Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 78581 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reutel

Citaat van: Jenkie op di 24 jul 2018 - 15:57
Ook hier staat de mais te verdrogen. Er zitten ook nauwelijks kolven in. Enkele boeren proberen het mais nog nat te houden. Iets wat ik nog niet eerder heb gezien (in 1976 was ik 4  ;D) Veel mais gaat verloren en het grasland ziet eruit als hooi.
Trouwens Marcel, ik heb ergens in mei een lezing gevolgd van Reinier van den Berg waarin hij wel degelijk voorspelde dat we steeds meer te maken gaan hebben met een sterk meanderende maalstroom ten gevolge van de opwarming. Een vooruitziende blik van hem toen  :) Ik weet niet meer precies hoe maar het heeft te maken met de polen die opwarmen waardoor er dus een sterkere golfbeweging ontstaat (een sterke stroming naar de polen?).

Reinier van den Berg neem ik niet meer serieus. Die zit te diep in de klimaat-hysterie en verdient er inmiddels een dikke boterham aan. Het is onzin om extreme weersituaties direct te koppelen aan de klimaatverandering.

hesselsjoerd

Bedankt marsel voor de update, grandioos!

dennis089

Leuk trouwens om ook de wintergarde weer eens in de zomer te kunnen begroeten. Ik kan me er ook iets bij voorstellen daar je gewoon nieuwsgierig wordt van dit weer en gaat zoeken en kijken naar informatie waar het allemaal heen gaat.

Jenkie

Citaat van: Reutel op di 24 jul 2018 - 16:12
Reinier van den Berg neem ik niet meer serieus. Die zit te diep in de klimaat-hysterie en verdient er inmiddels een dikke boterham aan. Het is onzin om extreme weersituaties direct te koppelen aan de klimaatverandering.

Niks mis mee toch dat hij er geld aan verdient? Goeie zaak zelfs. Door van duurzaamheid een businessplan te maken krijg je tenminste mensen mee. Grote bedrijven kijken toch alleen maar naar wat het opbrengt. Je laatste opmerking kan ik niet plaatsen? Je kunt inderdaad extreme weersituaties niet direct koppelen aan klimaatverandering. Klimaat is immers het weer over een langere periode. Maar je kunt wel degelijk een statistisch verband zien tussen de toename van weersextremen en de klimaatverandering. Dat eerste doe ik niet, dat laatste wel. En met mij vele, vele wetenschappers.

JerryL

Citaat van: dennis089 op di 24 jul 2018 - 16:36
Leuk trouwens om ook de wintergarde weer eens in de zomer te kunnen begroeten.

Tsja het lokt je gewoon. Al komt de een om te hopen dat het nog lang zo verder gaat, de ander (waaronder ik) om te zien of deze ongein snel voorbij is. Het weer is compleet van God los.

Stephanie

Ik kwam hier met name even neuzen of er stiekem niet toch een héle kleine kans op een buitje zou zijn, één dezer dagen.
Ik vrees voorlopig het ergste. Met sproeien kan ik het zelfs niet meer bijhouden in de tuin.

Marsel

Citaat van: Jenkie op di 24 jul 2018 - 15:57
Ook hier staat de mais te verdrogen. Er zitten ook nauwelijks kolven in. Enkele boeren proberen het mais nog nat te houden. Iets wat ik nog niet eerder heb gezien (in 1976 was ik 4  ;D) Veel mais gaat verloren en het grasland ziet eruit als hooi.
Trouwens Marcel, ik heb ergens in mei een lezing gevolgd van Reinier van den Berg waarin hij wel degelijk voorspelde dat we steeds meer te maken gaan hebben met een sterk meanderende maalstroom ten gevolge van de opwarming. Een vooruitziende blik van hem toen  :) Ik weet niet meer precies hoe maar het heeft te maken met de polen die opwarmen waardoor er dus een sterkere golfbeweging ontstaat (een sterke stroming naar de polen?).

Dat ontken ik niet. Sterker nog, die theorie is te staven. Je moet jezelf alleen wel afvragen of we nu niet elke te warme periode onterecht aan klimaatverandering koppelen. Een vaststaand gegeven is dat 's zomers sowieso de straalstroom  zwakker is en meer neigt tot meanderen t.o.v het winterhalfjaar. Daarnaast is en blijft het weer ook in deze opwarmende tijden bestaan uit gemiddeld te warme en te koele perioden. Slechts zelden zal een maand perfect volgens de klimatologie verlopen. Daarbij zijn echte excessen zoals de huidige hittegolf altijd al mogelijk geweest (zie de grote zomers van de vorige eeuw). Dat de frequentie iets toe lijkt te nemen is wat dat betreft een potentieel signaal maar om nu meteen alle warme periodes van de afgelopen én de komende tijd aan klimaatverandering te koppelen lijkt me overtrokken. Daarvoor komen ze simpelweg te weinig voor. Dit zomerhalfjaar kan, even los van het verloop in augustus, immers ook gewoon een lone freak met een herhalingstijd van honderden jaren zijn. Dat het gemiddeld warmer wordt staat vast maar deze excessen zijn nog zodanig zeldzaam dat je daar niet meteen conclusies aan moet verbinden. Maar goed dat is mijn bescheiden mening ;).

Jenkie

Citaat van: Marsel op di 24 jul 2018 - 16:46
Dat ontken ik niet. Sterker nog, die theorie is te staven. Je moet jezelf alleen wel afvragen of we nu niet elke te warme periode onterecht aan klimaatverandering koppelen. Een vaststaand gegeven is dat 's zomers sowieso de straalstroom  zwakker is en meer neigt tot meanderen t.o.v het winterhalfjaar. Daarnaast is en blijft het weer ook in deze opwarmende tijden bestaan uit gemiddeld te warme en te koele perioden. Slechts zelden zal een maand perfect volgens de klimatologie verlopen. Daarbij zijn echte excessen zoals de huidige hittegolf altijd al mogelijk geweest (zie de grote zomers van de vorige eeuw). Dat de frequentie iets toe lijkt te nemen is wat dat betreft een potentieel signaal maar om nu meteen alle warme periodes van de afgelopen én de komende tijd aan klimaatverandering te koppelen lijkt me overtrokken. Daarvoor komen ze simpelweg te weinig voor. Dit zomerhalfjaar kan, even los van het verloop in augustus, immers ook gewoon een lone freak met een herhalingstijd van honderden jaren zijn. Dat het gemiddeld warmer wordt staat vast maar deze excessen zijn nog zodanig zeldzaam dat je daar niet meteen conclusies aan moet verbinden. Maar goed dat is mijn bescheiden mening ;).

Helemaal eens! Ik wilde ook geenszins deze periode direct koppelen aan de klimaatopwarming. Als dat zo overkwam, heb ik het verkeerd uitgedrukt. Wat ik wel zie en dat beaam je hierboven ook, is dat wel degelijk sprake is van een opwarming. En dat statistisch gezien het aantal extremen toeneemt. En ook dat er dus een wetenschappelijke verklaring is voor het sterkere meanderen. Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat we vanaf nu elke zomer dit weer hebben.

Jenkie

Inmiddels code oranje....

zwoof

Citaat van: Jenkie op di 24 jul 2018 - 16:55
Helemaal eens! Ik wilde ook geenszins deze periode direct koppelen aan de klimaatopwarming. Als dat zo overkwam, heb ik het verkeerd uitgedrukt. Wat ik wel zie en dat beaam je hierboven ook, is dat wel degelijk sprake is van een opwarming. En dat statistisch gezien het aantal extremen toeneemt. En ook dat er dus een wetenschappelijke verklaring is voor het sterkere meanderen. Maar dat wil inderdaad niet zeggen dat we vanaf nu elke zomer dit weer hebben.

Ik ben het ook wel eens met bovenstaand verhaal, maar de kans op warmere zomers en zachtere winters is gewoon groter door de opwarming. Hoe dat komt kan je over discussiëren, maar dat het gemiddeld opwarmt daar is geen speld tussen te krijgen.  ;)



Twente heeft inmiddels 34 graden aangetikt. Vreselijk gewoon, ik ben jaloers op de Noord-Hollanders   :'(

Jenkie

Justem Zwoof  :) Poe, nu al 34 graden!! Ik zit ook gewoon binnen, nu al. En dan moet de echte hitte nog komen.....

raymond041

Citaat van: zwoof op di 24 jul 2018 - 17:27
Twente heeft inmiddels 34 graden aangetikt. Vreselijk gewoon, ik ben jaloers op de Noord-Hollanders   :'(

Dat is ook een reden waarom ik ven verhuist uit het smoorhete Drenthe. Gewoon heerlijk hier.

Marsel

Citaat van: zwoof op di 24 jul 2018 - 17:27
*knip*
Twente heeft inmiddels 34 graden aangetikt. Vreselijk gewoon, ik ben jaloers op de Noord-Hollanders   :'(

Gelukkig is de situatie van vandaag niet één op één te vergelijken met donderdag en vrijdag. Op beide dagen, met name op vrijdag meer mechanische turbulentie als gevolg van de iets sterkere achtergrondstroming. Neemt niet weg dat je met een T850 van 17-18C 'gewoon' 35 tot 36 en wellicht een nipte 37'er op de warmste plekken tegen kunt komen. Dat laatste dan uiteraard alleen als alles meezit. Kon vandaag met een T850 van 16C alleen zo warm worden doordat er weinig wind stond en de zon volle instraling op uitzonderlijk droge bodems had.

Armand

Code oranje voor hitte, wist niet dat dat bestond. Althans heb het dacht ik de afgelopen jaren niet eerder gezien. Hier op het lokale weerstation in de stad Maastricht Tmax 33.7
Wat een hitte ja, apart gevoel. Volgens de gegevens van dit weerstation in Maastricht hebben we hier een hittegolf te pakken van 13 dagen momenteel. 10 en 11 juli was het hier onder de 25 graden, anders konden we de lange periode ervoor ook nog erbij pakken. Dan waren we uitgekomen op een hittegolf van 28 dagen! Zo voelt het eigenlijk wel ;D Het gaat hier overigens niet om het officiële weerstation Maastricht van het KNMI, deze staat eigenlijk helemaal niet in Maastricht maar buiten de stad op vliegveld Beek.

Tam

Citaat van: Armand op di 24 jul 2018 - 18:45
Code oranje voor hitte, wist niet dat dat bestond.



Daarbij is een tekst toegevoegd:
CiteerToevoeging tabel: op dit moment gelden geen harde criteria voor temperatuur. Per situatie wordt afgewogen of we opschalen naar code oranje. We kunnen vooralsnog geen handelingsperspectief meegeven bij code oranje die anders is dan bij code geel.

Oftewel het KNMI weet het zelf ook nog niet precies.

Bron: https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/knmi-waarschuwingen

Armand

Dank Tam voor de handige tabel!

Marsel had het er vanmorgen al over; 'er broeit iets tussen 2 en 4 augustus'. GFS12z geeft antwoord:


Termijn natuurlijk nog enorm, maar eerlijk gezegd zou het me niet zo zeer verbazen. De omgeving en bovenlucht is nu eenmaal erg warm in onze omgeving, tevens hoeft het luchtdrukpatroon maar even gunstig te ontwikkelen en de deur voor tropische temperaturen staat wagenwijd open.

Tam

Citaat van: Marsel op di 24 jul 2018 - 12:50
Haha dat noem je een simpel vraagje? ;)
De link tussen tropische circulaties en -golven en het weer op de gematigde breedtes is nog steeds onderwerp van discussie in de huidige wetenschap. Het antwoord zal ik je schuldig moeten blijven. Er blijken wel enkele verbanden te zijn waarvan men bij het maken van seizoensverwachtingen gebruik van probeert te maken. Maar ik ben van de huidige status niet op de hoogte. Voor zover ik weet staat die wetenschap nog in de kinderschoenen. Wellicht dat anderen hier wel van op de hoogte zijn?

Ik ben dan niet professioneel meteorologisch opgeleid (een andere kant vd wetenschap) maar alle vragen zijn simpel. De antwoorden daarentegen  ;)

Het valt me alleen op dat het 1) op heel veel plekken op het noordelijk halfrond warm is, maar goed daar is het ook het seizoen voor en 2) dat er weinig tropische stormen tot ontwikkeling komen vanaf Africa. Vandaar dat ik ging zoeken en op dat MJO gebeuren uitkwam.

Het wordt interessant om te zien of een uiteindelijke omslag (nu of over weken/maanden) enige verbintenis heeft met de verwachtte doorschuiving van de MJO. Niet dat je daar meteen conclusies uit kan trekken, maar gewoon ter observatie en interesse.

dennis089

bohh... die temperatuurskaart van begin augustus overleef ik niet.. En het wordt gewoon zowel door GFS als EC zo voorgeschoteld hoor.. Alleen maar hitte en nauwelijks tot niks van afkoeling, regen, onweer of wat dan ook.. het lijkt wel gewoon verdwenen te zijn...

Het is steeds meer in het nieuws, die arme boeren en uiteindelijk wij arme consumenten, maar waar ze nu nog hopen op neerslag weet eigenlijk iedereen hier op het forum dat het gewoon te laat ik. Er wordt nauwelijks regen voorspeld in de pluimen. Er lijkt geen omslag op korte termijn. De kans dat het drie weken nog zo intens warm blijft is zeer reëel en dan is het gewoon afgelopen met de oogst.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107198/Financiele-ramp-dreigt-voor-agrarische-sector-door-droogte
je kunt duidelijk op de foto's in dit artikel zien hoe de situatie er nu bij ligt, en het wordt nog warmer en dus nog droger en meer verdamping.

Jenkie

Citaat van: dennis089 op di 24 jul 2018 - 19:26
bohh... die temperatuurskaart van begin augustus overleef ik niet.. En het wordt gewoon zowel door GFS als EC zo voorgeschoteld hoor.. Alleen maar hitte en nauwelijks tot niks van afkoeling, regen, onweer of wat dan ook.. het lijkt wel gewoon verdwenen te zijn...

Het is steeds meer in het nieuws, die arme boeren en uiteindelijk wij arme consumenten, maar waar ze nu nog hopen op neerslag weet eigenlijk iedereen hier op het forum dat het gewoon te laat ik. Er wordt nauwelijks regen voorspeld in de pluimen. Er lijkt geen omslag op korte termijn. De kans dat het drie weken nog zo intens warm blijft is zeer reëel en dan is het gewoon afgelopen met de oogst.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/107198/Financiele-ramp-dreigt-voor-agrarische-sector-door-droogte
je kunt duidelijk op de foto's in dit artikel zien hoe de situatie er nu bij ligt, en het wordt nog warmer en dus nog droger en meer verdamping.

Is de "omslag" en regen voor aakomend weekend ook van de kaarten?

winter67

Citaat van: Jenkie op di 24 jul 2018 - 19:33
Is de "omslag" en regen voor aakomend weekend ook van de kaarten?
Dat niet maar de hoeveelheid is wel verminderd. Het zijn tenslotte buien dus kan per plaats verschillen. Maar tot afkoeling komt het niet erna gewoon weer richting de 30

Powered by EzPortal