de modellen in hun staart steeds naar het ''normaal'' toewerken en dat het dus gewoon steeds wordt uitgesteld en het gewoon koud blijft?
En wie zegt ons, als die WC er is, dat hij weer heel snel wordt getemperd.

Arend

Citaat van: JerryL op ma 19 nov 2018 - 14:16
Ergens geloof ik niet dat die WC plotseling weer zou opstarten. Sinds, ik lees februari '18, niets en dan out of the blue komt hij weer. Zou het niet kunnen dat de modellen in hun staart steeds naar het ''normaal'' toewerken en dat het dus gewoon steeds wordt uitgesteld en het gewoon koud blijft?
En wie zegt ons, als die WC er is, dat hij weer heel snel wordt getemperd.

Een westcirculatie is normaal voor deze tijd en in de winter. Die komt ook niet zomaar uit de lucht vallen, dat heeft te maken met grotere temperatuurtegenstellingen tussen de noordpool en evenaar. Ik moet nog zien dat we met een stevige WC te maken krijgen, terwijl het juist zo broodnodig is. De droogte duurt immers onverminderd voort, maar ik neem aan dat iedereen dat al wist.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Lothiriel

Citaat van: Arend op ma 19 nov 2018 - 15:12
Een westcirculatie is normaal voor deze tijd en in de winter. Die komt ook niet zomaar uit de lucht vallen, dat heeft te maken met grotere temperatuurtegenstellingen tussen de noordpool en evenaar. Ik moet nog zien dat we met een stevige WC te maken krijgen, terwijl het juist zo broodnodig is. De droogte duurt immers onverminderd voort, maar ik neem aan dat iedereen dat al wist.

De afgelopen weken is er toch erg veel water uit de lucht gevallen... M'n tuin is een grote modderhoop. Gezien er weinig water verdampt in de winter moet dat watertekort toch al flink geslonken zijn in vergelijking met het eind van de zomer?
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Arend

Citaat van: Lothiriel op ma 19 nov 2018 - 15:56
De afgelopen weken is er toch erg veel water uit de lucht gevallen... M'n tuin is een grote modderhoop. Gezien er weinig water verdampt in de winter moet dat watertekort toch al flink geslonken zijn in vergelijking met het eind van de zomer?

Over België heb ik geen parate cijfers, ik kijk alleen naar de situatie in Nederland. Ik heb wel het vermoeden dat jouw tuintje niet representatief is voor de algehele situatie in België.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TMCThomas

WRF doet in zijn laatste run wat verrassends en geeft heel Nederland wat sneeuw.

Andere modellen willen nog niet echt hierin mee, alleen bij COSMO-D2 en in mindere mate hirlam komt het ook zuidelijker

Lothiriel

Citaat van: Arend op ma 19 nov 2018 - 16:11
Over België heb ik geen parate cijfers, ik kijk alleen naar de situatie in Nederland. Ik heb wel het vermoeden dat jouw tuintje niet representatief is voor de algehele situatie in België.  ;)

Ja, ik weet alleen dat er in België in ieder geval wijdverspreid veel regen is gevallen, zeker niet alleen in m'n tuintje ;). Maar ik geloof je wel hoor, ik juich neerslag toe maar ik heb weinig zin in een verregende en zachte winter, hetgeen een hardnekkige WC betekent voor de Lage Landen.
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Armand

Het neerslagtekort is nog steeds behoorlijk aanwezig. We zitten momenteel op 469,3 mm dit jaar in De Bilt. Dat is goed voor een top-4 notering van droogste jaren ooit van 1 januari tot en met 18 november.
Dat we zeer waarschijnlijk niet meer op de normale neerslagsom terecht gaan komen lijkt me vrij groot, maar hoe groot het neerslagtekort precies gaat worden valt nog niet te zeggen. Mocht de WC daadwerkelijk opgang komen dan kan er nog best wat vanaf gesnoept worden.

Inderdaad wel vrij opmerkelijk dat die WC er zo plotseling ingekomen is. Het is nog allemaal LT en geeft dus zeker geen zekerheid, maar eerlijk gezegd begint het wel redelijk somber uit te zien. Wel was er rond augustus ergens ook een periode dat het in eerste instantie wisselvalliger leek te worden, maar dit toch uitbleef. Echter moeten we wel objectief blijven en onder ogen komen dat de kans op een WC wel groter wordt naarmate december nadert.

gilleeesss

Oke het is duidelijk dat we even een (korte?) WC gaan hebben, maar ik heb toch de indruk dat het hogedruk hte eens gaat winnen en het niet een lange-saaie WC zal worden.

Powered by EzPortal