Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226341 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

JerryL

Ow daarover inderdaad niets dan goeds.... maar zoals ik zei; laat. Waarom? Als deze omstandigheden er geweest waren in januari hadden we een......ssssst...... Elfst...wat? Elstedento....niet vloeken! Wel! Elfstedentocht! Ja! Elfstedentocht hadden we dan gehad.

martijn

Is de wind op het moment geen probleem voor het ontwikkelen van een ijsvloer?

Marsel

Citaat van: martijn op vr 23 feb 2018 - 16:48
Is de wind op het moment geen probleem voor het ontwikkelen van een ijsvloer?

Ja, meer dan je zou denken. Hier ligt het overgrote deel van de wateren nog open. Sterker nog, stukken die gister dicht lagen waren vanmorgen weer open agv de wind. Bovendien werkt die sterke zon langs de kanten en dooi tijdens de middag icm de wind niet mee. Wateren die morgen nog niet dicht liggen zullen met de wind van de komende dagen moeite hebben te bevriezen. Uiteindelijk zal dat wel lukken daar de lucht écht koud en droog wordt. Maar als dat pas maandag of dinsdag lukt lijkt de kou  voor de grote wateren niet lang genoeg te duren om echt solide en betrouwbaar ijs te produceren. Sloten en andere wateren uiteraard lijken geen probleem te worden.

dennis089

Citaat van: Marsel op vr 23 feb 2018 - 16:55
Ja, meer dan je zou denken. Hier ligt het overgrote deel van de wateren nog open. Sterker nog, stukken die gister dicht lagen waren vanmorgen weer open agv de wind. Bovendien werkt die sterke zon langs de kanten en dooi tijdens de middag icm de wind niet mee. Wateren die morgen nog niet dicht liggen zullen met de wind van de komende dagen moeite hebben te bevriezen. Uiteindelijk zal dat wel lukken daar de lucht écht koud en droog wordt. Maar als dat pas maandag of dinsdag lukt lijkt de kou  voor de grote wateren niet lang genoeg te duren om echt solide en betrouwbaar ijs te produceren. Sloten en andere wateren uiteraard lijken geen probleem te worden.

ik wil niet weten hoe dat woensdag en donderdag gaat aanvoelen. maar merken ga ik t wel. ik moet dan naar mijn stage in Mönchengladbach rijden 's morgens om half 8. Ik ga de kou dus in zijn volle glorie ervaren. Ik laat jullie weten of ik het overleef...  :'(

Eric

Ik laat jullie weten of ik het overleef...  :'(
[/quote]
Laat 't idd maar niet weten als NIET lukt  ;D

Johannes96

Citaat van: JerryL op vr 23 feb 2018 - 16:43
Ow daarover inderdaad niets dan goeds.... maar zoals ik zei; laat. Waarom? Als deze omstandigheden er geweest waren in januari hadden we een......ssssst...... Elfst...wat? Elstedento....niet vloeken! Wel! Elfstedentocht! Ja! Elfstedentocht hadden we dan gehad.

Als

gilleeesss

GFS laat het laagje echt pal over ons gaan ipv onder ons door te trekken. Tot donderdag winterweer, erna is het niet meer wow precies..

Armand

Vrijdag lijkt toch best een interessante dag te gaan worden. Pakken we de pluim van GFS 12z erbij dan zien we een enorme spreiding. Het kan letterlijk bijna 10 of bijna -10 graden worden overdag! (pluim Zuidoost)


Het valt op dat de Oper van GFS vrijwel altijd bovenin zit de laatste runs. De Oper berekent toch steeds nog wat anders dan zijn leden waardoor of het laag noordelijker komt en de warme lucht dus ook noordelijker komt, of dat het laag met meer warmere lucht gevuld is dan bij de leden.

Het kan dus twee kanten opgaan als het zo door gaat: De Oper berekent toch iets verkeerd, of de Oper heeft door de hogere resolutie het juist wel bij het juiste eind. We zullen zien wat EC ermee doet en vrijdag weten we het antwoord! ;)

winter

Citaat van: Armand op vr 23 feb 2018 - 18:28
Vrijdag lijkt toch best een interessante dag te gaan worden. Pakken we de pluim van GFS 12z erbij dan zien we een enorme spreiding. Het kan letterlijk bijna 10 of bijna -10 graden worden overdag! (pluim Zuidoost)


Mooie pluim hoor, nog tikkeltje kouder op korte termijn, en mooie kansen op lange koude periode. Met zelfs sneeuw aan het einde van de volgende week. Toch ideaal als vervolgens de wind draait en er al een pak ijs ligt op de meeste plekken. Sneeuw eraf vegen oostenwind en dan 3 dagen later Elf... :P

Pieter78

Goedenavond mocht dat laag wel tot of over nederland trekken is er dan sprake van lmg

Marsel

Citaat van: Pieter78 op vr 23 feb 2018 - 19:14
Goedenavond mocht dat laag wel tot of over nederland trekken is er dan sprake van lmg

Lmg, zo'n typisch verbasterde Duitse uitdrukking die spannender klinkt dan 'ie daadwerkelijk is. Naar het Nederlands vertaald: luchtsoort overgang/-grens. Noordwaarts opstomende lagedrukgebieden zullen in de huidige setup inderdaad aanleiding geven tot scherpe overgangszones waarbij op korte horizontale afstand grote temperatuurtegenstellingen optreden. Niks bijzonders overigens maar wel interessant omdat de frontvlakken aan de grond zeer scherp kunnen zijn.

Joep

EC dinsdag avond/nacht sneeuwkansjes


Joep


ECMWF geeft opnieuw geen krimp: slotfase sprokkelmaand en start van maart verlopen zeer koud.

Jan Visser

Joep


Armand

Oei dat lagedrukgebied komt in EC ook dichterbij. Ik zie het alweer gebeuren dat het zuiden in de warme lucht gaat komen. Het is nog eigenlijk nog te ver om te zeggen natuurlijk, maar ik heb weer zo'n voorgevoel ;) Mocht het daadwerkelijk uitkomen dan mag het van mij heel snel lente worden dan ben ik er helemaal klaar mee ;)

Joep

Lagedrukgebieden geven volgens huidige run EC eind volgende week sneeuw

Extremissimorum

Ligt het aan mij of is de pluim van ec12 wederom weer kouder dan zijn voorganger? En best flink ook, volgens mij.

Ook de sneeuwkansen zijn gestegen, zonder dat het een dooiaanval inleidt. Dat zou het helemaal volwinter maken!

EDIT: zo te zien is hij zeker op KT en MT afgekoeld. En op LT nog alles mogelijk. Zelfs sneeuw.

Armand

Pluim van noordwest lijkt kouder dan de pluim van zuidoost richting volgend weekend. Dat zie je niet vaak in de winter. Ik hoop toch zo dat we deze keer ook aan de goede kant blijven van de lagedrukgebieden. Spannende week, zou toch een mooie afsluiter zijn, maarja als zuidelijkst puntje van NL zit je als eerste in de warme lucht.....

Energizer85

We zouden dit pluimpje moeten inlijsten! Zo mooi hebben we ze toch jaren niet gezien!

winter67

Gfs oper 18z bagger betreft laagje merendeels van de leden geven het laagje echter veel zuidelijker aan een paar zelfs via België wat veel sneeuw kan betekenen

Powered by EzPortal