Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 79989 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vlerk

Bedankt Marcel, het begint er steeds meer op te lijken dat we een unieke en onvergetelijk zomer aan het beleven zijn. Ik hou er van!

JerryL

Dank Marsel voor deze input.

Ik lees het al. De voorspelde regen blijft in het bekende vat. De optelsom vergroot zich. Wanneer volgt dan de door vele (of enkele) gewenste zondvloed wel? Niets zo veranderlijk als het weer zeg ik altijd, maar het weer veranderd niet en is dodelijk saai. Dodelijk en saai en de combinatie van beide.  Elke vorm van verkoeling is tijdelijk of komt in het geheel niet.

Wat ik mij afvraag; waardoor is de straalstroom gestopt? Wat is de missing-link. Heeft het te maken met de vulkaanuitbarstingen? Of is er een andere oorzaak. Dit weer moet een oorzaak hebben, toch?

Marsel

Citaat van: JerryL op di 24 jul 2018 - 11:49
Dank Marsel voor deze input.

Ik lees het al. De voorspelde regen blijft in het bekende vat. De optelsom vergroot zich. Wanneer volgt dan de door vele (of enkele) gewenste zondvloed wel? Niets zo veranderlijk als het weer zeg ik altijd, maar het weer veranderd niet en is dodelijk saai. Dodelijk en saai en de combinatie van beide.  Elke vorm van verkoeling is tijdelijk of komt in het geheel niet.

Wat ik mij afvraag; waardoor is de straalstroom gestopt? Wat is de missing-link. Heeft het te maken met de vulkaanuitbarstingen? Of is er een andere oorzaak. Dit weer moet een oorzaak hebben, toch?

Mwa, als we het dan over wat significantere en grootschaligere neerslag hebben lijkt me het KF voor de nacht naar zaterdag en deels zaterdag overdag toch een vrij zekere factor. Uiteraard is het deels convectief en lijkt langzame deactivatie terwijl het systeem ons land richting het ootsen passeert een reële optie, maar zoals het nu lijkt is het front het meest actieve weersysteem van de afgelopen weken. Alles opgeteld zal uiteraard lang niet iedereen een deels gevulde regenmeter te zien krijgen, maar als we het dan over neerslag hebben is het KF momenteel onze grootste hoop ;).

De straalstroom is in de zomer overigens over het algemeen zwakker en is daarmee eerder geneigd om te gaan meanderen. Ook nu is 'ie er nog gewoon hoor, no worries ;). Hij loopt alleen cyclonaal gekromd langs de flank van de Rossbygolf ten westen van Europa waarbij wij, Europa dus, vrijwel constant in de opgaande tak zitten. Je hoeft deze langdurig geblokkeerde situatie niet meteen aan klimaatverandering linken daar een situatie als deze zichzelf na verloopt van tijd in het zadel werkt en houdt. Dat enorme hittebastion loopt inmiddels solide tot voorbij de poolcirkel en daarmee zien we op continentale schaal verhoogde geopotentialen, en daarmee dus een verandering in het bovenluchtpatroon.

Met name de Scandinavische blokkade speelt een belangrijke, zoniet cruciale rol in het niet door kunnen stomen van Atlantische depressies en daarmee het herstellen van de noord-zuid temperatuur gradiënt. Blokkades hebben sowieso de neiging repetitief te zijn, een soort van selfsupporting system. Nu is de schaal waarop dit momenteel gebeurt wel uitzonderlijk te noemen maar het kan zomaar zijn dat dit een gril is van het 'weer' in plaats van het klimaat. Daarvoor komen deze setups nog te weinig voor. Let wel, ik ontken de algemene opwarming niet maar we moeten ten aanzien van de huidige situatie niet te snel conclusies trekken.

Tam

Citaat van: Marsel op di 24 jul 2018 - 12:10
Mwa, als we het dan over wat significantere en grootschaligere neerslag hebben lijkt me het KF voor de nacht naar zaterdag en deels zaterdag overdag toch een vrij zekere factor. Uiteraard is het deels convectief en lijkt langzame deactivatie terwijl het systeem ons land richting het ootsen passeert een reële optie, maar zoals het nu lijkt is het front het meest actieve weersysteem van de afgelopen weken. Alles opgeteld zal uiteraard lang niet iedereen een deels gevulde regenmeter te zien krijgen, maar als we het dan over neerslag hebben is het KF momenteel onze grootste hoop ;).

De straalstroom is in de zomer overigens over het algemeen zwakker en is daarmee eerder geneigd om te gaan meanderen. Ook nu is 'ie er nog gewoon hoor, no worries ;). Hij loopt alleen cyclonaal gekromd langs de flank van de Rossbygolf ten westen van Europa waarbij wij, Europa dus, vrijwel constant in de opgaande tak zitten. Je hoeft deze langdurig geblokkeerde situatie niet meteen aan klimaatverandering linken daar een situatie als deze zichzelf na verloopt van tijd in het zadel werkt en houdt. Dat enorme hittebastion loopt inmiddels solide tot voorbij de poolcirkel en daarmee zien we op continentale schaal verhoogde geopotentialen, en daarmee dus een verandering in het bovenluchtpatroon.

Met name de Scandinavische blokkade speelt een belangrijke, zoniet cruciale rol in het niet door kunnen stomen van Atlantische depressies en daarmee het herstellen van de noord-zuid temperatuur gradiënt. Blokkades hebben sowieso de neiging repetitief te zijn, een soort van selfsupporting system. Nu is de schaal waarop dit momenteel gebeurt wel uitzonderlijk te noemen maar het kan zomaar zijn dat dit een gril is van het 'weer' in plaats van het klimaat. Daarvoor komen deze setups nog te weinig voor. Let wel, ik ontken de algemene opwarming niet maar we moeten ten aanzien van de huidige situatie niet te snel conclusies trekken.


Even een simpel vraagje. Zou de huidige setup hier mee te maken kunnen hebben? https://weather.com/storms/hurricane/news/2018-07-18-tropical-activity-madden-julian-oscillation-late-month Aangezien we aan de ene kant die blokkade hebben en aan de andere kant er op dit moment geen systemen zijn die de energieverdeling vanaf de evenaar op de atlantische oceaan in gang zetten?

Marsel

Citaat van: Tam op di 24 jul 2018 - 12:24

Even een simpel vraagje. Zou de huidige setup hier mee te maken kunnen hebben? https://weather.com/storms/hurricane/news/2018-07-18-tropical-activity-madden-julian-oscillation-late-month Aangezien we aan de ene kant die blokkade hebben en aan de andere kant er op dit moment geen systemen zijn die de energieverdeling vanaf de evenaar op de atlantische oceaan in gang zetten?

Haha dat noem je een simpel vraagje? ;)
De link tussen tropische circulaties en -golven en het weer op de gematigde breedtes is nog steeds onderwerp van discussie in de huidige wetenschap. Het antwoord zal ik je schuldig moeten blijven. Er blijken wel enkele verbanden te zijn waarvan men bij het maken van seizoensverwachtingen gebruik van probeert te maken. Maar ik ben van de huidige status niet op de hoogte. Voor zover ik weet staat die wetenschap nog in de kinderschoenen. Wellicht dat anderen hier wel van op de hoogte zijn?

X-treme

De eerste 30er voor de Bilt is een feit, nog 2 te gaan  8)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

JerryL

Thnx Marsel voor de toelichting.

Voor mij het gewoon pech dat het zo loopt. Uiteraard geluk voor de vele die wel van dit weer kunnen genieten. Bij was het genieten helaas voorbij zo omstreeks half juli. Dat zie je aan mijn activiteit hier.

Marsel

Zeewind komt nu langzaam verder het land op. De laatste satellietfoto's laten een scherpe band met versterkte convectie zien op de kop van de circulatie. Progtemps laten zeer geisoleerd toppen tot rond FL150 toe hetgeen voldoende zou kunnen zijn voor een lokaal buitje. Momenteel ook hier forse stapelwolken, een wind die al om is naar WNW en richting het westen strak begrensde opklaringen. Nu al geruime tijd de zon niet gezien, prima zo :).

Arend

Sinds gisteren zijn er 4 KNMI-stations met een regionale hittegolf, daar zullen vandaag een aantal bij komen:
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

martijn

Citaat van: Marsel op di 24 jul 2018 - 13:47
Zeewind komt nu langzaam verder het land op. De laatste satellietfoto's laten een scherpe band met versterkte convectie zien op de kop van de circulatie. Progtemps laten zeer geisoleerd toppen tot rond FL150 toe hetgeen voldoende zou kunnen zijn voor een lokaal buitje. Momenteel ook hier forse stapelwolken, een wind die al om is naar WNW en richting het westen strak begrensde opklaringen. Nu al geruime tijd de zon niet gezien, prima zo :).
tot hoever verwacht je dat die zeewind het land in komt

Marsel

Citaat van: martijn op di 24 jul 2018 - 14:23
tot hoever verwacht je dat die zeewind het land in komt

Het echte momentum komt er pas rondom Tx tussen vier en vijf goed in. Dan kan het zeewindfront vanavond toch vrij rap landinwaarts doorstomen. Tussen acht en negen uur vanavond zal het vermoedelijk ergens langs de lijn Tilburg - Arnhem - Almelo liggen. Uiteindelijk loopt eind van de avond de voorste begrenzing via de oostgrens het land uit. Vannacht neemt dan de synoptische achtergrondstroming het weer over, dan veelal zwak uit noordelijke richting. Ondanks het feit dat de zeewind zover door rolt zal het vanavond in de hete luchtmassa toch nog lang >20C blijven.

flyineddy

Citaat van: Arend op di 24 jul 2018 - 14:09
Sinds gisteren zijn er 4 KNMI-stations met een regionale hittegolf, daar zullen vandaag een aantal bij komen:

Klopt dat wel? Ik dacht dat de 3 tropische dagen altijd binnen de periode van 5 dagen moest vallen. Dat is alleen bij Arcen aan het begin van de maand het geval.
Iemand die dit zeker weet?

Neemt overigens niet weg dat het lange warme perioden zijn, die best wel als een hittegolf aan kunnen voelen. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

vlerk

Citaat van: flyineddy op di 24 jul 2018 - 14:50
Klopt dat wel? Ik dacht dat de 3 tropische dagen altijd binnen de periode van 5 dagen moest vallen. Dat is alleen bij Arcen aan het begin van de maand het geval.
Iemand die dit zeker weet?

Neemt overigens niet weg dat het lange warme perioden zijn, die best wel als een hittegolf aan kunnen voelen. :)

Eddy.

Dat dacht ik idd ook, hittegolf zou dan vanaf morgen een feit zijn en dan met terugwerkende kracht gaan tellen.

Marsel

Citaat van: flyineddy op di 24 jul 2018 - 14:50
Klopt dat wel? Ik dacht dat de 3 tropische dagen altijd binnen de periode van 5 dagen moest vallen. Dat is alleen bij Arcen aan het begin van de maand het geval.
Iemand die dit zeker weet?

Neemt overigens niet weg dat het lange warme perioden zijn, die best wel als een hittegolf aan kunnen voelen. :)

Eddy.

Maakt niet veel uit Eddy. Als je 10 aaneengesloten zomerse dagen hebt en op dag 2, 6 en 9 tropische temperaturen behaalt heb je een hittegolf van 10 dagen.

dennis089

heb net een hardloopronde achter de rug. nieuwe uitrusting dus die moest getest worden. het was heftig.  :P
maar wat me heel erg opviel was hoe de boerenvelden erbij lagen. hier in de provincie genoeg land, en eigenlijk waren vrijwel alle gewassen uitgezonderd de mais toch wel erg slecht eraan toe. alles lag er gebogen bij en zag ernaar uit dat een paar dagen zonder regen nog wel kan maar dat het wel echt nijpend wordt. En nu vooral juist die heftige weken lijken te komen waarbij het nog veel warmer wordt en het maar de vraag is tot hoever er regen gaat vallen maak ik me wel ernstig zorgen voor onze gewassen.

Arend

Citaat van: Marsel op di 24 jul 2018 - 15:02
Maakt niet veel uit Eddy. Als je 10 aaneengesloten zomerse dagen hebt en op dag 2, 6 en 9 tropische temperaturen behaalt heb je een hittegolf van 10 dagen.

Hoop dat het onderstaande aanvullend helpt in het begrip van een hittegolf.

Een hittegolf is een serie van minstens (het mogen er dus ook meer zijn) 5 zomerse dagen, waarvan er zeker 3 (willekeurig) tropisch zijn.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Citaat van: dennis089 op di 24 jul 2018 - 15:02
heb net een hardloopronde achter de rug. nieuwe uitrusting dus die moest getest worden. het was heftig.  :P
maar wat me heel erg opviel was hoe de boerenvelden erbij lagen. hier in de provincie genoeg land, en eigenlijk waren vrijwel alle gewassen uitgezonderd de mais toch wel erg slecht eraan toe. alles lag er gebogen bij en zag ernaar uit dat een paar dagen zonder regen nog wel kan maar dat het wel echt nijpend wordt. En nu vooral juist die heftige weken lijken te komen waarbij het nog veel warmer wordt en het maar de vraag is tot hoever er regen gaat vallen maak ik me wel ernstig zorgen voor onze gewassen.

Het is voor veel boeren, vooral in het (Noord)Oosten afgelopen. De oogst is daar gewoon mislukt. Als dat nu nog niet duidelijk is, dan wel begin augustus. Leuk voor de boeren die het wel redden; de prijs gaat fors omhoog. De consument is de lul.

htoutenh

Citaat van: Marsel op di 24 jul 2018 - 11:17
Zaterdag dus waarschijnlijk een wat koelere dag waarbij de wind in het kielzog van het KF en de vore uit een west- tot noordwestelijke richting komt. Daarbij zijn langs het KF blijvend enkele (onweers)buien mogelijk, waarschijnlijk grotendeels elevated daar het KF 's middags zoals het er nu uitziet al over O-NL/W-DU zou moeten liggen. Mocht eea nog iets vertragen pakt het oosten nog de kans op zwaarder onweer mee, maar meer waarschijnlijk is dat zaterdagmiddag alleen voor Duitsland weggelegd. Details hieromtrent volgen uiteraard. Tx doet achter het KF vanzelfsprekend een forse stap terug maar met waarden tussen 20-25C in de kustgebieden en 25-30C wat verder het binnenland in blijft het nog wel zomers (deels afhankelijk van de activiteit en timing van het KF, zie spreiding op zaterdag). Daarbij is het achter het KF wisselend bewolkt en stiekem wellicht vele malen prettiger dan de komende dagen.

Bedankt weer voor deze update, Marsel! Voor ons hier in de Noord-Oost Achterhoek minder goede berichten. Het begint hier steeds meer op de verschroeide aarde te lijken. Het zeer hete weer hier is natuurlijk voor lang niet iedereen een pretje, maar daar komt wellicht zaterdag even een (kort?) einde aan. Belangrijk is dan ook dat de nachten minder warm worden, waardoor verkoeling, ook in huis, mogelijk is. Een steeds groter en voor velen al onoverkomelijk probleem is de aanhoudende droogte en daar komt zo te lezen in jou bijdrage nog lang geen einde aan. Voor zaterdag wellicht een kans, hoewel je daar ook een grote slag om de arm houdt. Al met al voor vele akkerbouwers hier desastreus.

flyineddy

Citaat van: Marsel op di 24 jul 2018 - 15:02
Maakt niet veel uit Eddy. Als je 10 aaneengesloten zomerse dagen hebt en op dag 2, 6 en 9 tropische temperaturen behaalt heb je een hittegolf van 10 dagen.
Citaat van: Arend op di 24 jul 2018 - 15:07
Hoop dat het onderstaande aanvullend helpt in het begrip van een hittegolf.

Een hittegolf is een serie van minstens (het mogen er dus ook meer zijn) 5 zomerse dagen, waarvan er zeker 3 (willekeurig) tropisch zijn.

Bedankt, dan had ik het dus verkeerd opgevat. :)
Ook bedankt voor de update, Marsel!

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

Jenkie

Ook hier staat de mais te verdrogen. Er zitten ook nauwelijks kolven in. Enkele boeren proberen het mais nog nat te houden. Iets wat ik nog niet eerder heb gezien (in 1976 was ik 4  ;D) Veel mais gaat verloren en het grasland ziet eruit als hooi.
Trouwens Marcel, ik heb ergens in mei een lezing gevolgd van Reinier van den Berg waarin hij wel degelijk voorspelde dat we steeds meer te maken gaan hebben met een sterk meanderende maalstroom ten gevolge van de opwarming. Een vooruitziende blik van hem toen  :) Ik weet niet meer precies hoe maar het heeft te maken met de polen die opwarmen waardoor er dus een sterkere golfbeweging ontstaat (een sterke stroming naar de polen?).

Powered by EzPortal