Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80012 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zwoof

Citaat van: Armand op ma 23 jul 2018 - 15:45
Over het algemeen zorgt een lauwwarme douche ervoor dat je bloedvaten gaan verwijden en daardoor meer warmte kunnen afgeven. Je moet echter niet met heet water douchen, dan krijg je het misschien wel te warm na het douchen. Koud douchen kan juist averechts werken; je bloedvaten gaan door het koude water vernauwen om warmte vast te houden. Dit zijn natuurlijke processen van het lichaam en kunnen per persoon wat verschillen. Over het algemeen koelen de meeste mensen uiteindelijk wat af na een warme douche. Ik zeg dit gewoon als tip, discussiëren hierover kan men beter op andere (gezondheids)fora doen. ;)

Als je de tuin toch moet sproeien gewoon de rest van de tuinslang door het bed leggen. Al met een klein beetje koud stromend water door de slang zal het bed heerlijk koel zijn.  Maar niet mee gaan slapen, want dan krijg je geheid last van spierpijn.  ;D

JerryL

Gewoon de potn in koud water en poar groene knuppels neemn! Snappen we zelfs in het westen. Hahahaha

zwoof

Citaat van: JerryL op ma 23 jul 2018 - 16:32
Gewoon de potn in koud water en poar groene knuppels neemn! Snappen we zelfs in het westen. Hahahaha

Wel lastig als je nieuwe moet halen. En dat komt nog wel eens voor met deze hitte.  ;D

Peter

Citaat van: Armand op ma 23 jul 2018 - 15:45
Over het algemeen zorgt een lauwwarme douche ervoor dat je bloedvaten gaan verwijden en daardoor meer warmte kunnen afgeven. Je moet echter niet met heet water douchen, dan krijg je het misschien wel te warm na het douchen. Koud douchen kan juist averechts werken; je bloedvaten gaan door het koude water vernauwen om warmte vast te houden. Dit zijn natuurlijke processen van het lichaam en kunnen per persoon wat verschillen. Over het algemeen koelen de meeste mensen uiteindelijk wat af na een warme douche. Ik zeg dit gewoon als tip, discussiëren hierover kan men beter op andere (gezondheids)fora doen. ;)
Plus, als je al een koude douche gaat nemen. Dan zal het lichaam zich na de koude douche willen opwarmen, en dat was nu net niet de bedoeling. Inderdaad een lauwe douche, net genomen kikker je weer even van op. ;)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

dennis089

Wat een hitte... ik smelt.. ik voorzie gewoon een dikke twee weken durende hittegolf voor zuidoost.  ::)
edit: Dankjewel voor de adviezen armand. zal het zeker eens proberen. ik hou van zomer, licht en warmte maar helaas kan ik er ook heel slecht tegen en ben veel beter bestand tegen koude. maar zo gaat dat vaker in het leven. haat en liefdes liggen dicht bij elkaar  :P

JerryL

Citaat van: zwoof op ma 23 jul 2018 - 16:44
Wel lastig als je nieuwe moet halen. En dat komt nog wel eens voor met deze hitte.  ;D
Hahaha kwestie van goed plannen

Arend

Eigenlijk moet ik stoppen met de modellen te volgen. Onderstaande waanzin in de 18z GFS run. Er zijn twee opties: of de modellen zijn totaal van het padje, of we gaan een rampzalig jaar tegemoet.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dennis089

Citaat van: Arend op di 24 jul 2018 - 01:12
Eigenlijk moet ik stoppen met de modellen te volgen. Onderstaande waanzin in de 18z GFS run. Er zijn twee opties: of de modellen zijn totaal van het padje, of we gaan een rampzalig jaar tegemoet.

Inderdaad net voor het eerst deze zomer de prognose kaarten eens bekeken op wetterzentrale. Opvallend dat zowel gfs als ec beide identiek zijn voor 99 procent en gewoon 10 dagen lang elke dag in heel Europa voor 25+ temperaturen gaan en vaak zelfs veel meer. en GFS daar het tot 16 dagen doorrekent. zelfs na die 10 dagen voor echte hitte gaat zorgen met dagenlang achter elkaar 35+ temperaturen. Dit ziet echt eng uit na zo'n warme periode en ik ga nu dus ook maatregelen nemen om mijn gebruikte flesjes water te hervullen met water uit de kraan nu het er nog is. Ik kan mij niet voorstellen dat na alle droogte sinds begin juni en mocht die wekenlange hittegolf doorzetten met de extremen van gfs er geen waterleveringsproblemen komen. De hitte vind ook namelijk plaats over heel het continent

winter67

Citaat van: dennis089 op di 24 jul 2018 - 02:28
Inderdaad net voor het eerst deze zomer de prognose kaarten eens bekeken op wetterzentrale. Opvallend dat zowel gfs als ec beide identiek zijn voor 99 procent en gewoon 10 dagen lang elke dag in heel Europa voor 25+ temperaturen gaan en vaak zelfs veel meer. en GFS daar het tot 16 dagen doorrekent. zelfs na die 10 dagen voor echte hitte gaat zorgen met dagenlang achter elkaar 35+ temperaturen. Dit ziet echt eng uit na zo'n warme periode en ik ga nu dus ook maatregelen nemen om mijn gebruikte flesjes water te hervullen met water uit de kraan nu het er nog is. Ik kan mij niet voorstellen dat na alle droogte sinds begin juni en mocht die wekenlange hittegolf doorzetten met de extremen van gfs er geen waterleveringsproblemen komen. De hitte vind ook namelijk plaats over heel het continent
Hele contingent? :P het noordelijke deel van Scandinavië IJsland en Engeland worden duidelijk wat koeler

Tyshane

Dat zijn echt heftige kaarten zeg, wat een temperaturen. Echt een bijzondere zomer dit, gedenkwaardig, we zullen het er nog lang over hebben denk ik. Ik merk wel dat het gaat wennen die warmte, ik kan er beter tegen en bij temps van begin 20 heb ik het gewoon fris. Verder is het al zo normaal dat we mooi weer hebben, in de ochtend opstaan met een blauwe lucht is vanzelfsprekend geworden, ook wel weer heerlijk hoor. Zuidelijke taferelen in ons kikkerlandje.  ::)

Wel begin ik op de achtergrond, met name door Arends vasthoudendheid in de meldingen, me zorgen te maken over het vochttekort. Het zou goed zijn als er een periode komt met significante hoeveelheden regen, zodat de grond even goed doorweekt wordt Maar hopelijk niet gelijk de herfst in. Die zon doet me toch wel erg goed.  8)

Tyshane

Wel leuk dat het weer wat drukker is op het forum, normaal is er in de zomer, zonder onweer, hier niet veel te beleven. Maar als er extremen zijn dan beginnen onze harten hier vaak harder te kloppen en moeten we het toch even kwijt. ;)

Citaat van: zwoof op ma 23 jul 2018 - 16:44
Wel lastig als je nieuwe moet halen. En dat komt nog wel eens voor met deze hitte.  ;D

Zwoof, uit je zomerslaap!? :P leuk dat je weer even van de partij bent! :)


Citaat van: Reutel op ma 23 jul 2018 - 12:39
Laten we bidden tot Thor voor een nachtelijk vuurwerk en een bak regen komend weekend. Dat zal de boel zeker opfrissen!

Ha Reut, lang geleden! :) Ja laat er maar eens een flinke onweerssetting komen, even de atmosfeer goed door elkaar schudden! :)

zwoof

Citaat van: Tyshane op di 24 jul 2018 - 06:50
Wel leuk dat het weer wat drukker is op het forum, normaal is er in de zomer, zonder onweer, hier niet veel te beleven. Maar als er extremen zijn dan beginnen onze harten hier vaak harder te kloppen en moeten we het toch even kwijt. ;)

Zwoof, uit je zomerslaap!? :P leuk dat je weer even van de partij bent! :)


Ha Reut, lang geleden! :) Ja laat er maar eens een flinke onweerssetting komen, even de atmosfeer goed door elkaar schudden! :)

Och ja, normaal gesproken loop ik niet warm voor de zomer, maar als er extremen in het weer zijn dan volg ik het natuurlijk wel. Hoewel, zo verrassend zijn deze taferelen nu ook weer niet. Warmte / droogte records liggen eigenlijk best wel voor de hand in deze tijden van opwarming. Maar zoals gezegd, als er zich extremen voordoen dan volg ik het op de voet.   ;)

JerryL

Mag hopen dat het nu even klaar is met de hitte.

Koen-IJM

Ook de GFS 6 run geeft tot en met +384 uur alleen maar tropische waarden of zelfs daarboven. Er wordt overigens wel significante neerslag berekend vanaf de nacht naar vrijdag voor de Noordzee en het westen van het land maar of dat uiteindelijk gaat uitkomen... ::) Van mij mag dit weer in augustus ook nog wel doorgaan maar dat het noodzaak is dat het eindelijk eens goed gaat regenen moge duidelijk zijn ;-) Hopelijk wordt de warme visbak dit najaar overigens eens goed benut als het gaat om stevige onweersbuien want met de huidige verwachting kan de zee zo opwarmen naar 22-23 graden.

Global warming

Spannend of het zaterdag boven de 25 graden gaat worden in de Bilt. Zo ja dan gaan we voor een hittegolf van recordlengte.

Armand

Citaat van: Global warming op di 24 jul 2018 - 10:29
Spannend of het zaterdag boven de 25 graden gaat worden in de Bilt. Zo ja dan gaan we voor een hittegolf van recordlengte.

Klopt, dat is afhankelijk van hoelaat eventuele buien komen. Gebeurt dit vroeg op de dag, dan kan het daarna wellicht nog opwarmen tot 25 graden mits er genoeg zon is. Gebeurt dit laat op de dag, dan zitten we overdag nog in de warme lucht en wordt de 25 ook gehaald. Echter komen de buien midden op de dag, dan wordt het een stuk moeilijker.

Maar we hebben nog een kans, de nachten koelen namelijk niet snel af. Mocht het vrijdagavond gewoon droog blijven (die kans is zeer groot) dan kan het rond middernacht nog 25 graden zijn. Dan bereiken we die temperaturen net na middernacht, en ook dat telt als zaterdag ;)

Eveline

Bizar he, nachten van 25 graden ????

Marsel

Goedemorgen. In verband met een paar dagen vrij en een kort aansluitend uitstapje naar Luxemburg (met nota bene een paar forse buien op zaterdag) is het in deze uitzonderlijk warme periode uiteraard weer tijd voor een update. Nu we de komende 48u het droogterecord van 1976 zullen verbreken kunnen we met recht stellen dat we wederom weerkundige geschiedenis aan het schrijven zijn. Hoewel de zomer van 2018 nog maar een kleintje is als het gaat om tropische warmte (Tx>30C dit zomerhalfjaar slechts 1 dag in De Bilt) valt met name de duur van de semiconstant geblokkeerde toestand van de troposfeer op. We kunnen stellen dat vanaf de eerste vorstperiode eind februari/begin maart blokkades frequenter dan normaal voorkomen. Daarmee was het dus een kwestie van tijd voordat de warmteproductie echt goed op gang kwam. En dat hebben we geweten. Het aantal zomerse dagen is nu al enorm (36 in De Bilt, tegen gemiddeld 26 in het hele zomerhalfjaar) en ook vwb warme dagen (74, tegen gemiddeld 85 op jaarbasis) staan we al enige tijd hoog, zoniet bovenaan de ranglijsten. En dan te bedenken dat deze grote zomer pas net over de helft is en ze de komende dagen nog een tandje bij zal zetten. Het doet me denken aan de grote zomers van 1995, 2003 en 2006. Heerlijk dat schroeiende sentiment.

Maar goed, eerst even terug naar nu en de komende dagen want waar we vorige week 'bang' voor waren heeft uiteindelijk in grote lijnen ook daadwerkelijk plaatsgevonden. De uitgezakte Atlantische hoogtetrog rond 20W is er gekomen en het aan de voorzijde opgeblazen Europese warmtebastion ook. We weten allemaal dat dergelijke patronen langdurig kunnen bestaan en dat lijkt ook nu het geval te zijn. Immers, zolang de toestand ook boven Scandinavië volledig geblokkeerd blijft kunnen depressies niet oostwaarts doorstomen en zullen ze ofwel noordwaarts af moeten druipen, ofwel boven de Atlantische oceaan voor anker moeten gaan. In beide gevallen blijft west Europa vrijwel onafgebroken in de opgaande tak en zal de warmte dus voortduren. Daarbij zullen opvullende hoogtetroggen als kortgolvige rimpels langs de rand van de grootschalige Atlantische Rossbygolf met enige regelmaat passeren en daarmee aan de achterzijde kortdurende verlichting brengen. Anderzijds zijn dergelijke systemen ook brengers van korte warmte opstoten waardoor de temperatuur aan de voorzijde juist ongekend de hoogte in kan.

Wel nu, dat laatste gaat de komende dagen plaatsvinden. We zien immers vandaag zo'n kortgolvige hoogtetrog vanuit FR opvullend noordwaarts trekken. De aan de voorzijde aanwezige zwakke WA zorgt er bij ons voor dat de temperaturen al een stapje omhoog doen ten opzichte van gisteren. Vandaag dus op meer plekken landinwaarts tropisch warm. De drukverdeling aan de grond is zwak, met relatieve hogedruk ten noordoosten van ons, waarbij zeewindcirculaties bepalend zijn voor de stromingsrichting tijdens de middag en avond. Ook vanmiddag zullen we de binnenkomst van een behoorlijk scherp zeewindfront niet ontkomen. Vermoedelijk loopt de ondiepe circulatie vanavond bij gebrek aan achtergrondstroming uiteindelijk tot ver voorbij het midden het land op. Daarbij zakt de temperatuur rap enkele graden (het blijft echter nog steeds warm) en kan de wind even aanwakkeren naar 3-4bft. Bovendien op de kop iets versterkte namiddagconvectie met mogelijk zelfs een zeer lokaal buitje, toppen tot rond FL150. Voor die tijd echter op veel plekken landinwaarts wel tropisch warm.

Verder kunnen later vanavond en vannacht onder invloed van de opvullende shortwave enkele elevated buitjes vanuit BE het land overtrekken. Onweerskans is gering maar helemaal stabiel is het dus niet. Ook morgen is dat het geval. Met name 's morgens verspreid over met name de zuidelijke en westelijke helft enkele velden Ac/Ci en eerst nog een enkel buitje. Later lost een groot deel van die bewolking op (shortwave vult op) en neemt de dagelijkse gang convectie het 's middags over. Met name over het uiterste (zuid)oosten, DU en BE kunnen dan enkele (onweers)buien ontstaan. CAPE in de genoemde gebieden oplopend van 500-1000J/kg boven O-NL tot rondom 1500J/kg elders. Schering nauwelijks significant dus typische geïsoleerde luchtsoortconvectie. Ook morgen weer een vlakke drukverdeling met dan de relatieve hogedruk juist ten noord(west)en van ons en dus een zwak noordelijk georiënteerd stromingspatroon. De aangevoerde lucht blijft heet; landinwaarts wederom tropische temperaturen met Tx 30-34C, eea is wel deels afhankelijk van de sterkte van de aanlandige stroming. In de kustgebieden 25-30C. De eventuele buien doven 's avonds langzaam uit.

Donderdag en vrijdag zien we vervolgens een nieuwe impuls langs de rand van de Atlantische trog noordwaarts lopen. De zuidelijke bovenstroming aan de voorzijde spant daarbij aan en voert nog warmere lucht aan. T850 loopt op naar 17-18C terwijl we donderdag aan de grond onder invloed van een kleinschalige hogedrukcel boven de Duitse Bocht terecht komen. Dat betekent dus een in kracht toenemende oost- tot zuidoostelijke grondstroming en zéér hoge temperaturen. Waarschijnlijk komen we donderdag op de warmste plekken ergens rond 35, misschien 36C uit. Het is daarbij droog en zonnig. Op vrijdag vloeit na een rasechte tropennacht het kleinschalige Noordzeehoog samen met het zeer snel in omvang toenemende Scandinavische moederhoog. De kern komt daarbij uiteindelijk ter hoogte van N-Finland te liggen en de kerndruk knalt in 24h ruim 10hPa omhoog. Bij ons blijft de boel zinderend heet met waarschijnlijk Tx ergens tussen 33 en 36C.

Wel is het zo dat vrijdag de eerder aangehaalde shortwave vanuit FR naderbij komt. Het systeem neemt daarbij een KF en prefrontale thermische vore mee op sleeptouw. Daarmee neemt de kans op onweersbuien dus in theorie toe. Ware het niet dat de luchtmassa erg heet en droog is. Zodanig droog zelfs dat het nog maar de vraag is of de thermische vore in staat zal zijn om überhaupt buien te triggeren. De timing is daarbij overigens ook van belang. Ik krijg sterk het vermoeden dat het systeem deels geholpen door de thermische component tussen zinderend heet landoppervlak en relatief koele zee ergens tweede helft van de middag 'landfall' in het (zuid)westen zal maken. Het EPS ondersteund dit en daarmee zal de luchtsoort zodanig uitgedroogd zijn dat buienvorming zeer waarschijnlijk niet zal plaatsvinden. Pas wanneer het KF nadert, de wind in de grenslaag om is naar WNW en de optilling gelinkt aan de shortwave binnen bereik komt kunnen er onweersbuien gaan vallen. Dat zal dan pas in de nacht naar zaterdag en zaterdag overdag gebeuren, veelal vanaf de midlevels. Details hieromtrent volgen later.

Zaterdag dus waarschijnlijk een wat koelere dag waarbij de wind in het kielzog van het KF en de vore uit een west- tot noordwestelijke richting komt. Daarbij zijn langs het KF blijvend enkele (onweers)buien mogelijk, waarschijnlijk grotendeels elevated daar het KF 's middags zoals het er nu uitziet al over O-NL/W-DU zou moeten liggen. Mocht eea nog iets vertragen pakt het oosten nog de kans op zwaarder onweer mee, maar meer waarschijnlijk is dat zaterdagmiddag alleen voor Duitsland weggelegd. Details hieromtrent volgen uiteraard. Tx doet achter het KF vanzelfsprekend een forse stap terug maar met waarden tussen 20-25C in de kustgebieden en 25-30C wat verder het binnenland in blijft het nog wel zomers (deels afhankelijk van de activiteit en timing van het KF, zie spreiding op zaterdag). Daarbij is het achter het KF wisselend bewolkt en stiekem wellicht vele malen prettiger dan de komende dagen.

De dagen erna zien we een inmiddels zeer bekend beeld. De tegen die tijd zeer sterke Scandinavische blokkade (met overigens uit de kluiten gewassen omega structuur) voorkomt dat de aan ons KF gelinkte moederdepressie oostwaarts door kan stomen, en daarmee blijven we dus in de opgaande tak zitten. Zondag dan ook alweer vrij snel de hogedrukwerking vanuit het zuidwesten, doorlopend in de richting van Scandinavië en op maandag alweer voluit hoogzomerse tot mogelijk tropische temperaturen. De termijn verhindert nu harde uitspraken te doen over de periode die daar weer achter ligt maar modellen lijken te hinten op een situatie waarbij het patroon ook na volgende week maandag geblokkeerd blijft, het Europese vasteland en Scandinavië ongekend heet zijn en wij aan de (noord)westflank in de opgaande tak op de wip tussen warm en heet zitten, waarbij de wind regelmatig de neiging heeft om uit richtingen tussen NW en NO te komen. Daarmee zou de warmte tijdelijk lichtelijk getemperd kunnen worden. Komt echter een kortgolvige hoogtetrog naderbij of hebben we tijdelijk hogedruk ten noordoosten van ons is het in no-time heet met (kortstondig) temperaturen ver in de 30. Onderstaand ensemble mean en volledige EPS uitvoer van EC00 spreekt dan ook boekdelen. Voorlopig is het hoogzomer in Nederland. Let ook even op de periode tussen 2 en 4 augustus. Daar broeit iets wat in potentie, met nadruk op potentie, uit kan groeien tot zeer intense hitte...

Tam

Citaat van: dennis089 op di 24 jul 2018 - 02:28
Inderdaad net voor het eerst deze zomer de prognose kaarten eens bekeken op wetterzentrale. Opvallend dat zowel gfs als ec beide identiek zijn voor 99 procent en gewoon 10 dagen lang elke dag in heel Europa voor 25+ temperaturen gaan en vaak zelfs veel meer. en GFS daar het tot 16 dagen doorrekent. zelfs na die 10 dagen voor echte hitte gaat zorgen met dagenlang achter elkaar 35+ temperaturen. Dit ziet echt eng uit na zo'n warme periode en ik ga nu dus ook maatregelen nemen om mijn gebruikte flesjes water te hervullen met water uit de kraan nu het er nog is. Ik kan mij niet voorstellen dat na alle droogte sinds begin juni en mocht die wekenlange hittegolf doorzetten met de extremen van gfs er geen waterleveringsproblemen komen. De hitte vind ook namelijk plaats over heel het continent


Een weekje terug was er nog een ware hittegolf in Canada en gisteren na alle overstromingen van pas geleden is het absolute warmterecord in Japan verbroken (41.1)! Als je regelmatig kijkt op https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/overlay=temp/orthographic zie je gewoon dat het hele noordelijk halfrond warm is waarbij er geen koudeputten of warmtebronnen zijn. Het is monotoom warm overal. Zelf op de Noordpool schommelt de temperatuur rond het vriespunt.




Citaat van: Tyshane op di 24 jul 2018 - 06:48
... Ik merk wel dat het gaat wennen die warmte, ik kan er beter tegen en bij temps van begin 20 heb ik het gewoon fris. ...


Dat zei ik in het lente topic ook al, ik ben dus niet de enige.

Armand

Duidelijke update Marsel! Ben benieuwd hoe dit zich allemaal gaat ontwikkelen. Voor nu op veel plekken in het oosten al tegen of over de 30 graden. Met een dauwpunt van 17 graden hier voelt het toch wat benauwd aan. Verfrissend buitje vanmiddag mag best komen ;)

Powered by EzPortal