Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 79086 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TMCThomas

Citaat van: Marsel op di 19 jun 2018 - 06:55
Maar laten we nog niet te vroeg conclusies trekken. Even kijken hoe de komende runs, zeker ook in ensemble vorm, eruit gaan zien.
Nou de EC run van vanochtend ziet er in elk geval goed warm uit! Temperaturen stijgen richting de 25 graden met de oper en control zelf naar de 30+!
Maargoed verweg, nog even afwachten :)


EDIT: GFS doet ook weer mee

Tam

Citaat van: Tam op vr 01 jun 2018 - 10:47

Laten we hopen dat als Juni "wat" koeler is we in Juli, Augustus en September (I know, mijn zomer duurt wat langer :D) volledig gebakken en gebraden worden.

Zou mooi zijn als dit uitkomt

Armand

De GFS pluim ziet er goed uit voor (langdurig) zomerweer. Hogedrukgebieden lijken weer voor een aanlandige stroming te gaan zorgen, waarbij een groot deel van de leden voor de zomerse waardes van 25-30 graden gaan. Prikpunt midden NL:


De spreiding die er is ligt grofweg tussen de 20 en 35 graden en dit geeft natuurlijk aan dat we hoe dan ook geen wekenlange regenperiodes en temperaturen onder normaal hoeven te verwachten. Hoe warm de soep nu daadwerkelijk gegeten wordt blijft even afwachten. Zolang de hogedrukas meer rondom ons land komt te liggen en de wind voornamelijk uit oostelijke richting waait, wordt het het gewoon top zomerweer met 25 graden of hoger. Dit scenario lijkt momenteel het meest voor de hand liggend. Mocht de wind net iets van zee gaan waaien (kleinere kans), dan wordt het vanzelfsprekend zeker aan de kustregio's iets koeler.

Tevens zijn er ook signalen dat de hogedrukas zich iets verplaats in zuidoostelijke richting, met een sturend laag nabij Portugal/Atlantische Oceaan. Dan kan er van oorsprong zeer hete lucht richting ons stromen en komen we dik boven de 30 graden uit. EC experimenteert de laatste runs met dit scenario. We gaan het zien de komende runs, het lijkt vrijwel zeker in elk geval warmer te worden. Daarvoor komt eerst nog een periode met vrij koel en grijs weer. Over de gehele periode lijkt er weinig neerslag te gaan vallen..

PS: Opmerkelijke temperatuurkaart van GFS helemaal op het einde:

In bijna elk land van Europa een temperatuur van tenminste 28 graden! Zelfs zowel in Scandinavië als Spanje/Portugal dik boven de 30 plaatselijk. Dat zie je zelden in de weerkaarten, laat staan dat het uitkomt ;)

Eveline

Bizar als die pluim en laatste kaart van gfs uit gaat komen.. wat een weer!

GeneralDuke

LT-fictie: wetteronline.de komt gewoon met een landelijke hittegolf eind volgende week! ;D Prikpunt De Bilt.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

vlerk

Steeds meer weersites geven aan dat er kans is op een hittegolf aanstaande week, hoe denken jullie hier over?

X-treme

Voor alsnog zitten ze er voor vandaag al flink naast.
Zou mooi weer worden maar het is hier al de hele dag grijs en het lijkt voorlopig ook niet te veranderen.

Dus die hittegolf ga ik me al zeker nog niet op instellen.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Marsel

Citaat van: vlerk op wo 20 jun 2018 - 12:54
Steeds meer weersites geven aan dat er kans is op een hittegolf aanstaande week, hoe denken jullie hier over?

Die kansen worden inderdaad significant groter volgende week. Er zitten drukverdelingen tussen die doen denken aan de legendarische zomer van 2003 en de snoeihete juli van 2006. Dat waren ongekende hitteproducenten. Ik zal nu, zo opvoorhand, niet zeggen dat de aanstaande warmte vergelijkbare situaties op zal gaan leveren, maar als je anderzijds ziet hoe dat enorme thermische talud zich tot zo ver het oog rijkt in de laatste ensembles manifesteert kun je niets anders concluderen dan dat we aan de vooravond van een in potentie langdurige warme/hete periode staan. Een periode die, mits het zwaartepunt van de blokkade uiteindelijk ten oosten óf ten noorden van ons terecht komt, de potentie heeft om deze zomer bij Groten der zomers te laten eindigen. Of toch op z'n minst als periode ansich in de prijzen te laten vallen. Dat dat wellicht erg ver op de feiten vooruit lopen is beaam ik. Maar gezien de enorme omvang waarmee het standaard patroon blokkeert in de diverse uitvoer, en daarmee de grootte van het opbouwende hittegebied kunnen we er wellicht, met nadruk op wellicht, niet meer onderuit: het grote schroeien staat waarschijnlijk op het punt om aan te vangen. Vinger aan de pols en nauwkeurig bekijken waar het hoog aan de grond de komende runs weggelegd wordt. Een T850 van 15C icm aanlandige wind levert namelijk prima zomerweer op. Diezelfde bovenlucht met een oostenwindje geeft toegang tot de bakoven....afwachten maar. :)

TMCThomas

Denk dat ik toch maar even een zwembad ga bestellen  ;)

Armand

Ja het ziet er inderdaad behoorlijk stevig uit op langere termijn. De droogte zal ook wel een aardig probleem gaan worden als dit nog even zo doorgaat natuurlijk. Dat zien we dan wel weer. Nu ook heerlijk zomers weer, een eendagsvlieg, want tot en met het weekend wordt het weer grijs en koel. Heel erg is dat nu ook weer niet gezien wat er ons erna te wachten staat ;) Even goed het huis koel maken en nog wat dingetjes in de tuin afmaken, zodat we goed voorbereid de hitte in kunnen  8)

jandeventer

Omega blokkade in de maak voor volgende week?
Lekker een hittegolf instappen met hopelijk elke avond/nacht een toetje toe,warmte onweer

Arend

Citaat van: TMCThomas op wo 20 jun 2018 - 14:34
Denk dat ik toch maar even een zwembad ga bestellen  ;)

Wacht er maar niet te lang mee, en meteen vullen zodra je het zwembad hebt. Drinkwater zal binnenkort wel op rantsoen gaan.  :-\
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: Arend op wo 20 jun 2018 - 16:21
Wacht er maar niet te lang mee, en meteen vullen zodra je het zwembad hebt. Drinkwater zal binnenkort wel op rantsoen gaan.  :-\

Lijkt me een beetje overdreven. Zomer 2003, dat zijn echt nijpende situaties. Zo ver heen zijn we nog lang niet. De grondwaterstand zal inderdaad fors omlaag gaan. Maar drinkwater op rantsoen, ik heb het in NL nog nooit meegemaakt zover ik me kan herinneren. Ook niet in de échte schroeizomers.

Eveline

Citaat van: X-treme op wo 20 jun 2018 - 13:05
Voor alsnog zitten ze er voor vandaag al flink naast.
Zou mooi weer worden maar het is hier al de hele dag grijs en het lijkt voorlopig ook niet te veranderen.

Dus die hittegolf ga ik me al zeker nog niet op instellen.

Het was hier hele ochtend hartstikke grijs tot een uur of kwart voor 2. Toen ging ik 10 minuten een winkel in, kwam buiten en stralend blauwe lucht met zon!

Mis trouwens soms de vind ik leuk knop haha

dennis089

Bohh.. ik ga weer kapot wat een onvervalste hitte weer opeens... en niks een mooie onweersafkoeling. en dan te bedenken wat er op de kaarten is verschenen volgende week... Smelten ga ik  ::) :o

Arend

Citaat van: Marsel op wo 20 jun 2018 - 16:26
Lijkt me een beetje overdreven. Zomer 2003, dat zijn echt nijpende situaties. Zo ver heen zijn we nog lang niet. De grondwaterstand zal inderdaad fors omlaag gaan. Maar drinkwater op rantsoen, ik heb het in NL nog nooit meegemaakt zover ik me kan herinneren. Ook niet in de échte schroeizomers.

Met de huidige vooruitzichten zie ik het er hier wel van komen. Met drinkwater op rantsoen bedoel ik beperkende maatregelen, zoals niet meer de tuin mogen sproeien, auto thuis wassen of zoals Thomas een zwembad vullen. De droogte is hier nu al vele malen groter dan in de rest van het land. Dit weerjaar lijkt er eentje te gaan worden die historie gaat schrijven en al heeft geschreven.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

De buit is nog niet binnen zo laten de laatste runs van EC (oper) en GFS ons geloven. De afgesnoerde ULL's die voorheen in samenwerking met de opgeworpen rug de perfecte omega vormden verhinderen nu juist het oostwaarts doorlopen van het hoog. Met name het oostelijke ULL heeft in veel leden de eerste dagen van de komende week een verkeerde locatie en wordt te omvangrijk, lees: te noordelijk en te westelijk. Hierdoor zou de stroming aan de grond een veel noordelijkere richting krijgen en daarmee de temperatuur op het zuiden na flink temperen. Eigenlijk wordt daarmee de echte warmte uitgesteld. Waarschijnlijk zakt het ULL uiteindelijk wel weg waardoor de hitteproducentie in een later stadium wel toeneemt.

Toch zit het me niet helemaal lekker. De perfectie van de dagen hiervoor brokkelt af. Dat zou de komende periode, zeker de eerste helft van volgende week, een stuk minder spectaculair maken. Wellicht een gemiste kans als het oostelijke ULL de boel de komende runs nog verder opblaast...we gaan het wederom volgen. Vrees wederom enige vertroebeling en dus weer afkoeling tov voorbije runs...

P.s. Slecht weer wordt het uiteraard niet onder die constante hogedrukinvloed. Maar thermisch waarschijnlijk minder spectaculair.

TaL

Citaat van: Marsel op do 21 jun 2018 - 08:30
De buit is nog niet binnen zo laten de laatste runs van EC (oper) en GFS ons geloven. De afgesnoerde ULL's die voorheen in samenwerking met de opgeworpen rug de perfecte omega vormden verhinderen nu juist het oostwaarts doorlopen van het hoog. Met name het oostelijke ULL heeft in veel leden de eerste dagen van de komende week een verkeerde locatie en wordt te omvangrijk, lees: te noordelijk en te westelijk. Hierdoor zou de stroming aan de grond een veel noordelijkere richting krijgen en daarmee de temperatuur op het zuiden na flink temperen. Eigenlijk wordt daarmee de echte warmte uitgesteld. Waarschijnlijk zakt het ULL uiteindelijk wel weg waardoor de hitteproducentie in een later stadium wel toeneemt.

Toch zit het me niet helemaal lekker. De perfectie van de dagen hiervoor brokkelt af. Dat zou de komende periode, zeker de eerste helft van volgende week, een stuk minder spectaculair maken. Wellicht een gemiste kans als het oostelijke ULL de boel de komende runs nog verder opblaast...we gaan het wederom volgen. Vrees wederom enige vertroebeling en dus weer afkoeling tov voorbije runs...

P.s. Slecht weer wordt het uiteraard niet onder die constante hogedrukinvloed. Maar thermisch waarschijnlijk minder spectaculair.

Dat is helemaal niet erg, ik heb nog examen tem de 29ste, en als het 30+ wordt heb je er helemaal niets aan  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Eric

Dus het wordt 24+ ipv 30+? Zoiets?

Armand

Misschien niet heel verkeerd nee. Het blijft gewoon droog en de zon zal vaak te zien zijn. Temperatuur dan eerder rond de 25 graden. Aan de kust wat koeler, in het zuidoosten wat warmer. De periode lijkt ook gewoon nog steeds best lang aan te houden, dus wie weet hoe het een en ander zich uiteindelijk evolueert. Ik denk dat je daar een groot deel (werkend) Nederland een groot plezier mee doet i.p.v. 30 graden en een hittegolf.

Powered by EzPortal