Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 79079 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Armand op do 21 jun 2018 - 11:49
Misschien niet heel verkeerd nee. Het blijft gewoon droog en de zon zal vaak te zien zijn. Temperatuur dan eerder rond de 25 graden. Aan de kust wat koeler, in het zuidoosten wat warmer. De periode lijkt ook gewoon nog steeds best lang aan te houden, dus wie weet hoe het een en ander zich uiteindelijk evolueert. Ik denk dat je daar een groot deel (werkend) Nederland een groot plezier mee doet i.p.v. 30 graden en een hittegolf.

Ik werk ook, maar hitte is prima wat mij betreft. Maar ik snap je punt. Lijkt sowieso een prima periode te worden.  Mogen we nog steeds content mee zijn.  :)

GeneralDuke

Is er nu al iets te zeggen of het een droge warme periode wordt of een waarin op dagelijkse gang wat convectie getriggerd kan worden?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Adrie

Gelukkig blijft die hitte weg zo het er nu voor staat,en de dagen gaan weer korter worden.onderweg naar mijn favoriete seizoen.

Marsel

Citaat van: Adrie op do 21 jun 2018 - 13:00
Gelukkig blijft die hitte weg zo het er nu voor staat,en de dagen gaan weer korter worden.onderweg naar mijn favoriete seizoen.


He Adrie, leuk dat je er weer bent, en gefeliciteerd met het bereiken van dit hoogtepunt; de langste dag ;D. Nog even uitzitten de komende 3-4 maanden. Dan mag je weer los ;). Zonder gekheid...feel free om ook hier gewoon te posten tijdens dit prachtige jaargetijde.

JerryL

Citaat van: Armand op do 21 jun 2018 - 11:49
Misschien niet heel verkeerd nee. Het blijft gewoon droog en de zon zal vaak te zien zijn. Temperatuur dan eerder rond de 25 graden. Aan de kust wat koeler, in het zuidoosten wat warmer. De periode lijkt ook gewoon nog steeds best lang aan te houden, dus wie weet hoe het een en ander zich uiteindelijk evolueert. Ik denk dat je daar een groot deel (werkend) Nederland een groot plezier mee doet i.p.v. 30 graden en een hittegolf.

Zo is dat! Maakte me er al druk om. Hier in Zaanstad blijven de temperaturen meestal wat achter, maar verder is het anders vooral in de nachten niet uit te houden. Overdag's op kantoor, en dan lijkt het altijd alsof je de enige bent die werkt. Hahahaha

Jenkie

Het is toch nog niet definitief van de baan, het bloedhete weer?

Marsel

Citaat van: Jenkie op do 21 jun 2018 - 18:04
Het is toch nog niet definitief van de baan, het bloedhete weer?

Die bloedhitte wel. Zomerweer nog niet. Maar met die wat noordelijkere stroming zal het met name in de noordelijke helft thermisch nog wel eens mee, of eigenlijk tegen kunnen vallen. Verder naar het zuiden waarschijnlijk wel zomers warm. Als de stroming iets aflandiger is wordt het al snel 25-30C. Maar dan moet het ULL vanuit oost Europa niet te dominant gaan worden. Wat dat betreft past de komende periode prima in het beeld van dit zomerseizoen: warm maar voorlopig zonder echte excessen (Tx 30-35C).

Eveline

25 tot 30 graden is ook prima ????????

jornonweer

gewoon mogelijk 1 a 2 weken 25-30 graden met veel zon hier in het zuid-oosten. zalig zomerweer dus, niet te fris en niet te heet.  8)
Danger is real, fear is a choice.

Armand

Vandaag toch wel echt even een dieptepunt. Weinig zon, veel wind en koud! Vanaf maandag gaan we de zon weer genoeg zien en loopt de temperatuur gestaagd wat op.

Marsel

Oh, oh, GFS12 oper wat doe je nu?! Het ULL over het oostelijk gedeelte van ScandinaviĆ« trekt  maandag en de dagen erna wat oostelijker, richting west Rusland, in plaats van centraal-/oost Europa zoals we gisteren zagen. Hierdoor komt het hoog aan de grond iets oostelijker uit en zien we op hoogte dat de perfecte omega structuur boven onze omgeving weer terug op de kaarten staat.

Eigenlijk lijken de kaarten nu weer op de loeihete uitvoer van eergisteren en de dagen ervoor. Deze oper letterlijk nemend: vanaf maandag in eerste instantie geleidelijk opwarmend met Tx richting woensdag oplopend naar grofweg 24-29C. De dagen erna in het midden en zuiden vrijwel dagelijks 30+. Het noorden regelmatig koeler ivm tussenkomst Noordzee (noordoostelijke wind).

Pfoe, krijg het er al warm van  ;D. Even kijken wat EC12 straks doet en uiteraard wachten op de ensembles. Maar als het hoogtelaag over oost Europa/west Rusland een vergelijkbare trekrichting als in de GFS12 oper zou krijgen....zijn we vertrokken voor een hittegolf waar we 'u' tegen zeggen. Blijft spannend op deze manier. Nog even geduld....

Tam

Hey, het gaat toch niet te vroeg beginnen? Ik had gezegd na juni niet eind juni.  8)

Marsel

GFS12 oper bovenin het ensemble. Kon ook bijna niet anders. EC oper tot +168h al wat koeler, met hoogtelaag wat westelijker. Nog steeds dik zomers warm voor het midden en zuiden. Eigenlijk zoals het de afgelopen runs was. Kan helaas geen plaatjes uploaden nu.

Arend

Citaat van: Armand op vr 22 jun 2018 - 15:40
Vandaag toch wel echt even een dieptepunt. Weinig zon, veel wind en koud! Vanaf maandag gaan we de zon weer genoeg zien en loopt de temperatuur gestaagd wat op.

Dieptepunt? Gisteren en vandaag genoten van het (relatief) koele weer. Eindelijk weer eens normaal leefbaar Nederlands weer met wat wind af en toe een buitje en draaglijke temperaturen. Prima zo. Heerlijk moment om even op te laden voordat de thermische ellende weer in volle hevigheid losbarst!  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Adrie

Citaat van: Marsel op do 21 jun 2018 - 14:26

He Adrie, leuk dat je er weer bent, en gefeliciteerd met het bereiken van dit hoogtepunt; de langste dag ;D. Nog even uitzitten de komende 3-4 maanden. Dan mag je weer los ;). Zonder gekheid...feel free om ook hier gewoon te posten tijdens dit prachtige jaargetijde.
Nou prachtig,vind het over 4 maanden toch leuker ,meer actie in het het weer en hier op het forum.Maar ik wens je natuurlijk ook vel plezier toe

Marsel

En zo zijn we weer terug bij af  ;D ::). Prima pluimpje, maar geen excessen meer. GFS00 en 06 doen grofweg hetzelfde. Het eerder aangehaalde hoogtelaag trekt westelijker en maakt daarmee de voor ons meest gunstige positie van het hoog (of ongunstige voor de koelteliefhebbers) vrij snel onmogelijk. Oftewel, vanaf dinsdag een droge zomerse periode voor het midden en zuiden met Tx grofweg tussen 24 en 30C onder regime van NO'elijke winden. Het noorden is met vlagen koeler door tussenkomst van de Noordzee.  Niks mis mee natuurlijk maar echt thermisch spektakel hoeven we op deze manier uiteraard niet meer verwachten.

Schrok gisteren al even van UKMO12 en GFS12. Toen zomaar vrijwel onafgebroken 4-7 tropische dagen. De soep wordt hier zelden zo heet gegeten als dat 'ie wordt opgediend. :-X Gezien het feit dat ULL's nogal notoire leventjes leiden en dus lastig te forecasten zijn op lange termijn zullen details (grootte van de noordcomponent) uiteindelijk bepalen hoe warm of hoe koel het wordt. Een zomerse periode zit er dus nog wel in, zeker voor het midden en zuiden. Maar langdurig tropisch? Het zou in theorie nog kunnen, maar dan moet het ULL aanmerkelijk oostelijker blijven. Dat is ogenschijnlijk het minder waarschijnlijke scenario geworden.

Armand

Citaat van: Marsel op za 23 jun 2018 - 14:24
En zo zijn we weer terug bij af  ;D ::). Prima pluimpje, maar geen excessen meer. GFS00 en 06 doen grofweg hetzelfde. Het eerder aangehaalde hoogtelaag trekt westelijker en maakt daarmee de voor ons meest gunstige positie van het hoog (of ongunstige voor de koelteliefhebbers) vrij snel onmogelijk. Oftewel, vanaf dinsdag een droge zomerse periode voor het midden en zuiden met Tx grofweg tussen 24 en 30C onder regime van NO'elijke winden. Het noorden is met vlagen koeler door tussenkomst van de Noordzee.  Niks is mee natuurlijk maar echt thermisch spektakel hoeven we op deze manier uiteraard niet meer verwachten.

Schrok gisteren al even van UKMO12 en GFS12. Toen zomaar vrijwel onafgebroken 4-7 tropische dagen. De soep wordt hier zelden zo heet gegeten als dat 'ie wordt opgediend. :-X Gezien het feit dat ULL's nogal notoire leventjes leiden en dus lastig te forecasten zijn op lange termijn zullen details (grootte van de noordcomponent) uiteindelijk bepalen hoe warm of hoe koel het wordt. Een zomerse periode zit er dus nog wel in, zeker voor het midden en zuiden. Maar langdurig tropisch? Het zou in theorie nog kunnen, maar dan moet het ULL aanmerkelijk oostelijker blijven. Dat is ogenschijnlijk het minder waarschijnlijke scenario geworden.

Precies! De Opers van GFS en EC wisselden de laatste runs wat in positie van het ULL, maar het gemiddelde van de ENS bleef vrij constant. En kijk eens wat voor een gemiddelde: gewoon 25 graden vanaf dinsdag/woensdag tot en met het einde van de pluim! Prima waardes voor Nederland. Nu zal het gemiddelde natuurlijk niet letterlijk uit gaan komen, het kan dagen wat warmer worden, maar misschien ook wat koeler. Uiteindelijk denk ik dat we toch vertrokken zijn voor een lange periode van hogedrukinvloeden en warm tot zomers weer. Misschien soms een kleine invloed van een thermisch laag met een enkele kans op een bui, maar het lijkt voornamelijk droog en zonnig te blijven. De lagedrukgebieden boven de Oceaan gaan ons voorlopig even niet meer bereiken.

Dat betekent een droge bodem en zeker op de zandgronden kan de temperatuur makkelijk een aantal graden hoger uitkomen dan de pluim nu weergeeft, mits er geen wind vanaf zee is. Met name gebieden in Zeeland/Noord-Brabant met veel zandgronden/heigronden kunnen onder de juiste omstandigheden flink profiteren van de droge grond en nog warmere maxima creƫren.

Wel grappig om te zien dat er 1 lid in de EC-ENS zit die op vrijdag 6 juli voor de 40 graden gaat in Zuid-Nederland. ;D

Marsel

Het lijkt wel winter. Een worst als deze heb ik nog niet vaak in de zomer gezien. Hieronder dan ook de eerste zomerworst van het seizoen....Toch wel aardig afgekoeld. GFS12 had daar ook al een handje van. Gelukkig slaagt de zomer vroeg of laat over het algemeen wel. Dit in tegenstelling tot de triestige winters in NL  ;D. Hieronder de EC12 pluim. Warm? Ja, voor het midden en zuiden zeker. Heet? Nee, absoluut niet meer. Bovendien minder stabiel op termijn. Ach, prima weertje verder. Mogen we nog steeds content mee zijn. Thermisch spektakel hoeven we echter wederom niet te verwachten op basis van deze pluim.

Tyshane

Wat een verschillen tussen de runs, daarom is het altijd wel goed om de lijn tussen de runs te 'ontdekken' ipv teveel af te gaan op 1 run, wat ik onbewust vaak doe. Overigens denk ik dat veel mensen niet zo rouwig zijn dat het thermische spektakel niet doorgaat en eerder blij zijn met temperaturen tussen de 22 en 25 graden. :)

De meeste houden ook niet zo van het gespring van 15 en dan weer 30 graden (even zwart-wit gezegd) heb ik het idee, laat het dan maar een tijdje zo rond de 22/23 graden zijn...  ;) Met die hogere temperaturen heb je wel zo'n lekker zomer- en vakantiesfeertje wat het leven zo relaxed maakt. Ook al voel ik me fysiek zeer onprettig met die enorme temperaturen hou ik wel van dat sfeertje.

Mooie vooruitzichten in ieder geval, ik heb er zin in! Lekker een maand op fietsvakantie vanaf vrijdag en dan is dit prima weer, ook gezien het kamperen in een tent. 8)

Marsel

Citaat van: Tyshane op zo 24 jun 2018 - 09:22
Wat een verschillen tussen de runs, daarom is het altijd wel goed om de lijn tussen de runs te 'ontdekken' ipv teveel af te gaan op 1 run, wat ik onbewust vaak doe. Overigens denk ik dat veel mensen niet zo rouwig zijn dat het thermische spektakel niet doorgaat en eerder blij zijn met temperaturen tussen de 22 en 25 graden. :)

De meeste houden ook niet zo van het gespring van 15 en dan weer 30 graden (even zwart-wit gezegd) heb ik het idee, laat het dan maar een tijdje zo rond de 22/23 graden zijn...  ;) Met die hogere temperaturen heb je wel zo'n lekker zomer- en vakantiesfeertje wat het leven zo relaxed maakt. Ook al voel ik me fysiek zeer onprettig met die enorme temperaturen hou ik wel van dat sfeertje.

Mooie vooruitzichten in ieder geval, ik heb er zin in! Lekker een maand op fietsvakantie vanaf vrijdag en dan is dit prima weer, ook gezien het kamperen in een tent. 8)

Veel plezier toegewenst! Timing is prima inderdaad :). Vwb die rode draad in de uitvoer zoeken; precies mijn gedachte. Synoptisch gezien is het allemaal vrij consistent geweest. Het forse geschuif van de ULL's langs de randen van de blokkade maakt dat de positie en vorm van het hoog per run nogal kunnen verschillen.

Hoewel de verschuivingen van bijvoorbeeld de kern van het hoog niet significant zijn geweest op synoptische schaal, is het wel zo dat 200km westelijker in dit geval voor ons een trui scheelt. Hadden we in N-FR gezeten was dat springerige karakter al een stuk minder geweest. Het blijft een lastige setup gezien onze locatie aan een plas water. Dus in dit geval een rode draad vinden is lastig. Je kunt hooguit de belangrijkste spelers identificeren en dan objectief proberen te kijken waarnaar deze pionnen verzet gaan worden. Maakt het wel 'spannend' :).

Zo is de EC00 oper nu weer bij de warmere leden getrokken terwijl GFS00 een iets minder florissant beeld schetst (met dus een grotere aanlandige, lees: noordelijke component in het stromingspatroon). Het stuivertje wisselen gaat dus nog even door.

Powered by EzPortal