Winterdiscussie topic 2017/2018 Deel 2

Topic gezien door 226357 bezoekers
Gestart door ThaGhostNL, wo 06 dec 2017 - 15:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

hesselsjoerd

Mooi bericht marsel! Maakt het toch weer even duidelijk!

Jenkie


zwoof

Citaat van: Jenkie op wo 21 feb 2018 - 13:45
Helga van Leur houdt nog steeds een slag om de arm.. https://twitter.com/helgavanleur/status/966269732721709056

Nee joh, ze zegt ook gewoon dat het winter wordt. Ze valt alleen over de term 'Siberisch' die nu veelvuldig en overdreven in de media gebruikt wordt.  Voor de temps op 2 meter heeft ze daar gelijk in, want bijna nergens komt het tot strenge vorst in de berekeningen.  Echter,  het is en blijft arctische kou en de 850 hPa temperaturen liegen er niet om. Kan ze niet ontkennen. Daarbij ze was volgens mij 1 van de eersten die positief was over een eventueel aanstaande vorstperiode. ????

Lucifer

Wat een killerpluim voor zuidoost zeg.
;D ;D ;D ;D



Jenkie

Citaat van: zwoof op wo 21 feb 2018 - 14:41
Nee joh, ze zegt ook gewoon dat het winter wordt. Ze valt alleen over de term 'Siberisch' die nu veelvuldig en overdreven in de media gebruikt wordt.  Voor de temps op 2 meter heeft ze daar gelijk in, want bijna nergens komt het tot strenge vorst in de berekeningen.  Echter,  het is en blijft arctische kou en de 850 hPa temperaturen liegen er niet om. Kan ze niet ontkennen. Daarbij ze was volgens mij 1 van de eersten die positief was over een eventueel aanstaande vorstperiode. ????

Ik wil gewoon dat ze zegt dat het Siberisch, historisch, hysterisch koud wordt!  ;D

zwoof

Citaat van: Jenkie op wo 21 feb 2018 - 15:15
Ik wil gewoon dat ze zegt dat het Siberisch, historisch, hysterisch koud wordt!  ;D

Hahaha! Hysterisch koud die houden we erin!  ;D

Maar je kan niet zeggen dat ze niet enthousiast is/was. Dit zei ze vorige week;


Het grappige was dat wij het toen ook al hadden gezien in de modellen, maar toch.....  Schaatsen ophouden op zo'n termijn is gewaagd.


Citaat van: Lucifer op wo 21 feb 2018 - 14:55
Wat een killerpluim voor zuidoost zeg.
;D ;D ;D ;D



Nice!! Gewoon 8 (bijna) ijsdagen.  8)

winter

Zelfs op het nationale nieuws: https://nos.nl/artikel/2218620-friesland-niet-varen-maar-vriezen.html
En het ziet er zeer goed uit voor het noorden! Maar vind persoonlijk als je echt wil dat het ijs sneller aangroeit leggen ze het donderdag al stil.
Afgelopen nachten heeft het al flink gevroren en ook overdag was het maximaal 3 graden vandaag in Friesland. Water zal goed afgekoeld zijn en hier en daar zelfs al een dunne ijslaag denk ik aangezien in regio Eindhoven dit ook t geval is. Als de temperatuur vanaf a.s. zondag onder het vriespunt blijft en snachts het richting de -8 gaat dan kan er in 1 week tijd +10 cm. Dus we hebben ongeveer 10 dagen goede vorst nodig onder de -5 en overdag rond 0 en het liefst eronder.

Johannes96

Citaat van: winter op wo 21 feb 2018 - 16:36
Zelfs op het nationale nieuws: https://nos.nl/artikel/2218620-friesland-niet-varen-maar-vriezen.html
En het ziet er zeer goed uit voor het noorden! Maar vind persoonlijk als je echt wil dat het ijs sneller aangroeit leggen ze het donderdag al stil.
Afgelopen nachten heeft het al flink gevroren en ook overdag was het maximaal 3 graden vandaag in Friesland. Water zal goed afgekoeld zijn en hier en daar zelfs al een dunne ijslaag denk ik aangezien in regio Eindhoven dit ook t geval is. Als de temperatuur vanaf a.s. zondag onder het vriespunt blijft en snachts het richting de -8 gaat dan kan er in 1 week tijd +10 cm. Dus we hebben ongeveer 10 dagen goede vorst nodig onder de -5 en overdag rond 0 en het liefst eronder.

Op slootjes en kleine vijvers etc. ligt het idd helemaal dicht hier al!

winter

Citaat van: Johannes96 op wo 21 feb 2018 - 16:41
Op slootjes en kleine vijvers etc. ligt het idd helemaal dicht hier al!

Ja precies, daarom moeten ze die gemalen al eerder stil leggen als dat mogelijk is. Want vanaf vrijdag al kans op vorstdagen. Maar weet niet of de gemalen belangrijk zijn voor te hoog water ofzo dat ze daarom dat risico niet nemen of te veel economische schade.

Lucifer


Armand

Nieuwe GFS nog steeds koud, maar laat de ergste kou over Scandinavië gaan ditmaal.


Bovendien draait de wind in deze run zo rond eind volgende week naar het zuiden en voert wat warme lucht aan met dooi in het weekend.

We kunnen dus concluderen dat vanaf zondag de transportkou deze kant op wordt gestuurd. De exacte positie van de koude bel is hierbij bepalend voor voornamelijk de maximumtemperatuur: wordt het enkele graden onder 0, rond de 0 of misschien net 1 of 2 graden dooi. Deze periode lijkt minstens van zondag tot donderdag/vrijdag te duren.
Zoals eerder aangeven zal het in deze dagen rap gaan met de ijsgroei, dus echt winterse taferelen zijn goed mogelijk, geniet ervan als je van schaatsen en ijs houdt zou ik zeggen :D

In het weekend daaropvolgend neemt de onzekerheid flink toe, de laatste runs zien we zowel in GFS als EC signalen voor opwarming (met sneeuw/ijzel?). Dat is natuurlijk nog LT, het kan allemaal nog veranderen, maar zowel de koude als de warme lucht is begin maart niet ver van ons vandaan ;)


TMCThomas

Nieuwe GEM is overigens wel echt weer prachtig koud tot het einde!

Zeer Strenge vorst met -20 in limburg  :)

Extremissimorum

Midden in de mogelijke ijsdagenperiode van volgende week zie ik toch een aanzienlijk neerslagsignaal verschijnen voor de dinsdag.
Dit kan misschien nog wel eens een extra winters tafereel van alles maken, maar tegelijkertijd een spelbreker zijn. Zo lijkt de wind ook flink toe te nemen, en dat doet het ijs ook niet ten goede.

Wel mooi om te zien dat veel water al ijs heeft dat de hele dag overleeft. Het water is al goed koud. Een paar ijsdagen vanaf zondag kan al genoeg zijn om allss in gang te brengen in een stroomversnelling.

Vaarverbod in Friesland? Mhm, een E-tocht in opbouw? Misschien kan hij wel geschaatst worden, maar niet verreden!

gilleeesss


Weerextrem

Citaat van: Armand op wo 21 feb 2018 - 17:58
Bovendien draait de wind in deze run zo rond eind volgende week naar het zuiden en voert wat warme lucht aan met dooi in het weekend.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet in mij kan vinden, dit baseer ik op UKMO zowel GEM.

met name UKMO is een high res. weermodel



GFS




GEM




Dan kom ik met conclusie: GFS kiest voor andere pad wat onwaarschijnlijk is.
GFS laat laag omhoog komen wat mij eerlijk gezegd ook onrealistisch is, het kan maar er mist nog ingrediënten om laag overtuigend naar noorden te kruipen.

winter67

Citaat van: Weerextrem op wo 21 feb 2018 - 19:12
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier niet in mij kan vinden, dit baseer ik op UKMO zowel GEM.

met name UKMO is een high res.

GFS

Dan kom ik met conclusie: GFS kiest voor andere pad wat onwaarschijnlijk is.
GFS laat laag omhoog komen wat mij eerlijk gezegd ook onrealistisch is, het kan maar er mist nog ingrediënten om laag overtuigend naar noorden te kruipen.
Zie het wel gebeuren kijk eens naar de pluim natuurlijk ver weg. Maar de kou lijkt tot vrijdag te blijven daarna draait de wind naar de Westhoek

Weerextrem

Citaat van: winter67 op wo 21 feb 2018 - 19:21
Zie het wel gebeuren kijk eens naar de pluim natuurlijk ver weg. Maar de kou lijkt tot vrijdag te blijven daarna draait de wind naar de Westhoek

Wacht nou maar eens af, de nieuwe input zal nog komen dan gaat het heel anders worden denk ik. En bovendien het is al veel te ver om na 5 dagen vooruit te kijken.
Weermodellen schetsen alleen opties en geen vastgestelde kaarten na 5 dagen.


Maargoed enfin.





120h is sterk verbeterd! ??? ::)

winter

Geen paniek over GFS de pluim is nog steeds extreem goed en kans op een hele week met vorstdagen. Daarna is nog koffiedik kijken.
Richting zaterdag/zondag kunnen we zeker weten wat ons volgende week te wachten staat voor de eerste paar dagen. We zitten nog altijd op woensdag :P

Energizer85

Wou net zeggen, GFS oper behoort tot de warmste oplossingen. Het ens is gewoon steenkoud. Net als EC zal t af en toe nog wat zwabberen. Het gemiddelde van beide modellen is nogsteeds op en top winter. Ben benieuwd naar de EC run...

Powered by EzPortal