Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 89474 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

GeneralDuke

Nog even van genieten, het weekend schijnt nat te gaan verlopen :(
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

JerryL

Is er al een lente-verwachting?

Johannes96

Citaat van: JerryL op di 06 mrt 2018 - 11:36
Is er al een lente-verwachting?

Voor de kustgebieden en het noorden een koele lente is de verwachting m.b.t. het koude zeewater en Ijsselmeer.

vlerk

Citaat van: JerryL op di 06 mrt 2018 - 11:36
Is er al een lente-verwachting?

Ja, de Lente start 21 maart.

jornonweer

Citaat van: GeneralDuke op di 06 mrt 2018 - 10:34
Nog even van genieten, het weekend schijnt nat te gaan verlopen :(

ja een paar regenzones, MAAR, tussen de regenzones kan het echt wel mooi zijn met 14-16 graden en zon en dit is gewoon prachtig voor de natuur. regen, zon, regen, zon... alles zal snel gaan bloeien moest dit nog even doorzetten.  :)
Danger is real, fear is a choice.

Armand

Je ziet afgelopen dagen heel mooi hoe de Noordwesthoek en zeker de Wadden toch wel zeer flink achterlopen qua temperatuur. Voor de mensen die op de Wadden wonen, is het gewoon kil en zelfs een beetje licht winters te noemen. Grappig om te zien hoe groot die verschillen kunnen zijn.

Voor de komende periode van zeg mer gerust een week of 2 lijkt het redelijk saai, maar groeizaam weer te worden. Door depressie-invloeden zullen er van tijd tot tijd regenstoringen overtrekken. Echter doordat we steeds aan de oostzijde van de lagedrukgebieden blijven, wordt er ook van oorsprong warmere lucht deze kant op geblazen. Dit houdt in dat het tussen de regenstoringen best aardig weer kan zijn, zeker als de zon meewerkt.

De natuur is er in elk geval wel heel erg blij mee ;)

GeneralDuke

Hmm, met Td's die meegaan naar ~+12 zou ik toch niet te veel verwachten. Persoonlijk verwacht ik grijze treurige dagen dit weekend.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

JerryL


JerryL

Een koele lente is dus de verwachting. Maar geen verwachting op basis van modellen zoals in de winter.

Lucifer

Lente verwachting Accuweather


GeneralDuke

Citaat van: Lucifer op wo 07 mrt 2018 - 17:37
Lente verwachting Accuweather

Khad m ook gezien, het verhaaltje dat erbij stond was wel erg algemeen...

Maar meestal zitten ze er niet heel ver naast volgens mij.

Ik had ergens CFS en SEAS5-output gezien (die laatste is het nieuwste seizoensmodel van EC, van november vorig jaar). Die waren nogal springerig, maar het leek erop dat het een vrij normale lente wordt met iets meer neerslag (+5 mm anomalie).
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Invicta

Citaat van: Lucifer op wo 07 mrt 2018 - 17:37
Lente verwachting Accuweather


Mooi om te zien dat de ene helft van Italië verzuipt en de andere helft veranderd in de Sahara.

jornonweer

Morgen mogelijk een mooie buienlijn(arcus/shelf?) met lokaal wat onweer voor het zuid-oosten van nederland. Stukje uit knmi guidance :

Qua timing van de frontpassage maakt dit echter weinig uit. De passage zelf is ook een aandachtspunt aangezien de Harmonies (die convectie kunnen oplossen) een duidelijk signaal laten zien voor (ingebedde) convectie en zelfs de vorming van een LEWP met een smalle buienlijn op het grondfront. Dit lijkt goed mogelijk gezien de kracht en richting van de stroming op hoogte. Er is dan ook uitwisseling mogelijk, waardoor de Harmonies duidelijk windstoten laten zien op deze lijn. EC en HIR kunnen dit niet oplossen en hebben dit signaal minder.

Aandachtspunt zijn verder de uitschieters morgen overdag bij de passage van het (grond)koufront en de eventueel gevormde LEWP (line echo wave pattern). Vooral in het westen en zuidoosten komen eigenlijk alle modellen met windstoten van 30-35 kn, het duidelijkst gebonden aan de (ingebedde) convectie op de frontpassage in de Harmonies.
Bij het koufront dus een duidelijk convectief signaal met enkele opgelijnde/geclusterde buien, met een kleine kans op een klap onweer.

harmonie :
Danger is real, fear is a choice.

flyineddy

Hoogeveen meldt momenteel onweer.
Zo nu en dan een flits met een doffe donder.
Laat het onweersseizoen maar beginnen. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

dennis089

Citaat van: Invicta op wo 07 mrt 2018 - 20:44
Mooi om te zien dat de ene helft van Italië verzuipt en de andere helft veranderd in de Sahara.

geweldig  ;D :D

dennis089

Citaat van: vossejongk op ma 05 mrt 2018 - 21:18
Heerlijke temperaturen gisteren en vandaag, zeker uit 't briesje is 't gewoon top lente dit :D Morgen nog zo'n dag ! :)


die bijtjes gaan al flink tekeer zeg  :D

Marsel

Citaat van: dennis089 op do 08 mrt 2018 - 19:57
die bijtjes gaan al flink tekeer zeg  :D

Ja prachtig he die terugkomende activiteit buiten! Ik geniet er ook enorm van momenteel (ondanks grieperigheid). Het leven komt buiten zichtbaar weer terug. Komende zaterdag wordt er vanuit dat oogpunt waarschijnlijk eentje om te onthouden in ieder geval. Als de timing van de fronten blijft zoals vandaag geschetst in de meeste 12z uitvoer kunnen we een onvervalste lentedag tegemoet zien. Zeker als de zon er regelmatig genoeg bij is kan het in het midden en zuiden in de warme sector zomaar 14 tot 17 graden worden! Het noorden blijft iets frisser. Td's ook lekker hoog dus dat gaat met wat mazzel voor de eerste keer dit jaar écht lente worden. Smetteloos is het nog niet maar zoals gezegd in potentie een hele aangename lentedag.  :D Ik kijk er al naar uit in ieder geval.

Armand

Voorlopig een eendagsvlieg als je de pluim bekijkt... Dus laten we maar genieten mocht het droog blijven. Jullie dan, ik zit helaas de hele dag binnen ;)

Toch wat mooie buitjes gezien op de radar vandaag voor het eerst dit jaar. Voorzichtige start van dynamische organisatie, laten we ook hier hopen op meer! ;)

GeneralDuke

Citaat van: Marsel op do 08 mrt 2018 - 21:59
Ja prachtig he die terugkomende activiteit buiten! Ik geniet er ook enorm van momenteel (ondanks grieperigheid). Het leven komt buiten zichtbaar weer terug. Komende zaterdag wordt er vanuit dat oogpunt waarschijnlijk eentje om te onthouden in ieder geval. Als de timing van de fronten blijft zoals vandaag geschetst in de meeste 12z uitvoer kunnen we een onvervalste lentedag tegemoet zien. Zeker als de zon er regelmatig genoeg bij is kan het in het midden en zuiden in de warme sector zomaar 14 tot 17 graden worden! Het noorden blijft iets frisser. Td's ook lekker hoog dus dat gaat met wat mazzel voor de eerste keer dit jaar écht lente worden. Smetteloos is het nog niet maar zoals gezegd in potentie een hele aangename lentedag.  :D Ik kijk er al naar uit in ieder geval.

Hmm zie ik het dan verkeerd? Ik interpreteer zaterdag als een best wel grijze dag. Wat doet jou anders denken?
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

Der RoX

ECMWF doet even gek op LT met rond de 17e een aantal nachten vorst.
WiNtEr!!11!1!@

Powered by EzPortal