Zomer discussietopic 2018 Deel 1

Topic gezien door 80377 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, vr 01 jun 2018 - 02:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: Marsel op wo 27 jun 2018 - 18:04
Steriel oost = verschrikkelijk. Alsof alle levenslust uit je wordt gezogen wanneer je 's morgens een eerste stap naar buiten doet . Dat droge vriesweer trek ik niet goed   :-[

Lol! Moet er nu ook echt niet aan denken, eerst maar weer even verder zomeren! :)

TaL

We gaan nu toch niet over dat andere seizoen praten in deze tijd van het jaar hé  8)  :P
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Eveline

Wat een mooie pluim. Midden Nederland gewoon 2 weken tussen 25 en 30 graden! Benieuwd hoelang dit aan blijft houden :)

dennis089

Wat een hitte op die weerkaarten. Het wordt toch langzaam tijd dat er flinke plensonweersbuien gaan komen want de droogte lijkt me gezien de pluim en de historie van de laaste tijd erg nijpend te worden. Ik zie helaas geen onweersignalen. Niks in t vooruitschiet Marsel, Armand?

Arend

Citaat van: Eveline op wo 27 jun 2018 - 22:26
Wat een mooie pluim. Midden Nederland gewoon 2 weken tussen 25 en 30 graden! Benieuwd hoelang dit aan blijft houden :)

Voorzichtige inschatting? Ik gok dat dit voort gaat duren tot eind september, zo'n beetje samenvallend met het einde van het groei- en bloeiseizoen. Daarna een totale omslag waarbij de dan nutteloze neerslag maandenlang met bakken uit de hemel valt. In ieder geval: volgens de EC12 oper van vanavond blijft het de komende tien dagen kurkdroog. Ook het ensemble laat alleen maar zeer zwakke pogingen zien tot reanimatie van het Nederlandse weer. Het grote afsterven kan dus vanaf eind juli beginnen. Wat wil een mens nog meer?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Armand

Citaat van: dennis089 op wo 27 jun 2018 - 22:43
Wat een hitte op die weerkaarten. Het wordt toch langzaam tijd dat er flinke plensonweersbuien gaan komen want de droogte lijkt me gezien de pluim en de historie van de laaste tijd erg nijpend te worden. Ik zie helaas geen onweersignalen. Niks in t vooruitschiet Marsel, Armand?

Wat ik uit de pluim haal is dat er inderdaad een enorm stabiele tendens inzit. Constant gemiddelde tussen 25-30 graden, weinig neerslag en veel zon. Zeer apart om te zien!

Regen en dus ook onweerskansen lijken steeds uitgesteld te worden. Eerst leek er dit weekend een kans, toen maandag/dinsdag volgende week, actueel pas halverwege volgende week enkele kansjes die aan het uitdunnen zijn. Blijft even afwachten, maar die pluim blijft echt overweldigend uitzien.

We gaan het volgen ;)

vossejongk

Gelukkig valt er in het stroomgebied van de Rijn wel het nodige aan neerslag.. dan maar het water uit de rivier halen voor zover mogelijk :P

Adrie

Citaat van: TMCThomas op wo 27 jun 2018 - 17:40
Stiekem ben ik al aan het hopen dat we van de winter zo'n zelfde patroon zien, met wat langere periodes met koude noord of oostelijke wind.
jadie lekkere vorstlucht als hij droge ijkoude lucht aanvoert van het oosten dan een lekkere wandeling maken.,heerlijk dan voel ik mij in mijn ellement


Tyshane

Citaat van: Arend op wo 27 jun 2018 - 23:33
Voorzichtige inschatting? Ik gok dat dit voort gaat duren tot eind september, zo'n beetje samenvallend met het einde van het groei- en bloeiseizoen. Daarna een totale omslag waarbij de dan nutteloze neerslag maandenlang met bakken uit de hemel valt. In ieder geval: volgens de EC12 oper van vanavond blijft het de komende tien dagen kurkdroog. Ook het ensemble laat alleen maar zeer zwakke pogingen zien tot reanimatie van het Nederlandse weer. Het grote afsterven kan dus vanaf eind juli beginnen. Wat wil een mens nog meer?

Wordt tijd dat er wat vocht jouw kant op komt zodat je kan drijven ipv overdrijven... ;)

Tyshane

Citaat van: Eveline op wo 27 jun 2018 - 22:26
Wat een mooie pluim. Midden Nederland gewoon 2 weken tussen 25 en 30 graden! Benieuwd hoelang dit aan blijft houden :)

ja dit is gewoon on-Nederlands, maar wel de tendens van deze lente en zomer.  8) Ik ben druk aan het inpakken voor kampeer-fiets-vakantie vanaf morgen, maar scheelt een hoop extra sjouwwerk qua (warme) kleding en dergelijke.  ;)

Eveline

Citaat van: Tyshane op do 28 jun 2018 - 08:29
ja dit is gewoon on-Nederlands, maar wel de tendens van deze lente en zomer.  8) Ik ben druk aan het inpakken voor kampeer-fiets-vakantie vanaf morgen, maar scheelt een hoop extra sjouwwerk qua (warme) kleding en dergelijke.  ;)

Nou dat scheelt zeker zeg!! Wij gaan 13 juli nog 10 dagen naar de Provence... voor deze temperatuur hoef je bijna niet te gaan haha!

Fijne vakantie alvast!!

Tyshane

Citaat van: Eveline op do 28 jun 2018 - 09:11
Nou dat scheelt zeker zeg!! Wij gaan 13 juli nog 10 dagen naar de Provence... voor deze temperatuur hoef je bijna niet te gaan haha!

Fijne vakantie alvast!!

nee inderdaad, en dan maar hopen dat je goed weer hebt als je in Frankrijk bent! ;) Dank je en jullie ook een fijne vakantie gewenst! :)

Arend

Citaat van: Tyshane op do 28 jun 2018 - 08:29
ja dit is gewoon on-Nederlands, maar wel de tendens van deze lente en zomer.  8) Ik ben druk aan het inpakken voor kampeer-fiets-vakantie vanaf morgen, maar scheelt een hoop extra sjouwwerk qua (warme) kleding en dergelijke.  ;)

Mocht je op je fietsvakantie Twente aandoen: kijk uit voor overstekende kamelen. En neem extra bandenplakspullen mee: er is hier een groei-explosie van wilde cactussen.  ;)
Fijne vakantie toegewenst Tyshane.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

JerryL

Citaat van: Arend op wo 27 jun 2018 - 23:33
Voorzichtige inschatting? Ik gok dat dit voort gaat duren tot eind september, zo'n beetje samenvallend met het einde van het groei- en bloeiseizoen. Daarna een totale omslag waarbij de dan nutteloze neerslag maandenlang met bakken uit de hemel valt. In ieder geval: volgens de EC12 oper van vanavond blijft het de komende tien dagen kurkdroog. Ook het ensemble laat alleen maar zeer zwakke pogingen zien tot reanimatie van het Nederlandse weer. Het grote afsterven kan dus vanaf eind juli beginnen. Wat wil een mens nog meer?

Je bent, gelet op je vraag om regen, waarschijnlijk agrariër? Wie controleert eigenlijk het beregeningsverbod? Ik zou er namelijk maling aan hebben. Alsof de boer vraagt om droogte, wie betaald de schade? Nee dan gewoon lekker sproeien, desnoods via de waterleiding.

Armand

Momenteel overal weer boven de 20 graden in Nederland, in het binnenland op veel plekken al ruim boven de 25 graden. Ook voor de komende dagen laten de weerkaarten nog steeds dominerende hogedrukgebieden zien. Dankzij een toch weer zeer geblokkeerd patroon krijgen we nog meer van deze zomerse temperaturen, de echte hitte kan ons waarschijnlijk niet bereiken, al kan het in en na het weekend toch plaatselijk 30 graden worden. Die kans schat ik zelfs redelijk aanwezig, grootste kans in het zuidoosten.

De pluim laat het ook mooi zien dat het elke dag wel 25 graden zou kunnen worden de komende periode:


Het KNMI zegt er het volgende over:

De eerste dagen wordt er vrijwel geen lagere en middelbare bewolking berekend en met name zaterdag en zondag zullen de Tx in combinatie met wat minder wind waarschijnlijk hoger komen te liggen dan berekend wordt. Het opdringen van het lagedrukgebied in de tweede helft van volgende week zorgt ervoor dat vooral in het zuiden van het land de neerslagkansen toenemen. De neerslagkansen zijn t.o.v. 24 uur geleden wel afgenomen. Het patroon van de afgelopen maanden met daarin dominerende hogedrukgebieden is nog niet ten einde. We zien t/m +360 louter geblokkeerde clusterscenario's voorbijkomen. Spoedig komt dit jaar dan ook bij de droogste 5% terecht. De wind zit veelal in de noord- of noordoosthoek, waardoor echte hitte uitblijft. Een manier om een zomerse periode als deze in perspectief te plaatsen is door te kijken naar het zogenaamde hittegolfgetal van Tijm. Dit is de som van alle aaneengesloten positieve waardes van Tx-25. In de ranglijst staat de periode die eindigde op 9 juli 1976, gevolgd door de tweede helft van juli 2006. Als we hier het meest recente ECEPS op loslaten kunnen we twee dingen concluderen: de laatste 2 runs zijn warmer geworden en uitgaande van een bias van 1°C in de Tx is er 25% kans op een top10-notering voor de komende periode.

Deze Guidance is nog van vannacht, de neerslagkansen berekent bij de run vanochtend zijn nog verder afgenomen.

X-treme

Dat de temperatuur het weekend hoger uit gaat vallen weet ik wel bijna zeker.
Geen enkel model/weerbureau kwam voor vandaag hoger dan 22 graden in het noordwesten, en we naderen nu de 26 graden!
De invloed van de noorden wind is voor hier een stuk minder dan gedacht.
Een locale hittegolf zie ik wel gebeuren en misschien zelfs een landelijke hittegolf (de bilt).
Hoe dan ook een heerlijke zomerse periode.

Edit: de 14 daagse van buienradar voor de Bilt laat zelfs al een hittegolf zien.
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

vlerk

Veel wolken vandaag weer in Zuid-Oost Brabant, gisteren ook al. Stevige wind erbij, voelt toch anders aan dan.

Tyshane

Wat een heerlijk zomers dagje en wat een fijn zwoel avondje, heerlijk.  ::) En het leuke is, dat er nog meer op stapel staan. Deze lente / zomer kan wat mij betreft nu al niet meer stuk. Al zou het wel leuk zijn als we later in het seizoen nog even een paar memorabele onweersettings mee gaan pakken.  8):)

Citaat van: Arend op do 28 jun 2018 - 09:32
Mocht je op je fietsvakantie Twente aandoen: kijk uit voor overstekende kamelen. En neem extra bandenplakspullen mee: er is hier een groei-explosie van wilde cactussen.  ;) Fijne vakantie toegewenst Tyshane.  :)

Lol, merci! :)

Tam

Bizar om te zien in de pluim dat vandaag 1 van de koudste dagen is

jornonweer

dat gaat zweten worden hier de komende 2 weken  :o
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal