Lente discussietopic 2018

Topic gezien door 90802 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 23 feb 2018 - 16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

flyineddy

Bliksems wat een gedonder.

maxzz

Citaat van: der rox op vr 09 mrt 2018 - 12:16
ECMWF doet even gek op LT met rond de 17e een aantal nachten vorst.

Toch iets om nog even in de gaten te houden. Het is nog redelijk ver weg, maar voorlopig staat het er toch maar even  :)
Groeten,
Richard

Marsel

Citaat van: GeneralDuke op vr 09 mrt 2018 - 11:47
Hmm zie ik het dan verkeerd? Ik interpreteer zaterdag als een best wel grijze dag. Wat doet jou anders denken?

Je ziet het zeker niet verkeerd. In het kielzog van het WF zullen we morgen eerst geruime tijd een vrijwel gesloten dek St/Sc tegenkomen (vochtige stabiele grenslaag in WA regime). Slechts langzaam liftend en deels Cu/Sc wordend agv dagelijkse gang. Tijdens de middag dan vanuit het zuiden wat drogere lucht dieper in de warme sector met opklaringen/gebroken bewolking. Zal me niets verbazen als de dag van morgen dan ook twee gezichten kent; beginnend met veel bewolking, lokaal wat lichte (mot)regen en waarschijnlijk nevelig. Maar in de loop van de dag vanuit het zuiden regelmatig opklaringen alvorens later de bewolking weer toeneemt in de voorkamer van het KF.  Het is die wat drogere zone waarin het gewoon 15 tot 17C wordt. Het noorden houdt overigens langer last van de bewolking aan de achterzijde van het WF. Waarschijnlijk arriveren de opklaringen daar pas later op de dag. Het kwik blijft dan ook enkele graden achter. Alleen als de bewolking op tijd breekt (Hirlam scenario) wordt het ook daar 15C. Hirlam kennende zal het model echter wat te droog zijn in de grenslaag. Harmonie heeft dus de voorkeur.

Armand



Hmm, komt het jullie nog bekend voor, een Scandi-Hoog....  ;D ;D

Geen paniek, dit zal echt niet weer een toch wel stevige winterweek gaan geven hoor ;) Maar mocht dit hoog een beetje de overmacht gaan krijgen, dan kan het zo halverwege maart best aardig zonnig weer gaan worden. Misschien wat nachtvorst, ligt aan de precieze luchtaanvoer, maar een Scandi-Hoog in de lente levert vaak toch erg zonnig en droog weer op. Mag van mij best uitkomen, beter dan die eendagvliegen zoals morgen.

Helaas laat GFS dit plaatje al snel weer uit elkaar vallen, maar het zijn in elk geval weer kansen op wat meer zonuren.
Nu zag ik trouwens dat februari echt extreem zonnig is verlopen. December en januari waren typisch Nederlands wintermaanden met heel veel bewolking, februari was 1 tot 3 graden kouder dan normaal, maar wel heel erg zonnig. Hier een kaartje van de afwijking qua zonne-uren, ten opzichte van normaal. In Zeeland bijna 100 zonne-uren meer dan normaal. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het gemiddeld aantal uren zonlicht normaal in februari (90)

pietjelol

Meerdere Modellen (ukmo) (Icon) (Ecmwf) komen nu voor half maart toch weer met een kou uitbraak. Eens even zien hoe dit afloopt.
Zo komen met een hogedrukgebied in Scandinavië.

Armand

Citaat van: Armand op vr 09 mrt 2018 - 18:33
Geen paniek, dit zal echt niet weer een toch wel stevige winterweek gaan geven hoor ;)

Om even terug te komen op mijn eerdere uitspraak: dit vond ik wel even ironisch.  ;D
Na het zien van EC12z verander ik dat woordje "Geen'' in ''misschien een heel klein beetje''...

Dit is wat er uit de hoge hoed van EC vanavond komt. Bijna een kopie van de situatie een paar weken terug! Echter valt het nu al snel uit elkaar, waardoor die -16 op 850hPa niet onze landsgrenzen zal bereiken. De kans dat dit ook daadwerkelijk uitkomt is natuurlijk niet heel groot. Ik vond het wel grappig gezien mijn eerdere uitspraak dat EC bijna een toch wel geniaal antwoord gaf  ;D

dennis089

nachtvorst zal er zeker nog wel eens inzitten maar de kou zoals we die zagen rond de mnd wisseling is iets wat niet meer gaat gebeuren. wel grappig overigens die hoeveelheid zonneuren die we kregen vergeleken met de minimale in de maanden ervoor. het weer wordt steeds extremer.

jornonweer

iemand trouwens die vandaag het enorme asperatus veld gecombineerd met verschillende lenti's heeft gezien? was echt indrukwekkend!
Danger is real, fear is a choice.

jornonweer

Citaat van: Marsel op vr 09 mrt 2018 - 18:11
Je ziet het zeker niet verkeerd. In het kielzog van het WF zullen we morgen eerst geruime tijd een vrijwel gesloten dek St/Sc tegenkomen (vochtige stabiele grenslaag in WA regime). Slechts langzaam liftend en deels Cu/Sc wordend agv dagelijkse gang. Tijdens de middag dan vanuit het zuiden wat drogere lucht dieper in de warme sector met opklaringen/gebroken bewolking. Zal me niets verbazen als de dag van morgen dan ook twee gezichten kent; beginnend met veel bewolking, lokaal wat lichte (mot)regen en waarschijnlijk nevelig. Maar in de loop van de dag vanuit het zuiden regelmatig opklaringen alvorens later de bewolking weer toeneemt in de voorkamer van het KF.  Het is die wat drogere zone waarin het gewoon 15 tot 17C wordt. Het noorden houdt overigens langer last van de bewolking aan de achterzijde van het WF. Waarschijnlijk arriveren de opklaringen daar pas later op de dag. Het kwik blijft dan ook enkele graden achter. Alleen als de bewolking op tijd breekt (Hirlam scenario) wordt het ook daar 15C. Hirlam kennende zal het model echter wat te droog zijn in de grenslaag. Harmonie heeft dus de voorkeur.

dat warmtefront wat nu boven ons hangt heeft een heel deel spectaculaire wolken met zich mee, prachtige velden asperatus en enkele verscholen lenti's jammer dat het nu donker is... zal morgen meer foto's posten, preview :
Danger is real, fear is a choice.

TMCThomas

Van 15+ graden deze zaterdag naar een ijsdag een week verder  :o
Wel als het aan de oper van ECMWF ligt, winter discussietopic deel 3?  :P ;)

Armand

Haha dat zou wat zijn :O Je ziet wel een toch wel duidelijk dalende trend, zeker in de nachten. Maar ik gok op een koude uitbijter, je weet het echter nooit helemaal zeker. Van de ene kant lijkt het me wel apart, ik denk echter dat dit voor de natuur en Marsel een nachtmerrie zou zijn.. ;)

Lucifer

Citaat van: Armand op vr 09 mrt 2018 - 21:55
Haha dat zou wat zijn :O Je ziet wel een toch wel duidelijk dalende trend, zeker in de nachten. Maar ik gok op een koude uitbijter, je weet het echter nooit helemaal zeker. Van de ene kant lijkt het me wel apart, ik denk echter dat dit voor de natuur en Marsel een nachtmerrie zou zijn.. ;)

Het zou me allerminst verbazen moest de winter nog een laatste pijl afvuren op ons. Je voelt het zo aankomen. Morgen 16 graden, iedereen klaar voor de lente..... en dan de laatste 10 daagse van maart  terug naar af met een sneeuwsituatie op Pasen ;D. Arme Marsel

Marsel

Dank voor alle support!  ;D Ik moet er inderdaad niet aan denken. Verschrikkelijk dat koude steriele oostertje. Ik word er bijna naar van als ik er aan denk. Maarja, dat we in de tweede helft van maart weer afzakken naar frisser weer  met nachtvorst lijkt wel duidelijk ja. Jammer.... :(

Overigens prima boterzacht weertje hier nu. Vanmorgen nog uitgestrekte velden Sc maar nu louter nog dunne hoge- en middelbare bewolking waar de zon vrolijk doorheen schijnt. Heerlijk die temperaturen!

Citaat van: jornonweer op vr 09 mrt 2018 - 20:48
dat warmtefront wat nu boven ons hangt heeft een heel deel spectaculaire wolken met zich mee, prachtige velden asperatus en enkele verscholen lenti's jammer dat het nu donker is... zal morgen meer foto's posten, preview :

Mooi! Helemaal gemist jammer genoeg.

dennis089

Citaat van: Marsel op za 10 mrt 2018 - 10:07
Dank voor alle support!  ;D Ik moet er inderdaad niet aan denken. Verschrikkelijk dat koude steriele oostertje. Ik word er bijna naar van als ik er aan denk. Maarja, dat we in de tweede helft van maart weer afzakken naar frisser weer  met nachtvorst lijkt wel duidelijk ja. Jammer.... :(

Overigens prima boterzacht weertje hier nu. Vanmorgen nog uitgestrekte velden Sc maar nu louter nog dunne hoge- en middelbare bewolking waar de zon vrolijk doorheen schijnt. Heerlijk die temperaturen!

helemaal mee eens. ik zie ook steeds meer dikke duiven. wanneer komen de blaadjes weer?  :D

flyineddy

Vanochtend meegeholpen bij een judo jeugd kampioenschap van een paar lokale verenigingen. Binnenin de sporthal was het koel, maar toen ik rond het middaguur buiten kwam was het echt lekker warm. Waterig zonnetje erbij en het voelde echt op en top lente-achtig aan. Momenteel nog steeds die waterige zon. Houdt de boel wel lekker licht. :)

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

vossejongk

Hier de hele dag bewolkt helaas, op momenten léék het erop dat de zon erdoor kwam, maar dat lukte niet. Toch met temps van 16C was het best aardig buiten, de winterjas kon thuisblijven en de zomerjas weer eens uit de kast getrokken :)

Armand

De pluim laat toch wat vorstkansen weer zien in de nachten. Je ziet het ook nu aan de temperatuurkaart dat het IJsselmeer en de Waddenzee redelijk koud zijn (aan het IJsselmeer en op de Wadden gewoon beduidend onder de 10 graden). Op deze manier kan het ook met noordelijke winden aardig fris worden. Boven land kan het echter door de zon overdag toch aardig opwarmen weer, met in het juiste geval best stevige (winterse) buien.

We gaan het zien, van stabiel lente weer lijkt voorlopig nog geen sprake, maar ook dat kan weer gauw omslaan.

winter67

Gfs oper is volop winters met een zeer koude luchtbel waarmee een ooststroming komt met temps rond 0 overdag wel nog in de minderheid zou wat zijn

Der RoX

Behoorlijk temperatuurverschil tussen kust Noord Holland en binnenland
WiNtEr!!11!1!@

AFTH14

De schaatsen hoeven misschien nog niet in het vet...


Powered by EzPortal